Toon posts:

Asus P5N-E SLI start niet op met 4G kingston geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb twee weken geleden een nieuwe PC samengesteld, zie onder:

Intel Core 2 Quad, Q6600, Socket 775, Boxed
Asus P5N-E SLI, Retail
Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x
Asus EN8600GT TOP/G/HTDP/256MB, DDR3, PCI Express x16
EnerMax Vostok,Zwart, zilver
Rasurbo Silent&Power ,Retail, 430Watt
Hitachi Deskstar T7K500, 400GB, 7200RPM, Serial ATA300
NEC AD-7173, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM

Maar al bij het eerste keer starten zag ik mobo logo en moest TAB of DELL kiezen om verder te gaan, allebei geprobeerd maar die reageerde niet.....dacht ff opnieuw starten…..tweede keer hetzelfde verhaal.
Ik had een draadloos toetsenbord aangesloten en dacht dat ie het niet deed…andere toetsenbord gepakt, aangesloten, opnieuw opgestart….hetzelfde verhaal.
Pc weer uitmekaar, weer inmekaar zonder HDD, zonder cd-rom en met maar één geheugenbankje….starten….werkt
Toen heb ik weer één voor één aangesloten opgestart en het werkte, maar bij de vierde geheugenbankje ging het weer mis.
Na lang testen en ruilen van geheugenbankjes ben ik tot conclusie gekomen dat PC met vier bankjes vast loopt en als ik één bankje uit welke slot dan ook verwijder start die gewoon op.
Ik weet wel dat er problemen zijn met 4G en 32-bits OS, maar dit loopt al in BIOS fout. Heb trouwens BIOS wel geupdate, maar heeft niet geholpen.

Zou iemand weten wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?

Alvast bedankt...

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

je moet in je bios ook ff wat instellen, maar de naam is me ontschoten... zoek ff in de andere 4+gb topics, t gaat er om dat je mobo ook de optie voor de >4 gb adressering aan heeft...

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

AlexanderB schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:32:
je moet in je bios ook ff wat instellen, maar de naam is me ontschoten... zoek ff in de andere 4+gb topics, t gaat er om dat je mobo ook de optie voor de >4 gb adressering aan heeft...
Euh, dan zou ie nog steeds normaal moeten booten.

@TS: is het altijd met hetzelfde latje? Verwissel de volgorde eens?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
AlexanderB schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:32:
Dat heet Memory Remap, maar dan zou het ding alsnog gewoon moeten booten, danwel dat het OS minder kan adresseren.

4x1GB latjes trekken misschien iets meer stroom dan ander, misschien kun je proberen om met 1 latje te booten -> in het BIOS voltage met 0.1v opschroeven en dan weer proberen te booten met 4 latjes?

Verwijderd

Topicstarter
Kan in BIOS nergens vinden hoe ik voltage op moet schroeven? :'(

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zet het maar op Jumperfree dan zie je de opties vanzelf.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Geen resultaat, nu helemaal geen beeld meer.

Verwijderd

Topicstarter
Is een andere moederbord misschien wel de oplossing voor dit probleem?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 21:57:
Is een andere moederbord misschien wel de oplossing voor dit probleem?
Het is een oplossing maar niet de goedkoopste :P
Pak gewoon de handleiding erbij en kijk waar iets staat over voltage, want je kunt het echt wel veranderen in je bios.
Als je nu geen beeld meer hebt doe dan even een bios reset.

P.S. als je iets hebt toe te voegen gebruik dan de Edit knop.

Edit welkom op GoT trouwens :w

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2008 22:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Had net no even de snelheid van de geheugen van 800 naar 667 teruggeschroeft, maar mocht niet baten. Word hier echt moe van...

Wat zou hier de oplossing van zijn.....denk zelf andere mobo, maar welke gaat best praten met bovengenoemde configuratie?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:11:
[...]

Het is een oplossing maar niet de goedkoopste :P
Pak gewoon de handleiding erbij en kijk waar iets staat over voltage, want je kunt het echt wel veranderen in je bios.
Als je nu geen beeld meer hebt doe dan even een bios reset.

P.S. als je iets hebt toe te voegen gebruik dan de Edit knop.

Edit welkom op GoT trouwens :w
Die heb ik wel gevonden hoor...naar 1,92 of zo opgeschroeft, maar mocht niet baten.

En mobo zou ik nog om kunnen ruilen, heb al een RMA bij Azerty. Probleem telefonisch doorgegeven, moest mijn mobo opsturen een een voorstel doen voor andere mobo. Zou goed komen zeiden ze bij Azerty.

Verwijderd

Dit soort problemen heb ik ook meerdere malen gehad met asus mobos met een nvidia chipset.
Probeer eens de timings van je geheugen "Manual" in te stellen.
Dus laat de frequentie gewoon op 800mhz staan maar zet zelf de timings op bijv: 5 5 5 15 ipv AUTO.
Dit heeft het probleem bij mij opgelost. (mischien moet je ook het voltage eens handmatig op 2.2v oid zetten).

Verwijderd

Houd er rekening mee dat een heleboel moederborden enkelzijdig geheugen nodig hebben als je 4GB wil gebruiken.
Ik het al aardig wat pc's gebouwd die met 4x1024MB dubbelzijdig geheugen niet willen booten en met 4GB enkelzijdig geheugen wel.
Waarschijnlijk zal het moederbord dan ook niet defect zijn maar eerder een combinatie probleem.
Pagina: 1