Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 09:25
Ik wil mijn baan als docent bij een groot ROC omzetten in een baan bij een school in het VMBO en heb om deze reden een ontslagbrief aan mijn leidinggevenden aangeboden.

Een van die leidinggevenden zei dat mijn opzegtermijn van een maand terecht was, jammer voor henzelf, maar terecht. Een andere leidinggevende was echter minder tevreden met mijn opzegtermijn en vertelde mij dat, alhoewel zij meewerkt aan mijn ontslag, zij een termijn van 3 maanden aan mag houden, omdat mijn 6 opvolgende jaarcontracten als een langdurig contract kunnen worden gezien (volgens mijn interpretatie van een jaarcontract geheel onterecht, maar dit terzijde).

Volgens mij is dit niet overeenkomstig het CAO voor het BVE veld, waarin wel bepalingen zijn opgenomen, maar het voor mij onmogelijk is op te maken welke situatie nu op mij van toepassing is.

Mijn interpretatie is dat ik aan een maximale opzegtermijn van 2 maanden gehouden kan worden, maar ga in overleg liever eerder weg.

Is er een juridisch onderlegd iemand, of iemand met ervaring met het ontslag nemen als docent, die mij meer over deze situatie kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-05 21:49

dominic

will code for food

In dit soort situaties wordt er eigenlijk altijd gekeken naar redelijkheid in billijkheid. 2 maanden is hiervoor gangbaar, tenzij de school kan aantonen dat je een dermate waardevolle rol hebt waarvoor er overduidelijk veel tijd nodig is om vervanging te vinden.

Hou er wel rekening mee dat je als werknemer meestal in het voordeel bent tov werkgevers. 2 maanden lijkt me dan ook het meest waarschijnlijke.

Oh ja; raadpleeg bij onzekerheid altijd even je rechtsbijstand of een rechtswinkel.

[ Voor 9% gewijzigd door dominic op 11-02-2008 20:16 ]

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Volgens mij is het niet mogelijk om 6 jaarcontracten op een rij bij een werkgever te hebben. Deze gaan na (dacht ik) 3 tijdelijke contracten over naar vast contract. Indien je bij je werkgever aan een CAO verbonden bent, zul je je daaraan moeten houden. Indien er geen CAO is, kun je de wettelijke opzegtermijn hanteren. Of deze de in jouw jaarcontracten afgesproken termijn is, of diegene die in het wetboek staan, dat weet ik niet.

Info over opzegtermijn

Indien je echt elk jaar een nieuw contract hebt getekend, zal denk ik die periode gelden.

Maar helemaal lekker is de situatie niet, zeker ook niet vanuit PZ gezien.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 17:42
6 jaarcontracten op rij lijkt mij ook wettelijk gezien niet mogelijk.

Ik denk dat je je huidige contract gewoon als 1 jaarcontract kan zien (meer dan dat is het toch immers ook niet??!) en dan is de opzegtermijn gewoon 1 maand.

Bij een 6jaar contract had de opzegtermijn wat langer mogen zijn, maar nu lieten ze je elke keer "zweten" als het contract afliep. Laat je werkgever nu ook maar eens "zweten" door eerder weg te gaan.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 08:33

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Er zijn volgens mij 2 dingen in dit verhaal.

1) 6 opvolgende jaar contracten mag niet het 3e contract dat aangeboden werd had voor onbepaalde tijd moeten zijn.

2) volgens de nederlandse wet is de lengte van je opzeg termijn gelijk aan je proeftijd. Een proeftijd in nederland kan maximaal 2 maanden bedragen.

www.wetten.nl kan je dit verifieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:40

Dido

heforshe

knutsel smurf schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:47:
Er zijn volgens mij 2 dingen in dit verhaal.

1) 6 opvolgende jaar contracten mag niet het 3e4e contract dat aangeboden werd had voor onbepaalde tijd moeten zijn.
Derde verlenging is het vierde contract ;)
2) volgens de nederlandse wet is de lengte van je opzeg termijn gelijk aan je proeftijd. Een proeftijd in nederland kan maximaal 2 maanden bedragen.
Doe 's een linkje naar die specifieke wet? Dit is volslagen nieuw voor mij, namelijk.

Wel is voor een jaarcontract de maximale proeftijd 1 maand, maar het lijkt me zeer sterk dat als je na een jaarcontract een vast contract krijgt, je opzegtermijn niet verlengd kan worden.

Maar goed, zoals al een paar keer opgemerkt is zes opeenvolgende jaarcontracten volslagen van de gekke, en sinds de flexwet ook niet meer mogelijk. Je hebt gewoon al een paar jaar een contract voor onbepaalde tijd.

Controleer je CAO - daarin kun je de geldende opzegtermijnen ongetwijfeld vinden. Als trouwens bij een contract voor bepaalde tijd geen mogelijkheid tot tussentijds opzeggen is opgenomen dan moet je sowieso het contract uitdienen. Nu zal dat voor jou waarschijnlijk niet relevant zijn omdat je de jure een contract voor onbepaalde tijd hebt en omdat je CAO waarschijnlijk soweiso voorziet in ontbinding van een contract voor bepaalde tijd. Maar goed, speculeren is leuk, maar je CAO biedt antwoorden :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 08:33

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Okee nu het definitieve antwoord, ik geef toe had het niet helemaal correct.

De opzegtermijn voor de werknemer bedraagt 1 maand (dit is bepaald in artikel 7:672 lid 3 Burgerlijk Wetboek). Deze wettelijke opzegtermijn kan alleen schriftelijk worden gewijzigd. Dit kan in de individuele arbeidsovereenkomst (let hier dus op als u een nieuw contract tekent) maar ook in de CAO (collectieve arbeidsovereenkomst). Ondanks deze mogelijkheden om af te wijken van de wettelijke regeling mag de opzegtermijn voor de werknemer nooit langer zijn dan 6 maanden. De opzegtermijn voor de werknemer kan alleen langer zijn dan de wettelijke termijn wanneer de opzegtermijn voor de werkgever 2 keer zo lang is (artikel 7:672 lid 6 Burgerlijk Wetboek). Wanneer de werkgever de opzegtermijn voor de werknemer verlengt en deze verlenging niet volgens de regels is gedaan, geldt de wettelijke regeling.

Wat betreft de contracten:

De wet stelt grenzen aan het aantal keren dat uw werkgever uw tijdelijke arbeidscontract kan verlengen én aan de tijd dat u op elkaar opvolgende contracten werkt:

1. Maximaal 2 verlengingen. Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd mag maximaal 2 x worden verlengd. Het maakt niet uit of er sprake is van stilzwijgende of van uitdrukkelijke voortzetting. Komt het tot een 3e verlenging en dus een 4e arbeidscontract? Dan mag dit alleen een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd zijn. Deze gaat in op de eerste dag na het aflopen van het 3e contract. Een voorbeeldje: u werkt ergens op een arbeidsovereenkomst voor 3 maanden, die al 2 keer is verlengd met steeds 3 maanden. Dat betekent dat u met ingang van de eerste dag van maand 10 in vaste dienst bent.

2. Maximaal 3 jaar. Werkt u op 2 of 3 elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd bij dezelfde baas? Dan wordt uw arbeidscontract na 3 jaar (36 maanden) automatisch ('van rechtswege') omgezet in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Dit gebeurt dus bijvoorbeeld als u een arbeidsovereenkomst voor 2 jaar heeft, die op dezelfde voorwaarden wordt verlengd. Per dag 1 van het 4e jaar bent u in vaste dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
Bij de 4e verlenging van je contract ben je automatisch in dienst voor onbepaalde tijd.
En zelfs al had je 1 contract van 6 jaar.... na 3,5 jaar kom je ook voor onbepaalde tijd in dienst meen ik me te herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

je geeft aan dat je onder CAO-BVE valt (CAO beroeps en volwassenen educatie).

hierin is het volgende opgenomen:
Artikel H-54.
De opzegtermijn is:
  1. ten minste één maand indien het dienstverband zes maanden of minder heeft geduurd;
  2. ten minste twee maanden indien het dienstverband meer dan zes maanden doch minder dan twaalf maanden heeft geduurd;
  3. ten minste drie maanden indien het dienstverband twaalf maanden of meer heeft geduurd.
Artikel H-55.
Voor de werknemer die op 1 januari 1999 45 jaar of ouder was en voor wie op die datum een langere opzegtermijn gold dan volgens artikel H-54, blijft de oude termijn gelden zolang hij bij dezelfde werkgever in dienst blijft.
Verder zegt Artikel H-56 nog iets over de mogelijkheid om schriftelijk een andere termijn overeen te komen, maar deze mag alleen langer zijn dan de genoemde termijnen.

Het komt er op neer dat je langer dan 12 maanden in dienstverband bent geweest bij je werkgever en dus een opzegtermijn van 3 maanden hebt... Uiteraard kan je van die drie maanden je nog staande vakantiedagen aftrekken, of kan je kijken of je goed overleg met je werkgever iets kan oplossen, maar in principe voorziet je CAO daar niet in.

Vraag overigens bij je HR afdeling nog even goed na wat voor contract je nu hebt, want zoals overal al eerder gezegd is het onmogelijk om 6x een jaarcontract aangeboden te krijgen (flexwetten e.d.)
Waarschijnlijk is er gebruik gemaakt van het volgende artikel uit je CAO:
Artikel H-17.
Met inachtneming van artikel H-15 kunnen ten hoogste zes arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd worden aangegaan die elkaar opvolgen met tussenpozen van niet meer dan drie maanden,
zonder dat sprake is van een voor onbepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomst.
Hierbij wordt een maximum termijn aangehaald die volgens mij op 3 jaar moet liggen (dus 6 contracten voor bepaalde tijd, samen niet meer dan 3 jaar = 36 maanden dienstverband). Feitelijk zou je dus wel een contract voor onbepaalde duur moeten krijgen, maar waarschijnlijk door slecht lezen van moeilijk geschreven regels is dit fout gegaan.

let wel: I am NOT a lawyer (IANAL)

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

Uiteindelijk maakt het allemaal niet uit want volgens dat artikel H-54 (uitgaande dat ie daaronder valt) is de opzegtermijn 3 maanden, punt. Of die verlengingen nu wel of niet terecht waren is allemaal niet-boeiend, een verlenging is geen nieuw dienstverband en dus ben je d'r al 6 jaar in dienst.

Door de vormfouten rondom de BT-contracten heb je een insteek voor je rechtsbijstand, maar ik denk dat die net als ik zullen zeggen dat je dit beter kunt proberen met een goede verstandhouding in den minne uit te praten, en dan zou ik dus ervoor kiezen om in het midden te gaan zitten en als compromis 2 maanden opzegtermijn voor te stellen. Als dit voor de kantonrechter komt zit je in een loterij of die 1 of 3 gaat roepen op basis van welke vormfout hij zwaarder vind wegen en of ie vandaag al genoeg koffie heeft gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door curry684 op 12-02-2008 10:58 ]

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:27
Werknemers kunnen in je contract weldegelijk langere opzegtermijnen definieren, voor functies waarbij je een 'onmisbare' rol hebt bijvoorbeeld.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:57

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik vond dit vanaf het begin kul, maar kon er m'n vinger niet opleggen. Nu wel.

Dus: als je geen proeftijd hebt, heb je geen opzegtermijn?

Dacht het niet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
Onderwijs valt niet onder het Burgerlijk wetboek, als het goed is, waardoor de flexwet volgens mijn info ook niet opgaat. Ik heb nog geen lesbevoegdheid en voldoe dus niet aan de benoemingseisen voor een vast contract. Hierdoor heb ik ook weer een jaarcontract en nog geen vaste baan in het onderwijs.

Uiteraard is mijn functie (docent Engels) geen onmisbare. Hierbij komt nog dat het financieel heel erg slecht gaat bij de twee ROC's in Rotterdam (waarvan ik er bij een werkzaam ben) en er veel ontslagen gaan vallen. De kans dat de tijdelijke contracten niet worden verlengd is dan ook groot.

[ Voor 43% gewijzigd door AnotherFruitcake op 13-02-2008 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

AnotherFruitcake schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 09:56:
Onderwijs valt niet onder het Burgerlijk wetboek, als het goed is, waardoor de flexwet volgens mijn info ook niet opgaat. Ik heb nog geen lesbevoegdheid en voldoe dus niet aan de benoemingseisen voor een vast contract. Hierdoor heb ik ook weer een jaarcontract en nog geen vaste baan in het onderwijs.
Dit is onzin. Ik heb een tijdje bij een hogeschool in de ondernemingsraad gezeten en met de "problematiek" rond de flexwet gewerkt. (namelijk: je wil een goede docent behouden, maar dan moet je hem een vaste aanstelling geven, want derde verlenging, maar geen vaste aanstellingen beschikbaar in de formatie).

Deze bepalingen over arbeidscontracten gelden dus wel degelijk voor onderwijs. Zie over de reden dat je 6x een contract met bepaalde tijd aangeboden hebt gekregen mijn vorige opmerking over de CAO-BVN.
Uiteraard is mijn functie (docent Engels) geen onmisbare. Hierbij komt nog dat het financieel heel erg slecht gaat bij de twee ROC's in Rotterdam (waarvan ik er bij een werkzaam ben) en er veel ontslagen gaan vallen. De kans dat de tijdelijke contracten niet worden verlengd is dan ook groot.
Dit is niet direct relevant voor de discussie over de regels waar je rekening mee moet houden bij het melden van je vertrek.
De regels zijn duidelijk, ongeacht de contractvorm heb je een opzegtermijn die direct gerelateerd is aan de duur van je dienstverband (bij jou ten minste 60 maanden, waarschijnlijk meer). Waardoor je een opzegtermijn hebt van 3 maanden. Hier mag je werkgever je ongeacht aanstaande ontslagenrondes e.d. aan houden.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
RagaBaSH....jij zegt dus dat ik op dit moment wel degelijk een 'vaste baan' heb, want zo is dit de laatste jaren absoluut niet naar mij toe gecommuniceerd, sterker nog, als ik dit jaar mijn lesbevoegdheid niet zou halen (wat er wel inzit), was het vrijwel zeker dat ik ontslagen zou worden.

Als ik op dit moment wel een 'vaste baan' zou hebben zou ik door het vrijwillig indienen van mijn ontslag een mobiliteitspremie van een jaarsalaris mee kunnen krijgen indien voor mij een vervanger wordt gevonden.

Dit zou de zaken ietwat compliceren.

Ik heb al van het hoofd HRM te horen gekregen dat zij meewerken aan mijn vertrek, maar inderdaad een opzegtermijn van maximaal 3 maanden hanteren.

• RagaBaSH

RagaBaSH

Huttenbouwer

AnotherFruitcake:
Wat ik zeg is dat er wettelijke bepalingen zijn die moeten voorkomen dat mensen (ongeacht de sector waarin ze werkzaam zijn) "aan het lijntje" gehouden worden met een lange serie tijdelijke contracten (elk jaar weer de stress of je nog wel mag blijven).
De door jou beschreven situatie (6x jaarcontract), is een situatie die voorkomen zou moeten zijn door bovengenoemde wettelijke bepalingen.

Maar, als ik door de CAO lees die voor jou sector geldt, lees ik daarin dat er enkele uitzonderingssituaties zijn genoemd waarin het mogelijk is om tot 6 tijdelijke contracten aan te bieden aan een werknemer. In de CAO wordt wel aan een termijn gerefereerd, maar echt makkelijk uit de tekst te halen is deze niet... Ik denk dat deze termijn 3 jaar is, afgaand op het feit dat dit de enige logische termijn is die ik in de van toepassing zijnde artikelen heb kunnen terugvinden. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat goed heb.

Je geeft aan dat je een mobiliteitspremie mee kan krijgen (onder voorwaarden) in het geval dat je een vaste aanstelling hebt? Dat maakt het, nu je toch al besloten hebt te vertrekken, het wel iets relevanter hoe de vork nu echt in de steel zit. Ik zou proberen om met hulp van een externe partij (vakbond, advocaat, oid) je arbeidsrechtelijke positie vast te stellen, en de HR afdeling op je werk hiermee te confronteren. Mijn ervaring is dat zolang jij niet zeker weet hoe het zit, de HR afdeling zijn gelijk houdt, maar bij het confronteren met extern advies willen ze nog wel eens overstag gaan.

Succes!

Pagina: 1