• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:18
Hallo allen,

Bij het bedrijf waar ik werk, willen we binnenkort twee servers aanschaffen.
Één server voor intern in het kantoor en één server op co-locatie.
De servers dienen de volgende eisen te hebben:

Kantoor server:
Samenvatting: Server die als exchangeserver & fileserver & mysqlserver geschikt dient te zijn.
Krachtige CPU
Min. 2GB RAM
2x 250GB HDD voor Raid 0
Small Business Server 2003, Standaard, CAL5

Co-locatie server:
Samenvatting: Server wordt gebruikt om vanuit afstand met een programma te werken.
Ongeveer 15 Remote Desktop Users.
1 HE
Krachtige CPU
Min 2GB RAM

Bij Dell hebben we een offerte aangevraagd die op € 2600, incl. BTW komt voor de kantoor server.
1 PE840 Dual Core Xeon 3050, 2.13GHz/2MB 1066FSB 2.064,23 2.064,23
PE840 Euro power Cord - Eng 1
2GB 667MHz Dual Rank ECC Memory (2X1GB) 1
No Floppy Drive 1
146GB SAS (15,000 rpm) 3.5inch Hard Drive (hot plug) 1
146GB SAS (15,000 rpm) 3.5inch Hard Drive (hot plug) 1
SAS 5iR internal RAID controller, PCI-e 1
Hot Plug Hard Drive cage Chassis 1
16X DVD-ROM Drive 1
RD1000, Internal SATA Drive with Removable 120/240GB HDD cartridge, SW, docs 1
No Monitor Required 1
Broadcom TCP/IP Offload Engine functionality (TOE) Enabled 1
Dell Black 2 Button USB Scroll Optical Mouse 1
Dutch (QWERTY) - Dell Quietkey USB Black Kybd 1
English - Microsoft Small Business Server R2 2003, Standard, 5 CALs, with docs 1
Symantec Backup Exec 11d - Small Business Server Suite 1
Open Manage CD with Drivers 1
Upg to Standard Gold 3Y 4Hr Premier Enterprise Support (4Hr location only) 1
PES Gold Warranty Support Guide 1
You have chosen not to take the Dell PowerEdge installation service 1
Base Warranty 1
1Y NBD (Next Business Day) On-site 1
C7 SAS/SATA Hot-plug, RAID 1, Add-in SAS5iR Cntrl, 2 Hard Drives 1
PowerEdge Order - Netherlands 1
Bij Acer hebben we een offerte aangevraagd en daar komt het bedrag uit op €3700,- incl BTW
Altos G330 SAS Xeon 3040 1.86GHZ/1066FSB/2MB, 1GB DDR II 667, DVD, SAS controller 4 port (suport RAID 5 SW, Windows only), SAS/SATA Hot Swap backplane, no HDD, NO FDD, EURO power cable, PS2 Mouse, NO KB, NO EasyBuild
1GB ECC DDR-2 667MHz, unbuffered (G330)
SAS HDD-146GB 15K RPM, Hot Swap in carrier
AIT-2 Turbo Drive, 80/206GB, SATA/USB, 3.5"/5.25", internal, black, SATA cable, USB dongle, 5x80GB media, 1xclean media, CA Backup Software (Arcserve OEM 11,5 for Windows/Linux/Netware; Arcserve Desktop/Laptop version 11.1 - 3 users for Windows/Linux/Netware)
USB Keyboard US BLACK
Win 2003 OEM SBS Bios Lock Standard - EN - 5 CAL
Acer Altosâ„¢ G3xx to 3 years On-site next business day
Nu lijkt het mij redelijk duur en verschilt het nogal. Iemand advies m.b.t. het kiezen van een geschikte server?

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:08
Staar je niet blind op specificaties van de hardware, ondersteuning door besturingssysteem/software, en support contracten zullen ongetwijfeld ook belangrijk zijn (wat als er bijvoorbeeld een schijf uitvalt? Kun je dan dezelfde werkdag nog een vervangende bestellen?). Verder is het misschien handig voor ons als je de modelnummers vermeld van de servers (Die Dell is een Dell PowerEdge R200?).

Edit:
En over de prijzen van servers, die lijken misschien hoog, maar ze zijn niet te vergelijken met desktop systemen! Servers zijn erop gebouwd om hun taken 24/7 betrouwbaar uit te voeren.

[ Voor 20% gewijzigd door AndriesLouw op 11-02-2008 17:51 ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 16:37
Hoeveel users gaan er op de kantoorserver werken?

Waarom neem je geen rack model? Ik vind het trouwens nette prijzen, gezien je ook een tapestreamer erbij neem + software. Zitten ook al SCSI schijven in wat de snelheid ook ten goede komt, al zou ik misschien afhankelijk van het aantal users voor de kantoorserver meer mem erin stoppen.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom raid0 in een server ???
1 schijf kapot = alle data weg. Neem lever 2x500 Gb in RAID 1, dan mag er nog 1 schijf stuk gaan.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:18
Pardon mijn fout. Het moet natuurlijk raid 1 zijn. Wat een FOUT !! :o
Op kantoor maken er 5 man gebruik van de server. De server draait dan natuurlijk ook met een domein.

Het is eigenlijk ook de bedoeling om met 3 schijven te opereren, zodat er "hotswappable" en backup gemaakt kan worden.

Een tape streamer is eigenlijk niet de bedoeling. Waar zie je die ergens staan?

[ Voor 37% gewijzigd door Farrell op 11-02-2008 23:23 ]

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Heb je zelf al eens een vergelijking gemaakt tussen de twee, dat wil zeggen zelf eens de gegevens naast elkaar leggen. Twee stukjes tekst zeggen niet zo veel. Wat al eerder wordt gezegd kijk meer naar de support, daar betaal je het meeste voor. Dit zal uiteindelijk ook zijn kosten terug opleveren, wat kost het als het kantoor een dag niet kan werken omdat een sameday warranty/contract opzit ?

En waarom alleen bij die twee merken kijken. HP heeft ook een zeer betrouwbare serie in de server reeks.
CoLiN402 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 23:20:
Op kantoor maken er 5 man gebruik van de server. De server draait dan natuurlijk ook met een domein.

Het is eigenlijk ook de bedoeling om met 3 schijven te opereren, zodat er "hotswappable" en backup gemaakt kan worden.
Dit is dus zeker GEEN!!!! backup, zomaar disken wisselen die nog evt Disk IO hebben zorgen gewoon voor corrupte data.
Staat een AIT 2 Drive, met media en software vermeld bij Acer.

[ Voor 40% gewijzigd door fleppuhstein op 11-02-2008 23:27 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zou met beide servers toch wel voor 4GB gaan. Exchange lust wel wat geheugen, en afhankelijk van je MySQL database draait die toch ook wel beter met wat geheugen.

En ik zou geen SBS Server als Terminal Server in gaan zetten :) Ik neem aan dat er een soort van VPN verbinding komt voor AD synchronisatie tussen de server op de zaak en de Terminal Server. Dat werkt niet met SBS.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:30
Dit is niet om je even flink af te fakkelen, maar op basis van de gegeven informatie is het onmogelijk te bepalen of de server wel of niet voldoet. Voordat je gaat shoppen bij een hardware-boer doe eerst onderzoek, dit is niet het leukste werk, maar je zal niet de eerste ITer en zeker ook niet de laatste die hiermee onderuit gaat.

Afgaande op je op raid 0 config voor een server, doe ik de gok dat je weinig kaas hebt gegeten op gebied van server hard- en software. Ik zal een zet in de goede richting geven voor je onderzoek.
- Er is naar alle waarschijnlijkheid een bestaande omgeving en onderzoek de knelpunten.
- De applicaties op deze server hebben deze invloed op het primaire bedrijfsproces en ja hoeveel?
- Hoeveel gelijktijdige gebruikers in Exchange / fileserving / Mysql en hoe intensief?
- De exchange gebruikers verzenden en ontvangen ze vooral mails zonder bijlages of zitten regelmatig tot vaak grote bijlages te verzenden en te ontvangen?
- Mysql is het een kleine database of een ernome database en worden er vooral simpele queries op los gelaten of wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van "exotische" queries?
- Hoeveel datagroei is er binnen het bedrijf?
- Hoe groot mag de invloed van de ene applicatie op de prestaties van een andere applicatie?

Om maar even wat puntjes aan te geven die bij mij opkomen. Afhankelijk van de antwoorden die tijdens je onderzoek vindt kan een oplossing kiezen en eventueel kan GoT daarbij adviseren.

edit: Ik zie nu dat het over 5 gebruikers gaat dan zijn de meeste vragen niet of minder relevant en dat raid 0 een foutje was.

[ Voor 3% gewijzigd door squaddie op 11-02-2008 23:53 ]

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:41
Verkeerde knop gebruikt.....

[ Voor 74% gewijzigd door Rolfie op 12-02-2008 09:59 ]

Verwijderd

Een dag niet kunnen werken is pas duur.

Een RAID 1 setup is natuurlijk geen backup. Het is er alleen zo dat mócht er een schijf stuk gaan, de mensen gewoon kunnen verderwerken terwijl de systeembeheerder het probleem oplost. Het is geen backup want: alle schijven zijn op dezelfde locatie (brand, diefstal) en er is een enkel stuk hardware die roet in het eten kan gooien, namelijk de controller. Die kan ook stukgaan en in een keer beide schijven corrupt maken. Waar gaan de backups dus heen?

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 16:37
CoLiN402 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 23:20:

Nofi, maar weet je wel wat je besteld? Als ik het zo lees van niet?

Als je geen tapestreamer wil, hoe ga je dan je backup's maken? RAID 1 = GEEN BACKUP
Ik zou lekker de tapestreamer mooi erin laten zitten, en nog een stuk of 5 tapes erbij bestellen zodat je er mee kan wisselen, een backup schema met tapes in elkaar flansen. backuppen naar een pc die ook in het netwerk staat is ook geen backup. Je backup bewaren op kantoor is ook geen backup. (misschien teveel van het goede, maar je zal maar keertje brand hebben, en dan ben je blij dat de tape gewoon thuis of ergens anders ligt.)

Zelf ben ik tevreden over dell, en zou ik opzich die server wel nemen, eventueel 4 gb geheugen omdat je daar relatief weinig meer voor kwijt bent en later meer plezier aan hebt. De scsi (sas) schijven zijn snel, enige is dat ik me afvraag hoeveel lawaai hij maakt, dus waar ga je hem plaatsen?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry, maar dit is niet de bedoeling van PNS.
We gaan hier niet een paar offertes vergelijken voor een soho omgeving omdat degene die er mee moet werken geen idee heeft wat er nu precies moet gebeuren.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.