RJ45 Y-adapter

Pagina: 1
Acties:

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-03 08:12
In een lokaaltje hebben wij 1 netwerkaansluiting. Er staat ook maar 1 pc. Maar nu zou daar dus een netwerkprinter moeten bijkomen. Kan ik hiervoor een Y-adapter gebruiken?

Ik heb er een aantal aangekocht en geprobeerd, maar het lijkt niet te werken. Hoe gebruik je zo een Y-adapter op een correcte manier (moet je bijv. ook een adapter aan de switch kant gebruiken?)?

Ik heb ergens gelezen dat deze alleen correct werken, als je maar 1 toestel 'live' laat gaan. Dus om het andere toestel te gebruiken moet het eerste uit staan... Klopt dit?

BOE

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je hebt inderdaad 2 y-kabels nodig, aan iedere kant 1

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-03 10:04
En als je een goedkoop switchje gebruikt?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Als je 't over
Afbeeldingslocatie: http://www.homestead.co.uk/CategoryImages/CE45CPAIRm.jpg deze dingen

hebt moet je er idd 2 gebruiken, en kan je beide apparaten tegelijk gebruiken

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Je kunt rj45 (utp) niet zomaar splitten, zoals je een met een (ouderwetse, analoge telefoonlijn) rj11 wel kunt.

Je zult aan een hubje moeten.
TheRookie schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 11:14:
Als je 't over
[afbeelding] deze dingen

hebt moet je er idd 2 gebruiken, en kan je beide apparaten tegelijk gebruiken
Die is nieuw voor mij, ik zat aan de (mij bekende) standaard y-splitters te denken. Volgens mij doen deze een gewone split (1x oranje -> 2x oranje etc.) ipv een 'slimme' split zoals het artikel hierboven.

[ Voor 70% gewijzigd door J2pc op 12-02-2008 11:18 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

J2pc schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 11:15:
Je kunt rj45 (utp) niet zomaar splitten, zoals je een met een (ouderwetse, analoge telefoonlijn) rj11 wel kunt.

Je zult aan een hubje moeten.
Dat kan wel, er worden immers slechts twee aderparen gebruikt. Maar deze rampendingen leveren meer ellende op dan gemak; je kunt dus beter voor een tientje een switch kopen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:59
Met wat kluswerk en pinouts kun je trouwens wel twee ethernetverbindingen leggen door één UTP-kabel. Voor een 10/100 netwerkje worden toch maar 4 pins gebruikt, en er zitten er 8 in een draadje ;)

Iemand heeft dat weleens gedaan :)

• cman
Het zijn inderdaad die dingen TheRookie..

Dan zal ik het dus nog eens moeten proberen! Thx voor de bevestiging in ieder geval!!

BOE

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Ben het overigens wel met CodeCaster eens dat je beter een switchje neer kan zetten: a) betrouwbaarder én b) je kan er meer dan 1 extra apparaat op aansluiten :)

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

CodeCaster schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 11:16:
[...]

Dat kan wel, er worden immers slechts twee aderparen gebruikt. Maar deze rampendingen leveren meer ellende op dan gemak; je kunt dus beter voor een tientje een switch kopen.
strikt gesproken is dat natuurlijk geen splitten ;)

De oude RJ11 (analoge telefoonlijn) kon je gewoon splitten, zelfs met meerdere mensen tegelijk telefoneren (of boven het gesprek van beneden afluisteren). Voor RJ45 (digitale data) heb je wat intelligentere 'splitters' nodig.

Wat de appararatjes hierboven doen, is 2x2 cat5 aderparen in 1 cat5 kabel 'mergen' door de 2 ader paren die (normaal) niet gebruikt worden toch te gebruiken, voor de '2e kabel'. Maar aan 1 uiteinde zal de boel toch in een hub/switch moeten om het aan elkaar te knopen.

code:
1
2
3
Printer \                               / hub/switch port 1
         >splitter1===========splitter2<
PC      /                               \ hub/switch port 2

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• cman
Het werkt in ieder geval... We zullen nu in de toekomst wel zien of het de moeite is om een switchje aan te kopen..

BOE

Pagina: 1