Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Passieve transparante virus scanner

Pagina: 1
Acties:

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58
DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 110% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:30 ]

TweakBlog

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Volgens mij staat er een heel mooi topic (te vinden met search) over verschillende virusscanners.. heb er zelf ook ooit in gepost dacht ik.. :)

Wat zijn de specificaties van die machine van je?
Een goede virusscanner (dus geen Norton..) hoeft helemaal niet veel resources te gebruiken..

[ Voor 33% gewijzigd door Michael Knight op 11-02-2008 15:18 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

Dus je gaat een geautomatiseerd proces minder laten doen door zelf actief meer te doen? Je bent panisch over de resources van je computer, maar je eigen resources vergeet je.
Ik ben niet van plan elk lullig bestandje - waar ik niet zeker van ben - te uploaden naar een online virusscanner om het dan daar te laten checken. Ik heb wel wat beter te doen, dat duurt veel langer dan de snelle, goede en gratis virusscanner die ik gebruik.Of een virtuele machine op te zetten, laat staan een scanning node, die vervolgens compleet overbelast geraakt omdat ie al het werk moet doen dat bij een normaal netwerk over 100-den apparte computers verspreid wordt. Daarna leidt het hele netwerk eronder.

Powered by: blond bier

• Ruudjah

[ Voor 94% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:31 ]

TweakBlog

• Ruudjah

[ Voor 101% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:31 ]

TweakBlog

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:53

PcDealer

HP ftw \o/

Ruudjah schreef op maandag 11 februari 2008 @ 15:28:
Wat ik ik wel: een oplossing die mijn eigen workstation niet, 0%, belast bij het zoeken naar virussen.
Waarom is dat zo belangrijk dat je die ene % niet kan missen? En de scanner scant alleen als er iets te scannen valt: downloaden, mailen, openen.

LinkedIn WoT Cash Converter

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Virusscanner installeren & laten updaten,
'shield' (actief scannen) uitschakelen
via rechtermuisknop de 'verdachte' bestanden scannen.
en eventueel alleen je 'download-folder' actief laten scannen

Lijkt me een stuk minder werk dan steeds naar een website uploaden.

/disclaimer
Volgens mij moet dit met AVG bijvoorbeeld gewoon kunnen, maar ik kan 't hier even niet checken.

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 15:56
Aparte PCe met een internet proxy server draaien en dat iets als "Kaspersky Anti-Virus for Proxy Server" erop zetten? lijkt me niet zo moeilijk zelf uit te zoeken, met 1 google search kwam ik al zo ver zoek nog een keer op proxy server software en je kan aan de slag.

Let wel dat een proxy server draaien niet zo makkelijk is in het gebruik met allerhande software, je moet overal instellen dat ze via de proxy op het internet gaan als ze die mogelijkheid al hebben.

Je hebt corporate routers met anti-virus mogelijkheden aan boord voor grote netwerken, ik weet niet of er ook een betaalbare oplossing is voor thuisgebruik. Proxy server met anti-virus erop lijkt me dan de enige betaalbare oplossing waarmee je je eigen PC 0% belast.

Kost je wel extra stroom en aanschaf van een extra PC, kan je net zo goed een goede virusscanner nemen dat maar 30 mb geheugen en af en toe eens 1% je processor gebruikt. Mijn NOD32 staat echt niet de hele tijd te scannen, alleen bij het opslaan van nieuwe files op de HDD die aan specifieke specificaties voldoen scant hij ze (alleen executable en script files ed.). Voor de rest laat zo'n virusscanner je PC met rust.

EDIT: Kijk eens wat er met google te vinden is:
http://www.zonealarm.com/.../products/z100g/index.jsp
Koop zo'n router met gateway antivirus, zal wel niet goedkoop zijn maar voldoet aan als je eisen (over kosten heb je geen eisen gesteld).

[ Voor 9% gewijzigd door siknu op 11-02-2008 15:45 ]

• Ruudjah

[ Voor 98% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:31 ]

TweakBlog

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Deel de root van al je partities in netwerkshares. Zorg voor een tweede pc die 's nachts de shares helemaal doorloopt met een virusscanner.

Volgens mij is dat de enige oplossing voor jouw 'probleem'.

edit:
Oja ik gebruik de gratis scanner van avast!. Deze is zo in te stellen dat hij met enige vertraging opstart, waardoor je er @ boot tijd geen last van hebt. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Cloud op 11-02-2008 18:09 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ruudjah schreef op maandag 11 februari 2008 @ 15:55:

Virus scanners hebben zonder uitzondering de volgende eigenschappen:
  • Vreten veel disk access, nog steeds de huidige bottleneck van computers
  • Vreten CPU tijd
  • Vreten harddisk ruimte
  • Vreten windows opstart tijd
  • Vreten usertijd (in de zin van updaten, onderhoud, meldingen wegklikken, etc)
  • Kunnen nooit 100% volledige protectie bieden
  • Grijpt diep in op een windows systeem, wat het systeem nodeloos traag maakt en soms ook onstabiel
Dit maakt het voor mij duidelijk: een virusscanner komt er niet in en zorgt niet voor verbetering van mijn eigen productiviteit.
Toch even proberen te weerleggen.. ;)

• Disk acces is er altijd... echter door online te scannen zorg je voor vertraging door andere factoren.. Er is altijd sprake van toegang tot de harde schijf... dus 0% resources gaat je nooit lukken.

• CPU kun je uitbesteden aan een andere server... die vervolgens je LAN/Internet belast, tenzij je een tweede LAN-kaart inzet, welke vervolgens weer je CPU gebruikt..

• Een normale virusscanner is nog geen 20 megabyte.. zeker in deze tijd vind ik dat een non-argument.

• Opstarttijd merk je inderdaad... en dat is ook mijn grootste bezwaar op scanners. Echter vallen veel scanners al zo in te stellen, dat ze met een vertraging scannen en niet meteen bij de boot.

• 100% volledige protectie ga je nooit krijgen.. die is er gewoon niet. Oh toch wel: computer uit laten staan, of alleen met eigen bestanden werken...

• Onstabiel/traag/vaag systeem? Kijk eens verder dan Norton/McAffee..

Als afsluiting; Virusscanners zijn niet gemaakt op je productiviteit te bevorderen, enkel om deze veilig(er) te stellen..

[ Voor 3% gewijzigd door Michael Knight op 11-02-2008 17:19 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05:50
Ik gebruik Kaspersky Internet Security en heb de on access scanner uitstaan, ik vertrouw dus volledg op de webscanner. Op deze manier draait het eigenlijk als een treintje. Bij word dus alleen het internet verkeer gescanned. Tijdens het normaal browsen is hier niet echt veel van te merken. Zonealarm heeft een wireless router met ingebouwde virusscanner die wel redelijk betaalbaar is. Als er alleen virussen binnen kunnen komen via het browsen kun je ook nog overwegen om een sandbox te gaan gebruiken.

[ Voor 221% gewijzigd door Bart1983 op 11-02-2008 17:44 ]

• Ruudjah

[ Voor 108% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:31 ]

TweakBlog

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ruudjah schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:43:
[...]

Nou, dan mag jij mij uitleggen hoe het laatste voorbeeld van een alternatieve oplossing (scanning node) toegang tot mijn harde schijf nodig heeft.

[...]

Dat is dus al mijn idee.

[...]

Misschien. Maar het blijft een nadeel, hoe triviaal ook.

[...]

Klopt. Alleen al vanwege het feit dat als iemand een virus heeft ontworpen, die veiligheid al niet meer gagarandeerd kan zijn. Je systeem moet dus zo gemaakt zijn, dat het zo veilig mogelijk is.

[...]

Virusscanners zijn juist gemaakt om productiviteit te bevorderen, net als elk ander stukje software in een modern OS (games daargelaten, hoewel hier ook een punt voor te maken valt). Hoe efficient werk jij als je Word document na het opslaan door een virus direct naar de digitale jachtvelden verhuisd? Niet efficient. Het idee van een virusscanner is dat virussen je werk niet meer gaan belemmeren. In mijn ervaring wordt ik juist door een virusscanner belemmerd, en dus kieperen we de virusscanner eruit. Toch zie ik dat ik mijn werkefficientie kan verhogen door op alternatieve methoden alsnog virussen te scannen, mochten virussen mijn werk in gevaar brengen.
Jij bent nu zelf dus een beetje vreemd bezig. Maar het leukste is dat je zelfs zonder virusscanner goed opweg kan op het internet als je maar verantwoord omgaat met je internet gedrag. Desnoods kun je Avast installeren(imo een zeer lichte en effiente virusscanner. Hij scant alleen maar wanneer het nodig is en anders niet. Ik heb tot nu toe nog geen last van virussen of ander gespuis.

Maar nu komt het leukste 90% of misschien zelfs meer van de gevaren die op een computer komen door de gebruiker( lees JIJ dus) Ik weet niet wat er vertragend werkt aan een zeer lichte virusscanner maar vermoedelijk die paar seconden extra bij bijv het opstarten of opslaan zal vermoedelijk niet belemmerend zijn in wat je doet :O Het geeft je zelfs mooi de tijd om het volgend te pakken. Zo niet dan doe je het verkeerde werk en wil je wil te snel alles afwerken :>

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Ruudjah

[ Voor 97% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:31 ]

TweakBlog

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ruudjah schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:03:
Ik doe wel meer dingen dan het opslaan van een bestand. En hover het algemeen zijn de dingen die ik doe en/of CPU intensief, IO intensief en/of netwerk intensief. Het is niet oingebruikelijk dat een virusscanner 50% van mijn verwerkingstijd afsnoept (dit heb ik in verschillende scenario's getest).
Wat doe je dan zoal? Want dat wordt maar niet duidelijk hé.

En 50% van je 'verwerkingstijd' vind ik echt veel. Laat je je virusscanner aanstaan tijdens het renderen in een of ander 3d pakket ofzo? :? Wat bedoel je überhaupt met 'verwerkingstijd'?

Overigens heb je niet op de door mij aangeboden oplossing gereageerd.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Ruudjah

[ Voor 102% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:31 ]

TweakBlog

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 17:06
Als je toch geen virusscanner wilt gebruiken, gebruik dan een netwerk scanner die je internet verkeer scant op virussen ed. Dan hoef je op je lokale pc geen virus scanner te gebruiken. Volgens mij zijn daar wel producten voor te krijgen.
Moet je alleen opletten met usb sticks en dergelijke.

Hail to the king baby!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Indien je geen windows wilt gebruiken, dan installeer linux.
Geen viruscanner en firewall nodig, niet nodig om spyware te zoeken, dus je verliest 0% aan tijd.

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Een tip: installeer gratis AVG en disable na het installeren via msconfig of de services console (services.msc) de resident processen (resident shield, updater service enz. enz.). Op deze manier kan je alle processen die rescources vreten stoppen terwijl je het pakket gewoon kan blijven gebruiken (lees starten). Ik heb eigenlijk nooit infecties maar ik doe het zelf ook zo en het werkt prima. AVG zet die processen ook niet weer terug aan als je de scanner gebruikt. Gewoon één keer in de zoveel tijd ff handmatig scannen/updaten. Het is wel zo dat je dan uiteraard geen real time protectie heb.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hoeveel performance kost 1 besmetting in je netwerk? Die zich vervolgens ongestraft over alle machines kan verspreiden. Je redeneert nu heel erg vanuit de gedachte dat elke verzekering geld kost en dus niet nodig is. Ik zal je dan even verklappen dat er IRL wel eens brand ontstaat, ook zonder brandverzekering.

Inhoudelijk: je passieve scanning node in het netwerk gaat niet werken. Nog even afgezien van encryptie, VPN, zipfiles met wachtwoorden, etc.: je stelt dat het helemaal buiten de directe verbindingen omgaat. Als je dan een besmet bestand tegenkomt, heeft het zich al genesteld in tenminste de PC die het heeft gedownload. Zonder vscanner aan boord 'moet' je dan die hele PC formatteren en een schoon, uptodate, image neerzetten en enige data als verloren beschouwen. Inclusief alles op een fileserver als die ook niet scant... Wat weer betekent dat je grote investeringen moet gaan doen in je backup & restore hardware, software en uurtjes.
En dan nog heb je een impact op je performance. Immers mag je gehele netwerk niet veel harder werken dan de capaciteit van de scanserver. Soms een seconde of wat achter lopen op de feiten kan (maar zie eerder), maar 's nachts de rest van de queue afhandelen is zwaar onzinnig. Kortom: minder snel downloaden. Tenslotte ga je er van uit dat elke stroom data over je netwerk eenvoudig is om te zetten naar een te scannen bestand. Dat is niet zo, bijv. bij usenet maar ook bijv. bij downloaden van (pak-em-beet :+ ) een honderdtal rarfiles die samen een iso vormen, waarbinnen een crack.zip staat die stiekem backdoor.exe bevat. Ga dat laten scannen door je passieve kastje en je bent even zoet.

In dat kader: hoeveel extra CPU kan je kopen voor het vele geld (incl. kastjes, licenties, uurloon en faalkosten) dat je kwijt bent aan je passieve scanning node?

--

Maar goed. Neem dan (naast toch een proxy scanner, hoewel dat nog steeds een redelijk deel van bovenstaande nadelen heeft) een scanner die je elke nacht laat draaien oid, als je ronduit weigert een goede onaccess scanner mee te laten draaien. Maar bedenk dat dat weer stroom kost en het nog steeds achteraf is.

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 12-02-2008 07:08 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Ruudjah

[ Voor 100% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:31 ]

TweakBlog

Pagina: 1