"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."
Verwijderd
[ Voor 8% gewijzigd door Mad Marty op 11-02-2008 16:38 ]
Rail Away!
Homey — Critics are those without skills to create.
Die config:
E4300 @ 2,4GHz + stock cooler (Q-Fan uiteraard)
8600GT 256MB DDR3 + VF700-AlCu
Fortron Source Power 400W + 120mm stock fan
Western Digital 250GB RAID Edition S-ATA
En ik let ECHT heel erg op stilte (heb zelf een Scythe Mine, Nexus fans, VF900-Cu, Samsung T166). Maar die van haar is echt nog stiller omdat ik een stock 8800 heb, dat is het hardste geluid dat je hoort in de kamer en dat is al een lekker zacht swoosh geluid wat gelukkig niet irriteert.
Silent PC's zijn erg goed te doen, ook haalt mn vriendin gewoon dik 6K in 3DMark06 en draaien Crysis/UT3 perfect, raar om te zien als er niets onder staat te blazen
De meeste mensen deugen!
Pak een goede voeding die veel vermogen aankan, ook al heb je dat niet nodig ( = minder warmte = minder geluidsproductie ) Zet een Arctic Freezer 7 pro met een Zalman Fanmate op je budget Pentium E2xxx en een normaal moederbord. Pak een Samsung of Seagate harde schijf ( eventueel in een HDD silencer ) .
Pak een passief gekoelde videokaart of een videokaart en plaats daar een Zalman VF900-CU op oid.
Casefans of 5 Volt en een goede stevige kast.
Er komt dan bijna geen geluid vanaf en is nog zeker vrij snel.
Verder zijn er, zoals iemand anders ook al aangaf, ook genoeg fabrieks-pc's die echt wel veel lawaai maken. Had op mn werk eerst ook zo'n HP-bakje die bij het minste of het geringste al heel hard ging loeien.
[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 11-02-2008 16:55 ]
"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."
Verder kun je ervoor kiezen om hele stille casefans te nemen, zoals de bekende Nexus Real Silent fans. Deze zijn ook echt niet zo duur, maar wel heel stil.
Mocht je de fans toch nog te lawaaierig vinden, dan kun je er altijd nog een fancontroller bij kopen. Welke je handig vind is grotendeels een kwestie van smaak, maar ik vind persoonlijk bijvoorbeeld de Zalman ZM-MFC1 Plus erg mooi. Dit is natuurlijk wel weer wat duurder, en waarschijnlijk hoor je je systeem met goede fans toch al nauwelijks.
Qua kast: Deze hoeft echt niet duur te zijn. Top-notch is zoiets als een Antec Performance One P182, maar deze is wel aan de prijs. Zorg er iniedergeval voor dat je geen Sweex/Trust kwaliteit hebt, dat resoneert niet alleen verschrikkelijk, maar je haalt ook nog eens je handen open aan de scherpe randen. Kasten van merken als Coolermaster en Antec (een Antec met voeding heb je vanaf ongeveer 80 euro, wat minder is dan veel losse voedingen, en bij die antec krijg je een vrij stille voeding) zijn bijna allemaal prima.
En voor de Harddisk, zoals al eerder genoemd, kun je het beste een redelijk stille hardeschijf nemen, van bijvoorbeeld Samsung. Deze blijft echter altijd seekgeluiden maken, dus als dat binnen je budget past, helpt een hardeschijf silencer veel. Heb je daar geen geld voor, dan helpt het monteren van de hardeschijf dmv zogenaamde rubberen "grommets" al een hele hoop, dan trillen de trillingen iniedergeval niet door naar de rest van de kast.
Qua videokaart: Koop een passief gekoelde videokaart, of (als je denkt dat je dit kunt), monteer op een actief gekoelde videokaart een Arctic Accelero S1 of Accelero S2 (De S2 is het kleine broertje van de S1. Let wel op!: De S1 is echt heel groot, dus kijk wel of deze past. Een S1 kan zelfs de zwaardere videokaarten van dit moment wel passief koelen (dan moet er natuurlijk wel wat airflow zijn)).
Als je een losse voeding koopt: Koop een voeding met een grote (zeker 120mm) fan, van een bekend, goed merk. Nagenoeg de beste op dit gebied is de Corsair 520HX (of de 620HX, maar deze heb je bij een normaal systeem niet nodig), maar ik kan me voorstellen dat deze buiten het budget valt. Daarom kun je het beste een kast met meegeleverde voeding kopen als je een krap budget hebt.
Een laatste irritante geluidsbron kan de fan op de northbridge van het moederbord zijn. Omdat dit zo'n klein ventilatortje is, maakt deze een heel irritant hoog geluid. Koop dus een passief gekoeld moederbord (dit zijn de meeste normale moederborden van tegenwoordig wel).
Als je de bovenstaande dingen in acht neemt, heb je voor niet/nauwelijks meer geld (tov een lawaaierig systeem) een nagenoeg stil systeem. Dit systeem maakt echt nog wel geluid, maar dit zal waarschijnlijk nog steeds minder zijn dan bijvoorbeeld een stille Dell. Natuurlijk is het mogelijk om het systeem nog (veel) stiller, of zelfs helemaal stil te krijgen, maar dan lopen de kosten al snel op, zoals het hierbovenstaat, kom je al tot near-silent. Ik hoop dat je er wat aan hebt
Edit: Bij die Arctic Freezer 7 Pro ging ik wel uit van een redelijk beperkt budget. Het allerbeste is een Thermalright Ultra-120 Extreme, met daar een Nexus fan op. Ook een optie is een Scythe Ninja Plus Rev.B zonder fan, maar dan moet je een niet al te hete processor hebben (Een 45nm core 2 duo gaat prima).
[ Voor 8% gewijzigd door XplodingForce op 11-02-2008 17:57 . Reden: Stukje over de Antec P182 aangepast ]
Everybody lies
Met alle respect voor je bijdrage aan dit topic hoor, maar heb je geen last van wat slechte oren? Het lijkt me van niet vanwege die speld namelijk dus moet er een andere reden zijn voor je bewering.Cassius schreef op maandag 11 februari 2008 @ 16:48:
Ik heb een nieuwe pc voor mij vriendin gebouwd, niet te geloven ... er komt GEEN geluid van haar pc af - niets nakkes nada. Ik hoor een speld hard vallen.
Het is absoluut ongelooflijk wat jij dan nu hebt bereikt. Zoiets heb ik de laatste 15 jaar nog nooit voor elkaar gekregen ondanks passieve koelingen, fanloze PSU's, geheel geïsoleerde kasten etc. wat me een aardige duit heeft gekost.
Jaja.Cassius schreef op maandag 11 februari 2008 @ 16:48:
niet te geloven ... er komt GEEN geluid van haar pc af - niets nakkes nada. Ik hoor een speld hard vallen.
[ Voor 14% gewijzigd door Guardian Angel op 11-02-2008 17:31 ]
ARME AOW’er
Ik heb prima oren, maar bedankt voor je bezorgdheid. Natuurlijk komt er wel geluid vanaf, volledig stil met bewegende componenten is onmogelijk. Maar geef me 1 methode om het je te bewijzen met de hier aanwezig tools (ik heb dus geen dB meter) en ik laat je zien dat je als je achter de pc zit (bureau, pc eronder, jij dus hoofd erboven voor scherm) je echt niets hoort
Kom ff langs in Eindhoven anders, mijn huisgenoten zijn er ook verbaasd over
Ik zal een speld laten vallen terwijl die bak Orthos crunched, ik wed dat je dat duidelijk hoort met een camera opname btw
[ Voor 51% gewijzigd door Cassius op 11-02-2008 17:45 ]
De meeste mensen deugen!
Kijk, dat is heel wat anders.Cassius schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:40:
[...]
Natuurlijk komt er wel geluid vanaf, volledig stil met bewegende componenten is onmogelijk.
Een nagenoeg stille PC is niet al te moeilijk te bouwen. Omdat jij zei dat jouw vriendin's PC totaal géén geluid maakte was ik toch wel erg benieuwd. Nu overigens niet meer.
ARME AOW’er
Natuurlijk is dit voor het overgrote deel van de mensen absoluut onbereikbaar, maar het kan dus wel. Daarbij vraag ik me echt af hoe jij je kunt storen aan een Antec P182 i.c.m. een Corsair 520HX en 1 Nexus Real Silent fan op een Thermalright Ultra 120 Extreme?
Edit: Dit was dus een reactie op de eerste post van Guardian Angel.
[ Voor 3% gewijzigd door XplodingForce op 11-02-2008 17:52 ]
Everybody lies
Een game PC is veel moeilijker stil te krijgen omdat je een snelle videokaart hebt die meestal wel een fan heeft. Je hebt een dikke CPU die veel verbuikt en dus een koeler nodig heeft die veel meer herrie maakt dan een koeler die bijna niets te doen heeft.
Je kan elke PC super stil krijgen alleen is het bij een dikke PC duurder dan bij een simpele PC. Mijn eigen PC heeft waterkoeling voor de stilte en alle fans die er in zitten zijn van Papst en draaien op 7 volt. Verder heb ik alleen Samsung HDD's die toch zo'n beetje het stilste zijn. Zo'n setup als die ik heb is alleen behoorlijk prijzig en de meeste mensen hebben het er denk ik niet voor over, maar super stil is het wel.
[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 11-02-2008 17:54 ]
Ik had bij mij een passief gekoelde XT1600XT kaart erin zitten, heb deze een maandje of zo geleden vervangen door een Club3D HD-3870 en: mijn computer is stiller geworden! Omdat die nieuwe kaart zijn eigen warmte uit de kast blaast, kon mijn (enkele) case fan langzamer (van middel naar laag) draaien bij dezelfde temperaturen! Ik hoor mijn SonataII nu écht bijna niet meer
Het is volgens mij dan ook niet dat stille onderdelen bij elkaar per definitie een stille PC maken, het is de combinatie van onderdelen (redelijke airflow op lage tpm, trillingen etc) die het 'm doet. Zo kun je bijvoorbeeld (volgens mij) beter een extra stille fan extra monteren op lage snelheid dan een enkele fan iets sneller te moeten draaien om de boel koel te houden.
Ik heb zelf me voeding/ GPU / CPU allemaal passief gekoeld en het enigste wat geluid KAN maken is me HDD en me DVD speler. Maar omdat ik me HDD in een passief koelende silencer hebt is dit volume ook minimaal en verder gebruik ik de dvd speler eigenlijk nooit
Als ik films(ook 1080p) vanaf de hdd afspeel dan is dat meestal vanaf een netwerkschijf die ergens in de meterkast zijn geluid produceert
Enigste nadeel is wel dat het alleen al de kast/ cpu koeler, hdd koeler en gpu koeler bij elkaar over de 500 euro zat. Maar ja dan heb je ook wat
Hier een kleine review van mijn eigen systeem. Toen met passief gekoelde videokaart, nu ook maar de warmte wordt niet via me kast geregeld.
[ Voor 15% gewijzigd door The-Source op 11-02-2008 18:45 ]
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Ik stoor me er ook niet aan. Dat zeg ik ook niet. Ik heb zelf ook een behoorlijk stille P180 maar hoor wel degelijk geluid.XplodingForce schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:51:
Daarbij vraag ik me echt af hoe jij je kunt storen aan een Antec P182 i.c.m. een Corsair 520HX en 1 Nexus Real Silent fan op een Thermalright Ultra 120 Extreme?
Als iemand beweert een 100% geluidloze PC te hebben, zoals is gemeld in Cassius in "Volledig stille PC?" dan is het wachten op een correctie en die komt met Cassius in "Volledig stille PC?".
Ik heb onderhand al zoveel tips voor een nagenoeg stille PC gepost en veel reacties over dit onderwerp gegeven, maar door het soort reacties zoals "mijn PC maakt totaal geen geluid" vraag ik me dan direct af wat ik dan fout doe en heb gedaan.
Het is hetzelfde als een topic met als inhoud
waarna de poster er direct achteraan zetMijn nieuw in elkaar gezette PC werkt absoluut 100% perfect.....
Get the point?....alleen doet de on-board VGA-kaart het niet en valt'tie telkens uit."
ARME AOW’er
Dan heb je een van de stilst mogelijke PC's ja. Maar totaal stil is het nog niet... ook van spoeltjes in je voeding en op je moederbord kan geluid komen. Erg weinig, dat wel.XplodingForce schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:51:
@ Guardian Angel, ach, met de Zalman TNN 500AF krijg je je PC echt wel helemaal stil hoor, er wordt gewoon geen geluid geproduceerd(misschien een heel klein beetje seekgeluiden van de HDD, maar zelfs dat is wel te ondervangen met een SSD, zoals de Mtron MOBI 3000 (450 euro)).
Maargoed, je hebt stil en stil.
Ik ben een echte zeikerd wat betreft geluid. Ik kan me ook mateloos ergeren aan de geluidsproductie van mijn telefoonoplader, van mijn DVD-speler (als ie uit staat), etc... Maar met mijn PC ben ik ondertussen best wel tevreden. Niet totaal stil, maar iig geen irritant geluid.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik heb als server nu een Via Epia LT mobo. Dat is een passief gekoelde processor met 2,5" laptop harddisk in een mini-ITX behuizing van 20 bij 24 bij 5 cm.
Het enige bewegende onderdeel is de laptop harddisk.
Geschatte energieverbruik: 10 Watt.
Maar ja, op 1 GHz moet je kwa performance niet al te veel verwachten. En de ingebouwde Chrome-video is heel snel (in tekst modus)...
Anyway, als multi functioneel home servertje: snel zat.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
ja pff, wat een rotding was dat. Is al niet echt stil, en na verloop van tijd (stof e.d.) gaat ie ook nog steeds meer lawaai maken. Als het even kan zou ik iets passiefs overwegen, dat is tenminste écht stilleonpwner1 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:43:
Sorry hoor, maat die VF700 hoor je echt nog wel op 5VDan heb jij gewoon een slecht gehoor, maar geloof me; dat ding hoor je wel.
De volgende keer als ik een voeding koop wordt dat ook een (semi-)passieve. Ik wacht alleen nog totdat SSD's gemeengoed worden
Doe mij ook maar 3 of 4 500GB+ van die dingen voor een redelijke prijs. Lijkt me echt heerlijk om geen geluid meer te hebben van HDD's. HDD's gaan nu ook gewoon te vaak kapot in mijn mening. Ik heb nu 2 externe HDD's waar ik regelmatig backups op maak omdat de schijven in mijn PC niet te vertrouwen zijn.Ik wacht alleen nog totdat SSD's gemeengoed wordenDan is het echt gedaan met irritante mechanische apparaten in mn pc
In 1 jaar tijd zijn bij mij 2 Samsung HDD's kapot gegaan. 1x een 400GB en 1x een 300GB.
[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 11-02-2008 18:37 ]
Via EPIA, flashdisk met een ide-adaptertje en een NAS in de meterkast beneden. Met m'n oor tegen m'n monitor hoorde ik daar een heel zacht sis-geluidje uitkomen, maar de Via was geluidsloos. (Inmiddels vervangen door een macmini die wel iets geluid maakt, maar te weinig om op normale afstand (60 centimeter) vast te stellen of 'ie aan of uit staat.)Guardian Angel schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:09:
Als iemand beweert een 100% geluidloze PC te hebben
I don't like facts. They have a liberal bias.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Ik hoor de PC van de buurman niet, telt dat ook?burne schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:45:
[...]
Via EPIA, flashdisk met een ide-adaptertje en een NAS in de meterkast beneden. Met m'n oor tegen m'n monitor hoorde ik daar een heel zacht sis-geluidje uitkomen, maar de Via was geluidsloos. (Inmiddels vervangen door een macmini die wel iets geluid maakt, maar te weinig om op normale afstand (60 centimeter) vast te stellen of 'ie aan of uit staat.)
De TS is er al achter gekomen dat een geluidloze PC met monitor voor € 800,= niet bestaat, wél een geluidsarme. Nu nog de rest van Tweakers uit die droom laten ontwaken.
ARME AOW’er
Inderdaad... Heb ondertussen ook een aardig stille pc, maar die is nogsteeds verre van onhoorbaar...Guardian Angel schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:58:
[...]
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Ik hoor de PC van de buurman niet, telt dat ook?
De TS is er al achter gekomen dat een geluidloze PC met monitor voor € 800,= niet bestaat, wél een geluidsarme. Nu nog de rest van Tweakers uit die droom laten ontwaken.
Nu zijn m'n oren wel erg overactief, maar ik denk dat ik daarin niet de enige ben...
Enige probleem waar ik nu tegenaan loop is dat m'n temperaturen een beetje hoog zijn... En dat stiller onmogelijk wordt zonder veel meer te investeren.
Dat is waar maar in veel gevallen is het niet schadelijk als de temperatuur van de hardware aan de hoge kant zit. Hooguit betekent het concreet een verkorting van de levensduur maar dan hebben we het theoretisch over een termijn waarbij 99,9% van de gebruikers hun PC al lang hebben vervangen door wat anders.MikeyMan schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:07:
[...]
Enige probleem waar ik nu tegenaan loop is dat m'n temperaturen een beetje hoog zijn... En dat stiller onmogelijk wordt zonder veel meer te investeren.
ARME AOW’er
Mijn c2d E6300 wordt tijdens het stressen ook rond de 80c maar blijft wel 100% stabiel draaien. Ik denk zelf dat je BSOD's misschien eerder door een brakke driver worden veroorzaakt (of instabiel geheugen)MikeyMan schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:25:
Mwoh... Begin toch af en toe tegen problemen aan te lopen... CPU begint tijdens het re-authoren van een videootje over de 70 graden te lopen, en dan krijg ik toch last van bluescreens...
Ik heb een athlon XP... Tempsensor is daarvan iets minder accuraat...klaasbram schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:48:
[...]
Mijn c2d E6300 wordt tijdens het stressen ook rond de 80c maar blijft wel 100% stabiel draaien. Ik denk zelf dat je BSOD's misschien eerder door een brakke driver worden veroorzaakt (of instabiel geheugen)
Er is ook een directe link tussen de bluescreens en de temperatuur... Kastje open ==> temp <70 graden ==> niks aan het handje
Een makkelijke optie is wellicht de PC in de kamer er naast te zetten als dat mogelijk is? Een gat in de muur voor kabels, en je hoort niks meer!
Ik hoop dat je die 80 graden uitleest met een (brakke) sensor in je moederbord en dat het niet de coretemp is... een coretemp van 80 graden is namelijk wel erg hoog!klaasbram schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:48:
[...]
Mijn c2d E6300 wordt tijdens het stressen ook rond de 80c maar blijft wel 100% stabiel draaien. Ik denk zelf dat je BSOD's misschien eerder door een brakke driver worden veroorzaakt (of instabiel geheugen)
Verwijderd
Ik hoor praktisch niets, als je goed luistert en er dichtbij zit met je hoofd, dan hoor je wel wat geratel van de HD en het zoemen van de voeding, maar dan moet je je wel concentreren.
Ik slaap naast de ene pc en de andere is mijn HTPC, en ik erger me meer aan andere geluiden van buiten (woon in Amsterdam) dan de pc's.
Dus mocht je een nieuwe pc willen kopen, dan zou ik je zeker die Scythe Ninja Mini aanraden !
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Antec Sonata Designer | € 115,- | € 115,- |
| 1 | Asus P5K-E/WiFi-AP | € 123,50 | € 123,50 |
| 1 | Intel Core 2 Duo E6750 | € 151,90 | € 151,90 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2 | € 39,60 | € 39,60 |
| 1 | Samsung SH-S203B | € 25,- | € 25,- |
| 1 | Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) | € 80,84 | € 80,84 |
| 1 | Samsung Syncmaster 226BW | € 260,- | € 260,- |
| Importeren | Totaal | € 795,84 | |
Daar zou ik dus echt alleen maar voor kiezen als de ruimte voor een normaal formaat ninja er niet is...Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:32:
Dus mocht je een nieuwe pc willen kopen, dan zou ik je zeker die Scythe Ninja Mini aanraden !
Klopt in principe. Die Antec fans zijn alleen niet de stilste, zeker niet op de hoogste stand (zijn TriCools toch? StraaljagersReveller schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:44:
Ik heb na het lezen van wat hardware reviews, onderstaande PC samengesteld. Ik raak alleen in de war wat betreft de koeling: volgens mij wordt de Antec kast met fans geleverd, dus dan hoef ik toch geen aparte fans te kopen?
Raar verhaal, aangezien de passieve helemaal niet hoeft te werken.Reveller schreef:
Ook lees ik dat actieve GPU koeling soms geluidsarmer is dan passieve, omdat de actieve de verwarmde lucht meteen de kast uit blaast en daardoor minder hard hoeft te werken (?).
Ziet er goed uit. Een mooie grote heatsink (Scythe Ninja / Thermalright Ultra-120 Extreme?) zou alleen niet misstaan.Reveller schreef:
Kortom, wie heeft er tips voor welke koelingen in nog nodig heb? En als er hardware tussenstaat waar een geluidsarmer alternatief voor is in dezelfde prijsklasse, hoor ik dat natuurlijk ook graag
# Product Prijs Subtotaal 1 Antec Sonata Designer € 115,- € 115,- 1 Asus P5K-E/WiFi-AP € 123,50 € 123,50 1 Intel Core 2 Duo E6750 € 151,90 € 151,90 1 Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2 € 39,60 € 39,60 1 Samsung SH-S203B € 25,- € 25,- 1 Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) € 80,84 € 80,84 1 Samsung Syncmaster 226BW € 260,- € 260,- Importeren Totaal € 795,84
Overigens mis je je videokaart ook nog he? Dat lukt ook niet meer voor die 5 euro?
Xander schreef op maandag 11 februari 2008 @ 21:17:
[...]
Klopt in principe. Die Antec fans zijn alleen niet de stilste, zeker niet op de hoogste stand (zijn TriCools toch? Straaljagers)
Ik wist dat ik iets teveel verwijderd had[...]
Overigens mis je je videokaart ook nog he? Dat lukt ook niet meer voor die 5 euro?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Antec Sonata Designer | € 115,- | € 115,- |
| 1 | Asus EN8500GT/SILENT/HTP/256M | € 57,11 | € 57,11 |
| 1 | Asus P5K-E/WiFi-AP | € 123,50 | € 123,50 |
| 1 | Intel Core 2 Duo E6750 | € 151,90 | € 151,90 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2 | € 39,60 | € 39,60 |
| 1 | Samsung SH-S203B | € 25,- | € 25,- |
| 1 | Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) | € 80,84 | € 80,84 |
| 1 | Samsung Syncmaster 226BW | € 260,- | € 260,- |
| 1 | Scythe Ninja Plus Rev.B SCNJ-1100P (Socket 478/775/754/939/AM2) | € 33,- | € 33,- |
| Importeren | Totaal | € 885,95 | |
Als ik trouwens gebruik zou maken van de MediaMarkt aanbieding (Fuijtsu Siemens Scaleoview L22 22 inch TFT monitor voor 188 euro), duik ik nog steeds onder 800 euro
[ Voor 6% gewijzigd door Reveller op 11-02-2008 21:48 ]
En laat je in godsnaam niet in verleiding brengen om een Zalman op je cooler of cpu te doen, die dingen maken hun naam absoluut niet waar en maken alsnog redelijk veel geluid.
Kwa kasten, dit is mijn mening, kom je met de wens stil vaak op Antec uit. Prijzig, maar dan heb je ook wat.
Nadeel van al dat stilte hoeren is dat je andere dingen gaat horen (zoals mijn HTPC). En dan ga je die weer stiller maken... etc...
Overigens kun je de Antec Casefans prima op de laagste stand gebruiken. Niks mis mee. Maar uiteindelijk zou ik toch overgaan op de Nexus.
Videokaart raad ik je aan aktief te kopen. Die dingen zijn idle vaak al redelijk stil en hoef jij je geen zorgen te maken over de temperaturen van de kaart. Een passieve kaart is afhankelijk van de airflow in je case, en gezien je het stil wilt, zullen die niet al te hard draaien.
[ Voor 19% gewijzigd door AvanCade op 11-02-2008 21:55 ]
Het gaat dus om de Samsung HD501LJ en de WD5000AAKS.
Verder, maak je pc gewoon stiller, helemaal stil gaat je van je lang zal je leven nooit lukken. Sommigen noemen me een mierenneuker, ik vind mijn server een rammelbak, had ooit een passief gekoelde webserver welke draaide vanaf een USB stick. Zelfs die hoorde ik op 2 meter afstand.
En als je dan je PC stil hebt hoor je je beeldscherm, mijn Samsung 205BW produceert een irritant hoog piepgeluidje, iets wat blijkbaar vaker voorkomt, ook bij andere merken en types TFT schermen. Ook CRT's hoor ik.
Een geluidsloos systeem is gewoon een illusie. Overigens neem ik voor mijn workstation genoegen met een aangepaste Coolermaster Realpower 550 watt, een IBL1210 koeler en een passief gekoelde 7600GS grafische kaart. Verder nog wat fans op lage snelheid en 4 harde schijven. Is in verhouding tot veel andere computers aardig stil maar toch nog altijd duidelijk hoorbaar.
In principe maakt de Spinpoint volgens mij minder geluid, hij heeft alleen een belangrijk nadeel: Hij trilt veel meer dan vergelijkbare schijven. Als je die direct op metaal vastschroeft zal hij door resonantie een stuk meer lawaai gaan maken.GH45T schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:07:
Heb zelf een Samsung Spinpoint T166 van 500GB en een Western Digital 500 GB AAKS in mijn passief gekoelde server zitten. De WD maakt bij mij in ieder geval minder lawaai, ik zou dus eerder voor de WD gaan als ik jouw was.
Die Sonata heeft echter voorzieningen om de schijven gedempt op te hangen... Dan denk ik dat je met de Spinpoint toch weer beter af bent...
Harde schijven allebei in een Silentmaxx rev 2 harddisk enclosure.Xander schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:16:
[...]
In principe maakt de Spinpoint volgens mij minder geluid, hij heeft alleen een belangrijk nadeel: Hij trilt veel meer dan vergelijkbare schijven. Als je die direct op metaal vastschroeft zal hij door resonantie een stuk meer lawaai gaan maken.
Die Sonata heeft echter voorzieningen om de schijven gedempt op te hangen... Dan denk ik dat je met de Spinpoint toch weer beter af bent...
Begrijp me niet verkeerd, Spinpoint zijn ook stille harde schijven maar de WD5000AAKS bevalt me tot nog toe ook prima. Heb zelf op het moment ook nog 2 SP2504C's in gebruik, dit is de Samsung P120 serie.
Samsung schijven zijn redelijk stil, maar er zijn stillere schijven.
[ Voor 13% gewijzigd door GH45T op 11-02-2008 22:36 ]
hmz, ik heb ook die Spinpoint T166 met een Antec Sonata en dat mooie dempsysteem heeft geen enkel nut. Je voelt de hele kast lichtjes trillen als je hem aanraakt. Doordat de kast vrij hol is werkt dat als een uitstekende klankkast en veroorzaakt het constant een lage brom. Ik vond het zo hinderlijk dat ik de harddisk nu op een stuk schuimplastic op de bodem van de kast heb liggen. Scheelt aanzienlijk.Xander schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:16:
[...]
In principe maakt de Spinpoint volgens mij minder geluid, hij heeft alleen een belangrijk nadeel: Hij trilt veel meer dan vergelijkbare schijven. Als je die direct op metaal vastschroeft zal hij door resonantie een stuk meer lawaai gaan maken.
Dit probleem had ik overigens ook al met mn vorige Maxtor-schijf in die kast. Het is echt een euvel van die Sonata-kast.
Ach volgens mij was dat met CoreTemp gemeten en die is ver accuraat. Maar moet wel zeggen dat het systeem toch nog niet helemaal was ingewerkt. En zolang het systeem stabiel draait heb ik er vrede meeXander schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:51:
[...]
Ik hoop dat je die 80 graden uitleest met een (brakke) sensor in je moederbord en dat het niet de coretemp is... een coretemp van 80 graden is namelijk wel erg hoog!
Herkent iemand dit probleem? Op internet lees ik over het algemeen alleen positieve kritieken over de Sonata...Palomar schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:46:
[...]
hmz, ik heb ook die Spinpoint T166 met een Antec Sonata en dat mooie dempsysteem heeft geen enkel nut. Je voelt de hele kast lichtjes trillen als je hem aanraakt. Doordat de kast vrij hol is werkt dat als een uitstekende klankkast en veroorzaakt het constant een lage brom.