• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12 22:49

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Om mijn topictitel toe te lichten...

Sinds internet in de huiskamer is ingeburgerd - en dat is al best lang geleden - is het voor iedereen mogelijk om zijn kunsten daar te laten zien. Denk aan een Deviantart account, een fotoportfolio, een eigen website met schilderijen, tekeningen, of muziek, filmpjes op Youtube. Voor iedereen toegankelijk.

Voor de introductie van internet had je dit ook wel, maar lag de drempel hoger: voordat je muziek bij het grote publiek kwam moest je CD's verkopen of je tape achterlaten bij een agency en dan een hoop geluk hebben. Voordat iedereen je grafisch werk zag of je schilderijen moest je een expositie houden of hopen dat iemand je werk in een boek gebruikte als illustratie. Als je een leuk kunstje kon of een wondergoed sporter moest je wel eerst de top bereiken om op TV te komen. Met de komst van internet tot in de huiskamer kun je als het ware alles uit jouw huiskamer zo tonen aan de rest van de wereld. Heel mooi.

Maar wat doet het met de bekijkers van dit alles? De andere kant. Door een beetje Googlen kom je al snel op de portfolio's en galleries van allerlei mensen uit. Mensen die soms dezelfde ambities hebben als jij. Er is dus concurrentie, dat wist je eigenlijk altijd al. Maar je wist nooit wat precies. Nu kun je vrij snel een overdosis aan talent op je scherm krijgen dat je behoorlijk met beide benen op de grond kan zetten. Je bent de held van de familie, maar look what's out there. Houdt dat je tegen, in 'goed worden in' je grote passie, je talent? Of juist niet?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:50

MsG

Forumzwerver

Tja als je het dichterbij bekijkt. Stel jij kan heel mooi schilderen, dan kunnen duizenden mensen op internet dat ook wel. Maar als iemand in de buurt een leuk schilderij wil, zal hij wel jou kiezen dan iemand ver weg op internet. Voor de niet-professionele kant zal het inderdaad wel wat meer impact hebben.
offtopic:
leuk topic trouwens :)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De vraag is denk ik of je iets doet omdat je het doen leuk vindt of wil je ergens de beste in worden. Zo vind ik sportklimmen leuk maar ik zal nooit de illusie hebben dat ik ooit tot de top van nederland zal horen. Als je internet nodig hebt om tot het besef te komen dat je mischien wel niet da bomb bent in kantklossen getuigt dat eerder in gebrek aan zelfkennis.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zijn mensen gestopt om met Idols mee te gaan doen, ook al zag het zwart van de mensen?

Mensen hebben toch vaak wel het idee dat ze beter kunnen zijn dan de rest, ondanks het feit dat d'r geen moer van waar is.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zou je bang moeten zijn voor die concurrentie dan? Stel dat jij enorm goed bent in potret tekeningen, wat zou jou buurt/land/omgeving het uitmaken dat iemand dit in Nieuw Zeeland ook kan?

Persoonlijk vind ik dat geen concurrentie, meer gevalletje 'i'm not alone'. Zolang beide partijen niet in dezelfde regio werken, werken elkaar niet echt tegen. De opstap naar 'beroemdheid' is nu veel lager door internet, je kan zelfs wereldfaam behalen waar je 'vroegah' met beetje geluk bekend in je eigen landje kon worden. Dat laatste gaat imho op in zo'n beetje elk aspect van het internet (grafisch, performance, gaming, design etc).

Gezonde concurrentie is goed voor iedereen, hoe meer aanbod hoe meer keuze, iedereen blij. Zeker bij bijvoorbeeld design en maatwerk hebben 'klanten' veel meer keuze, waardoor de makers automatisch het tot een hogere kwaliteit moeten brengen wat uiteindelijk de klant alleen maar ten goede komt.

Gelukkig helpt het internet ook weer om de waanidee-ik-ben-de-beste personen ook weer fijn op aarde terug te brengen, zo goed ben je helemaal niet als de rest van de wereld het 2x beter kan.

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 12-02-2008 13:32 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik denk dat er met name in de kunsten weinig mensen zijn die zich door concurrentie laten tegenhouden bij het ontwikkelen van hun talenten (omdat ze het leuk vinden als hobby, of "moeten doen" vanuit een intrinsieke behoefte). Dus wat dat aspect betreft is er wezenlijk weinig veranderd, vroeger kon je ook al makkelijk werk van beter kunstenaars aanschouwen op tv en in musea/theaters, daar liet ook niemand zich door tegenhouden.

Ik denk juist dat er voor een hoop mensen makkelijker geld te verdienen valt en dat juist extra kansen bied, er is altijd wel iemand die het mooi vind. Het verschijnsel lijkt op "the long tail", internet biedt juist kansen voor de kleinere producties. Mensen die anders hun hobby alleen voor zichzelf uitvoerden kunnen er nu geld mee verdienen.

[ Voor 5% gewijzigd door MrAngry op 12-02-2008 13:33 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:30
MrAngry schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 13:31:
Mensen die anders hun hobby alleen voor zichzelf uitvoerden kunnen er nu geld mee verdienen.
Ik denk dat een belangrijke factor hierin is dat de mogelijkheid tot het proeven van verschillende doelgebieden groter is geworden, maar de concurrentie blijft hetzelfde.. Iedereen neemt de keuze om te proberen, maar diegene die het als hobby zien, zullen niet als concurrentie meedingen tot de absolute top.
Het echte talent met het echt vernieuwende karakter / foto / kunst komt toch bovendrijven, al is het via internet / gallery / exposities.

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:46
Het is ook maar net hoe je er tegenaan kijkt. Voor hetzelfde geld kun je het tegenovergestelde beweren.

"Vroeger" kwamen alleen die perfecte, opgepoetste en algemeen erkend beste werken tot je. Nu zie je ook het enorme legioen aan prutsers dat er niets van bakt, maar dat evengoed (een vorm van) erkenning krijgt. Voor jou juist een reden om je werk sneller op internet te zetten.

De horizon is inderdaad breder geworden. Maar wel beide kanten op.

[ Voor 9% gewijzigd door DJ Henk op 12-02-2008 21:42 ]

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:40
Zeer zeker:

Ik ben een tijdje vrij druk bezig geweest met fotografie, zelf was ik tevreden over mijn foto's totdat ik op een forum terecht kwam met anderen, vanaf toen ben ik zelfs langzaam aan minder gaan fotograferen omdat ik de teleurstelling kreeg dat ik het nivo van de anderen niet haalde...

Verwijderd

timcooijmans schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 21:45:
Zeer zeker:

Ik ben een tijdje vrij druk bezig geweest met fotografie, zelf was ik tevreden over mijn foto's totdat ik op een forum terecht kwam met anderen, vanaf toen ben ik zelfs langzaam aan minder gaan fotograferen omdat ik de teleurstelling kreeg dat ik het nivo van de anderen niet haalde...
zonde toch? Je kan ook niet verwachten dat je zomaar tot de besten hoort dan moet je gewoon oefenen. Ik heb zelf ook vaak dat ik iets maak waar ik trots op ben, maar dat als ik even op DeviantArt rondspeur ik er eigenlijk al niks meer aan vind. Als je toch bij de beteren wil horen zul je er je best voor moeten doen :P.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Ik vind dat het internet een goede invloed heeft op de kunsten in die zin dat de echte kunstenaars - mensen die geboren creatief zijn - nu een groter, beter ontvangen en ontzettend goed vindbaar aandeel krijgen in de kunstconsumptiemarkt [hoe dat ook mag heten]. Ik ben zelf een ontzettende fan van de wat moeilijker vindbare genres, en het downloaden via soulseek en dergelijke programma's maakt het mogelijk om nu zonder enige moeite hele discografieën van Der Blutharsch en Boards of Canada te vinden waar die in muziekwinkels al lange tijd onvindbaar zijn. Goed voorbeeld is ook Von Thronstahl - ik heb nog wel nèt de tijd meegemaakt dat internet geen goed alternatief was voor de muziekwinkel en moest toen voor het ontdekken van mijn muzieksmaak uiteindelijk in station Termini in Rome die ene CD van VT vinden die zelfs in Amsterdam niet vindbaar was. Ik hoef geen Britney Spears meer te luisteren want ik kan constant naar goede muziek luisteren, in die zin is het concurrentie-evenwicht in het voordeel van de artiest gewipt.

(even los van de discussie over wel of niet betalen voor kunst - daar wil ik het geenszins over hebben)

Aan de andere kant ben ik het niet helemaal eens, maar dat is mn eigen ervaring, dat je wordt gedemotiveerd doordat jouw creatieve kwaliteit het niet zou halen bij de rest en dat je daardoor het werk maar neerlegt. Ik heb ambities op het gebied van de beeldende kunst gehad die ik ook wel af en toe probeerde te uiten, uiteraard met brakke amateurkwaliteit. Het is eerder gebrek aan tijd (doordat ik van mezelf vind dat ik altijd wel een creatieve insteek in zaken heb en een hoop projecten op mezelf neem) dan demotivatie doordat ik weet dat er nog duizenden mensen beter zijn dan ik, dat ervoor zorgt dat ik steeds minder aan het filmen/fotograferen ben. Als je echt creatief bent houd je die interesse en zul je er als je de kans ertoe hebt altijd wel wat aan doen. Als je alleen maar meedoet om de beste te zijn en anders opgeeft hoor je er al niet thuis in the first place.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Dark Blue schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 13:21:
Houdt dat je tegen, in 'goed worden in' je grote passie, je talent? Of juist niet?
Nee, als ik de hoofden op CGTALK zie, dan inspireert het me juist om zelf een hoofd proberen te maken. Als je andermans werk ziet dan kun je juist bestuderen wat er allemaal nog beter kan aan je eigen werk, waardoor je juist gemotiveerder bent om je eigen werk te verbeteren.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:15

CyBeRSPiN

sinds 2001

timcooijmans schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 21:45:
Zeer zeker:

DPZ toevallig? Daar is het een sport om bij elke topfoto wel kritiek te uiten, behalve bij een paar users die (m.i. teveel) respect hebben, die worden dan de hemel in geprezen.
Ik moet toegeven dat dat ik dat effect soms ook wel merk, maar aan de andere kant: je doet inspiratie op, en wat is er leuker dan eigen foto's in je huis te hebben hangen? Ze betekenen meer voor jou dan voor een vreemde.

Ik zie internet op deze manier trouwens als een vooruitgang, de concurrentie verplaatst zich van cuncurrentie voor een contractje bij de platenboer,kunstgalerij,etc (waar andere belangen dan je talent mee kunnen spelen), naar eerlijke concurrentie waar de consument de keuze heeft tussen alle aanbieders in plaats van de selectie waar een "tussenhandelaar" brood in ziet.

Maar met het gemak dat jij je werk kunt tonen, kunnen ook anderen er makkelijker met je werk vandoor gaan zonder dat jij er een cent aan overhoudt. Als het om de eer gaat is dat leuk, maar als je er aan wilt verdienen wat minder. Hoewel je ook dat weer kunt uitbuiten, er zijn genoeg grote bedrijven die in zijn voor een leuke muurschildering of een exclusieve foto, die weten je wel te vinden als je populair op internet bent ;)
Pagina: 1