CPU Fan wil niet harder draaien dan 900 RPM

Pagina: 1
Acties:

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-01 00:40
Zoals je kunt zien in dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v289/outlandos/orthos1.jpg

Draait de CPU koeler maar op 861 RPM en de overige koelers allemaal tussen de 1200 en 1300 (zoals ook hoort).

De volgende CPU heatsink heb ik: Thermalright Ultra-120 Extreme Aluminium
En de fan die erop zit: Noctua NF-P12 120 Mm

De overige fans zijn ook allemaal NF-P12's.

Ik heb een Zalman fancontroller en heb alle koelers op maximaal gezet en daarom begrijp ik niet waarom die koeler die op de Ultra-120 zit niet over de 900 RPM komt.

Is hier een logische verklaring voor en zo ja, kan ik hier wat aan doen?

Verwijderd

Staat ie in je bios niet op Silent Mode of zo? Mss wordt je CPU wel niet warm genoeg dat het nodig is om harder te draaien.

• outlandos
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 14:33:
Staat ie in je bios niet op Silent Mode of zo? Mss wordt je CPU wel niet warm genoeg dat het nodig is om harder te draaien.
M'n bios zal ik zo even checken, maar die 861 RPM was onder volledige stress en een temp van 60 graden dus dat lijkt me wel reden om wat harder te blazen.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 10:41

DaRoot

Some say...

En als je de fan rechtstreeks zonder controller op je moederbord aansluit?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• outlandos
DaRoot schreef op maandag 11 februari 2008 @ 15:19:
En als je de fan rechtstreeks zonder controller op je moederbord aansluit?
Zo handig ben ik helaas niet :|

Wel heb ik um in de bios van disable naar performance mode gezet en dat maakt helaas geen verschil.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:59

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Hoe heb je die Noctua-fan aangesloten? Die fan wordt geleverd met een Low Noise Adaptor en een Ultra Low Noise Adaptor die 'm op resp. 1100 en 900 RPM laat draaien, niet toevallig die ULNA gebruikt?

Rail Away!

• PesaH
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-11-2020

PesaH

Holy Cow!

Is het niet per ongeluk de NF-S12-800 Case Fan?

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-01 10:34
Handig? Je moet gewoon de fan rechtstreeks op je voeding gooien, ofwel eens de Fan Mate ervantussen halen...

Echt handig moet je daarvoor niet zijn me dunkt :?

• outlandos
Mad Marty schreef op maandag 11 februari 2008 @ 15:57:
Hoe heb je die Noctua-fan aangesloten? Die fan wordt geleverd met een Low Noise Adaptor en een Ultra Low Noise Adaptor die 'm op resp. 1100 en 900 RPM laat draaien, niet toevallig die ULNA gebruikt?
Salland heeft um voor me geinstalleerd, ik zal dit stukje tekst even naar hen doorsturen. Want dit kan inderdaad een logische verklaring zijn!

• Mad Marty

Mad Marty

Die (U)LNA is gewoon een kabeltje, je herkent direct of die er tussen zit of niet, hoor :)

Rail Away!

• outlandos
Mad Marty schreef op maandag 11 februari 2008 @ 16:18:
Die (U)LNA is gewoon een kabeltje, je herkent direct of die er tussen zit of niet, hoor :)
Hij zit er niet tussen. :/

En ik heb net even met Speedfan gekeken, alle fans reageren op de fancontroller behalve de CPU fan.

Hier een screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v289/outlandos/fanspeed.jpg

En hier een foto van de cooler zelf:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v289/outlandos/comp1.jpg

Hij zit toevallig niet anderom he :?

Iemand anders misschien nog een idee waarom de CPU fan zelfs onder volledige stress niet boven de 900 RPM uitkomt?

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-01 10:20
zozo, nette fan2 heb jij, niet gevaarlijk? worden je componenten niet uit je kast gerukt door die turbine?
maar even serieus: ik heb het idee dat je waarden sowizo niet kloppen, anders zou je een behoorlijke turbine hebben die staat te blazen bij je zwaar kokende processor. kijk eens met je ogen naar de fan als je hem stresst? gaat hij dan wel sneller draaien?

EDIT: ik zie over het hoofd dat je 2 cpu temps hebt, waarvan die 23 graden wel erg laag lijkt, al zou t mss wel kunnen als je lage kamertemp hebt, maar ik zou niet al teveel op je waarden uit gaan

[ Voor 21% gewijzigd door ChaosZ0ne op 11-02-2008 18:30 ]

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:04
Outlandos schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:21:
[...]

Iemand anders misschien nog een idee waarom de CPU fan zelfs onder volledige stress niet boven de 900 RPM uitkomt?
Waarschijnlijk omdat je CPU niet warm genoeg wordt... En dan is het dus niet nodig om de FAN harder te laten draaien...

Wat is trouwens je reden waarom je graag wilt dat de fan meer toeren maakt? Zolang je geen problemen met de CPU temperatuur hebt zou ik niet weten waarom... Krijg je alleen maar meer herrie van.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• outlandos
ChaosZ0ne schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:28:
zozo, nette fan2 heb jij, niet gevaarlijk? worden je componenten niet uit je kast gerukt door die turbine?
maar even serieus: ik heb het idee dat je waarden sowizo niet kloppen, anders zou je een behoorlijke turbine hebben die staat te blazen bij je zwaar kokende processor. kijk eens met je ogen naar de fan als je hem stresst? gaat hij dan wel sneller draaien?

EDIT: ik zie over het hoofd dat je 2 cpu temps hebt, waarvan die 23 graden wel erg laag lijkt, al zou t mss wel kunnen als je lage kamertemp hebt, maar ik zou niet al teveel op je waarden uit gaan
Die 23 graden is @ idle en dat fan2 cijfer klopt niet, kijk daarvoor naar het eerste plaatje in dit draadje.
Saeverix schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:28:
[...]

Waarschijnlijk omdat je CPU niet warm genoeg wordt... En dan is het dus niet nodig om de FAN harder te laten draaien...

Wat is trouwens je reden waarom je graag wilt dat de fan meer toeren maakt? Zolang je geen problemen met de CPU temperatuur hebt zou ik niet weten waarom... Krijg je alleen maar meer herrie van.
Omdat mijn core #1 na een half uurtje vol stressen met Orthos de 65c graden haalt en dat vind ik gewoon te hoog. Verder is mijn PC helemaal geruisloos.

Van idle naar stress gaat de RPM van 840 naar 880, maar dat is nog steeds te laag imo, 65 graden vind ik gewoon te hoog.

Al is dit wel met een aardige overklok, maar dat moet er niets mee te maken hebben:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v289/outlandos/orthos1.jpg

[ Voor 65% gewijzigd door outlandos op 11-02-2008 19:02 ]

• PesaH
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-11-2020

PesaH

Holy Cow!

Ik las ergens dat je niet naar de temps van core#x moet kijken maar alleen naar de waarde CPU
Intels response,

The maximum operating temperature of the Intel(R) Core(TM) 2 Duo
processor E8400 is 72.4°C. As long as the processor is
operating under this temperature it is operating within
specifications. We recommend setting any thermal alarms about three
(3) degrees below the maximum recommended temperature for the
processor. We do not have a normal operating temperature for the
processor as this temperature will vary depending on the chassis and
other hardware installed on the system as well as the actual load the
software is placing on the processor.

You do not need to worry about the temperature of each core, you only
need to pay attention to the CPU temperature itself.

[ Voor 78% gewijzigd door PesaH op 11-02-2008 19:19 ]

• outlandos
PesaH schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:09:
Ik las ergens dat je niet naar de temps van core#x moet kijken maar alleen naar de waarde CPU

[...]
Aha, nou dan blijft die temp zelfs onder stress nog wel onder de 60 of er net boven, in ieder geval nog in de veilige range. Maar daarmee is m'n CPU fan probleem helaas nog niet opgelost. :>

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-01 04:37
Outlandos schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:46:
[...]

Aha, nou dan blijft die temp zelfs onder stress nog wel onder de 60 of er net boven, in ieder geval nog in de veilige range. Maar daarmee is m'n CPU fan probleem helaas nog niet opgelost. :>
Misschien vindt jouw moederbord dat wel snel genoeg voor deze temperatuur?

Everest zegt hier dat mijn zalman 7700 op 2200 RPM draait...
Maarja aangezien deze volgens mij max 2000 aan kan geloof ik everest niet helemaal en al helemaal niet aangezien het klinkt alsof deze slechts rond de 1000 RPM draait

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Outlandos schreef op maandag 11 februari 2008 @ 16:07:
[...]

Salland heeft um voor me geinstalleerd, ik zal dit stukje tekst even naar hen doorsturen. Want dit kan inderdaad een logische verklaring zijn!
Alsof hun onthouden hoe ze jou pc precies in elkaar gezet hebben. Kom op man, je hoeft echt niet handig te zijn om een kabeltje uit je fan controler te trekken en even in je moederbord stoppen. Het is hetzelfde als een stekker in het stop contact doen. Of heb je daar ook een monteur voor ?

• outlandos
bassie schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:29:
[...]

Alsof hun onthouden hoe ze jou pc precies in elkaar gezet hebben. Kom op man, je hoeft echt niet handig te zijn om een kabeltje uit je fan controler te trekken en even in je moederbord stoppen. Het is hetzelfde als een stekker in het stop contact doen. Of heb je daar ook een monteur voor ?
De een is goed met spelling, de andere met techniek ;)

Ik ben al blij als ik de aparte onderdelen kan onderscheiden, ik heb mijn samengestelde PC niet voor niets door Salland laten bouwen.

[ Voor 12% gewijzigd door outlandos op 11-02-2008 21:09 ]

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-01 10:20
Outlandos schreef op maandag 11 februari 2008 @ 21:02:
[...]

De een is goed met spelling, de andere met techniek ;)

Ik ben al blij als ik de aparte onderdelen kan onderscheiden, ik heb mijn samengestelde PC niet voor niets door Salland laten bouwen.
even kijken hoe ik dit het best in jip en janneketaal kan uitleggen...(niet beledigend opvatten ofzo hoor)
maar je kijkt(de foto is een beetje slecht) of je het draadje wat van de cpufan af komt direct naar het moederboard gaat, of dat er een kastje oid tussen zit, zo ja, dan moet je die ertussen uit halen, wss gewoon klik klik, en dan op je moederboard klikken, kijk in je handleiding waar hij moet. kan je weinig fout doen denk ik...

• outlandos
ChaosZ0ne schreef op maandag 11 februari 2008 @ 21:41:
[...]

even kijken hoe ik dit het best in jip en janneketaal kan uitleggen...(niet beledigend opvatten ofzo hoor)
maar je kijkt(de foto is een beetje slecht) of je het draadje wat van de cpufan af komt direct naar het moederboard gaat, of dat er een kastje oid tussen zit, zo ja, dan moet je die ertussen uit halen, wss gewoon klik klik, en dan op je moederboard klikken, kijk in je handleiding waar hij moet. kan je weinig fout doen denk ik...
probleem is dus dat ik de achterkant van de Zalman fancontroller niet goed kan zien (en er al helemaal moeilijk bijkom) en als ik hem er dus uittrek ik hem er waarschijnlijk niet meer in terug krijg...

Verwijderd

Als je goed naar het plaatje kijkt zie je dat het ietwat grijze kabeltje echt naar het voorste deel van z'n kast gaat, dus volgens mij ziet ie gewoon op een fancontroller. Dus als je gewoon dat kabeltje eruithaalt, en je kijkt op je moederbord waar er een fan-aansluiting is (dat is er 1ntje met 3 pinnetjes en erboven staat "CPU_Fan" of iets dergelijks), dan stop je hem daar gewoon in. Dan zal je moederbord de fan gaan aansturen en zal hij automatisch sneller gaan draaien als dit nodig is.

• outlandos
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:42:
Als je goed naar het plaatje kijkt zie je dat het ietwat grijze kabeltje echt naar het voorste deel van z'n kast gaat, dus volgens mij ziet ie gewoon op een fancontroller. Dus als je gewoon dat kabeltje eruithaalt, en je kijkt op je moederbord waar er een fan-aansluiting is (dat is er 1ntje met 3 pinnetjes en erboven staat "CPU_Fan" of iets dergelijks), dan stop je hem daar gewoon in. Dan zal je moederbord de fan gaan aansturen en zal hij automatisch sneller gaan draaien als dit nodig is.
Thanks, ga ik zo proberen!

En moet ik dan nog iets in de bios veranderen?

• Mad Marty

Mad Marty

Ik weet niet wat het grijze kabeltje is, maar het is in ieder geval niet het kabeltje van de fan. Het kabeltje van de fan is het zwart gesleevede kabeltje dat bovenlangs de cpu fan geleid wordt en daarna, zo lijkt het, met een bundeltje andere kabeltjes naar de voorkant van de kast geleid wordt.

Overigens, rechtsonder op de foto, zie je dat één van de fans in het rekje inderdaad met een (U)LNA-adapter verlengd is.

Zorg dat wanneer je de boel test alle fan-control-opties in je BIOS op disabled staan.

Zo te zien aan een van je screenshots heb je een Asus Maximus Extreme moederbord? In het BIOS onder Power -> Hardware Monitor -> CPU Fan and Chassis Fan moet je Q-Fan Control op Disabled zetten. Hier kun je ook direct zien hoe snel je fan draait.

[ Voor 19% gewijzigd door Mad Marty op 12-02-2008 11:57 . Reden: BIOS info ]

Rail Away!

• outlandos
Mad Marty schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 11:17:
Ik weet niet wat het grijze kabeltje is, maar het is in ieder geval niet het kabeltje van de fan. Het kabeltje van de fan is het zwart gesleevede kabeltje dat bovenlangs de cpu fan geleid wordt en daarna, zo lijkt het, met een bundeltje andere kabeltjes naar de voorkant van de kast geleid wordt.

Overigens, rechtsonder op de foto, zie je dat één van de fans in het rekje inderdaad met een (U)LNA-adapter verlengd is.

Zorg dat wanneer je de boel test alle fan-control-opties in je BIOS op disabled staan.

Zo te zien aan een van je screenshots heb je een Asus Maximus Extreme moederbord? In het BIOS onder Power -> Hardware Monitor -> CPU Fan and Chassis Fan moet je Q-Fan Control op Disabled zetten. Hier kun je ook direct zien hoe snel je fan draait.
Bedankt, ik ga er later vandaag even naar kijken.

Maar ik zie niets speciaals aan die fan rechtsonder op dat plaatje hoor, wat zie jij precies dan?

Hier heb ik in ieder geval nog een paar plaatjes, ik weet niet of je er wat aan kunt zien maar post ze toch maar:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v289/outlandos/comp3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v289/outlandos/comp2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v289/outlandos/comp1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v289/outlandos/comp4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v289/outlandos/comp5.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 12-02-2008 12:48 ]

Verwijderd

Waar zit jij?? Lijkt wel een TD. En nou moeten wij jouw TD werk oplossen? :o

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 13:40:
Lekkere budget TD dan ;) met kapotte (getapete stoelen)

Ontopic:

Waar maak je je eigen druk om? 60 graden is niet laag, maar ook niet te hoog.
Fan loshalen en direct op je PSU aansluiten kan resulteren in alarm van je bios omdat er geen cpu-fan is aangesloten
900rpm draait een stock Intel cooler ook, die zal vaak pas bij extreme (lees 65 a 70+) temps (en dan afhankelijk van mobo / biosversie) sneller gaan draaien.

Verwijderd

rdfeij schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 13:47:
Lekkere budget TD dan ;) met kapotte (getapete stoelen)
D'r zijn bijna geen andere dan dat soort ;)

Ik ben met mijn eigen PC notabene een tijd bezig geweest om te zorgen dat de koeler juist NIET harder ging draaien. Nu is ie tenminste wat stiller. En koel.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2008 13:49 ]

• Mad Marty

Mad Marty

Outlandos schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 12:46:
[...]

Maar ik zie niets speciaals aan die fan rechtsonder op dat plaatje hoor, wat zie jij precies dan?
Ik had het niet over een fan rechtsonder op de foto, maar iets anders. Nogmaals, rechtsonder op de foto zie je dat de kabel van de fan die linksboven in het rekje zit verlengd wordt (blauw stekkertje), dit is met zo'n (U)LNA-adapter gedaan die bij de Noctua-fans geleverd wordt. Op de foto's die je vandaag post zie je dat dit bij meer fans gedaan is.

Rail Away!

Verwijderd

Het is inmiddels uitgesloten dat je CPU-fan een Noctua NF-S12-800 is?

De enige manier waarop je dat kan zien is door achterop de sticker van de fan te kijken,
daar staat 1200 of 800 op.

Oeps, had niet gezien dat het om de P12 serie gaat...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2008 14:50 ]

• Mad Marty

Mad Marty

De P12 en S12 zien er ook totaal verschillend uit, eh Icec_Old:

S12 (die jij bedoelt):
Afbeeldingslocatie: http://www.noctua.at/images/products/fullsize/noctua_nf_s12_1.jpg

en P12 (die TS naar eigen zeggen heeft):
Afbeeldingslocatie: http://www.noctua.at/images/products/fullsize/noctua_nf_p12_1.jpg

edit:
Sorry voor de übergrote pics :P

[ Voor 7% gewijzigd door Mad Marty op 12-02-2008 14:36 ]

Rail Away!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:45
Outlandos schreef op maandag 11 februari 2008 @ 21:02:
[...]

Dan ga je er mee terug naar Salland. "Mijn CPU wordt te warm, ik denk dat de fan te langzaam draait."

Als je het hier gaat posten lijkt het er op dat je het zelf op wilt lossen, maar dan zul je er toch ook echt zelf iets mee moeten doen...

Je zult toch echt moeten weten hoe hij zit aangesloten. Rechtstreeks op je moederbord? Via die fancontroller op je moederbord? Enkel op de fancontroller, met alleen een los rpm-signaal kabeltje naar je moederbord? En zitten er nog van die (U)LNA's tussen? Misschien heeft Salland gedacht dat het gewoon verlengkabeltjes waren. :X
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 13:40:
Zou de TD van Salland kunnen zijn. Volgens mij maken die op verzoek foto's van systemen die ze assembleren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Mad Marty

Mad Marty

Xander schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 14:41:
[...]

Zou de TD van Salland kunnen zijn. Volgens mij maken die op verzoek foto's van systemen die ze assembleren.
offtopic:
Lekker brakke foto's zijn dat dan :X

Rail Away!

• Xander
Mad Marty schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 14:43:
[...]

offtopic:
Lekker brakke foto's zijn dat dan :X
Tja, 't is wel zo: http://forum.sallandautom...k=t&sd=a&start=765#p67922

• outlandos
Xander schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 14:41:
[...]

Dan ga je er mee terug naar Salland. "Mijn CPU wordt te warm, ik denk dat de fan te langzaam draait."

Als je het hier gaat posten lijkt het er op dat je het zelf op wilt lossen, maar dan zul je er toch ook echt zelf iets mee moeten doen...

Je zult toch echt moeten weten hoe hij zit aangesloten. Rechtstreeks op je moederbord? Via die fancontroller op je moederbord? Enkel op de fancontroller, met alleen een los rpm-signaal kabeltje naar je moederbord? En zitten er nog van die (U)LNA's tussen? Misschien heeft Salland gedacht dat het gewoon verlengkabeltjes waren. :X

[...]

De foto's zijn inderdaad bij Salland zelf gemaakt.

Maar Salland zit aan de andere kant vant Nederland en de PC terug sturen zie ik ook niks in.

Als mijn CPU nu 60 graden wordt (welliswaar onder full load) dan wordt het deze zomer 70+ en daar ben ik een beetje bang voor.

Maar ik weet gewoon zo weinig af van hardware (ja het nieuws volg ik en ik kan er ook wel over meepraten, maar de hardware zelf daar durf ik niet aan te komen, simpelweg omdat ik niet weet wat ik doe).

Maar bedankt voor de reacties, ik duik zo even in m'n kast, kijken of ik er wat aan kan veranderen.

• outlandos
Ik heb net even - op verzoek van Salland - in de Bios naar de snelheid gekeken van de CPU fan en die was - net zoals Everest - rond de 840. En de CPU fan speed reageert ook niet op de fancontroller, terwijl alle andere fans wel gewoon goed reageren op de fancontroller. :o

Verwijderd

Mad Marty schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 11:17:
Denk je? hmmz, het zou kunnen, mij leek het alsof dat grijze kabeltje de fan-kabel was, goed gezien marty! _/-\o_
Wat je dan het beste kan doen is denk ik gewoon dat kabeltje dat rond je CPU-fan zit gewoon volgen, en dan trek je het gewoon uit de fancontroller, en stop je het zoals ik al eerder zei op zo'n aansluiting met "CPU_FAN" erboven, dat moet gewoon lukken dan ;)

• outlandos
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:51:
[...]

Denk je? hmmz, het zou kunnen, mij leek het alsof dat grijze kabeltje de fan-kabel was, goed gezien marty! _/-\o_
Wat je dan het beste kan doen is denk ik gewoon dat kabeltje dat rond je CPU-fan zit gewoon volgen, en dan trek je het gewoon uit de fancontroller, en stop je het zoals ik al eerder zei op zo'n aansluiting met "CPU_FAN" erboven, dat moet gewoon lukken dan ;)
Jup, vriend Zeef heeft mij vanavond even geholpen en nu loopt de CPU fan wel op ~1400!

Ook jullie bedankt voor de reacties. 8)

• outlandos
Nu heb ik toch nog wel één vraagje:

De CPU fan loopt nu de hele tijd op 1400 RPM en is het ook mogelijk om de snelheid automatisch te laten aanpassen aan de hand van de temperatuur/cpu gebruik?

In de BIOS staat ie nu op Performance mode.

Ik kan verder nog kiezen uit Silent Mode en Opitical of niets dergelijks. Ook kan ik um op disable zetten.

Waar moet ik um op zetten als ik het bovenstaande wil bereiken? Dus dat ie wanneer de cpu idle is rustig draait en op volle load naar de 1400 RPM gaat.

Verwijderd

Hoi,

Als je dat wil doen, zou ik 'm op performance mode laten staan. Ik heb 'm ook zo staan, en dan draait m'n fan op ~800rpm @ IDLE en ~2000rpm @ load :)
Leuk dat het je gelukt is, dat zou toch nog een graad of 5-6 moeten schelen bij je CPU 8)

• outlandos
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:07:
Hoi,

Als je dat wil doen, zou ik 'm op performance mode laten staan. Ik heb 'm ook zo staan, en dan draait m'n fan op ~800rpm @ IDLE en ~2000rpm @ load :)
Leuk dat het je gelukt is, dat zou toch nog een graad of 5-6 moeten schelen bij je CPU 8)
Bij mij draait ie altijd 1400 RPM (is ook maximum voor deze fan) :o

Maar het scheelt tussen de 3 en 5 graden op average CPU temp ja, en het geluid is niet merkbaar gestegen.

• Xander
Outlandos schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:10:
[...]
Maar het scheelt tussen de 3 en 5 graden op average CPU temp ja, en het geluid is niet merkbaar gestegen.
Mag ik trouwens vragen waarom je 5 stille fans in je PC gaat zetten? :X 5x stil = niet meer bepaald stil...

• outlandos
Xander schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 17:25:
[...]

Mag ik trouwens vragen waarom je 5 stille fans in je PC gaat zetten? :X 5x stil = niet meer bepaald stil...
Ik snap die vraag niet hoor...

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-01 14:10
ik ben ook in bezit van het zelfde mainboard 8)
naardat ik mijn pc heb gebouwd en mijn pc ging aanzetten werd hij ook heel erg warm 55+ (idle first boot)
koelpasta enzo was al goed geplaatst.

ik heb de nieuwste bios verie geinstalleerd.
naardat ik dat had gedaan werd de pc toch al veel koeler :?
ik denk dat het een brakke bios was
bij mij is het probleem opgelost (huidige bios versie 1001)
nu bij 50 % load CPU 42º (QX6850 heethoofd (65nm) @400 fsb / 1600Mhz @ 3,2 Ghz)

je kan het proberen
succes 8)

[ Voor 2% gewijzigd door Killerbert op 16-02-2008 01:56 . Reden: toegevoegd.... ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• Xander
Outlandos schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 18:12:
[...]

Ik snap die vraag niet hoor...
Nou, je koopt Noctua fans. Meeste mensen kopen die Noctua fans omdat ze stil zijn en ze hun PC stil willen hebben. Stop er dan geen 5 (!) in, je kunt je PC met heel wat minder ook voldoende koelen. :X En dan is het nog stiller...

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:49
Ik heb dit probleem ook gehad, mijn Noctua P12 fan wou niet harder draaien dan 800 a 900 rpm. Daarnaast viel de performance van me koeler tegen (ook TRUE120).

Ik heb op een gegeven moment als impuls even een Papst 12 cm fan gekocht (Papst 4412F/2GL), deze wou wel sneller draaien als ik de fancontrol uitschakelde in de bios, iets wat de Noctua niet deed.
Maar het meest opvallende was dat bij dezelfde fanspeed de processor veel koeler werd dan met de Noctua.
Daardoor ben ik aan het zoeken geslagen en ben ik erachter gekomen dat Noctua fans over het algemeen wel een goede airflow hebben, TENZIJ ze tegendruk hebben (zoals de lucht door een koeler heen persen). Dus ik raad eigenlijk aan om sowieso een andere fan op je TRUE te plaatsen. Papst 4412 of Scythe S-flex ofzo, dat scheelde op mijn machine (Q6600 B3) 7 á 8 graden stressed.
Pagina: 1