Via Epia SN18000G icm Vista: audio werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:28

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Topicstarter
Ik heb zojuist een SN18000G gekocht om te gebruiken voor een klein audio project. En wat blijkt, ik krijg de audio niet aan de praat 8)7.

Windows Vista 32Bits geinstalleerd en ik heb een onbekend PCI bus device in mijn apparatenbeheer. Wanneer ik audio uitzet in de bios (is ook de enige optie), dan verdwijnt dit apparaat ook. Kortom, het is echt het audio ding wat niet wilt werken. Vista geeft aan dat de MS drivers niet willen werken.

Ik heb het volgende geprobeerd:

- Drivers van cd -> geen succes *
- Drivers geprobeerd van website. Allemaal geprobeerd -> geen succes *
- MS Update -> geen andere drivers te vinden

* Geen succes is "We cant find an HD audio device" als error

Nu staat er in de manual dat wanneer de audio op auto staat (en dat staat het, opties zijn auto of disabled), dat de audio wordt ingeschakeld als er een uitgang actief gebruikt wordt. Kortom, heb reboot gedaan met speakers eraan gekoppeld. Nu merk ik wel dat de speakers geluid maken (je hoort ze bij het opstarten en afsluiten dat er stroom op komt en een soort plop geluid), maar in Vista is er geen audio device.

Iemand nog ideeen? Google en GoT search geeft weinig: redelijk nieuw bordje. Website, forum, manual en drivers geven ook geen oplossing. Wel brak dat de Vista proof drivers op een Vista proof epia bordje niet werken, maar goed 8)7

Verwijderd

Welke drivers heb je geprobeerd de AC97 en de HDA?

• ThijsvanReekum
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-07-2021
Alles in de Bios ook correct ingesteld??? Dat wil nog wel eens de reden zijn dat ie geen drivers pakt.

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 21:30:
Welke drivers heb je geprobeerd de AC97 en de HDA?
Allebei, maar als eerst de HDA. Eerst van de cd, daarna van de website (zie link TS), de VIA HD Audio Codec VT1708A paired with VX700(M/M2). Daarna uit pure wanhoop alles geprobeerd
ThijsvanReekum schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 21:58:
Alles in de Bios ook correct ingesteld??? Dat wil nog wel eens de reden zijn dat ie geen drivers pakt.
Bios staat maar 1 functie voor de audio: disabled of auto. Allebei geprobeerd (ook al wist ik dat disabled niks zou doen) en bij beide opties werkt het niet :(

• ThijsvanReekum
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-07-2021
Anders moet je het even proberen op XP, kijken of die het daar wel doet. Anders zou ik ermee terug gaan naar de winkel...

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
Dat was een leuk idee, maar ik heb SATA drivers nodig bij de setup van XP (die zitten niet op de cd) en geen floppy drive tot mijn beschikking. En ik krijg de boot priority niet recht: ding onthoudt mijn bios settings niet.

Ik wacht even op SP1 die binnenkort uitgerold wordt maar als iemand in de tussentijd nog opties heeft, graag :)

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Het klinkt een beetje alsof de HD Audio Bus driver niet geinstalleerd is. Maar die zit standaard al bij Vista, moet je alleen in XP SP2 zelf installeren. Heel vreemd.

• Donderwolk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-05 15:27
Heb je je bios al eens geflashed met een update? Mijn SN10000EG werd geleverd met een brakke 1.0 versie waardoor ik de boot devices niet van volgorde kon wisselen. De nieuwste bios versie is nl al bij 2.01.

BIOS ROM voor de SN serie kun je hier vinden.
Flashtool kun je downloaden van de Ami Bios site.

Aangezien ik geen floppy drive heb, heb ik het op een bootable usb stick gezet en vanaf daar alles geflashed. Daarna alle settings even naar factory standaard terugzetten en alle settings nog wat aanpassen om een CMOS Checksum error te verhelpen.

Dat zorgde er bij mij voor dat ik eindelijk Debian kon gaan installeren. Denk dat dat voor jou ook de oplossing is.

Als je bij het installeren van Windows drivers nodig hebt is het misschien een idee om met nLite bijvoorbeeld de benodigde drivers in een eigen versie te slipstreamen.

[ Voor 86% gewijzigd door Donderwolk op 13-02-2008 09:56 ]

Pwnd

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
Ik had verwacht dat mijn bordje wel de laatste bios zou hebben (ding was niet op voorraad, maar goed, zegt natuurlijk niks) en wat blijkt inderdaad: bios 1.00. Handig.

Donderwolk: bedankt voor de links. Ga even via bootable usb aan de slag. Wellicht dat het gelijk ook het audio probleem oplost :)

• Donderwolk
Oh ja, misschien ook nog even handig. Bij mij hadden ze een jumper-cap geplaatst die het onmogelijk maakte om de bios te overschrijven. Zie manual pagina 23. (file: um_epia-sn_103.pdf)

[ Voor 15% gewijzigd door Donderwolk op 13-02-2008 18:10 ]

Pwnd

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
Net alles aangesloten en bootable USB stick gecreeerd, werkt de via website niet dus kan ik de rom niet downloaden :/ Ik wacht weer even tot de website weer gaat werken.

Bedankt voor alle tips en links Donderwolk :)

Edit:

Ok, VIA website weer in de lucht en rom gedownload. Nu update naar 2.01 uitgevoerd en mijn boot volgorde kan ik aanpassen: maar dat is niet meer nodig, audio werkt ook gelijk :). Vista herkende zelf nu al het audio gedeelte en gelijk alles geinstalleerd.

Wellicht dat ik de VIA drivers nog installeer voor de audio, maar weet het nog niet. Klinkt nu al erg goed en ik ben sowieso niet echt te spreken over de VIA drivers in het algemeen. Videokaart drivers van MS draaide volgens mij nog beter dan de VIA die nu geinstalleerd zijn. Performance in media center is echt erg slecht. Kortom, wordt prutsen met drivers, wachten op SP1 en anders terug naar XP media center, maar liever niet, heb expres dit bordje gekocht.

Oplossing voor in de search: bios update ;)

Rare is dat ik wel een CMOS Checksum, die jij ook al bescheef. Geprobeerd ( http://www.tech-faq.com/cmos-checksum-bad-error.shtml ):

- Via manual (PDF) alles op correcte values gezet -> no go
- Optimal values terug zetten via bios settings -> no go
- Failsafe values terug zetten via bios settings -> no go
- Default values terug zetten wanneer Checksum error komt -> werkt, maar bij reboot weer melding
- Al het bovenstaande en pc uitgezet, even gewacht, pc weer aangezet -> no go
- NVRAM clear op YES gezet en reboot -> no go

Volgens het linkje blijft er 1 optie over: batterij rot. Lijkt me sterk

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 14-02-2008 13:37 ]

• Donderwolk
Had je geflashed met de /C optie? Dat zorgt ervoor dat je CMOS wordt gecleared bij het flashen van je nieuwe BIOS. Anders zou je het ook nog via mobo zelf kunnen proberen.

Ik heb uiteindelijk gewoon maar wat met de settings omgeklooid totdat die melding wegging.
Bij mij ging het pas weg nadat ik verschillende dingen (met name power en boot) gewijzigd had in de BIOS.

Pwnd

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
Yes,
AFUDOS ROMFILE.ROM /P /C, deze had ik genomen als voorbeeld, dus met de /c. Ik zal eens kijken naar de power en boot settings :)

• VOODOOS!L
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-10-2021
hey 'We Are Borg' en 'Donderwolk', ik heb juist dezelfde VIA SN 1800 gekocht, en ondervind dus ook juist dezelfde problemen als jij voor mijn Vista audio aan de praat te krijgen.

Ik heb nu al jullie tips opgevolgd (bedankt hiervoor!), maar krijg ook nog steeds de fout van CMOS checksum error.
Heb jij dit ondertussen kunnen oplossen?

• Donderwolk
Ik heb gewoon net zolang settings lopen veranderen in de bios totdat de fout weg ging. Toen alles naar factory defaults gezet en alles nogmaals aangepast maar nu naar de juiste waarden gezet.

Pwnd

• VOODOOS!L
bedankt voor je reactie.

zou iemand een volledige export van zijn huidige bios kunnen posten? dus ook met bootblock en system block. ik heb namelijk per ongeluk mijn bootblock mee laten wegschrijven. En doordat de rom die bij VIA beschikbaar is voor deze SN1800 geen bootblck en system block bevat, lijkt het dat deze blokken nu overschreven zijn met niks. Hierdoor kan ik helemaal niet meer booten. Nu wil ik mijn bios chip via een andere pc herflashen, en daarvoor had ik graag een rom van een volledig werkende bios van VIA SN1800. zo n export is niet moeilijk te maken met de tooltjes van AMIBIOS.

Ik had zelf wel een backup genomen alvorens mijn bios te flashen, maar ik had in deze backup de vinkjes voor bootblock en systemblock niet aangezet, waardoor ik deze blokken nu ook niet kan terugflashen met mijn backup.

alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 14% gewijzigd door VOODOOS!L op 13-04-2008 11:49 ]

• We Are Borg

We Are Borg

Topicstarter
Beetje late reactie: ik heb de checksum error nog steeds. Sowieso vind ik Epia een beetje waardeloos:

1. Epia bios flash ding bestaat niet meer. Extern werkt, maar goed, beetje pruts idee zo
2. Epia bord met 1.0 bios moet ook gewoon ook audio werken onder vista: je test zoiets toch als je expliciet vermeldt dat dit bord geschikt is voor Vista?
3. Mijn powerdvd die ik er bij kreeg is leeg 8)7. Moet ik zelf mijn powerdvd hierop branden ofzo?
4. MCE draait niet soepel, wat ik erg jammer vind. Heb visualisatie moeten uitzetten bij settings en dan draait het wel okee. Toch erg jammer van een bordje wat qua marketing alleen maar "VISTA!" roept :/

En dan dus het laatste puntje weer ontopic: nieuwe bios geeft checksum error 8)7. Ik vermoed sterk dat het aan de USB instellingen ligt, maar heb het nog niet gefixed gekregen, terwijl er niet zoveel settings zijn voor USB. Als ik namelijk mijn USB kabels eruit trek, dan gaat opstarten prima. 1 USB erin, hoppa error.

Ik ga pas over een maandje hiermee prutsen. Als ik dan oplossing heb post ik het hier. Mocht jij eerder zijn, hoor het graag ;)

Voor de rest wel tevreden over de Epia, het enige puntje wat niet op te lossen valt is dat MCE niet soepel draait met visualisatie opties aan, maar daar kan ik wel overheen komen :)

• Donderwolk
VOODOOS!L schreef op zondag 13 april 2008 @ 11:44:
bedankt voor je reactie.

zou iemand een volledige export van zijn huidige bios kunnen posten? dus ook met bootblock en system block. ik heb namelijk per ongeluk mijn bootblock mee laten wegschrijven. En doordat de rom die bij VIA beschikbaar is voor deze SN1800 geen bootblck en system block bevat, lijkt het dat deze blokken nu overschreven zijn met niks. Hierdoor kan ik helemaal niet meer booten. Nu wil ik mijn bios chip via een andere pc herflashen, en daarvoor had ik graag een rom van een volledig werkende bios van VIA SN1800. zo n export is niet moeilijk te maken met de tooltjes van AMIBIOS.

Ik had zelf wel een backup genomen alvorens mijn bios te flashen, maar ik had in deze backup de vinkjes voor bootblock en systemblock niet aangezet, waardoor ik deze blokken nu ook niet kan terugflashen met mijn backup.

alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik heb een SN10000EG. Weet niet of dat veel uitmaakt voor een dump, anders maak ik er graag een voor je.

De epia bordjes zijn leuk. Maar driver support onder Linux is echt gewoon 0. Erg slecht imho.
Ook het feit dat de bios die standaard geleverd wordt bij dit bordje brak is maakt het gewoon erg jammer.

[ Voor 8% gewijzigd door Donderwolk op 17-04-2008 09:10 ]

Pwnd

• VOODOOS!L
er zal voor mij niet veel anders op zitten dan een nieuwe bios chip te bestellen via badflash.com :( ik vind hier geen andere winkel die een bios chip afzonderlijk verkoopt of die er zelf een rom kan op flashen zonder te moeten booten...

• VOODOOS!L
zou er toch iemand zo vriendelijk willen zijn om een volledig backup te maken van zijn bios rom (dus met expliciet de opties 'boot block' en 'system block' aangevinkt. zodat ik deze rom kan laten flashen als ik een nieuw chip bestel via badflash.com. bedankt!!

• Donderwolk
VOODOOS!L schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 12:00:
zou er toch iemand zo vriendelijk willen zijn om een volledig backup te maken van zijn bios rom (dus met expliciet de opties 'boot block' en 'system block' aangevinkt. zodat ik deze rom kan laten flashen als ik een nieuw chip bestel via badflash.com. bedankt!!
Ik denk dat je het beste even 'We Are Borg' of iemand anders met exact hetzelfde mobo een PM kunt sturen.

Pwnd

Pagina: 1