2x seriele poort op Asrock P4S61

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb hier nog een oud systeempje met een Asrock P4S61 (moederbord) erin.
Nu wil ik er een 2e apparaat op aansluiten die van de seriele poort gebruikt maakt maar het grote probleem is nu dat ik maar één COM1 aansluiting op mijn mobo heb. Standaard zit er geen Seriele poort op het moederbord dus ik heb die ene poort al in gebruik.

Is het nu mogelijk om met een beetje soldeerwerk twee seriele poorten op één kabel te zetten of moet ik zo'n extern kastje kopen met een paar poorten die ik in mijn USB moet prikken.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:01
Koop een usb naar serial port kabel thingy of anders een controllerkaart met com poorten erop!!!

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:11
Kwa soldeerwerk is het niet zo vreselijk lastig. Maar werken gaat het waarschijnlijk niet. Je stuurt dan dezelfde data naar 2 apparaten, om nog maar te zwijgen over mogelijke ruis, voltageverschillen en waarschijnlijk de belangrijkste: Een melding van Windows dat de poort al in gebruik is als je de 2 apparaten tegelijkertijd probeert te gebruiken.

Andere mogelijkheden zijn inderdaad USB <> RS232 adapters en een PCI adapter. De USB versie heeft als voordeel dat hij goedkoper is, maar als nadeel dat hij niet werkt zonder drivers. Gevolg daarvan is dat oudere software (die RS232 poorten aanspreken op hardware adressen ipv via de Windows API) niet werkt.

PCI adapters zijn stukken duurder, maar werken binnen het systeem wel als een normale RS232 poort (die ook als dusdanig aangesproken kan worden) en geven bovenstaand probleem dus niet. Als je voor deze oplossing gaat, dan raad ik je aan om een 2e hands adapter te zoeken. Nieuw zijn ze niet te betalen vanwege de lage productieaantallen. Ik heb zelf voor een 8 poorts 25 euro betaald (2e hands)

Het is jammer dat je moederbord geen header heeft voor een 2e RS232 poort, dat was natuurlijk het simpelste geweest. (Ja, ik heb het even nagekeken, voor de Tweakers)

[ Voor 8% gewijzigd door Nijn op 11-02-2008 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus een 2e touch screen aansluiten dus het scherm stuurt een signaal naar de pc ipv. de pc naar het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Dan is het toch pc == scherm en scherm == pc, er is altijd bi-directionele communicatie anders weet het scherm niet waar je op drukt.

Bij Conrad staan 2 kaarten,

1tje met 2 poorten voor 29,95 en die met 1 poort voor 19,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:11
DaRk PoIsOn schreef op maandag 11 februari 2008 @ 16:25:
Dan is het toch pc == scherm en scherm == pc, er is altijd bi-directionele communicatie anders weet het scherm niet waar je op drukt.
Dat slaat nergens op. Het is heel goed mogelijk dat de communicatie slechts 1 kant op gaat. Wat bedoel je met "anders weet het scherm niet waar je op drukt"? Een touchscreen krijgt z'n beeld via een videokaart hoor, niet via de seriele poort. Die is daar veels te traag voor. Vervolgens stuurt hij de coordinaten van een aanraking terug. Communicatie van de computer naar het scherm op de seriele poort is nergens voor nodig.
Maar, het gaat nog steeds niet werken ;) Wat nou als bijde schermen tegelijk een signaal willen sturen? Dan gaat het helemaal mis. En hoe zou je moeten herkennen van welk scherm er een signaal komt? Bovendien, zul je je eigen software moeten gaan schrijven om dit voor elkaar te krijgen en ga zo maar door.

Die kaartjes van Conrad zijn van zeer slechte kwaliteit. Ik raad je nog steeds aan om een 2e hands RS232<>PCI adapter te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en een usb adapter?

Want de drivers van de touch screens zijn ook voor usb gemaakt.

Edit:

Ik zag bij nedis wat USB - RS232 kabels in het boekje.

CABLE-146/2 USB - RS232 VERLOOPKABEL
Brengt data over naar RS232 seriële poort via USB poort. SB A plug naar DB9 plug.

of

CMPSC-CN104 SITECOM USB TO SERIELE KABEL
Indien je PC of notebook niet beschikt over een seriële poort, kun je met behulp van deze USB to Serial Cable je seriële apparatuur zoals bijvoorbeeld een digitale camera, een modem of een scanner.

De drivers van mijn Touch-screen zijn btw van elo.
Dus zal het gaan werken met zo'n kabel of moet ik ergens zo'n kaart op de kop tikken?
(ik heb op martkplaats al een kaart voor 30€ gezien, 2 seriele poorten.)

Groeten,
Christan.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2008 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Nijn schreef op maandag 11 februari 2008 @ 16:56:
[...]

Dat slaat nergens op. Het is heel goed mogelijk dat de communicatie slechts 1 kant op gaat. Wat bedoel je met "anders weet het scherm niet waar je op drukt"? Een touchscreen krijgt z'n beeld via een videokaart hoor, niet via de seriele poort. Die is daar veels te traag voor. Vervolgens stuurt hij de coordinaten van een aanraking terug. Communicatie van de computer naar het scherm op de seriele poort is nergens voor nodig.
Maar, het gaat nog steeds niet werken ;) Wat nou als bijde schermen tegelijk een signaal willen sturen? Dan gaat het helemaal mis. En hoe zou je moeten herkennen van welk scherm er een signaal komt? Bovendien, zul je je eigen software moeten gaan schrijven om dit voor elkaar te krijgen en ga zo maar door.

Die kaartjes van Conrad zijn van zeer slechte kwaliteit. Ik raad je nog steeds aan om een 2e hands RS232<>PCI adapter te kopen.
Daar heb ik me dan in verkijkt.

Maargoed, never to young to learn toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
En gewoon zo'n dingetje voor 20e?
http://www.alternate.nl/h...showTechData=true#tecData

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombelman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-01-2010
Excuus voor inbraak. Ik prbeer de topic-starter te contacten maar zijn site doet het niet.
Het betreft dit gesloten topic: Samsung 204B voet gezocht
Gaarne contact met mij opnemen george at bombelman dot com - www.bombelman.com
Thanks heren !!
Pagina: 1