Slome brander

Pagina: 1
Acties:

• Digital-Punk
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-11-2025
Beste tweakers,

Sinds 2 weken heb ik een nieuwe brander, een Asus DRW-1814BL, gekocht bij Alternate.
Wat mij eergisteren opviel is dat hij, toen hij voor het eerst een dvdtje mocht branden, slechts op 4x kon branden. Nou maakte het voor de situatie niet heel veel uit, want er zat geen haast achter, maar volgens de leverancier moet hij op 18x dvd-r schijfjes kunnen branden (Philips schijfjes DVD-R 1-16x).

Specificaties computer:
Moederbord:
Asus P5P800 SE
BIOS DATE: 05/30/06 12:15:41 VER: 08.00.10

Processor:
Intel Pentium D930 @ 3.00GHz

Geheugen:
4x 512MB (2x Kingston, 2x Swissbit) PC3200

Schijven:
250GB WDC WD2500JS-00MHB0 (s-ata)
160GB Maxtor 6V160E0 (s-ata)
80GB Maxtor 6L080P0 (IDE)

Schijfconfiguratie:
Primair IDE: 80GB schijf
Secundair IDE/Master: Asus Brander
'' /Slave: Pioneer Brander
S-ATA0: 160GB schijf
S-ATA1: 250GB schijf

Wat ik al heb geprobeerd:
UDMA inschakelen: Zie screenshots:
Afbeeldingslocatie: http://65.171.60.18/dl/e477337fc1c9c41f959c331b86e74249/47b09b30/image/udma.PNG

Intel Application Accelerator installeren, die gaf aan niet compatibel te zijn met mijn moederbord, geen succes dus.

Master/slave configuratie:
De image die ik wil branden staat op mijn 250GB schijf. Het is een gewone DVD van 4.25GB.
Ik heb al geprobeerd een andere kabel te gebruiken en Master/slave jumpertjes om te zetten.
Tijdens het typen zit de Asus brander als enkeling aangesloten op de secundaire IDE, met de jumper nog op Cable Select.

Ik heb de FAQ even doorgelezen, maar veel van die opties hebben nog niet veel baat gehad.

Ik gebruik trouwens Nero 8.1.1.0 om te branden.

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-02 08:09
Waarschijnlijk heeft het puur te maken met dat je brander, dat type media niet in de firmware heeft staan, en dus automatisch terugvalt op 4x.
Probeer je brander eens te updaten naar een nieuwe firmware, kan nog wel eens helpen.

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:58
Je plaatst wel eerst de dvd en klikt daarna pas door naar t menu waarin je de brandsnelheid kunt kiezen? Zonder media in t station geeft nero alleen enkele lage snelheden weer.
En probeer anders een een ander schijfje

• Digital-Punk
@Fiber-:
Goed idee, ga ik gelijk proberen!

@-Niels-:
Nero staat standaard op Maximum, en als ik wacht totdat hij de DVD heeft herkend, geeft hij aan niet sneller te kunnen dan 4x.
Als ik niet wacht, dan gaatie eerst kijken hoe snel die kan, alvorens 4x te selecteren en gelijk te beginnen.

• Digital-Punk
Net firmware upgrade van 1.13 naar 1.14 gedaan..
Mocht geen baat hebben..

Nog meer suggesties?

Verwijderd

Zit je IDE-kabel wel goed aangesloten? Is het wel een 80-aderige kabel? Is ie niet beschadigd? Zit ie niet andersom? Enz. Zit ie als master aan het einde van de kabel.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2008 21:42 ]

• Digital-Punk
Die IDE kabel kan er maar op één manier in, hij zit als enkel station aangesloten op de secundaire IDE aansluiting aan het zwarte uiteinde van de kabel. Ik zal even de jumper omzetten naar Master om zeker te weten dat daar geen onduidelijkheid over kan zijn.

Ben over 2 minuten terug..

edit:

Geen resultaat..
Zijn er geen programma's om zo'n ding te kalibreren ofzo?
Nero Drivespeed en Discspeed ken ik niet bepaald mee overweg, misschien kan iemand me ermee helpen?

@HlpDsK:
Hoe zie ik het verschil tussen een 40- en een 80-aderige kabel?

[ Voor 31% gewijzigd door Digital-Punk op 11-02-2008 22:18 ]

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:25
Je kan toch teruggaan naar de winkel en vragen of er nog z'n problemen zijn. Zo niet ==> garantie zowel ==> oplossing? Garantie?

Dat zou ik in elk geval eerst doen odmat je hardware nog nieuw is zou ik er zelf zo min mgoelijk aan prutsen...

• Digital-Punk
Probleem opgelost!!
In het BIOS van mijn moederbord staat de instelling Set Enhanced IDE mode ON:
En dan kan ik kiezen tussen, S-ATA / P-ATA of S-ATA + P-ATA.. Hij stond op S-ata en ik heb 'm nou op P-ata + s-ata gezet en nou doetie het!!..

Bedankt voor de hulp, met name vriend Jaap!

Slaap lekker allemaal!

• Digital-Punk
Hmm, probleem dus nog niet opgelost.....
Na het aanpassen van de Enhanced IDE instelling in het BIOS, kreeg ik in Nero de keuze voor 18x in het venster te zien en ik dacht daarmee klaar te zijn. Echter, onmiddelijk toen het branden begon kreeg ik de melding dat er toch echt op slechts 4x ipv 18x gebrand ging worden.

Heeft uiteindelijk ook geen resultaat gehad..

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Digital-Punk schreef op maandag 11 februari 2008 @ 21:27:
Hoe zie ik het verschil tussen een 40- en een 80-aderige kabel?
Draadjes tellen :+

Een 80 aderige kabel is meestal rond. Een 40 aderige is een lintkabel, zo'n platte.

Hier zijn natuurlijk uitzonderingen op.

Pics:
Afbeeldingslocatie: http://www.sip.be/hardware/ide-kabel-kl.jpg
40 aderig

Afbeeldingslocatie: http://www.cooltechpc.com/ctpc/images/rounded_IDE_black_24.jpg
80 aderig.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Dat is dus onzin. Rond is gewoon iets wat gedaan wordt voor de airflow en dat is echt niet de normale manier waarop zo'n kabel er uit ziet. Het is ook gewoon een platte brede kabel maar dan met 2 x zoveel aders. En als het goed is, is er bij 1 een gaatje in gemaakt.
Pagina: 1