Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Algo] beweging van camera

Pagina: 1
Acties:

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11 13:20
Grote paginas of plaatjes kijken op een mobiele telefoon is een rotkarwei:
- Verkleinen zie je de helft niet meer
- Scrollen met pijltjestoetsen is vervelend
- Scrollen met je vingers is het scherm meestal te klein voor
etc.

Mij leek het erg handig om de camera te gebruiken om te scrollen. Dat je je telefoon iets boven een oppervlakte houdt, en dan beweegt, en dat het schermpje een soort van zoekertje wordt in een plaatje dat als het ware geprojecteerd wordt op de ondergrond. (Als iemand het beter kan uitleggen, prima).

Ik wil graag zelf eens proberen om zoiets te maken, maar ik weet niet goed hoe ik moet beginnen.
Optische muizen doen dit soort trukjes al jaren, dus er zullen vast wel standaard trukjes voor zijn, maar ik heb geen flauw idee op wat voor termen ik moet zoeken.

Heeft iemand enig idee waar ik kan beginnen met zoeken? Misschien namen van algoritmes die hier vaak voor gebruikt worden?

Ik zoek al een tijdje op google naar termen als "Camera movement detection", maar tot nog toe niets nuttigs. Wat ik dus in principe zoek is om uit twee plaatjes van de camera uit te vinden hoeveel en in welke richting het toestel over het oppervlak is geschoven.

EDIT:
Nog meer duidelijkheid over wat ik zoek:
http://literature.agilent.com/litweb/pdf/5988-4554EN.pdf
Wat daarin beschreven wordt als "The Navigation Engine"

[ Voor 6% gewijzigd door TheBlasphemer op 11-02-2008 20:06 ]

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:29
Als je een vorm zoekt in een afbeelding kan je deze op tijdstip 1 en tijdstip 2 opslaan en de posities vergelijken. Als je bijvoorbeeld een rechthoek voor je hebt zal deze ongeveer verschuiven en wat vervormen. Door de beelden te versimpelen wordt het eenvoudiger om je movement te berekenen.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 23:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Je zult idd op zoek moeten gaan naar bepaalde herkenbare features in het beeld. Bijvoorbeeld punten waar de lichtintensiteit sterk verandert. Deze punten kun je dan vervolgens gaan tracken.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
wat je zoekt is 'optical flow' -> in opencv is daar opensource en open license code voor... (je kan HEEL lage resolutie gebruiken voor jouw doel :) )

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
.oisyn schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 12:28:
Je zult idd op zoek moeten gaan naar bepaalde herkenbare features in het beeld. Bijvoorbeeld punten waar de lichtintensiteit sterk verandert. Deze punten kun je dan vervolgens gaan tracken.
Inderdaad. Optische muizen doen dat met een enorm hoge resolutie en kunnen de vezels van een blad papier nog zien, maar als start is het waarschijnlijk handiger om iets te nemen dat grover is en met meer contrast. Een checkerboard patroon printen op een vel en dat als basis gebruiken lijkt me dan handig.

En dan is het verder een kwestie van om de X ms een capture te nemen, en de verschillen in de captures te detecteren zodat je beweging waar kunt nemen.

https://niels.nu

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Het lijkt me wel een goed concept trouwens, al een patentje gestrooid?

~ Mijn prog blog!

• JeromeB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-11 14:27

JeromeB

woei

Misschien dat je hier nog wat informatie uit kan halen:
- CSE 455 Lecture Notes
- Optical Flow
- Ming Ye

offtopic:
Voor mij is het helaas allemaal nog net iets te lastig. :'(

[ Voor 12% gewijzigd door JeromeB op 15-02-2008 23:28 ]

PC load letter? What the fuck does that mean?

• Loy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 13:46

Loy

Het volgens van herkenbare punten in een stream van afbeeldingen is een probleem dat door al redelijk wat software wordt opgelost. Dan wordt het echter meestal gebruikt om vanuit een stuk film de objecten te tracen, zodat er in een 3D-pakket bijvoorbeeld monsters in de film geplakt kunnen worden.
Maar het tracen van objecten wordt dus door bijvoorbeeld http://www.digilab.uni-hannover.de/docs/manual.html#overview gedaan. De data die je nodig hebt voor het scrollen, worden (volgens mij dan) door dit programma ook gedaan.

In OpenCV zitten ook functies die dit kunnen, ik heb het in wat demo-programma's ervan gezien, in real-time ook.

Chaos is more logic than you understand

Pagina: 1