Plaatsen back speakers bij 7.1 speaker indeling

Pagina: 1
Acties:

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren op een Receiver voor HTPC gebruik. Vooralsnog is mijn keuze gevallen op de Denon AVR-3808. Nu ondersteunt dit model 7.1 surround en wil ik daar dus optimaal gebruik van maken i.c.m. PS3 (games en blu-ray).

Onderstaande 5.1 setup gaat wel lukken in mijn huiskamer:
Afbeeldingslocatie: http://akamaipix.crutchfield.com/ca/learningcenter/home/HT/5.1.gif

Maar voor de 7.1 configuratie heb ik wellicht een probleem. Mijn bank staat namelijk tegen de muur.
Afbeeldingslocatie: http://akamaipix.crutchfield.com/ca/learningcenter/home/HT/7.1.gif

Is het noodzakelijk zoveel afstand tussen de bank en de back speakers te hebben? Ik zou de speakers met een beugel aan de muur kunnen hangen maar dan gaat het geluid toch over je hoofd heen en dus hoor je niets?

Ik zou ook de speakers onder de bank kunnen leggen, maar dat lijkt me ook niet ideaal want dan hoor je het geluid van zo'n vreemde plaats komen...

Hebben jullie hier ideeën over?

bron v.d. plaatjes

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:06

Twazerty

AVCHDCoder developer

bij je 5.1 plaatje lijkt me iets niet te kloppen. Rear speakers aan de zijkant. Nouwja.
Ik zou ze gewoon op oorhoogte hangen. Dan met de versterker de rear speakers wat dimmen omdat deze vlak achter je oren hangen.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Een beetje ruimte zou geen kwaad kunnen. Met Denon versterkers kun je goed de afstand tot de bepaalde speaker instellen, maar er is wel een minimum afstand (kan me even niet heugen wat deze is op mijn Denon). Waar je rekening mee moet houden is dat als je ze direct achter je hebt, zonder echte afstand, je de geluiden eerder hoort dan je zou moeten. Dit is natuurlijk fracties van milisecondes, maar het zou je al dan niet onbewust kunnen gaan irriteren.

Als je ze met goede beugels aan de wand hangt, dan kun je overigens ook de vertikale richting goed bepalen en ze alsnog richting oorhoogte op de bank richten.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
In principe kan de Denon ook de vertraging per speaker instellen waardoor je ook met speakers vlak achter je hoofd nog redelijk surround geluid zou moeten hebben. Er zit natuurlijk wel een grens aan, maar met 1/10 seconde moet je al heel ver komen. Ik zou even in de handleiding kijken wat de minimale afstand of maximale vertraging is.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De geluidssnelheid is ongeveer 1500m/s aldus wiki.
Als je dus 1/10 sec zou aanpassen heb je een heel grote woonkamer (dan is je speaker dus 150m verschoven...).

Ik denk niet dat je die afstand gaat horen qua timing, wel qua volume en plaatsing.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

Boudewijn schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 00:17:
De geluidssnelheid is ongeveer 1500m/s aldus wiki.
Lijkt me sterk, ik dacht 343m/s bij kamertemperatuur.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Woeps ja, foutje (1500 is in water).
Maar goed, dan moet je je speakers alsnog 34.3m verplaatsen om die 0.1s te rechtvaardigen.

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 12-02-2008 00:34 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:19

voodooless

Sound is no voodoo!

0.1 seconden lijkt weinig, maar eigenlijk is dat best veel :) Ga afstanden maar eens terugrekenen naar golflengtes en naar frequenties. Aangezien timing bij surround best wel belangrijk is dien je de afstanden tot de zitplek in te geven, zodat de receiver het geluid zo veel mogelijk in fase bij de zitplek krijgt. Doe je dat niet krijg je last van uitdovingsverschijnselen. Dat is in ieder geval de theorie. In de praktijk zijn er nog veel meer factoren die meedoen, zoals reflecties en absorptie door de ruimte en dat maakt het zaakje natuurlijk weer complexer.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Klopt maar, we hebben hiet hier over een meter of 3.5 (toch?) schat ik.
Dat is 0.01 seconde.

Dat zul je heel mischien kunnen horen, maar de vraag is in hoeverre je het op een dergelijke set hoort. :).

• mac1987
Wat ik bedoelde is dat de reveiver de plaatsing van de speakers mee kan nemen in zijn instellingen voor vertraging en volume. Op zich zou je dan natuurlijk altijd nog aardig geluid kunnen krijgen, ook zonder een flinke afstand tussen de zitplaats en achterspeakers. Als je de vertraging op 0,1s zou zetten en het volume lager zou je dus het effect krijgen alsof de speakers meer dan 30m achter je staan ;)

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 09:09
De 5.1 setup is toch ook al verkeerd? de zij speakers moeten toch een beetje achter je staan?

Afbeeldingslocatie: http://digitalmedia.oreilly.com/images/oreilly/digitalmedia/2007/09/zoom-h2-quad-monitor-itc.gif

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 15:55
Logischerwijs, als je bank tegen de muur hebt staan, is de luisterruimte niet al te groot. Ik denk zelf dat je het geluidbeeld alleen gaat verstoren als je er een extra setje speakers bij knalt. Wat misschien wel het overwegen waard is, boven de bank in het midden nog een speaker te hangen voor 6.1, maar bij mij is gebleken dat 5.1 toch beter is.

Waarom in vele tekeningen de achter spekaers aan de zijkant van de bank is getekend, zijn meestal dipooltjes. Zelfde effect kan je ook behalen met een setje Bose melkpakjes. Zo heb je een brede uitstraling bij weinig ruimteverlies. Niet miepen over de kwaliteit, voor film hoor je niet zo snel een kwaliteitsverschil op de achterspeakers, en al helemaal niet met games.

Voor optimaal geluid, hou ook rekening dat de center en front spekaers in één lijn zitten. Dit stoorde mij eerder dan de plaatsing van de achter speakers.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

Boudewijn schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 01:29:
Klopt maar, we hebben hiet hier over een meter of 3.5 (toch?) schat ik.
Dat is 0.01 seconde.

Dat zul je heel mischien kunnen horen, maar de vraag is in hoeverre je het op een dergelijke set hoort. :).
Vanaf 30ms begin ik door te hebben dat beeld en geluid niet gesynchroniseerd zijn, boven de 50ms wordt het storend, en dat is toch wel in de ordegrootte waar jij het over hebt.
Maar volume afregelen per speaker is inderdaad belangrijker, je moet iets niet achter je horen terwijl het bedoeld is van voren te komen ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh ik heb het over 0.01s dat is 10ms.
Dan heb je het dus niet door.

• mac1987
Je moet dan wel alleen de vertraging van je achterspeakers instellen he ;) Weet niet of je daar op gelet hebt. Je voorspeakers moet je alleen vertragen als het beeld achterloopt op het geluid.
Pagina: 1