Waar op te letten bij aanschaf nieuwe versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.691 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de afgelopen tijd een beetje rond gesnuffeld op het net, ik ben van plan een nieuwe versterker te gaan halen om hier 2 mooie extal of tangent boxen op aan te sluiten. (Waarschijnlijk wordt het tangent, ik houd niet van het "houte" uiterlijk van extal)

Maar ter zake:
Ik heb dus een mooie versterker gevonden, maar heb er eigenlijk totaal geen verstand van :$ . Het gaat om deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.tangent-audio.nl/graphics/interface/pic_258.jpg

met de volgende specificaties:

Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/7431/tangent100ampqk4.jpg

Zoals ik al had gezegd kan ik totaal niets met deze informatie, ik heb me eigenlijk nog nooit echt bezig gehouden met audio. Ik weet niet of jullie uit ervaring, via via of via de specs weten of hebben gehoord of het een degelijk apparaat is. Je moet niet vergeten dat hij 165,- euro kost, dat is niet veel en hij ziet er verbluffend mooi uit al zeg ik het zelf. Ik ben ook geen audiofiel ik wil gewoon graag een leuk setje samen stellen die ik aan me PS3- full-hd tv kan hangen, en aan mijn laptop om een lekker muziekje op te zetten.

Dus als het helemaal niks is zou ik graag weten waarom dit zo is, of het tegen over gestelde dat het misschien wél iets is dan zou ik graag weten waarom. En misschien enkele tips waar ik op moet letten bij het kiezen van eventuele alternatieven, alvast bedankt :)

Op dit topic hoort absoluut een slotje, ik vraag in dit topic gewoon om uitleg van de werking van een versterker. In dit forum zitten allemaal mensen met verstand van techniek én muziek, dus lijkt me dit het beste topic om uitleg te vragen waar op te letten bij aanschaf van een nieuwe versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

Waarom een stereo versteker als je hem aan je PS3 / Full-hd wilt hangen? Je wilt niks doen met surroundgeluid?
Aan specificaties heb je inderdaad bar weinig, je zou eens moeten luisteren bij een audiozaak. Maar probleem daar is vaak dat ze niet zoveel goedkoops hebben staan, en dat ze vaak duurder zijn dan de bekende dozenschuivers. Goedkoop hoeft trouwens zeker niet minder goed te zijn, zeker niet als je niet al te extreme eisen stelt en nog niet gevangen bent door de audiofiele religie ;)
Middagje luisteren dus, eigen cd's meenemen die je goed kent is een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

tja los van een aantal specs die niet zo veel zeggen is er maar 1 echt antwoord. Ga hem beluisteren op de speakers die je in wilt kopen. Bevalt de combinatie je gehoormatig dan is het prima. Budget is dan feitelijk niet belangrijk. Het gaat erom of je zelf een goed gevoel hebt bij de prijs / prestatie.

enne stug een derde topic openen als er 2 vergelijkbare gesloten worden is misschien niet zo handig... :X

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 11-02-2008 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap je probleem wel. Er is zoveel keus. Ik hoop dat dan ook een kenner je gewoon kan vertellen of je er een goede koop aan doet. Hier zijn nou eenmaal veel mensen die door de specs al te lezen een geoorloofd oordeel kunnen vellen. Succes met je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Precies SipdawgMDA!

Ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer, maar waar ik dus eigenlijk naar toe wil is een mooie 2.1 set ofzo. Ik vind surround zo'n draden wirwar enzo, misschien is het beter om de vraag anders te formuleren:

Hoe zouden jullie een leuke audio voorziening regelen voor games en muziek?

@hieronder:
Heerlijk. hartstikke bedankt precies wat ik wilde horen! De specificaties hebben niet echt grote afwijkingen of iets dergelijks. Aangezien ik er zelf geen verstand van heb vertrouw ik je volkomen, kan iemand anders misschien aanvullen?

Wat betreft het merk tangent kan ik niet veel vinden, wat ik heb gevonden is dat het een dochter bedrijf is van extal wat toch een redelijk "voorraanstaand" merk is.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2008 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 21:45:
Ik hoop dat dan ook een kenner je gewoon kan vertellen of je er een goede koop aan doet. Hier zijn nou eenmaal veel mensen die door de specs al te lezen een geoorloofd oordeel kunnen vellen.
TS doet er in ieder geval geen slechte koop mee. De specs zijn beter dan de oren van TS (en met hem 99% van Nederland), de prijs past in z'n budget, en visueel voldoet 'ie ook aan de eisen.

Ik zou nog even googlen of je geen rampverhalen over het merk of de leverancier kunt vinden, en vervolgens met een paar cd's naar de winkel stappen. Inderdaad: luisteren is de beste manier van 'testen'.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

wat je mist in de specs is het opgenomen vermogen. bovendien is dit een stereo versterker dus 2.0 Als je een sub aan wit sluiten zul je dat actief via de sub moeten doen want de versterker zelf heeft geen sub uit.

Maar goed dit zijn allemaal best basis dingen die als je enigzins moeite doet je in te lezen allemaal duidelijk zouden moeten zijn.

gewoon gaan luisteren naar verschillende merken / types binnen je budget en een keuze maken dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 21:54:
De specificaties hebben niet echt grote afwijkingen of iets dergelijks. Aangezien ik er zelf geen verstand van heb vertrouw ik je volkomen, kan iemand anders misschien aanvullen?
Ik kan je wel even wat punten aangeven.

1: Vermogen. Maakt in de praktijk niet uit. Het maximale vermogen geeft aan hoeveel geluid een versterker kan produceren, samen met het rendement van je luidsprekers. Speakers hebben vaak een rendement van 87-89dBW. Dat houdt in dat met een vermogen van 1W je speaker 87-89dB herrie maakt. Dat is al vervelend hard en zeker niet iets waar je op je werk aan blootgesteld mag worden. Voor iedere verdubbeling van het vermogen komt daar 3dB geluid bij. Dus: 2W levert 90-93dB, 4W levert 93-96dB, 8W 96-99dB, 16W 99-102dB, 32W 102-105dB en dan kom je al in de buurt van inbeslagname en huisuitzetting. Vergeet gelul over 'reserves' enzo. Dat soort verhalen komt van verkopers die meer aan hun omzetbonus denken dan aan de behoeften van de klant.

Boer Harms zegt: alles boven de 10W is goed, zolang je in de huiskamer luistert.

2: Vervorming. Speakers vervormen het geluid met 1-5%, afhankelijk van hoe hard en op welke frequentie je kijkt. Of je versterker daar 0.005 of 0.0001% aan toevoegt zal niet uitmaken. Van de andere kant: een goede koptelefoon op een normaal niveau kan veel beter dan dat scoren, dus je wilt wel een beetje normale specificatie.

Boer Harms zegt: alles onder de 0.05% is goed, zolang je speakers geen 300.000 euro gekost hebben.

Is het zo begrijpelijk genoeg? Dan ga ik door met de rest van de specs. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je oude topic dicht gaat moet je niet verwacht dat je nieuwe topic met de zelfde opening open blijft.

Waart je dus op moet letten is je inmiddels al 2x uitgelegd en is heel simpel: je moet erop letten dat JIJ het mooi vind klinken! Dat is het enige wat telt. Die specs zeggen niet zoveel, ze zijn niet geweldig, maar dat moet je niet verwachten voor dat geld.

Verder mag je wel wat meer inzet tonen. Als je van iets weinig vanaf weet, dan ga je gewoon wat meer research doen! Er zijn hier zat topics over versterkers, en ook de FAQ staat het een en ander

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je beter voor een 5.1 reciever kan gaan.
Tenzei je het echt alles met maar 2 speakers wilt gaan doen.

En kijk niet naar uiterlijk en een paar getalletjes luisteren is het ding. En ook niet luisteren naar een verkoper. :D
Zo klopt die wel. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2008 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voodooless, mijn excuses voor het onbeschoft "heropenen" van mijn topic, maar ik was het er niet mee eens. (Eigenlijk is dat een fout van tweakers.net, want die moeten je gewoon de kans geven om je TS of net wat er mis is op orde te maken voordat ergens een slotje op gaat. Maar dat daargelaten..)

@Burne:
Met jouw kan ik praten :) Voordat ik naar de HiFi shop ga (wat voor mij best een behoorlijk eind weg is) was het volgens mij goed om eerst even de basis begrippen door te hebben. Je hebt me echt al een eind op weg geholpen, hardstikke bedankt :) Ik weet dat sommige dingen heel basis zijn, maar als ik op internet artikelen lees, zijn het vaak teksten met een hoop moeilijke termen erin. Voor mij als audio leek duurt het dan heel lang voordat ik het doorheb (dan moet ik die moeilijke woorden namelijk ook weer google). Je uitleg was tot nu toe héél goed, nog meer tips?

Zijn er ook versterkers met een "2.1 interface" dan? zodat je dus 2 mooie losse boxen en een grote sub voor de diepe bassen kan aansluiten? En dan bedoel ik binnen mijn budget, want die krengen kunnen behoorlijk duur zijn, vandaar dat de Tangent amp me zo aansprak. (165,-)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2008 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Een sub kun je vrijwel altijd aansluiten, ook als de versterker hier geen opties voor heeft. Je moet dat zorgen datje sub een zogenaamde "high-level" input heeft. Deze schakel je parallel aan je speakers, en zo krijgt ook de sub zijn signaal (hij trekt echter nagenoeg geen vermogen).

Begin eerst simpel, en breidt dan uit met bijvoorbeeld een sub. Ben je van plan om surround te gaan doen, neem dan gewoon meteen een surround receiver. dat spaart later centen uit.

De allerbeste tip is nog steeds om op je oren te vertrouwen. Laat de verkoper gewoon lekker vaak op een neer schakelen tussen speakers en versterkers. Neem je eigen muziek mee, en ga er lekker voor zitten :) Dan hoor je al snel wat jij wel of niet lekker vindt klinken.

Als je het met een slotje trouwens niet eens bent, stuur gewoon even een DM om mailtje, dan komen we er altijd wel uit. Op deze manier is het verre van netjes

[ Voor 32% gewijzigd door voodooless op 11-02-2008 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aaaaah oke, nu word het een stuk duidelijker. Nogmaals mijn excuses was absoluut niet bedoelt, om het op een "verkeerde manier" te doen!

Nog een laatste vraag, jij hebt het over de "receiver" wat moet ik me daarbij voorstellen? Ik heb toch alleen een versterker en boxen nodig? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:41:
Voodooless, mijn excuses voor het onbeschoft "heropenen" van mijn topic, maar ik was het er niet mee eens. (Eigenlijk is dat een fout van tweakers.net, want die moeten je gewoon de kans geven om je TS of net wat er mis is op orde te maken voordat ergens een slotje op gaat. Maar dat daargelaten..)
Nee, dat is geen fout van GoT. Van jou wordt verwacht dat je een correct topic kunt openen.
Al jouw antwoorden zijn trouwens met de search te vinden.
@Burne:
Met jouw kan ik praten :) Voordat ik naar de HiFi shop ga (wat voor mij best een behoorlijk eind weg is) was het volgens mij goed om eerst even de basis begrippen door te hebben. Je hebt me echt al een eind op weg geholpen, hardstikke bedankt :) Ik weet dat sommige dingen heel basis zijn, maar als ik op internet artikelen lees, zijn het vaak teksten met een hoop moeilijke termen erin. Voor mij als audio leek duurt het dan heel lang voordat ik het doorheb (dan moet ik die moeilijke woorden namelijk ook weer google). Je uitleg was tot nu toe héél goed, nog meer tips?
WIl je een versterker beluisteren, dan moet je referenties hebben. Ga dus niet alleen naar de Tangent luisteren, maar bijvoorbeeld ook naar een veel duurdere Rotel, Arcam, of NAD. Zonder vergelijkingsmateriaal klinkt natuurlijk alles geweldig :)

Neem ook wat cd's van jezelf mee en gebruik niet puur de muziek van de audiozaak.
Let niet op spec's en laat je niet overhalen tot de aanschaf van durde kabels.
Zijn er ook versterkers met een "2.1 interface" dan? zodat je dus 2 mooie losse boxen en een grote sub voor de diepe bassen kan aansluiten? En dan bedoel ik binnen mijn budget, want die krengen kunnen behoorlijk duur zijn, vandaar dat de Tangent amp me zo aansprak. (165,-)
Met een beetje speaker heb je in dit segment nog geen sub nodig. Een sub gebruik je in dit segment meer voor de 'kickbass' en niet voor het echte laag-bereik.

Een door jou genoemde ''2.1 interface'' is er, maar zal je weinig tegenkomen. Op normale versterkers kom je vaak pre-out's tegen (onversterkte uitgangen, die met je volume mee gaan). Maar of dat op een amp van 165 euro zit betwijfel ik.. NAD heeft ze wel vaak. En dat is ook geen slecht design.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:54:

Nog een laatste vraag, jij hebt het over de "receiver" wat moet ik me daarbij voorstellen? Ik heb toch alleen een versterker en boxen nodig? :$
Wikipedia: AV receiver - Wikipedia, the free encyclopedia
Google&Wiki :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:54:
Wat jij nodig hebt weet jij het beste ;) En als jij dat niet weet moet je daar eerst maar eens achter zien te komen. Wil je surround, dan zoek je dus een surround receiver. Dat is gewoon een surround versterker met radio. Zonder vind je die niet ;)

Wil je dat niet, dan is een versterkertje zoals je het nu hebt gevonden afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:07
burne schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:12:
[...]

Ik kan je wel even wat punten aangeven.

1: Vermogen. Maakt in de praktijk niet uit. Het maximale vermogen geeft aan hoeveel geluid een versterker kan produceren, samen met het rendement van je luidsprekers. Speakers hebben vaak een rendement van 87-89dBW. Dat houdt in dat met een vermogen van 1W je speaker 87-89dB herrie maakt. Dat is al vervelend hard en zeker niet iets waar je op je werk aan blootgesteld mag worden. Voor iedere verdubbeling van het vermogen komt daar 3dB geluid bij. Dus: 2W levert 90-93dB, 4W levert 93-96dB, 8W 96-99dB, 16W 99-102dB, 32W 102-105dB en dan kom je al in de buurt van inbeslagname en huisuitzetting. Vergeet gelul over 'reserves' enzo. Dat soort verhalen komt van verkopers die meer aan hun omzetbonus denken dan aan de behoeften van de klant.

Boer Harms zegt: alles boven de 10W is goed, zolang je in de huiskamer luistert.

2: Vervorming. Speakers vervormen het geluid met 1-5%, afhankelijk van hoe hard en op welke frequentie je kijkt. Of je versterker daar 0.005 of 0.0001% aan toevoegt zal niet uitmaken. Van de andere kant: een goede koptelefoon op een normaal niveau kan veel beter dan dat scoren, dus je wilt wel een beetje normale specificatie.

Boer Harms zegt: alles onder de 0.05% is goed, zolang je speakers geen 300.000 euro gekost hebben.

Is het zo begrijpelijk genoeg? Dan ga ik door met de rest van de specs. :+
toon volledige bericht
Op zich heb je gelijk dat je je niet blind moet staren op vermogen en in stereo opstellingen op nornaal volume 10 watt genoeg zou zijn. Je verhaal klopt echter niet op een aantal cruciale punten:

1. De gevoeligheid is altijd gegeven bij een bepaalde frequentie, meestal 1 Khz. Bij een hogere toon van laten we zeggen 10 Khz zou je een hoger geluidsvolume halen met hetzelfde vermogen, maar omgekeerd geldt ook: bij 50 Hz zul je bij lange na geen 90 dB/W halen. Lage tonen hebben meer vermogen nodig en daarom zal een 10 watt versterker op hoge volumes geen strakke bas leveren.

2. Dat verhaal van 2x zoveel input is 3 dB meer geluidsdruk is al zovaak voorbij gekomen hier, maar wordt bijna altijd verkeerd uitgelegd. De juiste uitleg is dat een verdubbeling van de akoustische energie zorgt voor een stijging van de geluidsdruk van 3 dB. Als er 1 persoon schreeuwt met 70 dB zullen 2 personen die met hetzelfde volume schreeuwen dus 73 dB geluidsdruk opwekken, eventuele uitdoving of optelling van pieken daargelaten. Of een speaker bij dubbel vermogen ook 3 dB meer geluidsdruk levert hangt helemaal af van de eigenschappen van die speaker. Het zou zomaar kunnen dat de speaker bij hogere volumes inefficienter wordt en je dus meer dan 2x zoveel vermogen nodig zult hebben om 3 dB meer geluidsdruk te krijgen.

3. Ten slotte is er nog het verhaal van de impedantie. Indien een voeding van een versterker maar 20 watt totaal kan leveren (2*10 zoals in het voorbeeld) zal dat genoeg zijn om bij een impedantie van 8 Ohm van de speaker het voltage hoog genoeg te houden voor een redelijke geluidsdruk.
Zakt de impedantie van de speaker echter in naar 4 Ohm (vaak het geval bij lage tonen, die sowiezo al meer vermogen nodig hebben) dan zal bij hetzelfde wattage het voltage halveren en het amperage verdubbelen. Aangezien de controle van een speaker afhangt van het voltage, zul je dus minder controle krijgen en bovendien probeert de versterker het voltage vast te houden (vermenigvuldigt nog steeds de vaste input met een bepaalde waarde) en zal de voeding het niet trekken en mogelijk oververhit raken. Sommige speakers (zoals sommige electrostaten) zakken in tot wel 2 Ohm, wat het verhaal nog 2x zo erg maakt. Om hetzelfde voltage vast te houden heeft de versterker dus nu al 40 watt nodig. Kortom: 10 watt is meestal genoeg, maar niet altijd.

Ik hoop dat ik de TS nu niet teveel verward heb, maar om dan maar even een korte samenvatting en advies te geven:
Een beetje vermogen is nooit mis en afhankelijk van je speakers zelfs soms gewenst, maar staar je er niet blind op. Ga luisteren en als de versterker de speaker op hoog volume mooi onder controle houdt heeft hij dus kennelijk genoeg vermogen. De 60 watt van de versterker die je noemt zal in bijna alle gevallen wel genoeg zijn, tenzij je electrostaten hebt en/of een disco wil beginnen ;).
Of hij de genoemde 60 watt ook haalt of dat dat in de meest ideale situatie is kan ik niet beoordelen. Je zou ook een keer naar een uitverkoop bij een hifi-zaak kunnen gaan en daar een gerenommeerd merk als Denon, Marantz, Onkyo, Yamaha, NAD, H/K, Cambridge Audio, Pioneer, Arcam of iets dergelijks kunnen kopen. Vanaf 150 euro kan je best aardige versterkers kopen.

Zoiets is al best mooi en (vind ik) redelijk betaalbaar:
http://www.redcoon.nl/ind...5012/Yamaha_AX_397_zwart/
http://www.pixmania.nl/nl...fi-versterker-a-209r.html
http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=298541
http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=320226

[ Voor 7% gewijzigd door mac1987 op 12-02-2008 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Laten we dit soort zinloze reacties achterwegen laten:z

[ Voor 92% gewijzigd door voodooless op 12-02-2008 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Kennelijk niet, want zowel de Pioneer A209 en de Marantz SR4001 houden geen enkele speaker onder controle :P

De rest klopt wel :)

Ik zou gewoon voor 2e hands gaan, dan heb je veel meer voor minder geld.
Een versterker met ''ballen'' klinkt echt wel even anders dan een huis tuin en keuken versterkertje.

Ray stelde een Marantz PM-80 voor in combinatie met Dynaudio's. 't is geen super design... maar speelt in alle opzichten beter dan welke bovengenoemde combinaties dan ook :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Voordat je andere mensen gaat verwijten dat ze onzin blaten ben zo slim om het zelf ook niet te doen :P
mac1987 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 12:31:
1. De gevoeligheid is altijd gegeven bij een bepaalde frequentie, meestal 1 Khz. Bij een hogere toon van laten we zeggen 10 Khz zou je een hoger geluidsvolume halen met hetzelfde vermogen, maar omgekeerd geldt ook: bij 50 Hz zul je bij lange na geen 90 dB/W halen. Lage tonen hebben meer vermogen nodig en daarom zal een 10 watt versterker op hoge volumes geen strakke bas leveren.
Gevoeligheid van een speaker hoort gewoon zoveel mogelijk vlak te zijn, binnen zijn frequentieband. Doorgaans dus van 50 Hz tot 20 Khz. En dat is dus ook niet de rede dat een 10W versterker geen strakke bassen kan leveren. Dat kan een 10W versterker namelijk prima.
Of een speaker bij dubbel vermogen ook 3 dB meer geluidsdruk levert hangt helemaal af van de eigenschappen van die speaker. Het zou zomaar kunnen dat de speaker bij hogere volumes inefficienter wordt en je dus meer dan 2x zoveel vermogen nodig zult hebben om 3 dB meer geluidsdruk te krijgen.
Als je speaker dat niet doet, mag ie meteen bij het oud vuil, want gebeurt dit niet staat het ding enorm te vervormen. Natuurlijk heb je bij extreem hoge vermogen last van powercompressie, echter is dat voor hifi amper een issue. Hebben we het over PA, dan is dat een ander verhaal. En bij powercompressie gaat gewoon de hele efficiëntie van de speaker omlaag (en ook neemt de demping af), en heb je nog steeds dat al er 2x zoveel vermogen in gaat, dat ie dan 3 dB harder speelt.
Aangezien de controle van een speaker afhangt van het voltage, zul je dus minder controle krijgen en bovendien probeert de versterker het voltage vast te houden (vermenigvuldigt nog steeds de vaste input met een bepaalde waarde) en zal de voeding het niet trekken en mogelijk oververhit raken.
Controle van de speaker is afhankelijk van de dempingsfactor en zeker niet van het voltage.
Ik hoop dat ik de TS nu niet teveel verward heb
Dat heb je dus wel gedaan :+

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 12-02-2008 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mac1987 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 12:31:
Ik hoop dat ik de TS nu niet teveel verward heb, maar om dan maar even een korte samenvatting en advies te geven:
Ik heb tien jaar als amateur-studiotechneut en een jaar of drie professioneel achter de rug, en daarop aansluitend een jaar of vijf theatertechniek. Ik heb zelf m'n versterkers en dimmers ontworpen waar nodig, ik draai m'n hand niet om voor het repareren van een licht- of geluidsmixer (of een kleurentv), en ik ben bepaald niet achterlijk. Je gezwets over het aantal lessen natuurkunde wat ik wel of niet gevolgd zou hebben is volstrekt misplaatst.

Als ik dingen versimpel tot de meest basale kern die ik er van kan maken, helpt het natuurlijk niet om daar dan weer met impedantiecurves of extreme exoten als elektrostaten overheen te gaan.

Hoe groot acht je de kans dat iemand die een versterker van 175 euro zoekt die aan gaat sluiten op speakers die beginnen bij een euro of 2000 *per* *stuk*? Denk je dat hij je nu gaat vragen of het uitmaakt dat z'n speakers te inductief in het laag en te capactief in het hoog zijn?

Als je dingen simpel wilt houden moet je ook precies dat doen: dingen simpel houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Ok, sorry hoor :P Maar theoretisch is het wel mooi zo dat speakers een mooie gelijkmatige impedantie horen te hebben en een gelijkblijvende efficiency, maar in de praktijk zakt bijna elke speaker wel in bij lage tonen. Juist bij goedkope speakers is er vaak weinig aandacht besteed aan gevoeligheid en impedantieverloop dus dan zou een krachtigere versterker best nut kunnen hebben.
Waar mijn verhaal op sloeg is dat ik de opmerking dat 10 watt genoeg is een beetje kort door de bocht vind. Misschien klopt mijn verhaal ook niet helemaal (studeer eco & rechten en geen technische natuurkunde en mijn verhaal is wat ik begreep van vrienden die wel natuurkunde studeren), maar de kern van mijn verhaal is dat er altijd factoren aanwezig kunnen zijn die ervoor zorgen dat een beetje vermogen welkom is.
En als hij het simpel wilde houden hoefde hij alleen het laatste stuk maar te lezen.
En hoewel een Marantz PM-4001 of Denon PMA-500AE nu niet echt het neusje van de zalm zijn en misschien de speaker niet zo mooi onder controle houden als een PMA-2000AE, weet je wel zeker dat het een acceptabel resultaat geeft zonder extreme afwijkingen. Een budget Denon met een 200 watt voeding zal altijd beter zijn dan een B-merk met voeding van 100 watt. Tweedehands is natuurlijk altijd ook een mooie optie, maar er kleven praktische bezwaren aan (garantie, verborgen gebreken en dergelijken) die sommige mensen ervan weerhoudt om zoiets te kopen. Als de TS dat niet erg vindt beveel ik hem van harte aan tweedehands te gaan. Maar wil hij nieuw (wat best begrijpelijk is), dan zijn de genoemde opties voor het geld heel interessant.

Verder klopt mijn verhaal misschien niet helemaal, maar de opmerking dat het complete onzin is, slaat ook nergens op. Omdat een speaker een lineaire gevoeligheid hoort te hebben, betekent dat niet dat dat ook zo is. Ik heb de gevoeligheids- en impedantiecurven van mijn eigen serie speakers gezien (Dali Blue) en die waren echt niet lijnrecht van 50 Hz tot 20 Khz, hoewel er wel vermeld werd dat er geen abnormale afwijkingen waren. Kennelijk komen die afwijkingen dus wel vaker voor.
Theorie is geen praktijk.
Het verhaal over de efficiency van de speaker kan best foutief zijn, maar er zijn diverse elektrische apparaten die een wisselende efficiency hebben bij verschillende temperaturen en verschillende vermogens, zo ook de spoel in een voeding. Een pc-voeding is ook maar 80% efficient in een bepaald gebied van zijn vermogensbereik. Een spoel die veel te verwerken krijgt wordt warmer en het leek me logisch dat dat de efficiency beinvloedt. Excuses als dat niet zo is.

Ten slotte het verhaal van het voltage. Een versterker werkt door een bepaald voltage met een bepaalde factor te versterken. Op het moment dat de impedantie inzakt en de voeding het gewenste wattage niet meer aankan zal automatisch ook het voltage inzakken. Op zo'n moment zal de versterker de speaker niet meer in controle kunnen houden en gaat hij clippen.
Dat de dempingsfactor ook een rol speelt is vooral van belang voor de details in het geluid en volgens mij ook alleen van belang rond de eigenfrequentie van het speakersysteem (In loudspeaker systems, the value of the damping factor between a particular loudspeaker and amplifier, describes the ability of the amplifier to control undesirable movement of the speaker cone near the resonant frequency of the speaker system; Wikipedia: Damping factor - Wikipedia, the free encyclopedia). Ik doelde meer op het probleem dat optreedt als je een feestje hebt en meer van de voeding gaat vragen dan die kan leveren.
Excuses als ik daar niet duidelijk genoeg in ben geweest.

Wat ik wilde zeggen:
Een budget Denon of Marantz zal waarschijnlijk je speakers beter in controle kunnen houden dan die Tangent. 10 watt is meestal voldoende, maar er zijn factoren die wij niet direct kunnen zien bij jou zonder meer te weten die ervoor kunnen zorgen dat die Tangent niet voldoet.
Misschien is het een geweldige versterker, maar ik kan echt nergens het gewicht of het stroomverbruik vinden en dat baart me altijd al een beetje zorgen. Ook is een kanaalscheiding van 59 dB en een signaal/ruis verhouding van 80 dB niet echt om over naar huis te schrijven. Alles boven de 90 dB valt over te discussieren of dat hoorbaar is, maar een kanaalscheiding van 59 dB zou betekenen (correct me if i'm wrong ;)) dat bij een 90 dB signaal uit de rechter speaker je al 31 dB uit de linker speaker zou horen terwijl daar geen signaal naartoe hoort te gaan.
Een A-merk geeft toch meer zekerheid dan. Wil je iets echt moois voor dat geld, dan kan je het beste even tweedehands kijken, hetgeen ook al terecht door andere mensen opgemerkt is.

p.s. Ze zien er wel errrug strak uit die Tangents, een beetje zoals de nieuwe Pioneer lijn :9
Ga maar luisteren en bepaal zelf of het wat is :)

[ Voor 18% gewijzigd door mac1987 op 12-02-2008 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Het is onmogelijk een speaker te maken die een kaarsrechte response heeft. Schommelingen zijn tussen 1 tot 3 dB over de hele lijn, dat is zeer acceptabel, en ligt ver van het verhaal dat jij loopt te verkondigen. De uitspraak dat lage tonen meer vermogen nodig hebben is simpelweg onjuist!
Als laag en hoog meer dan 3 dB afwijken mag de speaker regelrecht de prulllenbak in. En natuurlijk zakt iedere speaker in in het laag. So what? Die dingen hebben een DIN rating voor hun impedantie, en dat houdt in dat ze niet onder bepaalde dieptepunten komen, en de meeste speakers zijn 8 Ohm, wat voor geen enkele versterker een probleem is. Zelfs 4 Ohm is zelden een probleem.

Verhaal over de opgewarmde spoel heb ik je al uitgelegd: als de spoel opwarmt gaat de efficiëntie omlaag, maar dat geldt voor alle signalen die erin gaan. Dus de regel dat 2x zoveel vermogen leidt tot 3dB extra geldt nog steeds.

Wat betreft voltage: Tja, als je amp gaat klippen, dan is het gewoon einde verhaal. Dat heeft weinig met vermogen te maken. Je kunt een amp ook laten clippen door hem 1W te laten uitsturen. Als de amp niet voldoende stoom kan trekken bij lage impedantie, is dat weer een ander verhaal, en dat heeft met spanning weinig te maken.

Nog zomaar een losse quote:
Een budget Denon met een 200 watt voeding zal altijd beter zijn dan een B-merk met voeding van 100 watt.
Omdat :?

Verder vind ik het erg vreemd dat je zelf mensen adviseert een natuurkunde boek erbij te pakken om vervolgens zelf met onjuiste feiten aan te komen zetten.

En let op, we hebben het nier nog steeds over een ampje van € 165,- !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Het verschil tussen z.g.n. A of B merken kan tegenwoordig heel klein zijn. Neem als voorbeeld het topic over chineze Hifi.

Maar zoals altijd dwalen we weer af. Dit gaat helemaal niet meer over waar je op moet letten bij de aanschaf van een versterker.

Mijn advies: let niet op design, maar kijk zeker eens of je de Tangent kunt beluisteren. Het kan absoluut meevallen, maar ook tegenvallen. Dat kunnen wij niet zeggen, gezien wij (niemand?) de versterker niet hebben beluisterd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Maar volgens jouw verhaal is 3 dB dus al een verdubbeling van het vermogen :P En dat over het natuurkundeboek was inderdaad over the top en heb ik al weggehaald. En noem mij maar eens een B-merk versterker met een 100 watt voeding die beter is dan die Denon. Sterker nog, noem eens een B-merk dat beter is dan welke Denon dan ook... Dat zijn er niet veel en ik kan er eigenlijk geeneen verzinnen. De reden is dat een merk dat het beter doet dus geen B-merk genoemd mag worden. Het wordt dan misschien zo genoemd (sommige mensen noemen Pioneer een B-merk en de Sony ES lijn ook ;)), maar dat kun je eigenlijk niet doen. DIN normen zijn trouwens ook niet heilig, het vermogen wordt ook opgegeven in DIN en om nou te zeggen dat een Akai van 5*100 watt DIN ook echt ooit 100 watt haalt...
Verder zie ik niet in waarom een versterker met voldoende vermogen bij 1 watt zou clippen. Noem eens een voorbeeld? Misschien zie ik wel wat over het hoofd en mijn excuses daarvoor dan.
Die 3 dB afwijking in de frequentiecurve is ook maar uit de specificaties en bijna nooit de werkelijke waarde. Mijn speakers zouden een bereik hebben van 41 Hz - 22 Khz binnen +- 3 dB, maar uit testen blijkt dat ook (en ook bij andere merken als B&W en Kef) op bepaalde punten tot wel 6 dB te zijn. Op zich is 6 dB niet rampzalig en 3 dB verschil is al amper waar te nemen, maar het zorgt toch voor flinke inefficientieverschillen. Zou een speaker namelijk op elke frequentie even efficient zijn, dan zou de frequentiecurve ook lineair moeten zijn bij perfect lineaire aansturing.
Maar laten we het er maar over eens worden dat we het oneens zijn, dan kunnen we verder met advies geven: zelf luisteren, kijken naar aanbiedingen bij versterkers waarvan bekend is dat ze goed zijn en eventueel tweedehands kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

mac1987 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:26:
De reden is dat een merk dat het beter doet dus geen B-merk genoemd mag worden. Het wordt dan misschien zo genoemd (sommige mensen noemen Pioneer een B-merk en de Sony ES lijn ook ;)), maar dat kun je eigenlijk niet doen. DIN normen zijn trouwens ook niet heilig, het vermogen wordt ook opgegeven in DIN en om nou te zeggen dat een Akai van 5*100 watt DIN ook echt ooit 100 watt haalt...
Ja, scheer maar lekker alles over een kam. A = goed, B = slecht. Ik zou zeggen, lees alle 6 delen van Hi-fi uit China vs. de bekende commerciele Hi-fi. deel 6 maar eens door ;)

Verder moet je ook niet alle DIN normen over een kam scheren
Verder zie ik niet in waarom een versterker met voldoende vermogen bij 1 watt zou clippen. Noem eens een voorbeeld?
Simpel: gooi een relatief hoge weerstand op de uitgang en voer de spanning op :)
Die 3 dB afwijking in de frequentiecurve is ook maar uit de specificaties en bijna nooit de werkelijke waarde. Mijn speakers zouden een bereik hebben van 41 Hz - 22 Khz binnen +- 3 dB, maar uit testen blijkt dat ook (en ook bij andere merken als B&W en Kef) op bepaalde punten tot wel 6 dB te zijn.
Die 6 dB afwijking zie je eigenlijk bij de gerenommeerde merken weinig terug, en zijn vaak ook problemen van de ruimte waarin gemeten is, of de de anomalieën zijn zo smalbandig dat het helemaal geen issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Maar volgens jouw verhaal is 3 dB dus al een verdubbeling van het vermogen
Helemaal correct. Maar: dat is iets anders dan een verdubbeling van de schijnbare luidheid. Als je een grote groep gemiddelde mensen aan de knop laat draaien tot het 'dubbel zo hard' is, zit je op 10dB meer vermogen.
En noem mij maar eens een B-merk versterker met een 100 watt voeding die beter is dan die Denon.
Noem de TS maar eens een versterker die net zo goed is als een Denon voor 175 euro. Dat ligt veel meer in de lijn van het topic dan de pissing-contest die je er van wilt maken.

[ Voor 0% gewijzigd door burne op 12-02-2008 22:49 . Reden: oei wat een lelijke typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Maar volgens jouw verhaal is 3 dB dus al een verdubbeling van het vermogen :P En dat over het natuurkundeboek was inderdaad over the top en heb ik al weggehaald. En noem mij maar eens een B-merk versterker met een 100 watt voeding die beter is dan die Denon. Sterker nog, noem eens een B-merk dat beter is dan welke Denon dan ook... Dat zijn er niet veel en ik kan er eigenlijk geeneen verzinnen. De reden is dat een merk dat het beter doet dus geen B-merk genoemd mag worden. Het wordt dan misschien zo genoemd (sommige mensen noemen Pioneer een B-merk en de Sony ES lijn ook ;)), maar dat kun je eigenlijk niet doen. DIN normen zijn trouwens ook niet heilig, het vermogen wordt ook opgegeven in DIN en om nou te zeggen dat een Akai van 5*100 watt DIN ook echt ooit 100 watt haalt...
Verder zie ik niet in waarom een versterker met voldoende vermogen bij 1 watt zou clippen. Noem eens een voorbeeld? Misschien zie ik wel wat over het hoofd en mijn excuses daarvoor dan.
Die 3 dB afwijking in de frequentiecurve is ook maar uit de specificaties en bijna nooit de werkelijke waarde. Mijn speakers zouden een bereik hebben van 41 Hz - 22 Khz binnen +- 3 dB, maar uit testen blijkt dat ook (en ook bij andere merken als B&W en Kef) op bepaalde punten tot wel 6 dB te zijn. Op zich is 6 dB niet rampzalig en 3 dB verschil is al amper waar te nemen, maar het zorgt toch voor flinke inefficientieverschillen. Zou een speaker namelijk op elke frequentie even efficient zijn, dan zou de frequentiecurve ook lineair moeten zijn bij perfect lineaire aansturing.
Maar laten we het er maar over eens worden dat we het oneens zijn, dan kunnen we verder met advies geven: zelf luisteren, kijken naar aanbiedingen bij versterkers waarvan bekend is dat ze goed zijn en eventueel tweedehands kijken.
Jij vind Denon een A-merk, maar ik vind dat een B merk. Ik heb ruime ervaring met Denon, dus als je wilt kan ik je nog vertellen waarom ik zo over Denon denk ook.
Waar heb jij vandaan dat ik Denon geen B merk mag noemen?

Dat Denon en B&W helemaal de bom zijn onder het klootjesvolk zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van zo'n merk.

We leven in 2008, met meer dan 10000 merken op audiogebied. Je kunt niet zomaar op elk merk een stempel drukken, die tijd is voorbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Kijk eens naar deze set: http://www.stevesmusiccenter.com/BehringerB2030A.html :)

Dit zijn monitor speakers met ingebouwde versterker. Ziet er goed uit en klinkt erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een budget Denon of Marantz zal waarschijnlijk je speakers beter in controle kunnen houden dan die Tangent. 10 watt is meestal voldoende, maar er zijn factoren die wij niet direct kunnen zien bij jou zonder meer te weten die ervoor kunnen zorgen dat die Tangent niet voldoet.
De Tangent heeft 2 x 60Watt?
3 dB verschil is al amper waar te nemen,
Een toename van 3dB betekent toch dat het dubbel zo hard klinkt (2x zo hoge geluids/lucht-druk)?

EDIT:
Die "steve music center" speakers? zijn die ook ergens in nederland verkrijgbaar?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2008 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:06:
[...]

De Tangent heeft 2 x 60Watt?

[...]

Een toename van 3dB betekent toch dat het dubbel zo hard klinkt (2x zo hoge geluids/lucht-druk)?

EDIT:
Die "steve music center" speakers? zijn die ook ergens in nederland verkrijgbaar?
Dat zijn Behringer speakers :P
Ik zou zeggen, zoek de goedkoopste winkel en contacteer mij daarna voor een prijs. Eerst beluisteren kan bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Goed,

Dit topic gaat nu echt de verkeerde kant op. Het orgineel had al weinig kans van slagen, maar nu wordt het een mix van "wat moet ik open" en "koop het bij mij"... Beide zijn tegen de policy.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.