Toon posts:

Schijfgebruik levert hoog cpu-gebruik op (PIO?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren zit ik met een irritant probleem, mijn ene samsung spinpoint SP2514N harde schijf is niet goed meer te gebruiken. Als ik de schijf op wat voor manier dan ook benader (downloaden, games laden enz.) schiet het cpu-gebruik omhoog. Taakbeheer geeft geen proces aan dat ineens veel cpukracht gebruikt. Na een en ander te hebben na gezocht op google en hier in de Faq kwam ik erachter dat dit probleem kan worden veroorzaakt doordat de harde schijf op PIO modus staat. Ik heb dit in apparaatbeheer gecontroleerd, en volgens mij staat inderdaad 1 schijf op PIO modus. Bij het secundaire IDE kanaal (waar deze Harde Schijf op zit) is namelijk bij apparaat 0 overdrachtsmodus PIO ingeschakeld. Het vreemde is echter dat dit zomaar opeens is gebeurd, terwijl de harde schijf al meer dan 1,5 jaar dienst doet naar tevredenheid. Ik ben afgelopen weekend niet bij mijn PC geweest, maar hij stond wel aan om te downloaden. Ik had hem zo ingesteld dat hij afsloot als het downloaden klaar was. Dat is gebeurd (denk ik, want het bestand is compleet). Maandag begon het gedoe ineens, ik wilde utorrent opstarten en een download toevoegen die ik op de probleemschijf wilde opslaan. Mijn muis haperde ineens en via via ben ik er nu dus wel achter waar het probleem in zit.

De vraag is eigenlijk hoe ik dit oplos. Ik heb al verschillende dingen bekeken, maar nog niets is gelukt. Ik heb onlangs geen drivers of iets van dien aard geinstalleerd. Ik heb in het bios al eens de default instellingen geladen, maar dit hielp ook niet. Ik snap echt niet waar dit aan kan liggen. Is mijn harde schijf gewoon kapot? Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? En is apparaat 0 de master schijf? Ik weet niet waar ik dit kan zien namelijk, aangezien ik 2 identieke schijven heb waarvan 1 (Station G:) dus een probleem geeft. Het enige wat ik weet is dus dat deze probleemschijf op het secundaire IDE-kanaal zit.

Mijn systeem:
Huntkey 450 Watt
AMD X2 3800+ @ Stock
2048 MB DDR2 PC5300
Asrock Alive-Sata2 Glan
NVidia GF 7600GT
1x Maxtor Diamondmax plus 9 80 GB
2x Samsung Spinpoint SP2514N 250 GB (waarvan 1 op PIO modus)
3 PCI kaartjes, WLAN, Geluid en TV-kaart

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
Als je al gezocht hebt, had je waarschijnlijk ook gevonden dat je de betreffende IDE controller in je apparaatbeheer moet verwijderen en vervolgens opnieuw opstarten. Dat is overigens ook alleen noodzakelijk als je de overdachtsmodus niet kunt veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:43:
Als je al gezocht hebt, had je waarschijnlijk ook gevonden dat je de betreffende IDE controller in je apparaatbeheer moet verwijderen en vervolgens opnieuw opstarten. Dat is overigens ook alleen noodzakelijk als je de overdachtsmodus niet kunt veranderen.
Nee dat had ik nog niet gevonden eerlijk gezegd. Ik vond het al heel wat dat ik de oorzaak had gevonden! :) Maar goed ik zal dat eens proberen, bedankt.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:44:
[...]

Nee dat had ik nog niet gevonden eerlijk gezegd. Ik vond het al heel wat dat ik de oorzaak had gevonden! :) Maar goed ik zal dat eens proberen, bedankt.
Inderdaad, primary en secondary controllers verwijderen, opnieuw opstarten. Dan nog ff nacheken, en anders dan op DMA if available zetten, dan eventueel weer restarten.

Krijg je hem dan niet meer aan de praat op dma, is de HD brak aan het worden, of de kabel (pinnetjes).

Vroeger was eens een pinnetje afgebroken/ naar binnen gedrukt op de HD (waar de kabel op moet), doordat ik de kabel er omgekeerd in probeerde te drukken. Hierdoor wilde DMA ook op geen enkele manier meer aan, maar hij gebruikte ook geen soort pio modus. Wel was er om de 2seconden een hikupje van een aantal milliseconde ontstaan hierdoor, zelfs zonder HD_activiteit.

[ Voor 34% gewijzigd door ToFast op 12-02-2008 10:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij werkt weer goed, fantastisch! Fauna & ToFast hartelijk bedankt! Ik zal het uiteraard in de gaten blijven houden en als het probleem zich nog een keer voordoet eerst met een andere kabel testen. Maar hoe kan dit zomaar van het ene op het andere moment gebeuren? Is dit te verklaren?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
Het kan meerdere oorzaken hebben, maar een kleine storing in de communicatie door een brakke kabel is het meest waarschijnlijk.
Pagina: 1