• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik lees net op de frontpage dat Aperture versie 2 uit is gekomen, leek me wel een topic waard :) Tussen alle Lightroom'ers hier, ik vind dit zelf toch een iets prettiger (meer Apple-like) pakket.

nieuws: Apple geeft Aperture 2 vrij
Apple heeft de nieuwe versie van zijn beeldbewerkingspakket Aperture vrijgegeven. Aperture 2 bevat meer dan honderd nieuwe functies en is volgens Apple sneller, intuïtiever en goedkoper.

Apple heeft zijn professionele beeldbewerkingspakket Aperture 2 voorzien van een nieuwe engine om raw-beelden te tonen en te bewerken. Door de nieuwe raw-motor is het mogelijk om in foto's het detail in overbelichte delen terug te halen, de kleurverzadiging te verhogen zonder huidtinten aan te passen, en het contrast van delen van de foto te verhogen. Ook beschikt Aperture 2 over een filter dat 'vignettering' in een foto kan verwijderen of juist toevoegen, en met het soft-edge-retoucheergereedschap kunnen vlekjes op de foto, bijvoorbeeld als gevolg van stof op de sensor, weggepoetst worden. De instellingen kunnen bovendien per fotocamera aangepast worden.

Onder meer op het gebied van zoeken in, en het importeren en doorbladeren van grote hoeveelheden beelden is Aperture 2 sneller dan zijn voorganger. Volgens Apple is een verzameling van meer dan een half miljoen foto's geen probleem voor het pakket. Daarnaast kunnen foto's tijdens het importeren al voorzien worden van commentaar en kernwoorden en kunnen beelden als achtergrondtaak worden weggeschreven. Met de Quick Preview kan door raw-bestanden gebladerd worden zonder te wachten op het laden van de volledige bestanden.

Naast de onderhuidse verbeteringen is ook de gebruiksinterface onder handen genomen. Zo kan met één knop geschakeld worden tussen de viewer- en browser-modes en wordt er beter gebruik gemaakt van de beschikbare schermruimte door meer gebruik van menutabs. Via de All Projects-view kan snel door de foto's in een project gebladerd worden. Aperture 2 biedt verder directe toegang tot de iPhoto-verzameling.

Aperture 2 is verder beter geïntegreerd met andere Apple-software en biedt .Mac Web Gallery-ondersteuning. Apple zegt er met het toevoegen van extra functies voor te willen zorgen dat gebruikers naast Aperture 2 geen andere software meer nodig hebben. Ook niet onbelangrijk is de prijs van het pakket: Aperture 2 is met 199 dollar zo'n 100 dollar goedkoper dan de vorige versie.
Meer info: http://www.apple.com/aperture/

Met name de snelheidsverbetering lijkt me wel wat, echt snappy is versie 1.5 niet te noemen, ook niet op een MBP met 2GB aan RAM.

Het staat nog niet in de Apple Store, maar het zal wel gewoon euro = dollar zijn, dus 199 euro voor ons. Nu nog even hopen op een leuke studentenkorting, waarschijnlijk dat ik het wel ga kopen voor een euro of 150 :)

• Huba
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-01 22:16
Ik was vanmiddag bij de Apple event in de HMH, waar aperture 2 officieel werd gepresenteerd, we waren de eerste van de wereld zoals ons verteld werd :)

Er werden wat nieuwe functies getoond onder andere de brush tool. Deze tool kun je zo instellen dat hij de randen van iets ontdekt zodat je met een wat grotere brush kunt werken en niet bij het begin van een anders object steeds een kleinere brush hoeft te gebruiken.
Verder is het een heel snel programma, het werd gepresenteerd op een MBP (2,2 of 2,4 weet ik niet, maar ga uit van 2,4) en het zoeken van 1 afbeelding uit 114000 afbeeldingen duurde ongeveer 5 seconden (ja we hebben met zijn alle zitten tellen).

Voor diegene onder ons die al met aperture 1.5 werkt is er een update voor $99. Voor wat ik nu gezien heb is het een mooi en snel programma ben benieuwd hoe het voor mij gaat werken.

• Wortelsoep
  • Niet online
Net heel even kort gespeeld met de trial en ik moet zeggen dat het zeker een stuk sneller is geworden! En er zit ook tethered shooting in, helaas wel wat beperkt. Zo kun je slechts foto's instant downloaden en weergeven, wat overigens een stuk sneller gaat dan met Nikon Capture Pro. Maar belichtingsinstellingen moet je nog steeds op je cam doen. In ieder geval met een D50, misschien dat het per camera verschilt. Hoop dat dat er in latere versies in komt, would be very very nice :)

Verwijderd

Hij is hier echt een stuk sneller dan 1.5 :) (MacBom et een GMA 950).

Wat ik alleen niet voor elkaar krijg: Ik gebruik nu lightroom en heb een paar DNG bestanden gekopieerd om Aperture 2 te testen. Nu neemt Aperture echter mijn Lightroom bewerkingen niet over...

Ik heb in LR de optie auto write XMP sidecar aanstaan, en als ik het bestand in Photoshop open dan worden de bewerkingen wel getoond.

Mot ik ergens nog een optie aanvinken?

De prijs valt trouwens ook erg mee: €199 voor de full en €99 voor de upgrade. Dat maakt dit paket €100 goedkoper dan LR :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2008 20:41 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:40:
Hij is hier echt een stuk sneller dan 1.5 :) (MacBom et een GMA 950).

Wat ik alleen niet voor elkaar krijg: Ik gebruik nu lightroom en heb een paar DNG bestanden gekopieerd om Aperture 2 te testen. Nu neemt Aperture echter mijn Lightroom bewerkingen niet over...

Ik heb in LR de optie auto write XMP sidecar aanstaan, en als ik het bestand in Photoshop open dan worden de bewerkingen wel getoond.

Mot ik ergens nog een optie aanvinken?

De prijs valt trouwens ook erg mee: €199 voor de full en €99 voor de upgrade. Dat maakt dit paket €100 goedkoper dan LR :)
De bewerkingen die je in de DNG doet zijn volgens mij ook specifiek voor de Adobe engine bedoeld. Ik denk niet dat Aperture deze gaat gebruiken, aangezien de engine, en dus ook het resultaat nooit gelijk zullen zijn.

Verwijderd

Net even geprobeerd op mn MacBook (1st gen: CD 1.83ghz - 2GB ram) maar vind het nog steeds verschrikkelijk traag. Lightroom loopt een stuk vlotter, dus ik ga niet overstappen . . .

Verwijderd

Fairy schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 21:31:
[...]

De bewerkingen die je in de DNG doet zijn volgens mij ook specifiek voor de Adobe engine bedoeld. Ik denk niet dat Aperture deze gaat gebruiken, aangezien de engine, en dus ook het resultaat nooit gelijk zullen zijn.
Ok, jammer :)

En ik zie dat ik een gruwelijk typefout gemaakt heb, het moet natuurlijk MacBook zijn :+ Voor de FBI hier ineens voor mijn deur staat :P

Maar los van het feit dat ik de bewerkingen dan kwijt ben zal ik ook om andere redenen niet overstappen. Ik vind de develop module UI van LR een stuk beter dan die van Aperture 2. Ook het exporteren van bestanden vind ik een stuk duidelijker onder LR.

Ook ik blijf bij Lightroom.

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-01 12:07
Zijn er toevallig nog mensen die naar de Aperture World Tour gaan hier? Of zijn er uberhaupt niet zoveel Aperture users hier? :p Het lijkt mij iig wel interessant (al hoop ik niet dat het te basic is), dus ik meld me denk ik wel ff aan...

strava

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24
Ik ben die hard Aperture user (onderhand versie 2.1.1), maar op doordeweekse dagen heb ik overdag helemaal geen tijd voor dat soort dingen.

Overigens gebruik ik sinds kort ook Nik plug-ins voor Aperture, wel handig dat je daar niet per se PS voor hoeft te gebruiken :) Nog een ander punt, in het vorige topic was er iemand die een paar maal naar de Tethered status vroeg, dat werkt prima out of the box in Aperture 2.0 (geen extra tools voor nodig).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

DJH

Ik heb nu ook Aperture 2 op mijn Macbook staan. Nu heb ik zaterdag een fotografie klus, waarbij ik op locatie de foto's meteen ga printen. Nu zou ik graag op elke foto een logo onder in de hoek willen zetten, zodat op de alle prints een logo staat.

Het logo is beschikbaar eps.

Dit kan natuurlijk wel met photoshop, maar dat is te tijdrovend.

Is dit mogelijk met Aperture (of iPhoto)? Heb al gezocht en geprobeert, maar niets gevonden.

p.s. hulde aan de print-workflow van MacOSX :)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Bij het printen in aperture kan je geen watermerk toevoegen, bij het exporteren van een afbeelding wel. Je moet dan een nieuwe Export preset aanmaken en de optie "Show watermark" aanvinken, een afbeelding kiezen, de plaats en transparantie instellen en dan de afbeeldingen met die preset exporteren.

Als je het wilt automatiseren kun je ook een Folder Action maken voor de directory waar je de afbeelding heen exporteert om ze dan direct af te drukken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• DJH

DJH

Ga ik proberen. Thanks!

• DJH

DJH

Never mind...

[ Voor 93% gewijzigd door DJH op 01-11-2008 12:18 ]

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:05
Ik krijg binnenkort een macbook en nu ben ik me aan het orienteren of ik naar Aperture wil overstappen. Op dit moment gebruik ik Lightroom onder windows.

Ik vroeg mij af of jullie voornamelijk gebruik maken van een combinatie van Aperture en Photoshop of met name extra plugins zoals NIK software Sharpener. Photoshop gebruik ik eigenlijk alleen af en toe om een foto of een deel ervan te verscherpen.

• DJH

DJH

Mythrill schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 13:31:
Ik krijg binnenkort een macbook en nu ben ik me aan het orienteren of ik naar Aperture wil overstappen. Op dit moment gebruik ik Lightroom onder windows.

Ik vroeg mij af of jullie voornamelijk gebruik maken van een combinatie van Aperture en Photoshop of met name extra plugins zoals NIK software Sharpener. Photoshop gebruik ik eigenlijk alleen af en toe om een foto of een deel ervan te verscherpen.
Het is geen antwoord op je vraag, maar wellicht kun je iPhoto eens proberen. Het is gratis en zit standaard is OSX. De mogelijkheden vielen mij in ieder geval erg mee en ik kon deze applicatie prima op locatie gebruiken.

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:05
Tjah, Aperture 2 is ook gratis uit te proberen. Het gaatmij echt even om functionaliteiten zoals sharpening. Hoe minder programma's ik hier voor kan gebruiken hoe beter natuurlijk. De meeste veranderingen die je buiten Aperture maakt worden uiteindelijk niet meegenomen in de database, dus als dit ook in Aperture kan is dat mooi meegenomen.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik denk dat het aan de manier waarop en het doel foto's waarmee je de foto's neemt ligt. Wat ik zelf enorm vervelend vind in Lightroom is het steeds moeten overschakelen tussen de Library en Develop modules. Ik werk meestal met sets van honderden foto's die zo snel mogelijk moeten worden geselecteerd, voorzien van metadata, bewerkt en gepubliceerd.

In Adobe Lightroom heb je wel meer geavanceerde gereedschappen om gedeeltes van foto's mee te bewerken, en het is volgens mij ook meer geschikt voor fotografen die meer tijd willen besteden om het uiterste uit bepaalde foto's te kunnen halen.

Aperture heeft uitgebreidere mogelijkheden om foto's te organiseren in mappen, projecten, albums, lichttafels enz en ze snel op verschillende manieren te filteren/bekijken en de mogelijkheid om backups te maken.

De ingebouwde sharpening filters in Aperture doen vrij weinig om een foto die niet goed gefocussed is weer scherp te maken, ik neem dus de moeite niet om ze nog in Photoshop te gaan bewerken ook al zou dat misschien een beter resultaat opleveren in sommige gevallen. Bij het exporteren van verkleinde versies van de foto's worden ze automatisch al heel subtiel verscherpt, dus daar heb je het ook niet voor nodig.

Met NIK software Sharpener heb ik geen ervaring, het is vooral bedoeld om afdrukken op papier te verbeteren, dat doe ik niet zoveel en heb er ook geen problemen met een gebrek aan scherpte daar.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Wortelsoep
  • Niet online
Mythrill schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 18:52:
De meeste veranderingen die je buiten Aperture maakt worden uiteindelijk niet meegenomen in de database,
Da's niet helemaal waar. Als je een foto via Aperture in Photoshop opent worden zowel de oude (pre-Photoshop) als de nieuwe (post-Photoshop) opgeslagen in je library. Als je hem opslaat als .psd kun je later nog gewoon je aanpassingen veranderen.
Maar inderdaad, als het binnen Aperture kan is het mooi meegenomen, dan kun je bv. ook gebruik maken van lift en stamp e.d.
Pagina: 1