[CRT] Iiyama Vision Master Pro 450 beeld probleem

Pagina: 1
Acties:

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025
Hallo mede Tweakers!,

Ik werk al jaren (lees 6 jaar) Op mijn CRT monitor van het type:

Iiyama Vision Master Pro 450

Dit naar alle tevredenheid ongeveer 4 tot 6 uur per dag aan gehad op de resolutie 1280x1024 @ 100 Hz.

Gister avond tijdens het gamen gebeurde er iets raars. Het beeld kromp ongeveer 10-15% horizontaal en bleef in deze stand. Ik ging uit de game en merkte op dat op de Windows Desktop dit nog steeds zo was. Ik heb vervolgens het beeld via het OSD menu uitgerekt en toen zag ik dat bij de linker zijkant het beeld een rare draai maakte, het werd daar in elkaar gedrukt, een pixel werd de helft zo breed als hij moest zijn... De volgende avond na het werk zette ik hem weer aan, het beeld zag er goed uit en er was niets aan de hand. Maar na ongeveer 10 minuten aan staan viel hij weer in de fout. Ik heb van alles geprobeerd en gezocht maar ik kom er niet uit, misschien weten jullie iets?

Wat ik al geprobeerd heb:
- Monitor Degaussen (de-magnetiseren)
- Monitor instellingen resetten via het OSD menu.
- ATI driver er af gegooid met driver cleaner en nieuwste geprobeerd.
- ATI driver er af gegooid en een driver van augustus geprobeerd.
- Monitor setting proberen te wijzigen in het ATI Control Panel (uitrekken van beeld via driver)
- Verschillende resoluties/kleuren dieptes/Refreshrates geprobeerd...
- Gecheckt of er ergens in de buurt van de monitor een bron voor magnetisme is, en dat is niet zo.
- Op een andere pc aangesloten, zelfde probleem.

Ik heb op dit moment geen idee wat ik nog kan proberen, ik denk dat ik mijn monitor moet weggooien?,

Volledige Systeem Specs:
Vid: ATI Radeon 2900XT 512MB met V 8.1 Driver
Mobo: Asus Commando
CPU: Intel E6600
ram: 4 GiB

Coding 4 Fun!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-04 14:32

Comgenie

Soms heb je dat

Ik heb het probleem zelf ook gehad aantal jaren terug. Erop rammen helpt soms wel :). Maar het zijn idd tekenen van ouderdom helaas.

No animals were harmed in the making of this comment.

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Ik heb zelf de Pro 510. En heb ook wel eens last gehad van uitgerekt/raar beeld. Volgens het boekje kwam dit doordat er in de beeldbuis iets versprongen was. Gewoon een x rammen op dat ding. Zo staat het ook in de manual ;) Anders heb je mooi iets om uit het raam te gooien.

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Verwijderd

+1

:( Lagere resolutie draaien hielp. Lagere verversingsfrequentie leek ook te helpen. Oprekken van het beeld werkte ook, alleen dan moest je elke keer wachten tot het beeld versprong voor dat het weer paste. Staat momenteel bij mij op de zolder.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 22:19
Ouderdoms verschijnsel, als je verstand heb van electronica zou je hoog spanning kunnen voorzien van een nieuwe klodder soldeer.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Dat is inderdaad een ouderdoms verschijnsel. Hier een 451 van 7 jaar oud. Sinds een jaar of wat vertoont ie soortgelijk gedrag (af en toe). In mijn geval is een keer uit/aan zetten voldoende om het op te lossen. Echter zonder kun je met wat instellingen ook gewoon verder werken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Waarschijnlijk tijd voor een nieuwe monitor (eventueel 2ehands op de kop tikken voor 35pleuro's ;)) of een leuk tftje

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025
Naar aanleiding van de tips hier heb ik geprobeerd:

- Vaak aan/uit zetten met korte en langere tussenpozen, blijft probleem geven.
- Er op slaan (zacht tot erg hard) , zowel zijkanten, achterkant en bovenkant als voorkant, Blijft zelfde probleem

Ik denk dat het een enkeltje stort word jongens, bedankt voor de hulp! Ik ga eens kijken naar een nieuwe TFT.

Coding 4 Fun!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Vincenz0 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 18:41:
Naar aanleiding van de tips hier heb ik geprobeerd:

- Vaak aan/uit zetten met korte en langere tussenpozen, blijft probleem geven.
- Er op slaan (zacht tot erg hard) , zowel zijkanten, achterkant en bovenkant als voorkant, Blijft zelfde probleem

Ik denk dat het een enkeltje stort word jongens, bedankt voor de hulp! Ik ga eens kijken naar een nieuwe TFT.
Vaak zit het probleem in de hoogspanning door de warmte die in de electronica wordt gegenereerd zetten printbanen en soldder verbindingen uit en op het moment dat de monitor uit gezet wordt krimpen ze weer. Hierdoor onstaan breukjes in de soldeer verbindingen. Schroef de monitor eens open en ga eens met een soldderbout langs de soldder verbindingen op de printplaat. Heb je hier geen ervaring mee, dan kun je het ook door een electronica zaak voor een paar tientjes het laten doen. Ik heb zelf nog twee van deze schermen staan welke beide nog prima werken, wanneer je ze wilt vervangen voor een TFT schermen met gelijke prestaties in responstijd en kleur echtheid dan mag je redelijk die in de buidel tasten en ben je zo €300 tot €400 kwijt. Ik heb er namelijk een Dell 2007WFP naast staan en deze komt erg in de buurt, maar daar hankt dus een prijskaartje aan.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
_Dune_ schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:39:
Schroef de monitor eens open en ga eens met een soldderbout langs de soldder verbindingen op de printplaat. Heb je hier geen ervaring mee, dan kun je het ook door een electronica zaak voor een paar tientjes het laten doen.
Doe dit in geen enkel geval binnen 24 uur dat het scherm aangestaan heeft. De hoogspanning op het uiteinde van de CRT bedragen 20+ kilovolt en kunnen in sommige gevallen tot wel vele uren nadien achtergebleven zijn. Ook kleine amperages bij dergelijk hoge voltages kunnen voldoende zijn voor een shock die een hart-stilstand kan veroorzaken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1