Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1001
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-09-2019
Hallo,

Ik ben bezig om een iets te maken in illustrator, maar nu loop ik tegen het volgende op:

Plaatje: http://www.sander-h.nl/storage/illustrator.GIF

Ik wil die dikke lijn, die bovenste, net zo dik maken als de onderste. Dus dat het in elkaar overloopt. Het zijn aparte paths, en de dikte van die lijn wordt bepaald door de pen pressure van mijn tablet, dus de dikte van die lijn is niet overal het zelfde.

Ik wil dus dat het laatste puntje dunner wordt. Maar ik krijg het op geen mogelijkheid voor elkaar. Dus eigenlijk de dikte aanpassen per anchor point. Als ik de breedte van de lijn aanpas, wordt de hele lijn overal even dik, en dat is niet wat ik zoek...

Heeft iemand een idee?? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zeker met Autocad gewerkt :)

De object properties van Illustrator cq. Postscript paden ondersteunen geen lijndikte aanpassing per node.

Wel zou je penseelvormen kunnen bouwen die ongeveer hetzelfde effect geven, daar zijn tutorials voor te vinden denk ik, maar ik weet ze niet uit mijn hoofd. Edit: Kijk even bij Window -> Brush Libraries :>

Probeer anders de lijn eens om te zetten naar lijnomtrek (Object -> Path -> Outline stroke), dan krijg je alle ankerpunten dubbel en kun je die gaan verplaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door benoni op 12-02-2008 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1001
Maar hoe kan het dan dat die lijnen niet overal even dik zijn, als dit niet ondersteund wordt?

http://www.sander-h.nl/storage/illustrator2.GIF

Kijk, hier zie je wat ik bedoel.

Die lijn varieert van dikte, dan moet dit toch ook aan te passen zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ah, het is een Calligraphic of Art Brush, een penseelvorm effect dat als een losse functie bovenop de standaard library is gebouwd. En voorzover ik weet kun je de nodes niet aanpassen, gek genoeg 8)7
Misschien in Illustrator CS3, die heb ik hier niet bijdehand.

Deze penseelvormen kun je wel in standaardpaden omzetten, met de Expand Appearance functie in het Object menu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1001
Hmm, Oke!

Dat is eigenlijk precies wat ik zoek :D

Maar als ik dat dus gedaan heb, dan kan ik er geen lijn meer van maken toch? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07 16:10

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Wat gebeurt er trouwens als je precies de anchor van die knobbel weghaalt (met de - pijl) waardoor je 2 lijnen hebt, en de twee uiteindes dan weer met elkaar joint? (anchors selecteren, rechtermuisknop, join ofzo) ... Maakt hij hem dan wel vloeiend?

Want ik geloof dat je idd van een expanded ding geen lijn meer kunt maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Dark Blue op 12-02-2008 14:07 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1