Glossy niet TN panel monitoren?

Pagina: 1
Acties:

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-03 17:07
hay

Ik was op zoek naar een tft monitor, uitgebreid vanalles onderzoch enzovoort, nu zoek ik een monitor van maximaal 20 inch, glanzend scherm en GEEN TN panel (zie: \[20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 20)

Naar een hoop zoeken kom ik erachte dat meestal glanzend of niet, en welk panel helemaal niet aangegeven wordt bij de specificatie's, en dat de combinatie glanzend scherm en "geen" TN panel niet mogelijk is?

Kan iemand me een goede monitor aanwijzen die glanzend scherm heeft en een panel als NVA, PVA, of IPS? (max 20inch)

Ik wil de monitor vooral gebruiken voor bewerking van foto's en video's vandaar liever een beter panel dan TN.

alvast bedankt.

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:03

PromoX

Flying solo

Er zullen er ongetwijfeld meer zijn, maar de enige die ik zo weet is de NEC Multisync LCD20WGX2PRO. Deze heeft een IPS paneel met een glossy coating. Ik heb getwijfeld over dit scherm, maar heb juist vanwege de glossy coating, uiteindelijk gekozen voor de Dell 2007WFP.

In de database van prad.de staan ook nog een aantal 20" schermen van Acer die een glossy coating zouden hebben.

[ Voor 75% gewijzigd door PromoX op 12-02-2008 22:14 ]

And I'm the only one and I walk alone.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Zoveel mogelijke non-TN schermen staan er toch niet in de Pricewatch.

19"-20" zonder TN paneel levert nog slechts 14 producten op.
Kies dan ook nog voor DVI en een 16:10 beeldverhouding blijven er slechts 6 dingen over.
Daar kun je toch wel even de productreviews en specs van bekijken en kiezen?

http://tweakers.net/price...Min=0&scoreMax=5&x=11&y=4

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Waarom wil je een glossy scherm eigenlijk? De meeste high-end schermen hebben die sowieso niet.

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-03 17:07
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:26:
Waarom wil je een glossy scherm eigenlijk? De meeste high-end schermen hebben die sowieso niet.
In de winkel komt dat in iedergeval veel beter over, De schermen zonder glanzend oppervlak komen een beetje dof/mat over vergeleken met de glanzende

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
gastje13 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:42:
[...]

In de winkel komt dat in iedergeval veel beter over, De schermen zonder glanzend oppervlak komen een beetje dof/mat over vergeleken met de glanzende
Maar over het algemeen wordt beweerd dat een dof/mat scherm betere kleurenechtheid heeft dan een glanzend scherm. Het is maar net wat je wensen zijn.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:50

BCC

Regeneration schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:55:
[...]
Maar over het algemeen wordt beweerd dat een dof/mat scherm betere kleurenechtheid heeft dan een glanzend scherm. Het is maar net wat je wensen zijn.
Waarom levert apple dan op dit moment glanzende schermen op de imac? Om de grafische industrie te pesten :)? Ik heb op mijn werk een matte en een glanzende 24" van Apple naast elkaar staan en de kleuren van de glanzende zijn veel sprekender dan die van de matte.

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 12-02-2008 23:09 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• kalizec
BCC schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 23:04:
[...]

Waarom levert apple dan op dit moment glanzende schermen op de imac? Ik heb op mijn werk een matte en een glanzende 24" van Apple naast elkaar staan en de kleuren van de glanzende zijn veel sprekender dan die van de matte.
Sprekender is niet hetzelfde als accurater. En non-TN panelen worden vaak juist gekocht vanwege de kleur-echtheid die TN niet kan bieden.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:50

BCC

kalizec schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 23:09:
[...]
Sprekender is niet hetzelfde als accurater. En non-TN panelen worden vaak juist gekocht vanwege de kleur-echtheid die TN niet kan bieden.
Ik heb het nu over de 24" iMacs, deze hebben geen TN panelen en ik bedoel met sprekender in dit geval echter. Maar alleen een graficus met een kleuren-muis kan hier volgens mij absoluut uitsluitsel over geven.

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 12-02-2008 23:13 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• kalizec
BCC schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 23:12:
Maar alleen een graficus met een kleuren-muis kan hier volgens mij absoluut uitsluitsel over geven.
Lees het onderstaande artikel op Wikipedia eens over Glossy Displays. Daar is duidelijk terug te vinden dat het kleur-echtheid aantast, maar voor films en foto's wel 'sprekender' is. Dus voor video-bewerking kan vooral video-weergave kan het voordelen opleveren. Voor grafisch ontwerp dus juist niet.

Wikipedia: Glossy display - Wikipedia, the free encyclopedia

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:31
Accurate kleuren krijg je door te calibreren.. wel of niet glanzend heeft daar m.i. niet zoveel mee te maken.

Over die wiki page.. als ik de references daarvan check snap ik eigenlijk niet hoe de schrijver bij z'n conclusie komt.. volgens mij moet de conclusie zijn (van nota bene z'n eigen references): glossy is beter, mits in een donker genoege kamer.

ow.. ik ben erg blij met m'n glanzende s-ips nec 20wgx2pro (in een vrij donkere kamer) ;)
Pagina: 1