Cold Air Gun CPU cooling

Pagina: 1
Acties:

• loempie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-01 20:56
Hallo allemaal,

Ik had een vraagje. Ik heb een zogenoemde "Cold Air Gun" weten te bemachtigen. (zie link voor info).

Zou ik zoiets kunnen gebruiken om eventueel een CPU te koelen en over te clocken?

Bedankt.

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
je zou het op je heatsink kunnen richten en kijken wat het met de temp doet

• loempie
Bedankt voor de reply.

Maar is dat eigenlijk niet een beetje riskant als ik dat doe?
Zou de CPU dan niet kunnen bevriezen?

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-01 13:53
Er zitten toch geen bewegende delen in een cpu... je moet alleen heel erg uitkijken voor condens/watervorming!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07-2025

dalus

Firing Sparks

Ik zou als ik jou was eens rondvragen in DOC voor goede manieren om te isoleren, het is immers -34.2 C :P

High Powered Madness

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 15:07
Met zo'n cold air gun zal je wellicht niet zo laag in temperatuur gaan dat je schade doet door de temperatuur op zich. Wat een veel groter probleem kan zijn, is condensatie.
Ik heb zo'n beest echter nog nooit aan het werk gezien, blijkbaar kan je de temperatuur bijregelen met een stelschroefje, niet te koel beginnen en eens experimenteren met een oude PC lijkt me het interessantst.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-01 18:18

KneoK

Not in a million lightyears

Hmm, wellicht niet direct op de processorkoeler, maar ik zie toch wel wat mogelijkheden voor bijvoorbeeld een waterkoelingssetje ? Heb er niet zoveel verstand van, maar als je je reservoir hiermee kan koelen (door bijvoorbeeld een koperen zijkant te gebruiken en die te koelen) of ergens een stuk koper in de kring verwerkt waar het water doorheen stroomt (in feite een extra cpu blok of iets).

Heb een beetje door de links geklikt maar kan nu niet direct vinden wat de koelcapaciteit van zo'n apparaat is, "producing temperatures down to as much as -30°F" vind ik een beetje vaag. Is dat de luchtstroom ? Is dat de temperatuur van een spot van 2,7cm bij 2,7cm op een stukje koper van 7cm bij 7cm en 4mm dik (om maar een voorbeeld te noemen :) )?

Maakt dat ding overigens niet een ontzettende herrie als je dat ergens op laat blazen ?

[ Voor 17% gewijzigd door KneoK op 18-02-2008 15:24 ]

• dalus

dalus

Firing Sparks

KneoK schreef op maandag 18 februari 2008 @ 15:20:
Hmm, wellicht niet direct op de processorkoeler, maar ik zie toch wel wat mogelijkheden voor bijvoorbeeld een waterkoelingssetje ? Heb er niet zoveel verstand van, maar als je je reservoir hiermee kan koelen (door bijvoorbeeld een koperen zijkant te gebruiken en die te koelen) of ergens een stuk koper in de kring verwerkt waar het water doorheen stroomt (in feite een extra cpu blok of iets).

Heb een beetje door de links geklikt maar kan nu niet direct vinden wat de koelcapaciteit van zo'n apparaat is, "producing temperatures down to as much as -30°F" vind ik een beetje vaag. Is dat de luchtstroom ? Is dat de temperatuur van een spot van 2,7cm bij 2,7cm op een stukje koper van 7cm bij 7cm en 4mm dik (om maar een voorbeeld te noemen :) )?

Maakt dat ding overigens niet een ontzettende herrie als je dat ergens op laat blazen ?
Bij een van die modellen staat 400 Btu = 422 022.341 joules

Hier wat meer info http://www.iscsales.com/products/vortec/spotcooling.html

[ Voor 3% gewijzigd door dalus op 18-02-2008 16:33 ]

High Powered Madness

• loempie
Oke, bedankt voor de info, ik denk dat ik het wel eens ga proberen met een oude pc. Ik laat weten als ik dat gedaan heb.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Een beetje offtopic, maar wel grappig dat de 5e of 6e hit op Google gewoon dit topic is...

Ben trouwens best wel benieuwd of dit werkt of niet...

• loempie
Lol, ja ik had ook al een keer gezocht naar dit, maar dit is nooit uitgevoerd... ik denk dat ik het misschien in het weekend ga uitvoeren, dan krijg ik een oude pc (athlon xp 2200+, 768MB DDR)
Hoe kan ik het beste de temp meten? gewoon in de bios?

• dalus

dalus

Firing Sparks

loempie schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 11:01:
Lol, ja ik had ook al een keer gezocht naar dit, maar dit is nooit uitgevoerd... ik denk dat ik het misschien in het weekend ga uitvoeren, dan krijg ik een oude pc (athlon xp 2200+, 768MB DDR)
Hoe kan ik het beste de temp meten? gewoon in de bios?
Temp kan je het beste meten met een temperatuur sensor op je koelblok.

High Powered Madness

Pagina: 1