Router menu probleem: 100 vs 1000MB/sec prob?

Pagina: 1
Acties:

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik had al een paar maand geleden een topic gestart over da vage dingen die ik had met mijn netwerk...Uiteindelijk was de conclusie dat ik waarschijnlijk een brakke kabel had. Nu was het niet zo dringend dus ik heb hem nu onlangs "gemaakt". Je kan het al raden natuurlijk, mijn kabel was eigenlijk niet kapot.
Het probleem is dus zoals de topic titel zegt het probleem met het menu van de router. Met alle 100MB en WiFi connecties kan ik aan mijn router zijn menu, maar met Gigabit connecties kan ik dus NIET aan zijn menu. Met niet bedoel ik dat het menu héél traag laadt en er na tig minuten er zogezegd als voltooid op staat (IE laadt de pagina niet meer verder) maar incompleet wordt weergegeven. De opmaak van het menu is kompleet vern**kt :(
Ik heb al met een kabeltje dat 1000% zeker werkt en met moeite 1m lang is van mijn router naar mijn laptop een connectie gemaakt en dan kan ik niet op het menu. Als ik dan WiFi aanzet op de laptop en zonder netwerkkabel werk kan ik zonder problemen direct op het menu.
Ook zitten alle connecties op een gigabit switch die verbinding maakt met de router, dit zou normaal gezine het probleem niet mogen zijn want als ik die er van tussen haal en rechtstreeks op de router inplug blijft het probleem.

Wat ik dus heb geprobeerd:
  • Kabel repareren wegens mogelijke fout
  • Rechtstreeks op de router inpluggen
  • Nog een andere kabel geprobeerd via de switch
  • De andere kabel geprobeerd rechtsreeks op de router
Je zou natuurlijk kunnen zeggen van he, dat is toch niet erg. Want ik kan immers aan mijn menu via de andere pc's. Maar ik krijg soms rare dingen als ik bestanden oversleep, de connectie blijft soms gelijk 5 of 10 seconden "staken" enr eageert niet. Daarna gaat hij gewoon verder alsof er niks gebeurt is. Ook crasht de Router met WiFi regelmatg, soms werkt het draadloos niet of niet goed. Of dit dus in verband staat met dit probleem weet ik niet. Ook kan mijn vader niet met VPN verbinden naar zijn kantoor, ondanks dat deze functie is ingeschakeld op de router, of zelfs als ik hem in DMZ zet met zijn pc.

Iemand zei me dat het misschien kon liggen aan de gewone UTP kabel die ik gebruik voor mijn switch en router te connecten, maar door bovenstaande "metingen" is dit dus al uitgesloten. Ook zei hij dat sommige routers via een pc met een vast ip adres slechts op de router kunnen inloggen. Maar aangezien ik wel aan mijn menu kan met de 100MB connectie is dat dus ook uitgesloten...

Iemand een idee? De router is een D-link DI-634M met de laatste firmware.
Ik ga alvast eens proberen met een andere router...want het lijkt me sterk dat deze het probleem is.

edit: lijkt dat die andere router dood is :(..die kan ik dus niet proberen. Verder zoeken op de router nu dus!
@hieronder...even zoeken naar dat progje...maar ik ben wel niet zo een expert op netwerk gebied, maar zeker geen nob ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Lima op 11-02-2008 19:16 ]

Techno>Music

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het klinkt nog steeds alsof je fouten hebt ergens. ALs je het echt wil weten start je wireshark op en kijken wat er gebeurt veel retransmits en dergelijke.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Hier een screen na wat activieit, hetgeen er nu allemaal opkomt is half chinees dus misschien ben jij er meer mee?
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/tomvzw/Wiresharkklein.jpg

ik heb wel jumbo frames aangezet en MTU op 9000 gezet. Ik weet niet of dit kwaad kan? Dit was om wat snellere transfers te krijgen voor grote bestanden, maar ik denk niet dat dit tot 10 seconden vertragen kan opleveren?

[ Voor 45% gewijzigd door Lima op 15-02-2008 13:11 . Reden: sorry, verse xp nog geen resize progje ]

Techno>Music

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

L i m a schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:29:
...ik heb wel jumbo frames aangezet en MTU op 9000 gezet. Ik weet niet of dit kwaad kan? Dit was om wat snellere transfers te krijgen voor grote bestanden, maar ik denk niet dat dit tot 10 seconden vertragen kan opleveren?
En wat denk je, zou de 100 Mbit/s poort van je router iets van die jumbo frames begrijpen?
Dachutnie, hè? Dus jumbo frames uit, MTU terug naar 1492 en dan eens kijken of het probleem nog steeds bestaat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

L i m a schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:29:
Hier een screen na wat activieit, hetgeen er nu allemaal opkomt is half chinees dus misschien ben jij er meer mee?
[afbeelding]

ik heb wel jumbo frames aangezet en MTU op 9000 gezet. Ik weet niet of dit kwaad kan? Dit was om wat snellere transfers te krijgen voor grote bestanden, maar ik denk niet dat dit tot 10 seconden vertragen kan opleveren?
nee heb ik niks aan zo je moet even een filter bouwen zodat je alleen verkeer ziet van en naar je modem. zal iets zijn van ip.host==ipvanmodem

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Thx voor je reply Trailblazer, maar Brahiewahiewa heeft mijn probleem blijkbaar al opgelost...
Nu zit ik wel nog met het probleem van het VPN, maar daar ga ik eerst nog wat verder op zoeken.
thx!

Techno>Music

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

met mijn methode zou je dat probleem ook gezien hebben hoor. Sowieso is wel vreemd want MTU mag niet zomaar max gezet worden maar grote kans dat de tc stack van je modempje wat gammel is.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Wel ik ben nu wat verder aan het zoeken...want ineens kreeg ik hier WEERAL mijn oude vertrouwde melding dat mijn netwerkkabel niet was aangesloten...
Nu ga ik eens testen en proberen om die haperingen terug te bekomen waar mijn transfer even volledig wegvalt. Maar dat zou ik dan graag monitoren met die Wireshark zodat ik het dan hier kan tonen. Wat voor filter moet ik dan instellen?
Mijn IP van mijn server waarvan ik de tranfsers naar mijn pc hier doe is 192.168.0.1, en mijn ip van mijn pc zelf is 192.168.0.xxx
Wat voor filter moet ik dan instellen? Want het lijkt me sterk dat ik dan moet filteren hetgeen van en naar mijn server gaat?

edit: Dit werkt in ieder geval niet:

Invalid capture filter: "192.168.0.156==192.168.0.10"!

That string isn't a valid capture filter (syntax error).
See the User's Guide for a description of the capture filter syntax.

met deze filter:
host 192.168.0.10
denk ik dat ik dan alleen het verkeer naar mijn server zie?

dan krijg ik MASSA'S fouten zoals:
519641 34.106237 192.168.0.156 192.168.0.10 TCP dssiapi > microsoft-ds [ACK] Seq=943084 Ack=488894679 Win=65535 [TCP CHECKSUM INCORRECT] Len=0

en onder deze meldingen staat bijna altijd 2 (af en toe 1 keer) tot 4 keer dit:
58865 11.242209 192.168.0.10 192.168.0.156 TCP [TCP segment of a reassembled PDU]

na verder zoeken op deze fout bleek het toch nog steeds met verkeerde MTU isntellingen te maken hebben...toen ik keek naar mijn server zijn instellingen stonden die...rara ook op 9000. Khoop dat hiermee mijn probleem van stilvallende connecties is opgelost...nu nog mijn vpn gedoe laten werken :)

[ Voor 44% gewijzigd door Lima op 12-02-2008 20:23 ]

Techno>Music

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

yep dat filter klopt zo volgens mij. Die checksum meldingen krijg ik ook maar dat schijnt te maken te hebben met het feit dat je TCP offloading doet op je netwerkkaart. Je moet kijken naar retransmits en dergelijke.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Ok, het probleem met het menu van mijn router is opgelost. Maar ik heb nog steeds last van wegvallende verbindingen... ;(
Hierbij dus 2 screenshots van de log met wireshark waar volgens mij het fenomeen: "de netwerkkabel is niet aangesloten => er is verbinden met..." op treedt opstaat. Dit is wel zonder filter want als de verbinding weg valt dacht ik dat dit niet relevant was?
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/tomvzw/netwerkkabelnetaangesloten1klein.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/tomvzw/netwerkkabelnetaangesloten2klein.jpg

Ook kan je de logs downloaden hier, ik ben telkens gestopt met loggen nadat de verbinden na het uitvallent erug hersteld was. Misschien kun iemand ze dan inladen in wireshark ofzo en er een blik op werpen?
Wel heb ik gemerkt als ik snel mijn bureaulamp in en uitschakel de verbinding makkelijker wegvalt (door de stroompieken van de spoel), maar of dit dan eigenlijk mijn probleem zou verklaren weet ik niet. Misschien is er gewoon enorm veel storing op mijn lijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Lima op 15-02-2008 13:12 ]

Techno>Music

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
niemand :|
Overigens, ik heb in mijn bios een optie waar ik mijn netwerkkabel kan testen. Bij elk paar staat er ok. Mijn andere kabel geeft op een paar af en toe ok afwisselend met open. Dus die een kabel die werkt gebruik ik ook en daar gebeuren die stilvallende connecties ook op. Dus normaal gezien zou de kabel in orde moeten zijn :'(

Techno>Music

Pagina: 1