Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fan controller maken

Pagina: 1
Acties:

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Hoi,

Ik wil graag mijn kennis met elektriciteit verbeteren. Daarom dacht ik aan een handig ding te maken, een fan controller is altijd handig, want dan kan ik ten minste slapen zonder lawaai.

Ik zou echter niet echt weten hoe je zoiets moet maken. Heb wel gezocht, maar dan kom ik aan hele mooilijke schema's die temperatuurregeling hebben. Ik wil gewoon in de front-bay een paar draaiknoppen waarmee ik de snelheid kan regelen.

Kunnen jullie wat hints/tips geven zodat ik een schema kan maken?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Zoek eens op LM317 met fancontroller, dat is wat jij zoekt, best simpel.

• BlackWhizz
Afbeeldingslocatie: http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Power/lm317reg.gif

Is dit een goed schema?

• kippy
  • Laatst online: 13:02
Dat schema is best bruikbaar maar het is slimmer om een LM317 als stroom regelaar te schakelen. Dan is de fan mooier te regelen. Het schema daarvoor is in het datasheet van de LM317 te vinden.

Nog beter is om een PWM signaal te genereren. Dat kan bijvoorbeeld met een 4093 + potmeter + condenstator en twee diodes. En dan bijvoorbeeld een BC337 gebruiken om wat meer vermogen te leveren voor de fan. Deze oplossing is niet veel duurder dan het maken van een stroom regeling met een LM317. En niet veel moeilijker.

• BlackWhizz
Sorry hoor, maar ben nog niet zover gevorderd met electronica. Wat is een 4093???

Wat is dan eigenlijk de bedoeling van de LM317. Heb namelijk dat plaatje gevonden op internet.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
... bovenste hit bij googelen op 4093 pwm... en al helemaaaaal niet op een site waar je het zou verwachten :+

http://www.circuitsonline.net/forum/view/53628/1/4093+pwm

een paar termen in google inkloppen wil je nog verbazingwekkend vaak naar het juiste punt brengen :)
en kijk gewoon verder in dat topic, ik geloof dat alle info erin staat.

Verwijderd

Pak een lm317 en een ds1669 dan kan je met drukknopjes je snelheid regelen :) Daar kan helemaal niets aan fout, die kun je gewoon ipv. de 10k potmeter in het LM317 schakelingetje zetten.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Klik simpel LM317 schakelingetje

• kippy
Dat is de zelfde als de TS gepost heeft.
Het is nog steeds slimmer om de LM317 als stroom regeling te schakelen.

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Als ik me niet vergis moet je bij een LM317 als stroom regelaar te schakelen een weerstand tussen de uitgang en het adjust pinnetje gooien, en dan de fan tussen ground en adjust aansluiten. Als je dan een fan wil regelen op stroom, moet je dus je potmeter op die plek neerzetten. Probleem met de meeste potmeters is dat ze niet zo veel vermogen kunnen verstoken. En aangezien een fan toch wel aanzienlijk veel stroom trekt (0.5A ofzo?) heb je zon enorme potmeter nodig dat je hele effect van de LM317 wordt tenietgedaan.

• kippy
Zjosh schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:35:
Als ik me niet vergis moet je bij een LM317 als stroom regelaar te schakelen een weerstand tussen de uitgang en het adjust pinnetje gooien, en dan de fan tussen ground en adjust aansluiten. Als je dan een fan wil regelen op stroom, moet je dus je potmeter op die plek neerzetten. Probleem met de meeste potmeters is dat ze niet zo veel vermogen kunnen verstoken. En aangezien een fan toch wel aanzienlijk veel stroom trekt (0.5A ofzo?) heb je zon enorme potmeter nodig dat je hele effect van de LM317 wordt tenietgedaan.
Ik heb het even in de datasheet naagekeken en je hebt gelijk. Ik dacht dat de LM317 het dan zou regelen. Dan is het idd niet heel handig, want dan kun je net zo goed alleen een potmeter gebruiken.

De beste optie is dan nog steeds een PWM schakeling maken. Dat zorgt voor de mooiste regeling en niet veel moelijker dan een regeling met een LM317.
Pagina: 1