[Logitech Ultra Flat Keyboard] Ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:08
Ik ben van plan om deze week een nieuw toetsenbord aan te gaan schaffen. Mijn huidige Logitech Internet Navigator 2 toetsenbord vind ik te groot en log geworden, bovendien beginnen de toetsen erg te kraken en maakt het tikken op de toetsen een aardige hoeveelheid herrie.

Momenteel heb ik het Logitech Ultra Flat Keyboard op het oog:
http://www.logitech.com/i...oard/devices/177&cl=nl,nl

Voordelen

- Compact
- Laptop-achtige toetsen
- Niet duur

Nadelen

- Slijtage schijnt snel voor te komen
- Lastig schoon te krijgen
- Als een knop eenmaal is verwijderd van het toetsenbord krijg je die er vrij lastig weer op

Ik heb al meerdere reviews opgezocht maar er is qua reviews niet al te veel over dit toetsenbord te vinden. Vandaar dat ik dit topic open en hoop dat er nog meer tweakers zijn die ervaring hebben met deze ramplank en wat eventueel de voordelen en nadelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:50

dominic

will code for food

Ik heb hem zelf ook maar kan je adviseren dat wanneer je erg veel tekst tikt, dit toetsenbord niet aan te raden is.

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 13:24

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Heb hem ook:
Nippletwister schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 13:21:
Voordelen
- Compact
- Laptop-achtige toetsen
- Niet duur
Klopt allemaal. Erg fijn toetsenbord. :) Vooral het onderscheid tussen ingedrukt en niet-ingedrukt is heerlijk.
Nadelen
- Slijtage schijnt snel voor te komen
- Lastig schoon te krijgen
- Als een knop eenmaal is verwijderd van het toetsenbord krijg je die er vrij lastig weer op
Slijtage valt heel erg mee bij normaal gebruik (elke dag 4 uurtjes ofzo). Schoonmaken is inderdaad lastig, dus oppassen met eten bij het tobo. Ik heb nog nooit knoppen verwijderd, maar ik kan me voorstellen dat zoiets lastig is. :P

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik kan je een ding vertellen: kopen dat tobo! (zou dan de ultra x > ultra premium nemen)

Het toetsenbord typt enorm lekker, doet sterk aan de toetsaanslag van een notebook denken. Slijtage valt reuze mee! Heb het toetsenbord nu 5maanden, nog geen slijtage te bekennen.

Als je een beetje rustig ermee omgaat, zul je het toetsenbord ook niet schoon hoeven te maken. Af en toe afstoffen of stofzuiger ff zijn werk laten doen. De ruimte tussen de toetsen is kleiner dan een normaal toetsenbord. Broodkrommels komen er minder makkelijk tussen.

Prijs is ook geen issue, 16euros ofzo. Neem de nieuwe versie, is iets beter (oude wordt niet meer verkocht):

De flat:
Afbeeldingslocatie: http://www.muizenshop.nl/layout/media/1201-1400/1294_1_image.jpg

Afbeeldingslocatie: http://strony.aster.pl/barton/hardware/Logitech_UltraX_Keyboard.jpg(oude ultra x)

Afbeeldingslocatie: http://www.spcnet.be/images/matos/logitechultrax.jpg (nieuwe ultra x> ultra premium)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:31

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

dominic schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 13:23:
Ik heb hem zelf ook maar kan je adviseren dat wanneer je erg veel tekst tikt, dit toetsenbord niet aan te raden is.
Waarom? Iets meer onderbouwing, dan heeft de rest er ook wat aan :)

Ziet er wel fijn uit in ieder geval, redelijk compact en gelukkig niet 15 multimedia-bladiebla- :| -knoppen.

[ Voor 15% gewijzigd door Mad Marty op 12-02-2008 13:36 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 13:24

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Mad Marty schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 13:34:
Ziet er wel fijn uit in ieder geval, redelijk compact en gelukkig niet 15 multimedia-bladiebla- :| -knoppen.
Dit is ook een voordeel ja. Het toetsenbord heeft dan ook geheel geen drivers nodig. :)

edit:
Ik heb overigens de 'oude ultra X' zoals hierboven afgebeeld staat. Die heeft m.i. échte laptoptoetsen.

[ Voor 16% gewijzigd door Cloud op 12-02-2008 14:45 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heeft deze wel 'echte' laptoptoetsen zoals de ultra-x? Heb volgens mij ook wel es zo'n soort logitech-tobo bij mediamarkt gezien waarbij de toetsen toch anders aanvoelden. Meer als normale toetsen, maar dan wat platter. Vond het minder goed aanvoelen dan de ultra-x.

Heb zelf een draadloze ultra-x media (set met tobo + muis). Vind het echt een fijn toetsenbord met die laptoptoetsen. Alleen jammer dat ie vziw. maar tijdelijk verkocht werd (2 jaar geleden ofzo).

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 12-02-2008 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:50

dominic

will code for food

Mad Marty schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 13:34:
[...]

Waarom? Iets meer onderbouwing, dan heeft de rest er ook wat aan :)

Laptoptoetsen zijn niet het handigst om te tikken omdat de layout meestal niet zo ergonomisch is.

Een normaal toetsenbord heeft nl. een positieve/bolle verticale kromming (Vroeger meestal een negatieve/holle verticale kromming) en die flat-toetsenborden van Logitech zijn net zo flat als een laptop, waardoor het typen wat moeizamer gaat en, wat mij betreft, minder natuurlijk aanvoelt.

Veel toetsen zitten te dicht op de andere, waardoor iemand met worstenvingertjes meerdere toetsen tegelijk indrukt.

[ Voor 18% gewijzigd door dominic op 12-02-2008 14:54 ]

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Ik heb het zelf ook. Dat het moeilijk reinigt wist ik niet, en dat vind ik dan ook meteen een nadeel. Er is immers geen reden dat een toetsenbord, mits af en toe eens de knopjes eraf te halen en te wassen, niet 5 jaar of meer zou kunnen meegaan.

Ik heb het ook gekocht omdat ik aan een nieuw bordje toe was, en omdat ik hiermee een eerdere (nutteloze) aankoop kon inruilen. (wist zometeen niet echt iets anders te bedenken).

Voordeel is inderdaad dat het niet erg duur is. En voor die prijs dus een mooi, compact en sober design heeft. (de rand blinkt ook mooi :p ) Vereiste nummer één is voor mij ook dat er geen onnodige toetsen op te vinden zijn. Ik haaaaaat die toetsenborden die eruit zien als het gemiddelde nasa commando centrum met 30 extra belachelijke toetsen die je nooit gebruikt. Het toetsenbord wordt er zo echt veel te groot door.

Maar goed, beetje onnodig topic verder. Zo duur is het niet. Dus als je het echt wil: kopen en proberen. Het is niet dat je een gigantische miskoop kan doen (in de grootte-orde van een laptop van 1500 euro).

Toetsen zitten idd erg opeen (om te typen niet echt een probleem) maar na lang gebruik voel ik het toch wel in m'n (grote) handen. De positie is ietwat geforceerd. De aanslag is verder wel licht, dat is het probleem niet.

Waar ik wel moest aan wennen is dat er geen ruimte is tussen F4 en F5, enz... (maakt het moeilijker de juiste knop 'op de tast' te vinden). Ook is het volledige middenblok uit een normaal toetsenbord in elkaar geschoven, waardoor je numlock moet afzetten om pgUp en pgDn te gebruiken. Linksonder zijn de knopjes ook nogal klein, waardoor de windows key blind vinden soms misloopt. (en ik sla ook af en toe per ongeluk de caps lock aan). Verder aangenaam toetsenbordje en idd aan te bevelen omwille van de kleine footprint. (dus gemakkelijk nog plaats voor boeken op het bureau bvb)

Zelf kijk ik wel uit naar iets anders. Ik wil wel eens iets ergonomisch proberen en graag draadloos gaan. Gewoon omdat elk alternatief meteen een stuk groter zal zijn, en ik het gemakkelijk uit de weg wil kunnen leggen, en dat gaat enkel goed met een draadloos toetsenbord)

Ik twijfel echt tussen een hardcore ergonomisch toetsenbord (gespleten) of een 'instap ergonomisch' toetsenbord dat licht gegolfd is.

Volgens mij is het 'leave it or love it', maar die dingen zijn wél duur om zomaar even te proberen en vast te stellen dat het jouw ding niet is.

Je kan dat van mij overkopen als je wil :p Maar op een prijs van 18 euro heeft dat weinig zin (met verzenden enzomeer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 131051 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:16:
Ik heb het zelf ook. Dat het moeilijk reinigt wist ik niet, en dat vind ik dan ook meteen een nadeel. Er is immers geen reden dat een toetsenbord, mits af en toe eens de knopjes eraf te halen en te wassen, niet 5 jaar of meer zou kunnen meegaan.

Ik heb het ook gekocht omdat ik aan een nieuw bordje toe was, en omdat ik hiermee een eerdere (nutteloze) aankoop kon inruilen. (wist zometeen niet echt iets anders te bedenken).

Voordeel is inderdaad dat het niet erg duur is. En voor die prijs dus een mooi, compact en sober design heeft. (de rand blinkt ook mooi :p ) Vereiste nummer één is voor mij ook dat er geen onnodige toetsen op te vinden zijn. Ik haaaaaat die toetsenborden die eruit zien als het gemiddelde nasa commando centrum met 30 extra belachelijke toetsen die je nooit gebruikt. Het toetsenbord wordt er zo echt veel te groot door.

Maar goed, beetje onnodig topic verder. Zo duur is het niet. Dus als je het echt wil: kopen en proberen. Het is niet dat je een gigantische miskoop kan doen (in de grootte-orde van een laptop van 1500 euro).

Toetsen zitten idd erg opeen (om te typen niet echt een probleem) maar na lang gebruik voel ik het toch wel in m'n (grote) handen. De positie is ietwat geforceerd. De aanslag is verder wel licht, dat is het probleem niet.

Waar ik wel moest aan wennen is dat er geen ruimte is tussen F4 en F5, enz... (maakt het moeilijker de juiste knop 'op de tast' te vinden). Ook is het volledige middenblok uit een normaal toetsenbord in elkaar geschoven, waardoor je numlock moet afzetten om pgUp en pgDn te gebruiken. Linksonder zijn de knopjes ook nogal klein, waardoor de windows key blind vinden soms misloopt. (en ik sla ook af en toe per ongeluk de caps lock aan). Verder aangenaam toetsenbordje en idd aan te bevelen omwille van de kleine footprint. (dus gemakkelijk nog plaats voor boeken op het bureau bvb)

Zelf kijk ik wel uit naar iets anders. Ik wil wel eens iets ergonomisch proberen en graag draadloos gaan. Gewoon omdat elk alternatief meteen een stuk groter zal zijn, en ik het gemakkelijk uit de weg wil kunnen leggen, en dat gaat enkel goed met een draadloos toetsenbord)

Ik twijfel echt tussen een hardcore ergonomisch toetsenbord (gespleten) of een 'instap ergonomisch' toetsenbord dat licht gegolfd is.

Volgens mij is het 'leave it or love it', maar die dingen zijn wél duur om zomaar even te proberen en vast te stellen dat het jouw ding niet is.

Je kan dat van mij overkopen als je wil :p Maar op een prijs van 18 euro heeft dat weinig zin (met verzenden enzomeer)
Bedankt voor je uitgebreide toelichting en je aanbod. Ik ga echter toch voor een nieuw exemplaar ;)

Het meeste gebruik ik het toetsenbord toch om te te HTML-en, mailen en te gamen en een ergonomisch toetsenbord heeft me nooit aangesproken. Bovenin je bericht geef je precies mijn irritatiepunt aan: mijn huidige ramplank is gewoon veel te groot. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inmiddels de Ultra Flat gehaald en aangesloten,

Hij tikt erg lekker en ik kan voor mijn gevoel beter en sneller typen als met mijn oude Internet Navigator toetsenbord. Neemt ook veel minder ruimte in beslag. De aanslag is ook veel lichter en maakt ook veel minder herrie.

Ik moet nog wel een beetje wennen aan de andere locatie van de End, PgDn en Home buttons maar dat heeft denk ik ff tijd nodig.

Toetsenbord heeft soms wel de neiging om wat te schuiven op mijn bureau dus daar moet ik nog ff iets op verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 13:41
Die Ultra Flat had een vriend van me ook voor zijn tweede game-systeem, typte heerlijk en zag er ook prachtig uit, maar ik vind hem absoluut niet geschikt voor intensief gebruik. Er zat geen polssteun bij, het voelde koud aan en na twee maanden hadden er al een paar toetsen de geest gegeven. Als je hem niet zo vaak gebruikt zal dat natuurlijk wel meevallen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Groever schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 17:55:
Die Ultra Flat had een vriend van me ook voor zijn tweede game-systeem, typte heerlijk en zag er ook prachtig uit, maar ik vind hem absoluut niet geschikt voor intensief gebruik. Er zat geen polssteun bij, het voelde koud aan en na twee maanden hadden er al een paar toetsen de geest gegeven. Als je hem niet zo vaak gebruikt zal dat natuurlijk wel meevallen ;).
Ik weet niet hoe intensief hij hem gebruikte. Ik gebruik hem in ieder geval niet voor mijn werk maar gewoon in de avonduurtjes als ik aan het relaxen/gamen ben dus ik verwacht dat ik er nog wel een tijdje mee kan doen. Voor het geld hoefde ik het ook niet te laten: 17 eurootjes vind ik niet duur voor dit ramplankje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 00:58

Brazza

Byte me!

Deze ramplank gebruik ik al sinds jaar en dag. Enige is dat ik nogal problemen ondervind als je veel eet/drinkt achter de pc bij intensief gebruik. Daarom moet ik hem ook om de 2-3 maand vervangen :D

[ Voor 7% gewijzigd door Brazza op 16-02-2008 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21785

Mijn advies aan iedereen die nog moet kiezen: koop vooral geen Ultra-flat en neem gewoon de Ultra-X. Ik heb de fout gemaakt eerst wel zo'n Ultra flat tobo te kopen, omdat ik hem zo mooi compact vond. Grote fout, de Ultra-flat is echt een waardeloze rammelbak! Ik was een goed laptop toetsenbord gewend en ik dacht dat de Ultra-flat wel in de buurt zou komen. Maar die toetsen voelen dus absoluut niet aan als van een laptop en de lay-out van het toetsenbord viel me echt zwaar tegen.

Gelukkig was het een koopje, maar dat is de Ultra-X ook en in tegenstelling tot de Ultra-flat typt die wèl fantastisch. Ik heb zelf nu een Ultra-X media keyboard en dat is echt een verademing! T.o.v. de Ultra-flat is hij 5 cm breder en dat is wel een klein nadeel (van mij zou er wel een Ultra-X zonder numeriek gedeelte uitgebracht mogen worden; die zou dan 2,5 cm smaller zijn dan de Ultra-flat), maar omdat hij zo ontzettend veel lekkerder typt heb ik hiermee in de praktijk toch minder last van RSI-achtige verschijnselen.

Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/repository/454/jpg/3582.1.0.jpg

Ook hier moet je wel oppassen met de lay-out: vooral de Enter knop heb je in allerlei soorten en maten. Ik heb de lay-out zoals hierboven; wat mij betreft de enige juiste, maar dat is natuurlijk ook iets persoonlijks.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 21785 op 17-02-2008 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Innsewerants
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-11-2022
wolkje schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 14:12:
[...]

Dit is ook een voordeel ja. Het toetsenbord heeft dan ook geheel geen drivers nodig. :)

edit:
Ik heb overigens de 'oude ultra X' zoals hierboven afgebeeld staat. Die heeft m.i. échte laptoptoetsen.
die heb ik ook, geweldig ding ivm rsi en tik geluid.
nadeel is inderdaad schoonmaken en dat de letters weg slijten, ik heb in z'n geheel geen e s of a meer haha. ik wil hem vervangen met de dezelfde, de premium versie lijkt hogere knoppen te hebben en dat wil ik dus net niet, maar ik kan nergens nog een gewone oude ultra-x flat vinden. tot 2 maanden terug verkocht de paradigit hier ze nog, had ik er toch maar een gekocht lol.

edit:
ik ben al 2,5 jaar een tevreden gebruiker van het eerste model van de ultra-x.
na een jaar merkte ik lichte slijtage aan de opdruk van veel gebruikte letters, nu na 2,5 jaar missen enkele toetsen hun opdruk wat me op zich niet zo stoort, het zijn er maar een paar. sommige toetsen zijn gaar aan het worden o.a. spatie. maar na 2,5 jaar voor een keyboard waar ik toen nog 24,95 voor betaalde vind ik dat hij een nette leeftijd bereikt heeft (ik ben ook meer als een 4 uur per dag tikkert)
/edit

iemand die nog een winkel weet die ze had liggen? struin momenteel pricewatch en google af.
in de pricewatch staan erg veel ultra x met de oude naam maar als je dan bij de winkel zelf komt blijkt het die compacte zonder standaard 101 layout te zijn ook al staat op pricewatch wel vaak een plaatje van de oude.

ach ja ik ga verder zoeken, als iemand toevallig een winkel weet online of niet stel ik het op prijs als het gemeld wordt. :)

(dit is dus geen oproep om te gaan zoeken voor mij voor het (weer) verkeerd begrepen wordt, maar misschien zag iemand er nog een paar liggen bij winkel x waar hij afgelopen week was ofzo.)

(de premium ben ik ook pas een keer tegen gekomen overigens :( overal blijkt het die compacte te zijn :( )

ps. @MORA
Heb je ook het oude model gehad van de ultra x? ik vraag me namelijk af of hij hetzelfde typt als de mijne (oude ultra x, zonder die grote zwarte balk bovenaan) de knopjes lijken hoger op de foto's namelijk.
En mja ik vind numeriek wel fijn, het is tenslotte ook voor de desktop, ruimte genoeg.
in mijn ogen hoort numeriek erbij (101 layout) en werkt zo veel sneller dan de 1 tm 0 boven de letters als je bv alleen numeriek bezig bent (rekenen etc) :) ieder z'n eigen he :)

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/uploaded/31617_84f9d367.jpg

edit, vind nou meer van het recentere model van de ultraX, maar zou wel graag een gebruikerservaring horen van iemand die beiden heeft gebruikt, is er een verschil in hoe typen aanvoelt? of hebben ze alleen die (imho lelijke overbodige) zwarte rand erop geschilderd en verder aan de type ervaring niks gewijzigd (kan aan mij liggen de knoppen lijken hoger op de nieuwe)

[ Voor 40% gewijzigd door Innsewerants op 08-03-2008 17:40 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 01:26

MikeVM

- Baloo -

ik heb het toetsenbord ook.

wat betreft de enter-knop: deze ziet er bij mij gewoon normaal uit, ik vind op internet geen fotos, maar ik heb wel een AZERTY tobo...

over het schoonmaken..: dit is hetzelfde als bij een laptop..
zorg vooral dat je geen suikerdranken morst..
als je het voorzichtig doet kan je bijna alle toetsen er succesvol uithalen en er weer insteken..
al raad ik aan van alle grote toetsen (spatie, shift, enter, tab) allemaal te laten steken, aan gezien deze meestal met een speciaal ijzertje zijn opgespannen en moeilijk (zonder schade) terug aan te brengen zijn. de andere knopjes zou in mijn ogen geen probleem mogen vormen...

trouwens is dit tobo vooral geliefd omdat het zo goedkoop is. voor die prijs vind je echt geen beter tobo,...
tobo kapot, koop je toch gewoon een nieuwe..

heb hem 4 maand in gebruik
en geen problemen met het bordje ondervonden
het enige wat ik mis zijn "next" en "previous" track knopjes, aangezien deze altijd handig zijn..
spijtig eigelijk, want die andere knopjes gebruik ik niet buiten de volume knopjes.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Necrathex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 08:47

Necrathex

meh.

De Ultra-X vanmiddag gekocht, en voor de mensen die niet een 19e eeuwse typemachine indeling gebruiken: Ja, je kan alle toetsen verplaatsen ;)

Mijn vorige toetsenbord had helaas een andere aansluiting voor de middelste toetsen, en aangezien er soms anderen op m'n pc moeten werken en ik de Dvorak layout gebruik is het handig als de toetsjes kloppen.

Ben overigens ook dik tevreden over het tikcomfort.
Pagina: 1