Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
Omdat ik het op mijn huidige opleiding eigenlijk niet naar m’n zin heb, wil ik graag wat vooruit gaan kijken. Als ik besluit er mee te stoppen zal ik een jaar niets hebben, waarna ik een colloquium doctum aan zou kunnen vragen om (eindelijk) iets op niveau te gaan doen. Dit is, mijns inziens, best een aantrekkelijke mogelijkheid.

Maar tot die tijd zou ik dus moeten gaan werken, niet alleen voor de ziektekosten e.d., maar ook om mijn leventje wat luxer te maken: nieuwe kleertjes, telefoontje, TVtje & een reisje (ik zou graag NY eens zien, of terug naar London O+ ) ofzo.
Het enige probleem is dat ik geen ‘nuttige’/relevante diploma’s heb en ook totaal geen boeiende werkervaring. Ik heb tot anderhalf jaar geleden tijdschriften rondgebracht en doe af en toe wat met webdesign, niet echt boeiend voor een werkgever…

Ik zou dan ook graag wat tips hebben van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt/meemaken en waar je het het best zou kunnen proberen te gaan werken en natuurlijk een beetje redelijk verdient.
Is het bijvoorbeeld slim om te vermelden dat het maar om een jaar gaat?

Ik heb eigenlijk ook niet echt een idee waar ik allemaal op kan solliciteren in verband met gevraagde diploma’s of werkervaring. Ik weet dat ik MBO niveau makkelijk aan kan, maar breng dat maar eens over …

Is mijn beste optie verkoper bij de Mediamarkt (bijv.) of zijn er ook kansen in de ICT voor mensen zonder diploma’s/certificaten maar met de wil om te leren?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Ik werk nu als webeditor bij reed business om m'n tijd te vullen tot ik een diploma heb...werkt aaardig goed..kun je zeker van naar London toe (which I did :P)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

SH4D3H schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:53:
[...]

Is mijn beste optie verkoper bij de Mediamarkt (bijv.) of zijn er ook kansen in de ICT voor mensen zonder diploma’s/certificaten maar met de wil om te leren?
Het zou je nog verbazen wat ze van een verkoper bij de Mediamarkt vragen denk ik. Maar anyway, of er kansen zijn in de ICT voor mensen zonder papiertje... ja, die zijn er. Maar je moet het niet erg vinden onderaan de ladder te beginnen. Laat zien waar je zelf goed in bent, wat je hebt gedaan/gemaakt/geleerd enzo.
Ik heb zelf nooit gestudeerd, wel altijd 'iets met computers' gedaan en ben na mn VWO gelijk gaan werken. Onderaan begonnen, maar vooralsnog goed terecht gekomen (kan mezelf en mn vriendin van een dak en eten voorzien :+)
Het is wel eerlijk, maar handig tja...je eventuele werkgever weet wel waar ie aan toe is, maar dat kan wel erg tegen je werken, als in weinig investering (kennis) in jouw als werknemer bijv.

Verwijderd

Omdat ik het op mijn huidige opleiding eigenlijk niet naar m'n zin heb, wil ik graag wat vooruit gaan kijken. Als ik besluit er mee te stoppen zal ik een jaar niets hebben, waarna ik een colloquium doctum aan zou kunnen vragen om (eindelijk) iets op niveau te gaan doen. Dit is, mijns inziens, best een aantrekkelijke mogelijkheid.

Maar tot die tijd zou ik dus moeten gaan werken, niet alleen voor de ziektekosten e.d., maar ook om mijn leventje wat luxer te maken: nieuwe kleertjes, telefoontje, TVtje & een reisje (ik zou graag NY eens zien, of terug naar London O+ ) ofzo.
Het enige probleem is dat ik geen ‘nuttige’/relevante diploma’s heb en ook totaal geen boeiende werkervaring. Ik heb tot anderhalf jaar geleden tijdschriften rondgebracht en doe af en toe wat met webdesign, niet echt boeiend voor een werkgever…

Ik zou dan ook graag wat tips hebben van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt/meemaken en waar je het het best zou kunnen proberen te gaan werken en natuurlijk een beetje redelijk verdient.

Ik heb eigenlijk ook niet echt een idee waar ik allemaal op kan solliciteren in verband met gevraagde diploma’s of werkervaring. Ik weet dat ik MBO niveau makkelijk aan kan, maar breng dat maar eens over …

Ik heb twee keer het zelfde meegemaakt als jou, alleen niet doordat ik was gestopt met mijn studie, maar mijn diploma vroegtijdig had gehaald. Afgelopen januari heb ik mijn laatste MBO diploma gehaald, en pas in september start ik met een HBO opleiding.

Ik ben gaan shoppen bij diverse uitzendbureau's en ben aan de slag gegaan bij een callcentre. betaald conform het minimumloon 1134Euro (1000 Netto, maar je kan terug vragen) per maand en het is geen bijster moeilijk werk. (Ik doe helpdesk, geen verkoop!). Voor 6 maanden kan ik dus lekker sparen voor mijn vervolg opleiding en de opleiding daarna te bekostigen.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Mocht je helpdeskwerk willen, dan is dat zeker een optie. Als je op een fatsoenlijk bedrijf stuit, haal je makkelijk € 1500,- bruto als je 40 uur wilt werken.

Mocht je weer verder gaan studeren, dan kun je dat mooi als bijbaantje aanhouden.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Achtung :)

Zodra je aan een vaste baan bent gewend, en vooral aan de bijbehorende inkomsten, is de stap naar een full-time studie erg moeilijk.

ARME AOW’er

• SH4D3H
Rey Nemaattori schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:02:
Ik werk nu als webeditor bij reed business om m'n tijd te vullen tot ik een diploma heb...werkt aaardig goed..kun je zeker van naar London toe (which I did :P)
Nice :)
Ik reis bijna nooit en ben eigenlijk wel toe aan een vakantie(tje).
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:02:
[...]
Het zou je nog verbazen wat ze van een verkoper bij de Mediamarkt vragen denk ik. Maar anyway, of er kansen zijn in de ICT voor mensen zonder papiertje... ja, die zijn er. Maar je moet het niet erg vinden onderaan de ladder te beginnen. Laat zien waar je zelf goed in bent, wat je hebt gedaan/gemaakt/geleerd enzo.
Maar voor één jaar heeft dat niet zoveel zin dan?
Lijkt me sterk dat je je in zo'n korte tijd veel kan opwerken, of is onderaan ook best redelijk kwa verdiensten?
Het is wel eerlijk, maar handig tja...je eventuele werkgever weet wel waar ie aan toe is, maar dat kan wel erg tegen je werken, als in weinig investering (kennis) in jouw als werknemer bijv.
Vandaar ook de vraag :)
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:02:
[...]
Ik ben gaan shoppen bij diverse uitzendbureau's en ben aan de slag gegaan bij een callcentre. betaald conform het minimumloon 1134Euro (1000 Netto, maar je kan terug vragen) per maand en het is geen bijster moeilijk werk. (Ik doe helpdesk, geen verkoop!). Voor 6 maanden kan ik dus lekker sparen voor mijn vervolg opleiding en de opleiding daarna te bekostigen.
Helpdeskje lijkt me ook wel leuk ja.
Ik wordt nu ook regelmatig lastig gevallen door kennissen :+
ZieMaar! schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:25:
Mocht je helpdeskwerk willen, dan is dat zeker een optie. Als je op een fatsoenlijk bedrijf stuit, haal je makkelijk € 1500,- bruto als je 40 uur wilt werken.

Mocht je weer verder gaan studeren, dan kun je dat mooi als bijbaantje aanhouden.
Hoe herken ik een fatsoenlijk bedrijf?
Of is dat mazzel hebben?
Guardian Angel schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:28:
Achtung :)

Zodra je aan een vaste baan bent gewend, en vooral aan de bijbehorende inkomsten, is de stap naar een full-time studie erg moeilijk.
Ik ben niet veel gewend en als ik eenmaal de dingen heb die ik wil kan ik de rest sparen en bewaren voor tijdens de studie.
Zeker als de studie er voor zorgt dat je daarna nog meer kunt gaan verdienen, denk ik nu dan :+

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

SH4D3H schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:40:
Ik ben niet veel gewend en als ik eenmaal de dingen heb die ik wil kan ik de rest sparen en bewaren voor tijdens de studie.
Pas dan erg op dat je niet (veel) meer gewend raakt dan wat je nu bent en meer dingen wilt dan die je nu wilt. ;) Als je daar redelijk gedisciplineerd in bent moet het lukken.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
SH4D3H schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:40:
[...]

Zeker als de studie er voor zorgt dat je daarna nog meer kunt gaan verdienen, denk ik nu dan :+
Pas daarmee op, niets went zo makkelijk als geld. En niet alleen geld, ook het idee van een baan die bevalt. Ik werk nu een halfjaar 40u/pw, had plannen om hierna weer fulltime te gaan studeren. Maar dan zie je opeens dat werk veel boeiender is, dat dat "schoolse" eindelijk is uit je leven is, je werkt aan serieuze dingen, en dan denk je wel 3x na om nog naar school te gaan. Of je moet avondschool gaan doen natuurlijk, dat ga ik iig doen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-11 19:34

Bergie

Lekker belangrijk...

De stap van een fulltime baan naar fulltime studeren lijkt mij ook erg moeilijk. Onbewust ga je je levensstijl toch aanpassen aan de extra inkomsten en voor je het weet ben je afhankelijk van dat extra geld.
Een deeltijdstudie zou nog wel kunnen; heb ik ook overwogen een paar jaar geleden. Maar dat is weer extra duur en je moet echt zeker weten dat je het wilt en kunt volhouden. Ik heb het daarom ook niet gedaan.

Yamaha MT-09

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb zelf ook een half jaar fulltime gewerkt tussen twee studies in.
Maar ik had er eigenlijk niet zo heel veel moeite mee om weer terug te gaan naar school.
Ik wist dat het werk wat ik toen tijdelijk deed niet veel van mijn capaciteiten naar boven haalde.

Zonder diploma`s blijft het altijd lastig om een werkgever te overtuigen van je kunnen. Daarnaast kun je de indruk wekken dat je gemakzuchtig bent of geen wilskracht hebt, omdat je geen vervolgstudie hebt afgemaakt. Zekere in krappe tijden, weinig vacatures - veel sollicitanten, zal je er meer last van hebben.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-11 11:43
Ik ben 25 en werk dit jaar voor het eerst fulltime op de software-afdeling van een educatieve uitgeverij. Ben erin gerold via uitzendwerk op de klantenservice afdeling van hetzelfde bedrijf. Eerst viel ik in op die afdeling, en toen er een vacature kwam heb ik die kans genomen. Maar ik denk niet dat me dit op mijn 19e/20e was gelukt (zo te zien ben je 6 jaar jonger dan ik). Er wordt toch wel wat meer van mij verwacht dan van een vakkenvuller.
Ik stopte vooral om financiële redenen, na 7 jaar aankloten met verschillende studies die me niet echt bevielen. Dus nu heb ik alleen een VWO diploma, verder niks. Maar het bedrijf heeft erg goede regelingen m.b.t. studies en cursussen, en legio doorgroeimogelijkheden, dus wie weet.

Als ik je één tip mag geven: je bent 19 of 20, dus nog bijna geen studieschuld, dus zoek een opleiding die je leuk vindt en zeker weten af kunt maken. Met een diploma heb echt een beter uitgangspunt, ik heb pure mazzel gehad dat ze me aannamen. Ook op basis van relevante ervaring uit bijbanen, die jij ook niet echt hebt. Doe het niet.

Knowledge is power. Power corrupts. So study hard and be evil!

[ Voor 5% gewijzigd door Captain Pervert op 12-02-2008 22:21 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• SH4D3H
Captain Pervert schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:20:Als ik je één tip mag geven: je bent 19 of 20, dus nog bijna geen studieschuld, dus zoek een opleiding die je leuk vindt en zeker weten af kunt maken. Met een diploma heb echt een beter uitgangspunt, ik heb pure mazzel gehad dat ze me aannamen. Ook op basis van relevante ervaring uit bijbanen, die jij ook niet echt hebt. Doe het niet.

Knowledge is power. Power corrupts. So study hard and be evil!
Mijn beste (imo) studieoptie (om op niveau te studeren en me niet te vervelen) is eigenlijk de colloquium doctum nemen, helaas voor mij mag dat pas als je 21 bent.
Of ik dan een jaar een saaie/vervelende opleiding doe of eindelijk eens wat geld binnenbreng om te doen wat ik graag eens wil doen (reizen vooral).

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als ik het goed begrijp heb je enkel VMBO/Mavo? (aangezien je mbo wel verwacht aan te kunnen).

Ik zou toch echt adviseren om op z'n minst een MBO opleiding (niv. 4) te doen. Als je de middelbare school zonder veel moeite bent doorgekomen kun je dit makkelijk in 3 jaar halen met legio vrije tijd over voor bijbaantjes, zo kun je ook makkelijk sparen voor een reis naar NY (ik had op het mbo toch zeker 20uur p/w over om te werken en een sociaal leven te onderhouden). Met het MBO diploma op zak heb je zeker toegang tot het HBO, en tevens een goede basis voor een baan of een relevante HBO studie als je besluit verder te studeren.

Oh en dat reizen en studeren samengaan ben ik het bewijs van, ben de afgelopen 4/5 jaar gemiddeld 4x per jaar op vakantie geweest (langer dan 1 week, korter niet meegeteld). Meestal 2 weken wintersport en 1 of 2x 's zomers (de Alpen in en strandvakanties).

Die 21+ toets klinkt wel heel aantrekkelijk, maar als straks blijkt dat je dat niet haalt ben je dus mooi de klos..

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 13-02-2008 00:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• SH4D3H
Sport_Life schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 00:17:
Die 21+ toets klinkt wel heel aantrekkelijk, maar als straks blijkt dat je dat niet haalt ben je dus mooi de klos..
Ik zou natuurlijk een aantal maanden van tevoren kunnen stoppen met werken en me op de toets voorbereiden. Het gaat trouwens om een universitaire studie, jammer genoeg niet direct toegankelijk vanwege uitval in het VWO. (En uit ervaring weet ik nu dus dat MBO en ik niet samengaan :+)
Voor de vakken die voor de toets nodig zijn (wiskunde & natuurkunde in mijn geval) had ik op dat niveau regelmatig een 9/10.

Mijn enige probleem is nu dus dat ik niet weet hoe ik dat jaar door moet komen :(

[ Voor 5% gewijzigd door SH4D3H op 13-02-2008 00:26 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

okey je komt van het vwo, dan begrijp ik dat je niet zit te wachten op het mbo..:+.

Had in gedachte een mavo klantje dat even snel die 21+ toets dacht te behalen en door te stromen naar HBO/WO zonder al teveel moeite ;).

Kan je niet verder helpen, maar zorg iig dat je gemotiveerd blijft om (ooit) te beginnen aan WO (of HBO), zonder dat zijn je kansen veel kleiner op een goede baan (okey op dit moment niet, maar over 5-10 jaar als de arbeidsmarkt wat verschoven is en alle Polen weer aan het werk zijn misschien wel).

Ben zelf ook nogal een studie drop-out, maar ik zal het halen.. ooit :P :D (zie mn topic)

Qua werk kun je ook in een call center gaan werken, met beetje geluk zit je tussen wat studenten (of studiestoppers :P) en niet tussen allerlei leeghoofden, voor een jaartje best relax om te doen en verdient goed! En je bent er zeker van dat je weer terug de schoolbanken in wilt ;).

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 13-02-2008 00:34 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

zijn er ook kansen in de ICT voor mensen zonder diploma’s/certificaten maar met de wil om te leren?
Ja... Als je over veel lef en een vlotte babbel beschikt ;).

Zo werd ik na een paar weken solliciteren al aangenomen als System Developer met de aantekening ".NET deskundige", terwijl ik een avondje achter Visual Studio .NET heb gezeten om een beetje te prutsen en wel een paar van die .NET Magazine's door heb gebladerd om alle buzzwords uit mijn hoofd te leren :').

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• NitroTec
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10 11:28
unclero schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 14:02:
[...]

Ja... Als je over veel lef en een vlotte babbel beschikt ;).

Zo werd ik na een paar weken solliciteren al aangenomen als System Developer met de aantekening ".NET deskundige", terwijl ik een avondje achter Visual Studio .NET heb gezeten om een beetje te prutsen en wel een paar van die .NET Magazine's door heb gebladerd om alle buzzwords uit mijn hoofd te leren :').
kritische noot: lekker voor de klanten van je werkgever ?! >:)

Zelf zonder al te veel opleiding aan de slag gegaan (VWO, HBO vervolgens niet afgemaakt...) en uiteindelijk wel érg goed terecht gekomen...maar daar zat ernstig veel geluk bij......
Zeker in de ICT (hoewel op dit moment een krappe arbeidsmarkt) tellen diploma's en certificeringen erg zwaar (bij ons iig!).

Als je de mogelijkheid hebt; zeker afmaken die studie dus! Want welke zekerheid heb je dat je de volgende "studie stap" wel leuk vindt / bevalt en dat je dit wel afmaakt?!
Daarnaast is de vraag vervolgens of je of je wel kunt "omgaan" met de jaren die het duurt om door te groeien naar een niveau waar je wel uitdaging / voldoening in hebt op het moment dat het er nooit meer van komt (wat stiekem toch wel erg vaak gebeurt !!)

[ Voor 9% gewijzigd door NitroTec op 13-02-2008 15:03 ]

Dont work hard, just party!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

NitroTec schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 15:01:
kritische noot: lekker voor de klanten van je werkgever ?! >:)
Vlotte babbel doet wonderen ;).
Ik start maar een keer per week MS Visual Studio op. De rest van de week moet ik het hebben van MS Word, MS Visio en MS Outlook. Scheelt, als je projectleider bent. En de .NET cursussen krijg ik vanzelf wel.
Zelf zonder al te veel opleiding aan de slag gegaan (VWO, HBO vervolgens niet afgemaakt...) en uiteindelijk wel érg goed terecht gekomen...maar daar zat ernstig veel geluk bij......
Zeker in de ICT (hoewel op dit moment een krappe arbeidsmarkt) tellen diploma's en certificeringen erg zwaar (bij ons iig!).
Klopt. Maar ik zie persoonlijk diploma's en certificeringen als compensatie van je kwaliteiten op het sociale vlak. Het is een soort harmonie, als je alles van dat eerste hebt, maar niks van dat laatste heb je net zoveel kans wanneer je niks van dat eerste hebt, maar alles van dat laatste.
"Ik vind je CV er een beetje vreemd uit zien" heb ik vaak gehoord, klopt ook. Maar als ik, na een kwartiertje aan het woord te zijn geweest, een grote glimlach en bevestigende knikken zie bij mijn interviewers, dan weet ik genoeg ;).

Ik zeg niet dat de TS net zo moet doen als ik, integendeel. Maar als hij over dezelfde mondelinge kwaliteiten als ik beschikt, is het het proberen waard ;). Nog mooier zou zijn als je niet alleen certificaten en diploma's gaat halen, maar ook nog gaat schaven aan je praatskills :D.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• SH4D3H
NitroTec schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 15:01:
[...]
Als je de mogelijkheid hebt; zeker afmaken die studie dus! Want welke zekerheid heb je dat je de volgende "studie stap" wel leuk vindt / bevalt en dat je dit wel afmaakt?!
Geen, behalve dat de hoofdvakken/onderwerpen onderwerpen zijn die me al jaren lang boeien.
Ik weet niet 100% zeker of dat natuurlijk zo blijft als ik er eenmaal aan begonnen ben, maar wat ik nu doe boeit me helemaal niet.
Daarnaast is de vraag vervolgens of je of je wel kunt "omgaan" met de jaren die het duurt om door te groeien naar een niveau waar je wel uitdaging / voldoening in hebt op het moment dat het er nooit meer van komt (wat stiekem toch wel erg vaak gebeurt !!)
Dat is de afweging die ik moet maken.
Maar ik zou als één van de wat intelligentere mensen op aarde toch graag mijn hersentjes gebruiken en niet de hele dag 'hersenloos' werk doen. (nofi voor de mensen die dat doen natuurlijk, ieder zijn/haar ding)

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:44
unclero: dus je stelt voor dat de TS enkele buzzwords vanbuiten leert, en een beetje staat te liegen over zijn kennis, om dan aangenomen te worden in een functie op basis van leugens, om vervolgens 2 weken later weer ontslaan te worden?
Gezond advies.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 22:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

SG => WI
Pagina: 1