Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• masvma
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05-2022
Mijn werkgever heeft mij ontslag toegezegd tijdens ziekte. Ik heb een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (deta/vast), waarin tevens vermeld staat dat de overeenkomst beëindigt wanneer de opdrachtgever (waar ik gedetacheerd ben) verzoekt de detachering te stoppen. Mijn werkgever heeft aangegeven dat de opdrachtgever ivm ziekte van mij niet meer van mijn diensten gebruik wil maken en dus de arbeidsovereenkomst beëindigt.
In het contract staat dat ik een opzegtermijn van 1 maand heb, en over mijn werkgever staat niets vermeld over een opzegtermijn. Mijn werkgever valt niet onder een CAO, maar heeft in een bijlage op de arbeidsvoorwaarden het volgende vermeld ;
Na de proeftijd geldt een wederzijdse opzegtermijn overeenkomstig de terzake geldende wettelijke bepalingen ....
Tevens staat vermeld dat opzegging aan het einde van de maand dient te geschieden, het ontslag is op 1-2-2008 toegezegd.
In hoeverre is e.e.a. rechtsgeldig en heeft mijn werkgever zich te houden aan een opzegtermijn.
Er is geen ontslagvergunning aangevraagd bij het CWI, dus ik kan ook geen uitkering aanvragen. Bij het UWV is ook niets gemeld, dus daar kan ik ook geen uitkering aanvragen. Ben ik in dit geval nog gewoon in dienst en kan ik doorbetaling van loon eisen of wat moet/kan ik doen en zijn mijn rechten/plichten?

:? :? :?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:53

Reptile209

- gers -

Klok-en-klepel, maar: is het niet zo dat jij in dienst bent van het detacheringsburo en dus met hen een arbeidscontract hebt? In dat geval wordt namelijk alleen de relatie tussen je "werkgever" (het bedrijf waarbij je werkte) en je detacheerder verbroken. Jij blijft dan in dienst van het bedrijf waarvoor je werkte: je detacheerder. En die moet dan, afhankelijk van je contract, je ziektedagen betalen.
Maargoed, ik ben geen deskundige ;)

Algemene vraag: per wanneer hoef je niet meer te komen? Want als dat al per 1/2 was (bijna 2 weken geleden), kom je wel rijkelijk laat aanzetten met het besef dat je misschien een probleem hebt...

Zo scherp als een voetbal!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

* weg *

beter lezen i geuss ...

[ Voor 96% gewijzigd door Fish op 12-02-2008 22:36 ]

Iperf

• Reptile209

Reptile209

- gers -

fish: TS heeft het nergens over ontslag tijdens zijn proeftijd:
masvma schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:08:
Ik heb een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (deta/vast),
[...]
maar heeft in een bijlage op de arbeidsvoorwaarden het volgende vermeld ;
Na de proeftijd geldt een wederzijdse opzegtermijn overeenkomstig de terzake geldende wettelijke bepalingen ....
Uit dat laatste maak ik op (maar je hebt gelijk: helemaal helder stelt masvma het niet) dat er geen sprake (meer) is van een proeftijd.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

masvma schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:08:
Mijn werkgever heeft mij ontslag toegezegd tijdens ziekte. Ik heb een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (deta/vast), waarin tevens vermeld staat dat de overeenkomst beëindigt wanneer de opdrachtgever (waar ik gedetacheerd ben) verzoekt de detachering te stoppen. Mijn werkgever heeft aangegeven dat de opdrachtgever ivm ziekte van mij niet meer van mijn diensten gebruik wil maken en dus de arbeidsovereenkomst beëindigt.
In het contract staat dat ik een opzegtermijn van 1 maand heb, en over mijn werkgever staat niets vermeld over een opzegtermijn.
Als ik het zo goed lees zit je te payrollen: je treedt in dienst bij een partij die jou enkel doorverhuurt aan derden en de duratie van het arbeidscontract onontkoppelbaar verbindt aan de duratie van de opdracht bij de klant. Dat heet een projectcontract, en dat mag. Als het goed is was de vergoeding er ook naar dat je nu de sjaak bent :)

[ Voor 3% gewijzigd door curry684 op 12-02-2008 22:38 ]

Professionele website nodig?

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
curry684 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:37:
[...]

Als ik het zo goed lees zit je te payrollen: je treedt in dienst bij een partij die jou enkel doorverhuurt aan derden en de duratie van het arbeidscontract onontkoppelbaar verbindt aan de duratie van de opdracht bij de klant. Dat heet een projectcontract, en dat mag. Als het goed is was de vergoeding er ook naar dat je nu de sjaak bent :)
Het voordeel van detacheerwerk ;) Het betaald lekker en zolang er werk is, is het gunstig echter is het project over ben je zelf ook over. Idem voor zieken, die zijn ook vrij snel over.

• akaro
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-11-2024
Het lijkt er inderdaad op dat de werkgever (detacheerder) jouw contract direct mag opzeggen zodra de klant (opdrachtgever) jou terugstuurt naar de detacheerder. Voor zover ik het kan opmaken is het een vrij standaard projectcontract. Je heb dan een contract zolang het project waar je zit duurt. Na afloop van het project (om wat voor reden dan ook) hoeft de werkgever je geen nieuw contract aan te bieden. De werkgever blijft wel gebonden aan de flexwet (als die nog zo heet); iets in de richting van 3 aaneengesloten jaren en/of 3 aaneengesloten tijdelijke contracten leiden tot een vast dienstverband.

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:31
curry684 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:37:
[...]

Ach ja, lees dan ook het voordeel, hij ontslaat jou (beeindigd contract), dus ja, dan kan je zo effe de WW in ;). (moet je wel willen)

En als je lekker hebt gevangen, heb je ook veel betaald, dus de WW zal niet bepaald laag zijn.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:59

Onbekend

...

De werkgever is bij jou het detacheringsbureau. Niet het bedrijf waar je nu werkt. Je kan wel afspraken ondertekent hebben met het bedrijf waar je nu werkt.

Tijdens ziekte is het niet toegestaan je te ontslaan. (Detacheringsbureau mag dus niet jou zonder inkomsten thuis laten zitten.)
Waarschijnlijk heeft het bedrijf waar je nu werkt andere afspraken met het detacheringsbureau hierover.

[ Voor 0% gewijzigd door Onbekend op 13-02-2008 09:42 . Reden: Typo ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• stimpyrulez
Onbekend schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 08:06:
De werkgever is bij jou het detacheringsbureau. Net het bedrijf waar je nu werkt. Je kan wel afspraken ondertekent hebben met het bedrijf waar je nu werkt.

Tijdens ziekte is het niet toegestaan je te ontslaan. (Detacheringsbureau mag dus niet jou zonder inkomsten thuis laten zitten.)
Waarschijnlijk heeft het bedrijf waar je nu werkt andere afspraken met het detacheringsbureau hierover.
Volgens mij heb je hier wel een punt ja.
Ik werk ook volgens projectcontract basis, en volgens mij heeft je "werkgever" (dus detacheringsbureau) wel een verzekering voor je afgesloten, waar je geld van krijgt. Denk alleen niet dat het heel veel geld op levert.
Tenminste mijn tussen bureau (pay roll) rekend een bepaald bedrag per maand voor ziektekosten verzekering (en als ik daar in kom, krijg ik daar 2 jaar lang door betaald)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wat stel ik me voor bij "ziekte"? Ben je 2 dagen afwezig, of al een half jaar?

• curry684

curry684

Onbekend schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 08:06:
Tijdens ziekte is het niet toegestaan je te ontslaan.
Dit is niet van toepassing bij een projectcontract, omdat ze altijd zullen zeggen: "maar we hadden 'm toevallig nu niet meer nodig". Wederom: voor- en nadelen van een projectcontract :)

• Onbekend

Onbekend

...

curry684 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 10:22:
[...]

Dit is niet van toepassing bij een projectcontract, omdat ze altijd zullen zeggen: "maar we hadden 'm toevallig nu niet meer nodig". Wederom: voor- en nadelen van een projectcontract :)
Klopt voor dat bedrijf, maar je bent vast in dienst bij het detacheringsbureau.

• stimpyrulez
Onbekend schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 10:27:
[...]

volgens mij ook, maar ja...

Volgens mij is je tussenbureau / detacherings bureau wettelijk verplicht voor jou een ziektekostenverzekering af te sluiten, en dat moet hij 2 jaar lang betalen (of de verzekering althans, bij bijv. arbeids ongeschiktheid of langdurige ziekte)

en anders, dan ontslaat het detacherings bureau je (zegt het contract op) dus kan je aanspraak maken op WW.

• Jochemmol
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05-2014
je werkgever is het detacherings bureau die heeft volgens mij ook minimaal een maand opzegtermijn.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/672.html
Het is alleen zo dat als jij je eigen ondernemer bent en de werkgever (waar jij gedetacheerd werd) 'ontbind' het detacheringscontract dan heb je wel een probleem.

Jochemmol

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Wat voor contract is het, wat staat er over beïndiging in het contract? Als je bent ontslagen kun je altijd een ww aanvragen. Of je het krijgt is afhankelijk van een aantal factoren. Waarom kom je hier twee weken later mee?

[ Voor 29% gewijzigd door PcDealer op 13-02-2008 13:52 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• curry684

curry684

Onbekend schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 10:27:
[...]

Maakt geen bal uit, het is gebonden in je arbeidscontract.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
curry684 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 13:57:
Maakt geen bal uit, het is gebonden in je arbeidscontract.
Bij een standaard arbeidscontract met een detacheringsbedrijf ben je gewoon in dienst van dat bedrijf, ongeacht of het bedrijf waar je aan uitgehuwelijkt bent je nog wil hebben. Je werkgever (het detacheringsbedrijf) mag niet zondermeer je contract opzeggen, en je ontslaan als je ziek bent mag al helemaal niet.

Een uitzondering is het als je als zelfstandige werkt, maar dan vang je als het goed is ook veel meer geld.

https://niels.nu

• curry684

curry684

Hydra schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 14:38:
[...]

Bij een standaard arbeidscontract met een detacheringsbedrijf ben je gewoon in dienst van dat bedrijf, ongeacht of het bedrijf waar je aan uitgehuwelijkt bent je nog wil hebben. Je werkgever (het detacheringsbedrijf) mag niet zondermeer je contract opzeggen, en je ontslaan als je ziek bent mag al helemaal niet.
Wel bij een projectcontract, oftewel datgene wat in de topicstart omschreven wordt.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

curry684 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 14:53:
[...]

Wel bij een projectcontract, oftewel datgene wat in de topicstart omschreven wordt.
Waaruit maak je dat op in de TS? Hoe lang heeft TS gewerkt voor detacheerder?

Art. 7:691 BW ->
Artikel 691
1. Op de uitzendovereenkomst is artikel 668a eerst van toepassing zodra de werknemer in meer dan 26 weken arbeid heeft verricht.

2. In de uitzendovereenkomst kan schriftelijk worden bedongen dat die overeenkomst van rechtswege eindigt doordat de terbeschikkingstelling van de werknemer door de werkgever aan de derde als bedoeld in artikel 690 op verzoek van die derde ten einde komt. Indien een beding als bedoeld in de vorige volzin in de uitzendovereenkomst is opgenomen, kan de werknemer die overeenkomst onverwijld opzeggen.

3. Een beding als bedoeld in lid 2 verliest zijn kracht indien de werknemer in meer dan 26 weken arbeid voor de werkgever heeft verricht. Na het verstrijken van deze termijn vervalt de bevoegdheid van de werknemer tot opzegging als bedoeld in lid 2.

4. Voor de berekening van de termijnen, bedoeld in de leden 1 en 3, worden perioden waarin arbeid wordt verricht die elkaar opvolgen met tussenpozen van minder dan een jaar mede in aanmerking genomen.

5. Voor de berekening van de termijnen, bedoeld in de leden 1 en 3, worden perioden waarin voor verschillende werkgevers arbeid wordt verricht die ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijze geacht moeten worden elkanders opvolger te zijn mede in aanmerking genomen.

6. Dit artikel is niet van toepassing op de uitzendovereenkomst waarbij de werkgever en de derde in een groep zijn verbonden als bedoeld in artikel 24b van Boek 2 dan wel de één een dochtermaatschappij is van de ander als bedoeld in artikel 24a van Boek 2.

7. Van de termijnen bedoeld in de leden 1, 3 en 4 en van lid 5 kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
Burgerlijk Wetboek Boek 7
Art. 7:670 BW ->
Artikel 670
1. De werkgever kan niet opzeggen gedurende de tijd dat de werknemer ongeschikt is tot het verrichten van zijn arbeid wegens ziekte, tenzij de ongeschiktheid:

a. ten minste twee jaren heeft geduurd, of
b. een aanvang heeft genomen nadat een verzoek om toestemming als bedoeld in artikel 6 van het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen 1945 door de Centrale organisatie werk en inkomen, genoemd in hoofdstuk 4 van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen is ontvangen.

[...]

Burgerlijk Wetboek Boek 7

[ Voor 13% gewijzigd door PcDealer op 13-02-2008 15:39 ]

• masvma
Ik ben vanaf begin dec. '07 in dienst van detacheringsburo en ben vanaf 11 jan. '08 in de ziektewet. Inmiddels krijg ik overal te horen dat je met een tijdelijk contract gewoon in de ziektewet ontslagen kunt worden.
Maar volgens mij heeft de werkgever ook een opzegtermijn van 1 maand, wanneer er niets in het contract vermeld staat hierover. Hierin staat alleen dat ik een opzegtermijn van 1 maand heb.
De enige manier om direct ontslagen te worden is dan volgens mij "op staande voet", wat niet het geval is.
8)7 :?

• Onbekend

Onbekend

...

Ik zie nu pas dat je maar 2 maanden daar werkzaam bent.
Staat er niets over een soort proeftijd vermeldt?
Als je ziek bent, mag je niet zomaar ontslagen worden.....

Maar ben je nu ontslagen door het detacheringsbureau? Of door de werkgever waarvoor je nu indirect werkzaam bent?

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Zolang je dus niet door het detacheringsburo ontslagen bent, lijkt me dat je gewoon bij hen in dienst blijft. Dat je opdrachtgever je niet meer wil hebben, staat daar dan in principe los van.
Doe eens gek: bel je detacheringsburo en vraag eens wat er nou allemaal aan de hand is.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

masvma schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 19:42:
Ik ben vanaf begin dec. '07 in dienst van detacheringsburo en ben vanaf 11 jan. '08 in de ziektewet. Inmiddels krijg ik overal te horen dat je met een tijdelijk contract gewoon in de ziektewet ontslagen kunt worden.
De manier waarop je tijdens ziekte met een tijdelijk contract ontslagen kunt worden is omdat je contract toch al afliep. Dat staat los van je ziekte.

Maar geef nou eens antwoord op PcDealer in "Opzegtermijn werkgever tijdelijk contract"

• masvma
In het contract staat het volgende;
Na ommekeer van 1040 gewerkte uren eindigt deze overeenkomst ....
In aanvulling op eindigt deze overeenkomst zodra de detachering op verzoek van opdrachtgever binnen 26 weken wordt beeindigd.

De opdrachtgever heeft aangegeven dat ze geen gebruik meer willen maken van mijn diensten. Op dat moment zat ik in de ziektewet en in het contract staat verder alleen vermeld dat ik een opzegtermijn van 1 maand heb, over de werkgever wordt niets vermeld en naar mijn idee heeft die dan een wettelijke opzegtermijn van 1 maand.
De proeftijd was overigens 1 maand, en die was op dat moment al verstreken.
Pagina: 1