Overdag TCP poort dicht, 's nachts open, schedule?

Pagina: 1
Acties:

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 11:52
Ik heb mijn internet gedeeld met de buurman. We zitten samen bedraad op een speedtouch 510i modem.(de modem is DHCP server, daarachter zit een switch)
Ik betaal de ISP en we delen de kosten. Geen probleem zou je zeggen.

Nu is mijn buurman echter veel thuis... hij download dan erg veel films met limewire. Probleem is nu dat soms mijn internet zooooooooooo tergend traag is dat ik geen enkele site nog fatsoenlijk kan openen. Veelal volgt dan ook een page not found melding.

Nu zou ik het liefst hebben dat hij 's nachts films download zodat we (vooral ik!) normaal kunnen surfen.
Is het mogelijk om binnen gezette tijden TCP poorten te sluiten, en deze 's nachts open te zetten?? Zo heb ik gevonden dat onderstaande programma's (en met name de bovenste is belangrijk) de volgende poorten gebruiken:

Limewire 6346/6347 TCP/UDP
Morpheus 6346/6347 TCP/UDP
BearShare default 6346 TCP/UDP
Edonkey 4662/TCP
EMule 4662/TCP 4672/UDP
Bittorrent 6881-6889 TCP/UDP
WinMx 6699/TCP 6257/UDP

Is het mogelijk deze poorten automatisch te blokkeren overdag en ze nachts open te zetten?? Zoja hoe?
Wat overigens ook een optie is, maar weet niet of dit te realiseren is, dat is dat ik een bepaalde bandbreedte (bv 50%) toe ken aan hem. Hoe kan ik dit realiseren, ik heb liefst geen isa server 7/24 draaien oid.

Dank!

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Verwijderd

Ik denk dat je beter afbent met Netlimiter, maar dan op zijn PC om de upload te cappen.

Als je TCP poorten blokkeerd dan werkt half limewire al niet meer. Ik weet niet of dat wel de bedoeling is als julile samen delen :)

• Charlie932
Ik gebruik limewire niet. Dat overdag blokkeren zou mij al helpen.
Netter is natuurlijk (tegenover hem) de bandbreedte wat verdelen. Nu slokt hij soms alles op.
Kan ik het beheer hiervan niet aan mijn kant houden? Als ik wat bij hem moet installeren dan kan ie dat zo uitschakelen/omzeilen natuurlijk...

[ Voor 30% gewijzigd door Charlie932 op 11-02-2008 18:22 ]

Verwijderd

Ja en onderling overleg dan ? De reden waarom het zo traag is komt omdat hij verplicht is te uploaden. Als je upload vol raakt dan heb je niets meer aan je download of websites opvragen.

Daarom, Netlimiter, op zijn PC. Stel het in op 20KB p/s en het draait de rest van de dag ook prima verder :)

En als je wilt cappen vanaf jouw kant dan moet je kijken voor een (prijzige) manageble switch of eigen server.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2008 18:25 ]

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:37
Eerst en vooral lijkt me uiteraard gewoon handiger om zelf een goedkope ADSL-lijn binnen te leggen. MEt wat ik opmaak als jet met 2 mensen voor 1 lijn betaalt is dat je weinig verbruikt. Nu waarom dan zelf een lijn leggen? Als ik evne lees vidn ik dat je buur nogal gebruikt maakt van je (ouders). Ik kan best begrijpen dat je die rekening laag wilt houden, maar zo is het otch ook niet aangenaam hé? Anderzijds als je zo wilt houden kan je toch gewoon met je buur duidelijke afspraken maken? Er zijn programmas genoeg waarmee je kan instellen op jouw en zijn PC zoveel data per maand en niet meer, als jullie daar beiden aan houden, kwestie van vertrouwen ook, is er helemaal toch geen probleem. Ik dnek echt dat je gewoon goede afspraken meoten gaan maken met je buur en zeggen wat je probleem is.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:24:
En als je wilt cappen vanaf jouw kant dan moet je kijken voor een (prijzige) manageble switch of eigen server.
Een router met bandwidth-management en/of QoS lijkt me toch wel voldoende?

Volgens mij zijn er genoeg thuis-routertjes die dat kunnen, zoals een Draytek Vigor 2800. Kun je AFAIK vanalles per poort en/of IP-adres opgeven, zodat je geen 'last' van je buurman hebt.

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:37
Osiris schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:28:
[...]

Een router met bandwidth-management en/of QoS lijkt me toch wel voldoende?

Volgens mij zijn er genoeg thuis-routertjes die dat kunnen, zoals een Draytek Vigor 2800. Kun je AFAIK vanalles per poort en/of IP-adres opgeven, zodat je geen 'last' van je buurman hebt.
Dat lijkt me ook wel goed. In eerste instantie praat erover en mak gewoon regeltjes? Helpt dat niet, dan kun je ksoten gaan doen.

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-03 19:05
Laat 'm zijn upload instellen op de maximale waarde -15% dan kan jij prima Internetten. Of spreek af dat hij alleen in de nacht upload. uTorrent voor bittorrent traffic heeft bijv. een ingebouwde scheduler. dat werkt prima.

• Charlie932
Ik heb hem zojuist even gemaild over dit issue.
Ik heb hem 2 opties voorgedragen nl.
- nachts downloaden van films (limewire gebruiken)
- of dmv netlimiter limieten instellen op zijn pc

Ik laat het jullie wel weten.... eigenlijk apart dat het niet simpel door mij hier te regelen is. Hier komen onze 2 utp kabels samen en steken in mijn switch welke naar de speedtouch router gaat.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
Ik denk dat 's nachts downloaden makkelijker is.

Dan is het internet sowieso al sneller doordat er minder mensen online zijn, en hij kan dan op fullspeed downloaden ipv gelimiteerde snelheid.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 15:35
Als ik het goed lees, deel jij jouw internet met de buurman. Nou zou ik in jouw situatie gewoon even gaan praten met hem en je probleem uitleggen. En dan als voorstel geven dan hij maar 's nacht die zooi moet downloaden. Doet hij dat niet dan mag hij een eigen internet abo gaan afsluiten. Jij kunt daarna een goedkoper/ minder snel abo nemen want de volle snelheid heb je blijkbaar niet echt nodig ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1