Foutmelding RAID-volume

Pagina: 1
Acties:

• Rickm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:48
Sinds gisteren krijg ik in Windows de volgende melding:
Er doet zich een fout voor met een schijf in een RAID-0 volume.
Probeer onmiddelijk een reservekopie te maken.

Ik heb een Gigabyte P35-DS4. Als ik vervolgens in de Intel Matrix Storage Console kijk, staat daar het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.rickmakkinga.nl/raiderror.jpg

Ik heb alle belangrijke data al gebackupt.
Wat kan ik nu het beste doen om dit probleem op te lossen?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:14
Ik zou eens met een diagnose tooltje van samsung kijken wat er met die schijf aan de hand is (waarschijnlijk SMART errors). Dit moet tijdens het booten overigens ook te zien zijn, of in het bios vane de array (bij opstarten op F1 drukken ofzo). Valt er verder geen informatie te achterhalen wat voor fout er precies is opgetreden? Rechtsklikken ofzo?

[ Voor 27% gewijzigd door sig69 op 11-02-2008 16:34 ]

Roomba E5 te koop

• Rickm
Bij het booten staat inderdaad ook een error. Ik heb een diagnose tool van samsung gedownload.
Als ik deze opstart, wordt er geen enkele harddisk herkent. Dit terwijl ik drie samsung schijven, 2x320 en 1x250GB, in m'n pc heb zitten.
Afbeeldingslocatie: http://www.rickmakkinga.nl/shdiag.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Rickm op 11-02-2008 16:53 ]

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Rickm schreef op maandag 11 februari 2008 @ 16:51:
Bij het booten staat inderdaad ook een error. Ik heb een diagnose tool van samsung gedownload.
Als ik deze opstart, wordt er geen enkele harddisk herkent. Dit terwijl ik drie samsung schijven, 2x320 en 1x250GB, in m'n pc heb zitten.
[afbeelding]
Moet je niet opstarten met een floppy en CD om dat te controleren? Doe dat toch altijd zo bij een WD-schijf...

Simke

• Rickm
Zou dat vanaf een CD kunnen? Anders moet ik eerst een floppydrive opzoeken en aansluiten

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
dan moet je kijken op de site van samsung of er geen bootable iso-bestand staat dat je op cd kan zetten...

edit:

http://org.downloadcenter....iso_For_CD_ROM_Drive.exe

alstublieft zie :)

[ Voor 53% gewijzigd door Simke op 11-02-2008 17:19 ]

Simke

• Rickm
Ik heb de iso op een cd gebrand. Het booten vanaf de cd gaat ook goed. Maar dan krijg ik de volgende melding en kom ik niet verder:
Afbeeldingslocatie: http://www.rickmakkinga.nl/IMG_6643.JPG

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Heb je wel je RAID uitgezet?

Die tooltjes kunnen waarschijnlijk je schijven alleen aanspreken als ze niet in RAID modus staan.

Dus in je BIOS even RAID terugzetten naar IDE en liefst "readonly" op yes zetten. Daardoor kun je naderhand namelijk RAID weer aanzetten zonder dataverlies.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Rickm
Ik heb de SATA Raid in het Integrated Peripherals deel van de BIOS uitgezet. Het progje kan de kan nog steeds niet opstarten. Als ik de SATA Raid weer aan zet, krijg ik een error bij het booten, de RAID-array heeft de status 'failure'. Ik heb de schijven ook op een andere pc aangesloten, maar ook daar kan het Samsung progje niet opstarten.

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Toch vreemd. De floppy zegt netjes "Ramdisk loaded in drive C:"

Wat staan er voor bestanden in C:\? Lukt het de .exe direct te starten? (waarschijnlijk iets met "diag" in de naam)

Die meldingen die je daarboven ziet zijn meldingen van iets in je autoexec.bat (vermoedelijk het progje zelf).

• Rickm
Hoe moet ik de .exe starten? diag.exe werkt niet.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
Dit heb ik ook op 1 machine 1 x per maand, als je rechter muisknop doet op de schijf met het kruisje er door heen in dat intel programma en je zegt toevoegen als Normal ofzo (je kan maar 1 ding kiezen dus kan niet missen). Werkt het weer (na het rebuilden) en is je melding bij het opstarten ook weg.

Ben benieuwd of dit bij jou ook werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Operations op 13-02-2008 15:37 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Rickm
Probleem is dat mijn RAID-array een 'failure' geeft. Dit heb ik sinds ik de RAID in de BIOS heb uitgezet om te testen met het SAMSUNG Diag progje. Ik heb alle RAIDinstellingen weer aan gezet, maar de RAID-array blijft een failure geven.

• Operations
Rickm schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 15:37:
Probleem is dat mijn RAID-array een 'failure' geeft. Dit heb ik sinds ik de RAID in de BIOS heb uitgezet om te testen met het SAMSUNG Diag progje. Ik heb alle RAIDinstellingen weer aan gezet, maar de RAID-array blijft een failure geven.
Als ik kijk naar je eerste plaatje, is dat probleem helemaal gelijk aan mijn probleem. Heb je al is rechtermuisknop geprobeerd op die schijf met het kruisje?

Of bedoel je dat hij bij het opstarten nu een fout geeft? Dan moet je in je RAID config proggie de array even opnieuw aanmaken. Bij RAID1 had je gewoon kunnen rebuilden maar bij RAID0 gaat hij volgens mij altijd beide schijven formatteren.

[ Voor 8% gewijzigd door Operations op 13-02-2008 15:40 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Rickm schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 15:28:
Hoe moet ik de .exe starten? diag.exe werkt niet.
Nooit DOS gebruiker geweest? :9

Bij dat C:\ moet je intypen:

code:
1
dir *.exe

Je krijgt dan als het goed is een lijstje met alle executables in die directory.

Zoek iets wat lijkt of eindigt op "diag".

Voer hierna het bestand uit. Heet het ding bijvoorbeeld DIAGSM.EXE, type je in:

code:
1
diagsm

Heb je bij het uitschakelen de harde schijven ook in read-only modus gezet?

• Rickm
Nee, DOS is nog van voor mijn tijd :p

als ik dir *.exe intyp, krijg ik de volgende melding:
Volume in drive C is TURBODSK
File not found

@operations
De fout wordt bij het booten gegeven.

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

OK, verdere uitleg:

Zoeken met dos doe je door de /s tag mee te geven aan dir. Dus:

code:
1
dir /s *.exe

Je krijgt dan (hopelijk) wel iets terug. Bijvoobeeld:

code:
1
2
3
4
5
 Map van C:\Diagtools

04-08-2004  05:00         3.374.640 smdiag.exe
               1 bestand(en)        3.374.640 bytes
C:\>

Dit verteld je dat er een .exe bestand in de directory ("map" in Windows) C:\Diagtools staat. Ga hierna naar deze directory met

code:
1
cd C:\diagtools

En start het programma dan met(in mijn voorbeeld)

code:
1
smdiag

Als je bij "dir /s" nog terugkrijgt "file not found" doe even een "dir" zonder verder iets en post even welke bestanden er wél in die directory staan.

• Rickm
Ik heb dir /s *.exe gedaan, krijg het volgende te zien.
Total files listed
0 file(s) 0 byte(s)
o dir(s) 4,177,920 bytes free

volgens mij zijn de schijven aardig leeg. Ik de RAID Array ook nog niet goed kunnen herstellen. Als ik naar de RAIDinstellingen (Ctrl+I) ga, zijn alle schijven non-raid schijven. Ik kan wel een nieuwe array gaan maken, maar dat worden de schijven geformatteerd.

• Operations
Rickm schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 16:02:
Ik heb dir /s *.exe gedaan, krijg het volgende te zien.
Total files listed
0 file(s) 0 byte(s)
o dir(s) 4,177,920 bytes free

volgens mij zijn de schijven aardig leeg. Ik de RAID Array ook nog niet goed kunnen herstellen. Als ik naar de RAIDinstellingen (Ctrl+I) ga, zijn alle schijven non-raid schijven. Ik kan wel een nieuwe array gaan maken, maar dat worden de schijven geformatteerd.
Ja dan maak je toch een nieuwe array aan? Backup had je toch al gemaakt?

• Rickm
Wel een backup van m'n Mijn Documenten en alle foto's. Downloads heb ik niet gebackupd. Nu kan ik die wel zo weer opnieuw downloaden, maar toch heb ik liever dat ik alles behoud.

Worden de schijven helemaal geformatteerd als ik een nieuwe array aanmaak, of is er ook een mogelijkheid dat m'n bestanden behouden blijven?

• Operations
Rickm schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 16:19:
Wel een backup van m'n Mijn Documenten en alle foto's. Downloads heb ik niet gebackupd. Nu kan ik die wel zo weer opnieuw downloaden, maar toch heb ik liever dat ik alles behoud.

Worden de schijven helemaal geformatteerd als ik een nieuwe array aanmaak, of is er ook een mogelijkheid dat m'n bestanden behouden blijven?
Als je een nieuwe RAID0 array aanmaakt, wat volgens mij als ik het allemaal goed begrijp wat je verteld je enige optie is. Ben je de data die eventueel op de schijven staat kwijt.

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Probeer je schijven eens te scannen met de tool van Samsung die op de Ultimate Bootcd staat. Ik kon de tool namelijk ook niet opstarten vanaf de cd van Samsung zelf. Dat heeft volgensmij te maken met een dvd/cd-rom speler op een sata aansluiting.

• Rickm
Ik heb met de Ultimate BootCD alle Samsung HDD progjes gestart. Ook nu worden de schijven niet herkent.
Is het ook niet mogelijk om met een andere pc de data op de hdd's te backuppen? Als ik ze beide aan een andere pc hang, komt er een extra schijf bij in deze computer. Deze is echter niet toegankelijk. Hoe kan ik de data wel benaderen?
Pagina: 1