Toon posts:

[Discussie] Intel of AMD Platform ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

DOC-Discussie - Intel of AMD Platform

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XxpNKIVsvEdaREkOnIlRstup/full.jpg

Voorwoord

Sinds dat de Core2Duo van Intel gearriveerd is in Oc'land, zijn de meningen verschillend. De laatste tijd valt me op dat er een partij voor AMD only of Intel only kiest. Sommige prefereren beide, maar de meningen verschillen.

Het is namelijk zo dat met een Intel / Core2Duo platform, er maar weinig daadkracht achter de OC zelf zit. Immers is het aanpassen van de FSB zo gebeurd en er hoeft nauwelijks een tweak op toegepast te worden. Als ik het verkeerd heb, corrigeer mij dan :)

AMD daarintegen is een stuk lastiger, maar wel de challenge waard. Omdat Intel nog met FSB werkt, is het vinden hiervan redelijk snel gebeurd. Bij AMD heb je immers te maken met een Wall die het stukken moeilijker maakt om te oc'en.

Even ter voorbeeld wil mijn plank geen 300MHz HTT doen op 10x MP, maar wel weer 330MHz op 8.5xMP. Het blijft een raar fenomeen, maar ik ben van mening dat de echte 'actie' nog steeds op AMD platformen zit. Immers kan je een hoop gain halen vanuit een memory-tuning, wat schijnt naar meningen, makkelijker te zijn bij Intel dan bij AMD (meer moeilijker, maar wel zoet voor de uren dat je ermee bezig bent).

Let op: Het gaat hier niet om welke proc nu het hardste oc'ed. Het gaat 'm meer om welk platform en waarom. Wat zijn jouw bevindingen hierover en welk platform heb jij liever als jij oc'ed?

Poll: Intel of AMD Platform voor een Doc?
Intel
AMD
Weet ik niet
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=268136&layout=2&sort=prc

Mijn eigen opinie hierover :) :

Ik heb me nooit beziggehouden met het oc'en van een Intel platform. Wel ooit eens voor een vriend zijn Core2Duo-setup een tik gegeven, maar gezien dat ik daar met 5 minuten mee klaar was, kan ik de meningen over menig tweaker wel begrijpen. Er zit maar weinig echte effort aan. Immers ben ik met mijn eigen systeem wel weken zoetgeweest over het uitvogelen van mijn maximale HTT-wall, en uiteindelijke oc. AMD platform (mits de goede spullen) bied een hoop meer dan een FSB naar voren zetten alleen. Het finetunen is wat het AMD-platform heel erg sterk maakt onder het oc'en. Een CD met hirens + een hoop koffie maakt een OC meer dan goed ook :+

Met dank aan de herinnering over het ietwat meer actief maken van Doc zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De optie "beide" zal ook leuk zijn voor in de poll ;)
En verder zet ik mij richting op AMD.! hoewel Intel meer kracht heeft gaat de voorkeur voor mijn pc uit naar Intel O-) echter als het om het echte oc'en gaat gaat mijn voorkeur uit naar AMD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Als we DOC maar niet volkrijgen doen we het maar met zulke topics? :X

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maarten-NForce schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:50:
Als we DOC maar niet volkrijgen doen we het maar met zulke topics? :X
Nee. Helemaal niet. Het gaat hier om de discussie over Intel of AMD als je in general oc'ed. Zoals ik al schreef in de TS zijn er uitspraken over beide platformen , en de vraag is hier wie er het beste in wat ziet?

Niet zomaar om een subfora maar te vullen hoor. Rome is overigens ook niet in 1 dag gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0llo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-07 14:49
Grappig topic. Persoonlijk ben ik nog wel n beetje AMD man, zeker wat overclocken betreft gewoon n stuk interresanter en moeilijker om het maximale uit t systeem te halen.
Core 2 Duo's zijn wel erg rap, maar gezien ik toch maar een arme student bent niet overdreven interresant voor mij. Doe mij maar een leuk low end pc'tje die ik flink op zn staart kan trappen, daar beleef ik een hoop meer plezier aan.

teambitstorm.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mod_Aap
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-09 12:20
Het maakt mij echt geen r**t uit.
Waar is die optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
In TCA is het fsb instellen en gaan ja, maar je doet net of er voor de DOC-ers geen lol aan is met intel, omdat het toch wel hard gaat.

het is effe instellen hoor, gelukkig niet.
Wat dacht je van het vechten tegen coldbugs, coldboot problemen, fsb limits.
Nee, het klokken van intels is echt moeilijk genoeg. Zonder de coldbug en coldboot zou het nog redelijk makkelijk zijn.

En ja, AMD heeft daar ook last van, alleen in zo'n mate dat ze al niet interessant zijn voor extreme benchers, dat is gewoon niet te doen.

Daarbij gaan extreem benchen vooralsnog om de beste prestaties, no way dat je die buiten beschouwing kan laten, daarvoor is dit het verkeerde forum deel.

By the way, ik ben niet zo pro intel als het hier lijkt hoor, zodra AMD de kroon overneemt, en als AMD leuk word om lekker koud te maken, zal je mij de 1e dag nog AMD zien draaien, maar nee. Intel heeft behalve de performance ook het voordeel van je lekkere temps die erop kunnen.

Ik vraag me af hoe dit straks gaat, met nahalem, waar de mem controller al inzit.
Als ik me niet vergis, is die mem controller de oorzaak van de coldbug bij AMD? Ik heb me er nooit echt in verdiept...

En dan de rest, mem tuning, enz. Wat heeft dat voor nut als het ding niet presteerd?
ja voor in een 24/7 systeem is het meer een uitdaging als intel, maar we hebben het hier niet over stabiele systemen, maar over korte sprintjes.

Er is minder te halen uit het tweaken van mem met 1M doordat deze in de cache van de cpu past, maar met andere benches is er zeer zeker nog behoorlijke winst te boeken door het mem te tweaken.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Pagina: 1