Sinds gisteren zit ik met een irritant probleem, mijn ene samsung spinpoint SP2514N harde schijf is niet goed meer te gebruiken. Als ik de schijf op wat voor manier dan ook benader (downloaden, games laden enz.) schiet het cpu-gebruik omhoog. Taakbeheer geeft geen proces aan dat ineens veel cpukracht gebruikt. Na een en ander te hebben na gezocht op google en hier in de Faq kwam ik erachter dat dit probleem kan worden veroorzaakt doordat de harde schijf op PIO modus staat. Ik heb dit in apparaatbeheer gecontroleerd, en volgens mij staat inderdaad 1 schijf op PIO modus. Bij het secundaire IDE kanaal (waar deze Harde Schijf op zit) is namelijk bij apparaat 0 overdrachtsmodus PIO ingeschakeld. Het vreemde is echter dat dit zomaar opeens is gebeurd, terwijl de harde schijf al meer dan 1,5 jaar dienst doet naar tevredenheid. Ik ben afgelopen weekend niet bij mijn PC geweest, maar hij stond wel aan om te downloaden. Ik had hem zo ingesteld dat hij afsloot als het downloaden klaar was. Dat is gebeurd (denk ik, want het bestand is compleet). Maandag begon het gedoe ineens, ik wilde utorrent opstarten en een download toevoegen die ik op de probleemschijf wilde opslaan. Mijn muis haperde ineens en via via ben ik er nu dus wel achter waar het probleem in zit.
De vraag is eigenlijk hoe ik dit oplos. Ik heb al verschillende dingen bekeken, maar nog niets is gelukt. Ik heb onlangs geen drivers of iets van dien aard geinstalleerd. Ik heb in het bios al eens de default instellingen geladen, maar dit hielp ook niet. Ik snap echt niet waar dit aan kan liggen. Is mijn harde schijf gewoon kapot? Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? En is apparaat 0 de master schijf? Ik weet niet waar ik dit kan zien namelijk, aangezien ik 2 identieke schijven heb waarvan 1 (Station G:) dus een probleem geeft. Het enige wat ik weet is dus dat deze probleemschijf op het secundaire IDE-kanaal zit.
Mijn systeem:
Huntkey 450 Watt
AMD X2 3800+ @ Stock
2048 MB DDR2 PC5300
Asrock Alive-Sata2 Glan
NVidia GF 7600GT
1x Maxtor Diamondmax plus 9 80 GB
2x Samsung Spinpoint SP2514N 250 GB (waarvan 1 op PIO modus)
3 PCI kaartjes, WLAN, Geluid en TV-kaart
De vraag is eigenlijk hoe ik dit oplos. Ik heb al verschillende dingen bekeken, maar nog niets is gelukt. Ik heb onlangs geen drivers of iets van dien aard geinstalleerd. Ik heb in het bios al eens de default instellingen geladen, maar dit hielp ook niet. Ik snap echt niet waar dit aan kan liggen. Is mijn harde schijf gewoon kapot? Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? En is apparaat 0 de master schijf? Ik weet niet waar ik dit kan zien namelijk, aangezien ik 2 identieke schijven heb waarvan 1 (Station G:) dus een probleem geeft. Het enige wat ik weet is dus dat deze probleemschijf op het secundaire IDE-kanaal zit.
Mijn systeem:
Huntkey 450 Watt
AMD X2 3800+ @ Stock
2048 MB DDR2 PC5300
Asrock Alive-Sata2 Glan
NVidia GF 7600GT
1x Maxtor Diamondmax plus 9 80 GB
2x Samsung Spinpoint SP2514N 250 GB (waarvan 1 op PIO modus)
3 PCI kaartjes, WLAN, Geluid en TV-kaart