Toon posts:

maximus xtreme mobo en core2quad q9450

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand me iets vertellen over het volgende? ik wou een nieuw systeem aanschaffen met een asus maximus extreme(s775) en intel core2quad q9450(s775). Op de asus site staat duidelijk dat dit mobo een core2quad (en 45nm) processor ondersteund(http://event.asus.com/mb/45nm/). Maar als je op dezelfde site eerst de cpu-support opzoekt voor mobo's, en je selecteerd dan de intel core 2 quad q9450, dan staat de maximus extreme niet in de ondersteunde lijst??? Is dit een foutje op de site (mobo is redelijk nieuw dus ik dacht ze zullen de site nog niet aangepast hebben misschien?) of wil dit effectief zeggen dat deze quadcore niet op het mobo werkt? :( Kan iemand me iets meer info geven hierover. want vind het nogal onduidelijk dat ze een moment zeggen dat het core2quad-ready mobo is en op andere pagina van zelfde site de processor niet op ondersteuningslijst staat.

grtz

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:35

Format-C

Tracing Rays

Misschien komt dat omdat de Q9450 officieel nog niet te koop/gelaunched is.

Dat moederbord ondersteund zowel de 45nm Yorkfield Quads als de Dualcore Wolfdales, evenals de dual core Conroes en Quad core Kentsfields.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• kikkervis
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:04
In het topic x38 of p35 is hier door mij al een tijdje over gesproken.

De maximus extreme en de daarvan afgeleide P5e ondersteunen volgens Asus officieel geen Q9450.

Mijn wens was een X38 omdat deze normaal gesproken 1066 geheugen ondersteund en net een fractie sneller is dan de P35. De twee keer 16 lane PCI-e 2.0 zijn voor mij niet relevant aangezien ik geen echter hard core gamer ben.

Ik heb Asus gemaild en het antwoord was de de maximus extreme en de P5E nu niet en nooit niet de Q9450 ondersteund.

Een alternatief is de P5E ws professional (Ook x38). Deze ondersteund wel de Q9450 maar ondersteund echter officieel geen geheugen wat sneller is dan 800Mhz.

Mijn keuze is dus uiteindelijk gevallen op een P5K-e. Deze ondersteund wel 1066 geheugen, maar dan maar twee repen tegelijkertijd (officieel). Uit vele reviews blijkt echter dat de snelheid van het geheugen bij deze processor amper bijdraagt tot een hogere performance. Zie X-bit labs DDR3 / DDR2 test

Met de P5K-e heb ik de beste en best betaalbare oplossing voor een Q9450 met 4x800Mhz geheugen. Allen andere oplossing hebben geen toegevoegde waarde.

Ps. Dus ik heb rete lang gezocht om uiteinde de keuze uit de Best buy jan 2008 workstation te gebruiken. Dank Tweakers, jullie wist al meteen wat het beste was!

Verwijderd

Topicstarter
kikkervis schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:33:
In het topic x38 of p35 is hier door mij al een tijdje over gesproken.

De maximus extreme en de daarvan afgeleide P5e ondersteunen volgens Asus officieel geen Q9450.

Mijn wens was een X38 omdat deze normaal gesproken 1066 geheugen ondersteund en net een fractie sneller is dan de P35. De twee keer 16 lane PCI-e 2.0 zijn voor mij niet relevant aangezien ik geen echter hard core gamer ben.

Ik heb Asus gemaild en het antwoord was de de maximus extreme en de P5E nu niet en nooit niet de Q9450 ondersteund.

Een alternatief is de P5E ws professional (Ook x38). Deze ondersteund wel de Q9450 maar ondersteund echter officieel geen geheugen wat sneller is dan 800Mhz.

Mijn keuze is dus uiteindelijk gevallen op een P5K-e. Deze ondersteund wel 1066 geheugen, maar dan maar twee repen tegelijkertijd (officieel). Uit vele reviews blijkt echter dat de snelheid van het geheugen bij deze processor amper bijdraagt tot een hogere performance. Zie X-bit labs DDR3 / DDR2 test

Met de P5K-e heb ik de beste en best betaalbare oplossing voor een Q9450 met 4x800Mhz geheugen. Allen andere oplossing hebben geen toegevoegde waarde.

Ps. Dus ik heb rete lang gezocht om uiteinde de keuze uit de Best buy jan 2008 workstation te gebruiken. Dank Tweakers, jullie wist al meteen wat het beste was!
dus dan mag ik aannemen dat de maximus formula ook niet deze processor ondersteund :/ jammer, zocht namelijk een moederbord dat pc8500 ddr2 ondersteund en de nieuwe q9450. de p5k moederboarden vind ik net ietsje te duur.

• kikkervis
P5K borden te duur? een maximus formula kost € 203, de extreme 253 (Salland). De P5K-e een alles er op en er aan bord, zie tweakers buy jan, kost 130 euro.

Verwijderd

Topicstarter
ooops, verkeerd gelezen. had ander mobo nagekeken dan wat je had geschreven, mijn foutje ^^

Verwijderd

Bij mijn weten werkt dit perfect.

Ik heb zelf een Intel Core 2 Extreme QX9650 op de ASUS Maximus Extreme (sinds december 2007) en dat gaat perfect. Mobo revisie ontgaat me nu even, maar ik ben begonnen met BIOS 0403 en toen was al alles OK. Nu heb ik BIOS 1001 en natuurlijk alles OK.

De Q9450 is gewoon een tragere versie van mijn CPU dus ik zie niet in waarom het niet zou werken.
Goed, misschien in het begin met een ouder BIOS geen 100 % herkenning waardoor je het BIOS zelf even de correcte gegevens moet meegeven, maar verder ?

En wat geheugen betreft zit ik met OCZ Platinum EB PC12800 2 x 1GB, werkt perfect.

• kikkervis
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:02:
Bij mijn weten werkt dit perfect.

Ik heb zelf een Intel Core 2 Extreme QX9650 op de ASUS Maximus Extreme (sinds december 2007) en dat gaat perfect. Mobo revisie ontgaat me nu even, maar ik ben begonnen met BIOS 0403 en toen was al alles OK. Nu heb ik BIOS 1001 en natuurlijk alles OK.

De Q9450 is gewoon een tragere versie van mijn CPU dus ik zie niet in waarom het niet zou werken.
Goed, misschien in het begin met een ouder BIOS geen 100 % herkenning waardoor je het BIOS zelf even de correcte gegevens moet meegeven, maar verder ?

En wat geheugen betreft zit ik met OCZ Platinum EB PC12800 2 x 1GB, werkt perfect.
Beetje kort door de bocht, mijn processor werkt, de 9450 lijkt er op dus zal het ook wel doen. Als deze het probleemloos zou doe, zou Asus dit waarschijnlijk ook wel aangeven. Er zijn twee mogelijkheden. Of asus wil deze borden niet meer verkopen, dus ondersteund officieel geen nieuwe modellen, lijkt mij onwaarschijnlijk gezien de wijze waarop ze dit bord nog promoten. Of Intel heeft iets de processor veranderd waardoor het bord er problemen mee heeft.
Asus ondersteund deze processor niet, dus als je deze combinatie probeerd valt er wijnig te klagen als het niet werkt.

• NovemberSierra
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 21:04
Ik heb de P5E van ASUS, maar op de doos staat gewoon dat de 45nm CPU's ondersteund worden. Dus lijkt mij dat ze gewoon gaan werken. Anders zouden ze het er niet opzetten denk ik.

Verwijderd

@ kikkervis

Lijkt misschien kort door de bocht, maar persoonlijke ervaring en de toch wel vrij duidelijke melding dat het bord geschikt is voor de nieuwe 45nm Core 2 processoren doen me toch denken dat het wel perfect zal gaan.
Wat ik toegeef is dat "het werkt met mijn CPU dus zal het wel ..." in het algemeen niet opgaat en dus voor de minder technische en bijgevolg hier vragen stellende tweakers nogal verwarrend kan zijn.
Ik hield het zo kort om niet in detail te moeten treden.

Over mezelf: (klinkt wss redelijk zelfingenomen)
Ik heb jaren ervaring met PCs bouwen, heb er enkele duizenden geassembleerd en heb dat jaren professioneel gedaan. Inclusief een hele hoop would-be PC bouwers moeten redden. Eveneens samen met een hoop mensen van OCZ en een hele hoop Nederlandse Overclockers op de goeie ouwe OCC Lanparties hier in België overclockingcompetities gehouden enzovoort ... .

Maar gezien mijn inschrijfdatum van gisteren kan ik er wel begrip voor opbrengen dat je niet zomaar alles moet geloven wat iemand zegt.

Simpele specificatiepagina van ASUS.com (global): http://www.asus.com/produ...=0&model=1862&modelmenu=2

Als de link het niet doen (ASUS website is echt erbarmelijk), ga dan naar ASUS.com en naar global, in godsnaam niet naar de andere landen, lopen hopeloos achter.

Derde mogelijkheid, haal de handleiding van het bord binnen, liefst van de ftp van asus.com aangezien dit redelijk vlot gaat.

Ik snap eigenlijk niet eens waar al die verwarring vandaan komt.
Er staat duidelijk dat deze processoren worden ondersteund.

Extra detail:
Quote ASUS: Compatible with Intel® 05B/05A/06 processors
Quote Intel: Q9450 = 05A
Enig probleem is dat er momenteel geen BIOS voor dit bord is dat voor zover ik weet de CPUID:10677h al kent. Maar aangezien de processor nog niet in de rekken ligt lijkt me dit geen probleem.
Verschil Q9450 core stepping C1 en QX9650 core stepping C0 (de mijne toch)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2008 19:33 . Reden: Extra detail en nuance voor misverstand ]

• kikkervis
Bedankt voor je uitleg. Ik vermoed ook dat dit waarschijnlijk wel werkt, maar ik ben niet (meer) z'n overclocker. Dus ik wil het officieel ondersteund hebben.

De Q9450 staat niet op de lijst van onderstuende processoren bij de P5E. Op een mail aan asus over ondersteuning van de P5E kreeg ik het antwoord
Dear sir,

No this board will not support Q9450. If a motherboard is 45nm supported, it doesn't mean that he supports all 45nm CPU's.

Met vriendelijke groet,

Asus Tsd
Op een eerder mailtje over de formula antwoorden dan ze de Q9450 nu niet en nooit niet ondersteunde.

De reden dat ik de P5E wilde is om twee redenen. Ten eerste is deze een paar procent sneller dan de P5E, maar dat is marginaal. Ten tweede omdat deze in tegenstelling tot de P5K-e wel vier geheugenbanken met 1066 geheugen ondersteund.

Ik lees nu echter dat een van de best mogelijke/stabiele oplossingen is om met een FSB van 400 en geheugen van 800 te werken. De 9450 zou dan op 3200 lopen. Als ik alle teksten op Internet moet geloven is dit voor de 9450 zo goed haalbaar dan het nauwelijks als overclocken aan te merken is. In andere testen komt naar voren, dat voor de core duo, sneller geheugen amper iets uitmaakt.

Ander voordeel van de P5K-E is dat ik oa hier op tweakers minder problemen lees met de P5K dan met de P5E en dat terwijl er (naar ik vermoed) meer P5K's in omloop zijn dan P5E's.

Ik heb dus net een P5K-E, een Q9450 en 8Gb geheugen besteld. Enige vraag is of het geheugen gaat werken, maar volgens de testen die ik las was de P5K-e het bord dat altijd werkte. Behalven de hogere FSB was ik niet van plan gekke dingen te gaan doen dus ik verwacht een stabiel systeem.

Prettig om te lezen dat we op tweakers mensen hebben met zoveel ervaring. Mijn eigen ervaring gaat iets meer dan 20 jaar terug. Ik heb nog de terminal snelheden van een PDP-11 aangepast met een wirewraper. (Was een overclock want officieel was het maar stabiel tot 9.600, en ik ging voor 19.200)

Verwijderd

Nu dus wel officieel support voor Q9450 op Maximus Extreme.

Vanaf bios v0907 voor stepping C0
Vanaf bios v1004 voor stepping C1

http://support.asus.com.tw/cpusupport/cpusupport.aspx
Pagina: 1