• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Beste tweakers...

Aller eerst mijn verontschuldigingen als dit op de verkeerde plek staat... gelieve te verplaatsten naar de juiste sectie indien nodig.

Sinds kort ervaar ik een redelijk vaag probleem met mijn pc.

De specs:
Proc: C2D 6750 2.66 Ghz @ 3.6 Ghz @ 1.360 volt
Mobo: Gigabyte p35 ds3r
Memory: Corsair TWIN2X 2x1GB DDR2, PC2-6400, 800MHz @ 4-4-4-12
Gpu: Asus 8800GT @ stock speeds
Hdd's: 1 x seagate 500 gb 1 x Maxtor 200 gb 1 x Maxtor 300 gb ( en een externe, maar dies niet aangesloten )

Het probleem:
Het is als volgt, ik zit op m'n gemakkie een dvdtje te kijken die gemount is via Deamon Tools light, het gaat hier om een star trek dvdtje ( niet relevant denk ik, maar voor de compleetheid ). Dan heb ik kans dat m'n computer gaat haperen, nog wat meer haperen en voordat ik het vergeet hapert hij nog meer, als hij dit doet dan blijft het beeld staan en hangt het geluid bij het passende beeld. Randapparatuur zoals toetsenbord en muis halen niks uit, het enige waarmee het probleem '' verdwijnt '' is een harde reboot... Als ik dit doe dan start de pc gewoon prima op, met Overklok en al, geen problemen.

Ik kan gewoon soms heel de dag dvds kijken zonder problemen, ik heb laatst gewoon heel de week kunnen doen wat ik wil zonder dat dit vage probleem toeslaat. Maar het gebeurd ook dat het probleem na de reboot weer toeslaat. Tot zover heeft het probleem zich alleen voorgedaan terwijl ik star trek kijk. Als ik naar een andere serie kijk dan heb ik tot zover geen problemen ontdekt. ( series staan op dezelfde hdd )

Het probleem samengevat:
De pc hapert op willekeurige tijdstippen terwijl ik een gemounte dvd kijk.

Wat heb ik zelf gedaan ?
- Met het moederbord programma eventjes naar de spanningen gekeken die m'n voeding aangeeft, de 3.3 volt lijn zit op de 3.320 volt en m'n 12 volt lijn zit op de 12.300 volt, geen van beiden zorgwekkend afwijkend, ik moet nog even een multimeter lenen om hier zekerheid in te krijgen.

Wat wil ik nog doen ?
- Even met memtest een testje draaien in de nacht ergens om te kijken of er ergens iets niet klopt...
- Even met een multimeter de voeding nameten...

ik heb werkelijk geen idee waar het aan kan liggen, en op google intypen '' haper tijdens bekijken dvd '' is veel te algemeen aangezien je dan zaken krijgt die lopen van een gare codec tot een hardware matig conflict, oftewel, niets dat helpt.

De vragen:
- Wat zou dit kunnen zijn ?
- Hoe kom ik er vanaf ? ( rather obvious )

De rest:
Vaagheden, onduidelijheden, meer info nodig ? laat het even weten !

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan je het probleem ook herproduceren zonder overclock?

• Fatal Mind
  • Niet online
Het is zowiezo niet een probleem wat ik zelf produceer, aangezien het op willekeurige tijdstippen gebeurd. Het gebeurd dus dat ik een week zonder het probleem zit, maar het kan ook dat het 2x op een dag gebeurd. Ik zou idd wel eens een tijdje zonder OC kunnen draaien om te kijken of hier het probleem zit. Maar als hij 8+ uur stabiel is op orthos dan zou er geen probleem moeten zijn. Langdurige gamesessies ( 12+ uur ofzo ? ) zijn ook geen probleem.

Maar ik onthoud het idee om de OC er ffies af te donderen, ik wil graag nog andere alternatieven horen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Ik denk dat je topic wel hier goed staat ;)

Ik zou als ik jou was beginnen de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen.
- Ik ben vooral geintereseerd in je voeding;
- Overclock er ook maar af halen;
- Multimeter gebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door Sebazzz op 11-02-2008 18:28 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Fatal Mind
  • Niet online
Zal die troubleshooter straks nog wel ffies doornemen... al denk ik dat gewoon hier even speculeren sneller gaat.

Maar om even je vraag betreffende m'n voeding te beantwoorden, het gaat hier om een 500 Watt Nexus, vraag me niet om welk type, maar 500 watt is genoeg voor m'n systeem en Nexus is een A merk.

De rest van de tips onthoud ik en ik wacht weer even af.

tot zo ver bedankt voor de tips / suggesties.

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:51

StarWing

Huh ?!?

hoe is je CPU temp tijdens dit probleem ? Ik denk aan de thermische beveiliging die je cpu throtteld indien deze te warm wordt.

Page intentionally left blank.

• Fatal Mind
  • Niet online
Is goed bedacht StarWing, bedankt voor je input,

Ik heb tijdens het gebruiken van mijn pc ( maakt dus niet uit wat ik doe ) m'n koeling altijd op volle speed draaien ( 5 x 12 nexus fans ), m'n hdd's worden niet warmer als 35 graadjes, m'n videokaart niet warmer als 40, en m'n cpu cores zijn meestal rond de 45 graden IDLE, stressed kan dit oplopen tot 60+ maar tijdens dvd kijken is de cpu nog net niet idle en de temp komt dus ook niet veel hoger als 45. Geheugen verbruik is rond de 40 % ( dit is met Opera die ruim 150 mb inneemt en 50 achtergrond processen en 2x media player classic open )

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:51

StarWing

Huh ?!?

Heb je EIST en andere varianten al eens afgezet in de bios ?

Page intentionally left blank.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Het lijkt me in ieder geval niet echt een hardwareprobleem of temperatuursprobleem als de pc in games niet vastloopt. Als het dan ook nog alleen maar in star trek voorkomt zou ik eens kijken wat deze film doet op een andere pc.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

En? ding al teruggeklokt? Je flink overklokte pc vertoont stabiliteitsproblemen en je gaat de oorzaak vervolgens ergens anders zoeken?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Fatal Mind schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:34:
Zal die troubleshooter straks nog wel ffies doornemen... al denk ik dat gewoon hier even speculeren sneller gaat.
Ja maar even wat inzet tonen kan ook stimulerend zijn voor de mede tweakers om je te helpen. Vind dat je dat eerst moet doen en niet naar de snelste weg vragen, dus eerst even troubleshooter doornemen en uitslagen hier vermelden, en doe dit met een niet overklokt systeem, want anders kunnen we je ook niet echt helpen.

En nog een tip sta open voor oplossing en veeg niks van tafel.

Maar wat hier nu allemaal word geroepen en nog zal worden geroepen staat waarschijnlijk ook in alle troubleshooters van GoT. :P

• Fatal Mind
  • Niet online
@ skelleniels: Zo heb ik het dus ook bedacht, klinkt idd logischer dat het software is dan hardware...

@ Count Grishnackh: Nope, ben vroeg naar bed gegaan, maar als m'n pc al gek doet bij '' lage '' inspanning, waarom doet hij niks met '' hoge '' inspanning zoals games etc waar alles gewoon volloopt ( cpu, geheugen etc )

@ Mad_max: Ik sta uiteraard open voor alle tips en tricks, nogal logisch, anders zou ik het hier niet vragen. Maar het verwijderen van m'n oc en al die onzin is best veel werk dus dat houd ik later als een last resort, en ik ben d'r ook niet helemaal van overtuigt dat m'n oc het is.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 20:58
Fatal Mind schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 05:39:
@ skelleniels: Zo heb ik het dus ook bedacht, klinkt idd logischer dat het software is dan hardware...

@ Count Grishnackh: Nope, ben vroeg naar bed gegaan, maar als m'n pc al gek doet bij '' lage '' inspanning, waarom doet hij niks met '' hoge '' inspanning zoals games etc waar alles gewoon volloopt ( cpu, geheugen etc )

@ Mad_max: Ik sta uiteraard open voor alle tips en tricks, nogal logisch, anders zou ik het hier niet vragen. Maar het verwijderen van m'n oc en al die onzin is best veel werk dus dat houd ik later als een last resort, en ik ben d'r ook niet helemaal van overtuigt dat m'n oc het is.
Ga eens minimaal 6 uur Orthos laten draaien. Count heeft wel gelijk, begin met je cpu te controleren, want die loopt buiten z'n specs en kan instabiel zijn.
Gewoon doen dus! O-)

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Eens met hierboven. Klinkt mij toch in de oren als een onstabiele overklok... Minimaal een x aantal uur orthos draaien is het minste wat je kunt doen. Zelfs dat geeft in mijn ervaring nog geen volledige zekerheid (ook nog wel eens spontane reboot's of hangers hierna tegen gekomen).

Dan kun je idd die verklaring als 'last resort' houden, maar wanneer je hier om hulp vraagt roept iedereen dat je het in die richting moet zoeken, lijkt me opzich al reden genoeg om het toch maar uit te sluiten ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lijkt me dudelijk. Het beleid op GoT is dat je zelf moet proberen wat je redelijkerwijs zelf kunt doen en dan pas een topic opent. OC terugdraaien is zo simpel als even in BIOS normale waardes instellen. Dat is welgeteld 15 seconden werk. Daarnaast hebben we de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter niet voor niets geschreven. Dat je er voor het openen van het topic niets mee gedaan hebt is jammer, dat je vervolgens na meerdere verzoeken nog steeds de OC er niet uitgehaald hebt of andere dingen in de troubleshooter geprobeerd hebt is reden genoeg om dit topic te sluiten wegens te weinig inzet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.