Overwegingen m.b.t. backup / synchronisatie bedrijfsgegevens

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Momenteel is KPN online backup voor thuisgebruikers interessant, en het is ook erg bekend. Hierdoor krijg ik steeds meer vraag naar dergelijke oplossingen vanuit bedrijven. Echter, als ze de prijzen voor servers zien, wordt het minder interessant. Vaak is er in het pand ook al een backup oplossing (bijv. disk to disk) en is de online backup alleen voor echte "disasters". Ik heb het over bedrijven met 5 tot 15 werkplekken, soms met SBS server, soms alleen fileserver. Het gaat om redelijke (40 GB) tot grotere hoeveelheden data (250 GB).

Nu zijn de opties voor een "offsite" backup onder andere:

1. Met een verplaatsbaar medium
- Tapes: LTO/AIT: vrij duur in aanschaf tapedrive, niet al te duur per GB, bewezen technieken, niet schokgevoelig
- Iomega-schijven: iets duurder per GB dan tape, ook kwetsbaarder. Alleen voor kleinere bedrijven. Kleinere capaciteiten zijn niet al te duur in aanschaf.

- Externe (USB) harddisks: goedkoper per GB dan tape (tenminste, bij tijdige vervanging van tapes), schokgevoelig, meer handelingen, niet bedoeld voor serieuze back-ups

Bij dit laatste: Het zou een mogelijkheid kunnen zijn om passport drives te nemen; deze hebben als voordeel het kleinere gewicht en omvang en minder ingewikkeld aansluiten (geen voeding).

Als je niet graag met tapes etc. rondloopt en de rompslomp van het wisselen (en het eventueel vergeten ervan) niet wilt hebben, kom je automatisch uit op online backupmethoden, zoals boven genoemd.

2. Online back-up
Over KPN online backup loopt al een topic:
[KPN] Online Backup

Nadelen zijn o.a. de forse prijs voor servers (zeker als de totale hoeveelheid data toeneemt) en het feit dat de KPN servers toch niet zo betrouwbaar zijn als je zou verwachten. Soms is het maken van een back-up niet mogelijk. Als je veel belangrijke data moet herstellen (en snel) is dit niet erg handig.

Er zijn ook andere aanbieders, maar de prijzen liggen niet ver uit elkaar. In Nederland is er o.a. ook dit bedrijf: http://www.backupsonline.nl/

Bij backuppen van bijvoorbeeld 200 GB zou dit bij KPN rond de 200 euro per maand kosten, bij Backups Online zo'n 140 euro, waarbij grotere pakketten niet vermeld worden. De prijs is voor de gebruiker waar het in één van de gevallen over gaat een obstakel. Liever zou hij dan investeren in een eigen backupserver. Ik heb ervaring met Linux servers met de volgende combinatie van software:
Debian (sarge) - OpenVPN - Samba. Hiermee kan dus vanuit een Windows server of PC een netwerkschijf aangemaakt worden waar back-ups op geplaatst worden. Met een synchronisatietool moet data vervolgens dagelijks worden gesynchroniseerd.

Er zijn al wat topics geweest over dergelijke tools.

[Backup] Tool voor het backuppen via internet
Setup voor eigen online remote backup?

Een aantal vereisten gelden voor de back-upsoftware:

- Compressie
- Mogelijkheid bestanden te vergelijken op basis van checksums o.i.d. om onnodig uploaden te voorkomen

Dit alles natuurlijk om de grootste bottleneck - de upload van ca. 1 Mbit via de meeste internetverbindingen, nl. ADSL-lijnen - zoveel mogelijk uit te schakelen

- Behoud van meerdere versies

Nu schijnt DeltaCopy dit te kunnen:

http://www.aboutmyip.com/AboutMyXApp/DeltaCopy.jsp

De gedachte is om dit te gebruiken op een Windows 2003 server (fileserver zonder Exchange) en te backuppen naar een Linux server. Dit zou een tweedehands (betrouwbare) PC zijn met een flinke harddisk. Investering - afgezien van installatie van Linux etc. - zeg 250 euro, installatie nog een dergelijk bedrag. Daarna alleen stroomkosten en periodiek onderhoud (op Debian nogal simpel).

Ik vraag me af of e.e.a. ook zou werken bij gebruik op een andere server van die wel Exchange data heeft; daar is al Backup Exec geïnstalleerd. Deze zou naar een file kunnen backuppen, wat dan weer gesynchroniseerd wordt. DeltaCopy zou dan wijzigingen van het back-upbestand kunnen overbrengen, en daarmee de hoeveelheid dataverkeer beperken.

Zijn er mensen die dergelijke software gebruiken? Wat bevalt het best? Een alternatief - dat in prijs tussen de genoemde en de online aanbieders in zit - is Ahsay backup. Deze software heeft alles al in zich. Tevens is dit de software die sommige aanbieders - zoals Backups Online - gebruiken. Zelf de software aanschaffen is goedkoper dan een online dienst afnemen, maar zaken als beheer/onderhoud, replicatie moeten er dan nog bij komen. (Replicatie werd door de genoemde aanvrager als niet noodzakelijk geacht, omdat het al een back-up betreft. Hij schat de kans van gelijktijdige problemen op twee locaties laag in.) Wat wel een voordeel van een server in eigen beheer is, is de mogelijkheid deze server of de harddisk fysiek over te brengen naar de locatie voor (allereerste) back-up of herstel. Dit gaat dan sneller.

Overigens wil de aanvrager waar ik het over heb zelf de server thuis neerzetten; ik heb hem dit min of meer ontraden maar colocation etc. betekent natuurlijk weer een hogere kostenpost. Ik zou ook kunnen overwegen zelf een server te coloceren en hier meerdere klanten op te hosten.

[ Voor 5% gewijzigd door pinockio op 11-02-2008 14:36 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:38
Wij zelf gebruiken voor het backuppen van een (Linux) server Rsync, hiermee houden we de data op een backup-server (welke geografisch gescheiden is) synchroon met onze server. Van de data op de backup server wordt vervolgens elke dag een snapshot gemaakt, en compressed.

Op deze manier wordt er een minimale hoeveelheid aan data verstuurd (Rsync verzend alleen wijzigingen), en met Rsync wordt data ook encrypted en compressed verzonden (SSH tunnel). Door de synchronisatie zeer regelmatig te laten verlopen kan recent data direct worden overgezet in geval van server-uitval, en door de snapshots zijn er oudere backups te downloaden.

Nadeel aan de constructie zoals wij hem gebruiken is dat de snapshots een hoop ruimte innemen, dit ligt vooral aan het feit dat we Rsync gebruiken, i.p.v. een beter alternatief zoals bijvoorbeeld Rsnapshot. Ik heb geen idee of Rsync ook (handig) werkt onder Windows based systemen.

Edit:
Vergeten de prijs te vermelden, in ieder geval is Rsync gratis, voor de opslag gebruiken wij een dedicated server, waarvan de huidige martkwaarde mij onbekend is, de co-location zal ongeveer €150 p/maand kosten.

[ Voor 10% gewijzigd door AndriesLouw op 11-02-2008 17:26 ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

Verwijderd

Wij gebruiken zelf Online back-up wat wij zelf resellen van het software pakket Ahsay.

Erg tevreden over, zelf alles in beheer, betrouwbaar, encryptie en replicatie van datacenter naar datacenter zodat mocht het voorkomen dat het datacenter problemen heeft (vliegtuig oid) alles nog bewaard is online.

Al diverse keren back-ups terug moeten zetten en dit met succes, ook heb ik geen problemen gevonden met terug in de tijd gaan van een file, dit kost, als TS al aangaf geen extra ruimte.

Ik zou nooit meer anders willen, al moet ik wel zeggen...200GB online wegzetten zal erg prijzig worden, probleem met die DSL lijn heb je niet, 1 malig zet je alles dmv een externe HDD in het datacenter en daar ga je dan mee verder alsog je alles al online heb weggezet (incremental)

• pinockio
AndriesLouw schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:24:
Wij zelf gebruiken voor het backuppen van een (Linux) server Rsync, (...)Van de data op de backup server wordt vervolgens elke dag een snapshot gemaakt, en compressed.
(...)
Nadeel aan de constructie zoals wij hem gebruiken is dat de snapshots een hoop ruimte innemen, dit ligt vooral aan het feit dat we Rsync gebruiken, i.p.v. een beter alternatief zoals bijvoorbeeld Rsnapshot. Ik heb geen idee of Rsync ook (handig) werkt onder Windows based systemen.
(...)
Kijk, dat zijn reacties waar ik iets aan heb!
DeltaCopy gebruikt ook rsync; ik heb vanmiddag al een test gedaan met een Windows client met DeltaCopy plus een Linux server waar rsync op geïnstalleerd is; dit werkt ook samen met DeltaCopy. In tegenstelling tot Robocopy (van MS) is de bestandsoverdracht door de compressie behoorlijk snel.

Hoe maak je die snapshots? In feite kun je met rsync/DeltaCopy synchroniseren, maar moet je daarnaast nog archiveren om verschillende versies tevoorschijn te kunnen toveren. Overigens had ik een nieuwere versie van rsync nodig om handig te kunnen backuppen naar een rsync map (die ook via samba geshared is) omdat ik rare problemen met rechten kreeg. De meegeleverde rsync kan niet chmodden.

DeltaCopy is volgens mij meer een soort GUI voor rsync; het bakt opdrachten als
Executing: rsync.exe -v -rlt -z --delete --chmod=a=rw,Da+x "/cygdrive/D/home/pinockio/Administratie/Adressen/" "pub@10.8.0.1::pub/Adressen/"

Die chmod heb ik er later in gezet.
Het valt me wel tegen hoe rsync omgaat met bestandswijzigingen. Ik had begrepen dat zelfs in bestanden alleen de gewijzigde bitjes overgebracht worden. Het wijzigen van 1 pixel in een jpg bestand zorgt wel voor significant dataverkeer.
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:52:
Wij gebruiken zelf Online back-up wat wij zelf resellen van het software pakket Ahsay.
(...)
Ik zou nooit meer anders willen, al moet ik wel zeggen...200GB online wegzetten zal erg prijzig worden, probleem met die DSL lijn heb je niet, 1 malig zet je alles dmv een externe HDD in het datacenter en daar ga je dan mee verder alsog je alles al online heb weggezet (incremental)
Sja, als je dus Ahsay gebruikt op een eigen server maakt het weinig uit of je 50 of 300 GB backupt. Tenminste, niet zoveel als bij bijv. KPN :) Die licenties van Ahsay gaan (bij aankoop of lease) toch niet per GB? Dat gebeurt alleen als je ruimte inkoopt bij een backup provider zoals de door mij genoemde.

Bij KPN etc. zou je het bandbreedteprobleem wel hebben, bij een eigen server minder. Inderdaad, de eerste back-up en een evt. restore van grote bestanden locaal, dat spreekt voor zich. Maar ook incrementele back-ups kunnen veel ruimte innemen, bijv. als 5 ontwerpers allemaal grote InDesign of Photoshop files gaan lopen aanmaken. Daar gaat het nl. over.

Laat ik eens aannemen dat op een bijzonder productieve dag 5 ontwerpers per uur elk een bestand van 30 MB creëren. Dan heb je het over 5 x 8 x 30 MB = 1,2 GB. Misschien is dit te comprimeren naar 500 MB. Hoe lang duurt dit over een 1 Mbit (= 100 kB/s) lijntje? 6 MB per minuut, dus duurt het dan 100 minuten. Stel dat de data bijna niet te comprimeren valt (1 GB), dan duurt het alweer 166 minuten, dat is bijna 3 uur. Op zich kan het, maar het moet niet heel veel meer worden. Ik zal wat onderzoek en tests moeten doen bij de ontwerper om te kijken hoeveel data er gegenereerd wordt...

Laat ik de prijzen per maand eens op een rijtje zetten voorr 200 GB:
KPN - BackupsOnline - Eigen server
200 - 140 - ?
Plus nog zeg 120 euro eenmalig voor installatie en configuratie. (2 uur à € 60,00)

Aanschaf:
Linux servertje (2e hands zuinig PC'tje, 500 GB harddisk (evt. RAID) ca. € 150-250 (levensduur 3 jaar)
Installatie: Linux + OpenVPN + div: 3 uur (€ 180,00)
Installatie DeltaCopy op 2003 server, installatie, configuratie, test, overbrengen data eerste keer: 3 uur (€ 180,00)

Daarna:
Onderhoud: twee maal jaarlijks 1 uur: € 120,00 per jaar
Stroomkosten: ca. 50W; € 100,00 per jaar

Per jaar totaal: ca. 560/3= 190 + 120 + 100 = € 34 per maand. Hierbij is de betrouwbaarheid minder gegarandeerd dan bij een online backup van een derde partij. Dit is een besluit wat men zelf moet nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door pinockio op 11-02-2008 21:34 ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je zou ook kunnen kijken naar Packeteer.
Ze doen in appliances voor WAN optimalisatie.
( Dus niet alleen caching, maar ook optimalisatie van je netwerkverkeer)
Een complete appliance is over the top voor een paar clients,
maar ze hebben ook het Mobiliti product. Hier kun je een evaluatie versie aanvragen.

Packeteer Mobiliti is redelijk prijzig vergeleken met bovenstaande aangedragen oplossingen. Maar het is een commercieel product en bij problemen heb je gewoon recht op support. Bovendien heb je maar eenmalige aanschaf van de software (Wat je beperkt kunt houden door dit alleen op de fileserver van je klant te installeren.) Daarnaast heb je de fileserver(s) die je zelf colocated hebt staan, maar deze kosten kun je delen over al je te backuppen klanten. Voor grote klanten kun je als nog naar de stand alone appliances kijken.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:30
Zie nergens in je kostenplaatje staan waar die server komt te staan en hoe die uberhaupt een verbinding heeft.

• AndriesLouw
pinockio schreef op maandag 11 februari 2008 @ 21:16:
[...]

Kijk, dat zijn reacties waar ik iets aan heb!
DeltaCopy gebruikt ook rsync; ik heb vanmiddag al een test gedaan met een Windows client met DeltaCopy plus een Linux server waar rsync op geïnstalleerd is; dit werkt ook samen met DeltaCopy. In tegenstelling tot Robocopy (van MS) is de bestandsoverdracht door de compressie behoorlijk snel.

Hoe maak je die snapshots? (..)
Dit doen wij zelf op een manier die nog behoorlijk wat schijfruimte kost, we maken ze namelijk met:
code:
1
tar -cvzf /archiefmap/jaar/maand/dag/backup.tgz /gesynchroniseerde-map

Dit zorgt ervoor (zoals ik al eerder melde) dat we wel van elke dag een complete backup hebben, de overhead is dus erg hoog, dit maakt voor ons echter niet zo veel uit (de schijfruimte is wel voorhanden). Een programma als Rsnapshot zou alleen wijzigingen in bestanden moeten bijhouden, hier hebben wij nog niet mee getest, dus ik kan je daar niet veel meer over vertellen.

Mocht je databases willen synchroniseren met Rsync, exporteer ze dan eerst (in geval van MySQL gebruiken wij dus de commando's):
code:
1
2
mysqldump --all-databases --add-drop-table -u root -p****** > /home/database-backup.sql
gzip /home/database-backup.sql

Die laatste regel zorgt ervoor dat het bestand Gzipped wordt, compressie level is zelf hiervan in te stellen, zie daarvoor: Man pages voor gunzip

• AndriesLouw
_H_G_ schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 07:53:
Zie nergens in je kostenplaatje staan waar die server komt te staan en hoe die uberhaupt een verbinding heeft.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat hij hem thuis wou neerzetten.
Wij hebben onze (web)servers in A'dam staan, en de backupservers in de staat Utah, Amerika. Dit leek ons voldoende geografisch gescheiden (kans dat het beide locaties worden getroffen door dezelfde ramp leek ons klein ;) ).

• pinockio
Ja, de klant wil de backupserver thuis neerzetten, in de meterkast bijvoorbeeld. Natuurlijk is daar een ADSL-verbinding aanwezig. Omdat de upload van de "backup-client" (in dit geval dus een W2003 server) maximaal 1 Mbit is maakt de snelheid van deze verbinding weinig uit. De meeste ADSL-verbindingen hebben wel 3 Mbit download of meer, dus ruim voldoende voor deze toepassing.

Geografisch gescheiden zijn de twee locaties wel, maar de afstand is eerder 15 km dan 15.000 km :) Toch denk ik dat dit wel voldoende is; als een gebied van (tientallen) vierkante kilometers door een ramp getroffen wordt is je data je minste probleem. Voor de back-upserver zou ik trouwens wel een UPS kunnen adviseren.

Voorheen werd de data alleen lokaal (op workstations) opgeslagen, en zo nu en dan op DVD / CD gebrand. In de toekomst wordt het overigens: data staat op de server, er wordt gewerkt met synchronisatie tussen server en workstation; RAID1 op de server, plus dan de online back-up. In totaal staat de data dan al op 4 of 5 harddisks. Plus eventuele historische kopieën.

Natuurlijk zijn er nog betere scenario's te bedenken. Maar dit is al beter dan de huidige "back-up strategie".

Als alternatief, en dan vooral voor andere klanten, zou ik ergens een back-up server kunnen neerzetten (met evt. een replicatieserver op een andere locatie). Maar dan moet ik eerst meer klanten hebben hiervoor. Voor servers zijn de kant en klare oplossingen wel goed, maar ook erg duur. Dat moet goedkoper kunnen, zonder - voor deze toepassing - al te grote risico's.
Bl@ckbird schreef op maandag 11 februari 2008 @ 23:06:
(...)
Packeteer Mobiliti is redelijk prijzig vergeleken met bovenstaande aangedragen oplossingen. Maar het is een commercieel product en bij problemen heb je gewoon recht op support. (...)
Als het al duurder is dan KPN online back-up is het niet handig. Kijk, de ontwerper waar het nu voornamelijk om gaat heeft het al moeilijk met de overstap van lokaal opslaan naar een server (hij ziet er de voordelen niet van in). Daarnaast heeft hij net een nieuw pand betrokken en gaat meer personeel aannemen. Dan zit je met grote uitgaven; hij snapt wel dat dit nodig is maar wil niet de hoofdprijs betalen.

Ik heb meerdere klanten (kleine ondernemers) die prima kunnen werken met als fileserver een simpel Linux-servertje. Ik heb er een 5-6 draaien op basis van een Dell Optiplex G1 (P2 400 MHz / P3 500 MHz) wat al jaren goed gaat. De betrouwbaarheid hiervan is dus voldoende.

Natuurlijk wil ik wel dat ze op den duur iets beters nemen maar momenteel bespaar ik ze gewoon veel geld.

Ik vraag me af of het mogelijk is in rsync een encryptiemethode te gebruiken, waardoor de back-ups niet leesbaar zijn door derden (of door mij, de beheerder, in dit geval). Dat lijkt me voor de klant wel prettiger. Natuurlijk moet de sleutel dan wel goed opgeborgen en ook beschikbaar zijn.
AndriesLouw schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 08:21:
Dit doen wij zelf op een manier die nog behoorlijk wat schijfruimte kost, we maken ze namelijk met:
code:
1
tar -cvzf /archiefmap/jaar/maand/dag/backup.tgz /gesynchroniseerde-map

(...) Een programma als Rsnapshot zou alleen wijzigingen in bestanden moeten bijhouden, hier hebben wij nog niet mee getest, dus ik kan je daar niet veel meer over vertellen.
(...)
Sja, met 200 GB is dat niet uitvoerbaar. Wat wel zou kunnen is een schema bedenken om enerzijds een basis die nauwelijks wijzigt (gearchiveerde data) apart te houden van de data die wijzigt, en van de laatste wel een aantal versies te behouden. Lijkt me wel vrij ingewikkeld. Die software van Ahsay etc. zit dan wel slim in elkaar. Ik zal eens naar Rsnapshot kijken wat het doet.
http://www.stillnetstudio...9/snapshot-backups-howto/
Je kunt dus ook Windows clients backuppen met Rsnapshot. Dat lijkt me wel lastiger dan wat ik gisteren in een vrij korte tijd met DeltaCopy heb kunnen regelen.

[ Voor 47% gewijzigd door pinockio op 12-02-2008 09:08 ]

• AndriesLouw
pinockio schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 08:53:
(..) Wat wel zou kunnen is een schema bedenken om enerzijds een basis die nauwelijks wijzigt (gearchiveerde data) apart te houden van de data die wijzigt, en van de laatste wel een aantal versies te behouden. Lijkt me wel vrij ingewikkeld. (..)
Als ik mij niet vergis is dat exact wat Rsnapshot doet! Die neemt dus een basis, stopt deze in een dir.0. En bij een backup wordt er een nieuwe dir gegenereerd (dir.1) en per bestand naar het corresponderende bestand in de dir.0 gelinkt (symlink), om vervolgens van de gewijzigde bestanden de symlink te verwijderen, en het nieuwe bestand er voor in de plaats te zetten. Bij de backup daarna herhaalt zich dit (Dus dir.2 maken, symbolic links aanmaken, en gewijzigde bestanden op de plaats van de symbolic links zetten). Wil je dan een backup terughalen, dan ga je daar de dir.X met daarin jouw versies, en kopieer je alles eruit, de symbolic links zorgen ervoor dat je de juiste versies terugkrijgt.

Ik denk dat ik eens moet gaan kijken of ik het Rsnapshot systeem ook zelf kan schrijven met een Shell-script voor onze backupservers, waarbij ik deze handleiding ga volgen. Het is namelijk bij ons niet zo zeer nodig om die oudere dirs steeds leeg te halen, een dir.datum zou ideaal zijn.

• _H_G_
Ja, de klant wil de backupserver thuis neerzetten, in de meterkast bijvoorbeeld.
Zie het nu staan :z

Back-up server thuis in de meterkast... En dan nog wel een 2e-hands... Lijkt me toch sterk dat je er met 2 uur per jaar aan onderhoudt komt. Maar goed, misschien ben ik wel pessimistisch als ik aan zulke oplossingen denk ;)

• pinockio
_H_G_ schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 13:58:
[...]

Zie het nu staan :z

Back-up server thuis in de meterkast... En dan nog wel een 2e-hands... Lijkt me toch sterk dat je er met 2 uur per jaar aan onderhoudt komt. Maar goed, misschien ben ik wel pessimistisch als ik aan zulke oplossingen denk ;)
Dat wordt algemeen gedacht, maar in de praktijk valt het mee. Ik heb eens een partij van die Dell PC'tjes opgekocht (12 stuks) en momenteel draaien er 5 continu, en dat jaren achtereen zonder problemen. Natuurlijk zijn de harddisks wel vervangen. Spare parts zoals fans en voedingen heb ik genoeg. Ik heb uptimes behaald onder Linux en Windows van vele maanden.

Voordelen zijn o.a. het geringe stroomverbruik (33 W idle met één harddisk) en dus dat ik er veel van heb.

Nu zou ik het voor deze klant ook ontraden, maar - zoals ik al eerder gezegd heb - is dit een aanvulling op de synchronisatie met de desktops, en daarnaast DVD-backups die gewoon doorgaan. Als je weet vanuit welke situatie deze klant komt is dit al 100% verbetering van de dataveiligheid.

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:17

BFS

Rude awakening

pinockio schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 14:28:
[...]
Ik heb uptimes behaald onder Windows van vele maanden.
Even een sidenote maar misschien moet je dan ook eens aan patchmanagement gaan denken... Uptimes van maanden op een Windows bak is namelijk niet echt iets waar je trots op moet zijn.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Verwijderd

Ja, de klant wil de backupserver thuis neerzetten, in de meterkast bijvoorbeeld.

[...]
Dan mag ik hopen dat hij niet met vertrouwelijke of waardevolle data werkt..... Die kun je op veel plaatsen relatief veilig bewaren, maar niet thuis.
Ik hoop ook dat hij geen gedonder krijgt met zijn (consumenten) ISP, want dan zitten ze dus zolang dat duurt zonder off-site backups.... Het kan zomaar eens voorkomen, dat door samenloop van omstandigheden een consument een week of langer zonder ADSL zit. Daarom neem je voor kritische zaken meestal een lijn met garanties.
Wat ga je doen als de hoeveelheid data en/of de mutatiegraad van de data toe gaat nemen, door groei of nieuwe toepassingen binnen het bedrijf? Dan wordt syncen over een 1Mb-lijntje toch wel krap....

• pinockio
BFS schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 14:48:
[...]
Even een sidenote maar misschien moet je dan ook eens aan patchmanagement gaan denken... Uptimes van maanden op een Windows bak is namelijk niet echt iets waar je trots op moet zijn.
Ehh dat boeit niet, zolang je achter een firewall zit en bijv. maar één service (die up to date is) draait. Verder heb ik Windows maar op één PC gebruikt. De rest zijn Debian bakken die zo nu en dan (zeker bij updates van OpenVPN) up to date gebracht worden.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 15:01:
[...]

Dan mag ik hopen dat hij niet met vertrouwelijke of waardevolle data werkt..... Die kun je op veel plaatsen relatief veilig bewaren, maar niet thuis.
Ik hoop ook dat hij geen gedonder krijgt met zijn (consumenten) ISP, want dan zitten ze dus zolang dat duurt zonder off-site backups.... Het kan zomaar eens voorkomen, dat door samenloop van omstandigheden een consument een week of langer zonder ADSL zit. Daarom neem je voor kritische zaken meestal een lijn met garanties.
Wat ga je doen als de hoeveelheid data en/of de mutatiegraad van de data toe gaat nemen, door groei of nieuwe toepassingen binnen het bedrijf? Dan wordt syncen over een 1Mb-lijntje toch wel krap....
Pff hoezo niet thuis bewaren? Wat denk je, dat alle tape-backups van bedrijven altijd in een kluis (en dan niet thuis) liggen? En hoe moet dat onderweg dan? Ik weet niet of je een beetje bekend bent met de praktijken in het MKB maar meestal neemt gewoon één van de medewerkers eventuele tapes mee in zijn/haar tas. Naar huis. Leg eens uit waarom je geen data thuis kunt bewaren? Alsof dieven meteen de meterkast induiken om de server mee te nemen.

Nogmaals, omwille van de betrouwbaarheid vind ik het niet echt aan te raden maar qua veiligheid is er weinig op tegen. En als de klant het wil, wie ben ik dan om het te verbieden? Wat is het verschil met back-ups op DVD o.i.d. die hij meeneemt?

En bovendien... meestal hebben "random" dieven helemaal niets aan data. Het gaat trouwens vooral om huisstijlen etc. van bedrijven. Niet echt materiaal waar je nu echt Fort Knox voor nodig hebt. Bovendien weten veel dieven weinig van Linux, waarschijnlijk krijgen ze die PC niet eens aan, laat staan dat ze de data kunnen lezen.

De vraag over uitbreiding van het dataverkeer etc. is wel valide, maar die heb ik zelf ook al aangekaart (lees het eerst even, ookal is het een lang verhaal, als je wilt reageren ;) ) Maar... wie dan leeft, dan zorgt. Het is geen bedrijf dat jaarlijks verdubbelt of zo qua aantal werknemers. En als de omzet groeit zal er ook meer budget zijn. Verder is er een trend naar steeds hogere upload (hoewel ADSL / ADSL2+ een limiet van 1 Mbit hebben; het wachten is op de volgende standaard).

Hoezo zou een consumenten-ISP moeilijk doen over dataverkeer? Datalimieten zijn al lang en breed afgeschaft in Nederland, KPN adverteert zelfs met online backup voor consumenten. Er zijn er genoeg die hun MP3-collectie op die manier backuppen, vele tientallen GB's. En dat mag, en dat kan. Bovendien heb je datzelfde probleem bij elke andere online backupvorm, niet alleen een zelfgebrouwen variant.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pinockio schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:23:
[...]

Pff hoezo niet thuis bewaren? Wat denk je, dat alle tape-backups van bedrijven altijd in een kluis (en dan niet thuis) liggen? En hoe moet dat onderweg dan? Ik weet niet of je een beetje bekend bent met de praktijken in het MKB maar [...]
En...
[...] En als de klant het wil, wie ben ik dan om het te verbieden?
Ten eerste is dit Professional Networking & Servers..
Ten tweede is het jouw taak, als professional, om je klant te wijzen op de risico's die hij loopt.
( Ondanks de gangbare praktijken in het MKB.)
Brand / Diefstal / Laag vliegende 747's zijn een risico.
Maar denk bijvoorbeeld ook aan de risico's van een virus uitbraak.

De administratie van een klein MKB bedrijf is nog wel op papier uit te werken, maar als de elektronische administratie, maar bijv. ook AutoCAD tekeningen kwijt zijn, dan is het vaak een kwestie van over en uit. Als is failliet. --> Einde oefening.
[...]
En bovendien... meestal hebben "random" dieven helemaal niets aan data. Het gaat trouwens vooral om huisstijlen etc. van bedrijven. Niet echt materiaal waar je nu echt Fort Knox voor nodig hebt. Bovendien weten veel dieven weinig van Linux, waarschijnlijk krijgen ze die PC niet eens aan, laat staan dat ze de data kunnen lezen.
OK. Maar een gerichte diefstal, door een opdrachtgever?
( Gericht op bijvoorbeeld de elektronische administratie / AutoCAD tekeningen. )
Nu speelt dit meer bij grote enterprises, maar toch iets om rekening mee te houden...

Voor privé doeleinden heb ik een backup setupje opgezet met 2 externe harde schijven.
Hier heb ik een beveiligde container aangemaakt met Truecrypt.
Het backuppen gebeurt door Cobian Backup. Zeker als de harde schijf Firewire 800 ondersteunt,
is dit een aardig alternatief.

Een oplossing met RSync / OpenVPN zou je ook kunnen overwegen.
( Voor een enkele klant. / Maar dan zou ik hem eigenlijk gewoon door willen verwijzen
naar KPN Backup online. )

Wanneer je een online backup methode als managed dienst wil aanbieden, dan loop tegen andere zaken aan. Zo moet je redelijk verstand hebben van RSync / OpenVPN. Bij problemen moet je dit snel ergens kunnen escaleren. Met commerciële software heb je daar support contracten voor met gegarandeerde respons tijden.

Als ik als klant, bij jou, een backup dienst wil afnemen, dan wil ik ook graag weten wat de SLA is.
( Service Level Agreement )

Wat als er bij mij brand / virus uitbraak is geweest en de backup is niet gelukt?
Ik kan je daar verantwoordelijk voor houden. Je hebt immers een niet / slecht functionerende dienst geleverd. ( Tenzij je dit contractmatig hebt afgetikt. )

Als je serieus overweegt om backup als managed dienst aan te bieden...
Doe het dan goed, of doe het niet.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat zijn de eisen van de klant mbt restore tijden? Leuk dat er online gebackupped wordt, maar na een serveruitval even deze server restoren via een ADSL-lijntje gaat wel even duren.

Erg lastig als de enige server van de klant twee dagen niet operationeel is....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

[...]

Ehh dat boeit niet, zolang je achter een firewall zit en bijv. maar één service (die up to date is) draait. Verder heb ik Windows maar op één PC gebruikt. De rest zijn Debian bakken die zo nu en dan (zeker bij updates van OpenVPN) up to date gebracht worden.

[...]

Pff hoezo niet thuis bewaren? Wat denk je, dat alle tape-backups van bedrijven altijd in een kluis (en dan niet thuis) liggen?
De bedrijven die hun zaakjes goed op orde hebben, hebben hun data inderdaad in een kluis in bijvoorbeeld een bank liggen. (Ik moet ook 1 of 2 keer per week naar bank om een zooi LTO-tapes op te slaan en een andere set weer mee terug te nemen.) De tapes die op ons terrein aanwezig zijn, worden opgeslagen in een data-kluis in een vrijstaand pand (waar geen servers staan).
En hoe moet dat onderweg dan?
Tja, je loopt altijd het risico om overvallen te worden natuurlijk. Dan ben je je tapes kwijt. De data is op dat moment nog niet 1-2-3 leesbaar natuurlijk, dus dat is vervelend (moet je als de sodemieter nieuwe backups maken en nieuwe tapes regelen) maar geen absolute ramp. Maar dat risico is een stuk kleiner dan het risico op een inbraak.
Ik weet niet of je een beetje bekend bent met de praktijken in het MKB maar meestal neemt gewoon één van de medewerkers eventuele tapes mee in zijn/haar tas. Naar huis. Leg eens uit waarom je geen data thuis kunt bewaren? Alsof dieven meteen de meterkast induiken om de server mee te nemen.
Ah, MKB..... dan is je data inderdaad niet zo belangrijk. |:(
Nogmaals, omwille van de betrouwbaarheid vind ik het niet echt aan te raden maar qua veiligheid is er weinig op tegen. En als de klant het wil, wie ben ik dan om het te verbieden? Wat is het verschil met back-ups op DVD o.i.d. die hij meeneemt?
Qua veiligheid is er heel wat op tegen, maar als je dat niet wil zien, jouw keuze. Backups op DVD mee naar huis nemen is ook "not done". Waarom zo krenterig en niet gewoon een bankkluisje huren en ze daarin opbergen? Stuk veiliger....
Dit is slechts 1 van alle mogelijke scenario's. Ik mag trouwens hopen dat je klant niet onze huisstijl ontwikkelt. Zou een slechte zaak zijn, dat je klant zo "simpel" omspringt met data van zijn klanten. Het zal je maar gebeuren dat de dieven wel iemand met Linux-kennis kennen en ineens bij de klanten van jouw klant aan komen kakken met een kopie van hun huisstijl....
De vraag over uitbreiding van het dataverkeer etc. is wel valide, maar die heb ik zelf ook al aangekaart (lees het eerst even, ookal is het een lang verhaal, als je wilt reageren ;) ) Maar... wie dan leeft, dan zorgt. Het is geen bedrijf dat jaarlijks verdubbelt of zo qua aantal werknemers. En als de omzet groeit zal er ook meer budget zijn. Verder is er een trend naar steeds hogere upload (hoewel ADSL / ADSL2+ een limiet van 1 Mbit hebben; het wachten is op de volgende standaard).

Hoezo zou een consumenten-ISP moeilijk doen over dataverkeer? Datalimieten zijn al lang en breed afgeschaft in Nederland, KPN adverteert zelfs met online backup voor consumenten. Er zijn er genoeg die hun MP3-collectie op die manier backuppen, vele tientallen GB's. En dat mag, en dat kan. Bovendien heb je datzelfde probleem bij elke andere online backupvorm, niet alleen een zelfgebrouwen variant.
Die datalimiet (die inderdaad in bijna alle gevallen is omgezet naar een FUP) is niet eens je grootste probleem bij het gebruik van huis-tuin-en-keuken-ADSL. Al gaat de provider zeker wel zeuren als je dagelijks 10GB aan data over je ADSL-Lite verbindinkje gaat jagen. Dat is namelijk niet meer Fair Use. De wijzigingsgraad van een MP3-collectie ligt niet zo hoog. Je zult dus eenmalig veel verkeer genereren als je dit online gaat backuppen, daarna hoeven dagelijks alleen je nieuwe MP3'tjes maar over de lijn. De wijzigingsgraad van de data van designers ligt vele malen hoger bijvoorbeeld. Ze hoeven maar 1 pixel in een afbeelding te wijzigen en die afbeelding moet opnieuw naar de online backup.

Als je je klant goed hebt voorgelicht over de risico's die hij met zo'n constructie neemt en de klant wil het toch..... tja, dan ligt het inderdaad niet meer op jouw bordje. Maar ik zou het pretig vinden als ik dat voor mezelf toch op papier had dan. Want als er straks grote problemen komen, dan heb jij het gedaan want jij hebt dat systeem geleverd.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Question Mark schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 08:36:
Wat zijn de eisen van de klant mbt restore tijden? Leuk dat er online gebackupped wordt, maar na een serveruitval even deze server restoren via een ADSL-lijntje gaat wel even duren.

Ik wil niet gaan spammen of zo, maar heb je al hier gekeken: http://www.mindtimebackup.nl/

Je kunt daarzo ook berekenen hoe lang het duurt met backuppen en ook niet belangrijk hoe lang het duurt met restore.

Daarnaast hebben ze optie om per koerier de back-up te sturen naar jouw bedrijf om snellere restore te kunnen doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Silver7 op 13-02-2008 09:00 ]

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 16:37
De problematiek is inderdaad een typische MKB oplossing. Geen geld maar wel 100% beschikbaarheid. Dus kom je met deze oplossingen. De server in de meterkast bij de baas thuis heeft als voordeel dat de data altijd beschikbaar is. (adsl down, dan halen we de server op met een auto), de restore kan dus ook heel snel ondanks de snelheid van adsl. Als het een grote restore is: 30km met de auto :20 min + aan en afkoppelen 10min + restore direct op het netwerk.

Ronald van Doorn

Verwijderd

rdoorn schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:45:
De problematiek is inderdaad een typische MKB oplossing. Geen geld maar wel 100% beschikbaarheid. Dus kom je met deze oplossingen. De server in de meterkast bij de baas thuis heeft als voordeel dat de data altijd beschikbaar is. (adsl down, dan halen we de server op met een auto), de restore kan dus ook heel snel ondanks de snelheid van adsl. Als het een grote restore is: 30km met de auto :20 min + aan en afkoppelen 10min + restore direct op het netwerk.
Server "even" ophalen met de auto is trouwens niet zo'n goed idee. Je wil weer niet het risico lopen dat door schokken (of erger) de schijven in je server stukgaan. Voordat je een server fysiek gaat verplaatsen, is het verstandig om een backup van je data te hebben.... Doe dan een 500GB USB2.0 schijfje om de data van de baas thuis naar de zaak te transporteren, als je dan toch voor zo'n oplossing kiest.

• pinockio
Bl@ckbird schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 00:08:
[...]

Ten eerste is dit Professional Networking & Servers..
Ten tweede is het jouw taak, als professional, om je klant te wijzen op de risico's die hij loopt.
( Ondanks de gangbare praktijken in het MKB.)
Brand / Diefstal / Laag vliegende 747's zijn een risico.
Maar denk bijvoorbeeld ook aan de risico's van een virus uitbraak.

OK. Maar een gerichte diefstal, door een opdrachtgever?
( Gericht op bijvoorbeeld de elektronische administratie / AutoCAD tekeningen. )
Nu speelt dit meer bij grote enterprises, maar toch iets om rekening mee te houden...

Voor privé doeleinden heb ik een backup setupje opgezet met 2 externe harde schijven.
Hier heb ik een beveiligde container aangemaakt met Truecrypt.
Het backuppen gebeurt door Cobian Backup. Zeker als de harde schijf Firewire 800 ondersteunt,
is dit een aardig alternatief.

Een oplossing met RSync / OpenVPN zou je ook kunnen overwegen.
( Voor een enkele klant. / Maar dan zou ik hem eigenlijk gewoon door willen verwijzen
naar KPN Backup online. )

Wanneer je een online backup methode als managed dienst wil aanbieden, dan loop tegen andere zaken aan. Zo moet je redelijk verstand hebben van RSync / OpenVPN. Bij problemen moet je dit snel ergens kunnen escaleren. Met commerciële software heb je daar support contracten voor met gegarandeerde respons tijden.

Als ik als klant, bij jou, een backup dienst wil afnemen, dan wil ik ook graag weten wat de SLA is.
( Service Level Agreement )

Wat als er bij mij brand / virus uitbraak is geweest en de backup is niet gelukt?
Ik kan je daar verantwoordelijk voor houden. Je hebt immers een niet / slecht functionerende dienst geleverd. ( Tenzij je dit contractmatig hebt afgetikt. )

Als je serieus overweegt om backup als managed dienst aan te bieden...
Doe het dan goed, of doe het niet.
Ten eerste: ik heb hem op de risico's gewezen. Maar, zoals gezegd, is het hebben van een offsite back-up al een heeeele vooruitgang. Zelfs als deze niet 100% volgens het boekje is. Ik denk dat ik eens een poll ga maken t.a.v. de back-uppraktijken bij bedrijven met 1-20 medewerkers. Ik ben benieuwd of het zoveel beter gaat, gemiddeld.

Je zegt terecht: privégebruik als het over harde schijven gaat. Deze zijn gewoon te kwetsbaar, zeker als je er maar 2 hebt. Dus in deze discussie niet echt relevant.

Met een offsite back-up heb je het risico van brand op één locatie al afgedekt. Als je ervan uit moet gaan dat brand op twee locaties, 15 km van elkaar gescheiden, zal uitbreken, moet je echt draconische maatregelen treffen. Voor dit soort data gewoon te gek. Het gaat allemaal om kansen versus investeringen. Ik hoop dat wie zich hier verder in mengt dat beseft. Voor een paar duizend euro per jaar kun je deze hoeveelheid data veilig stellen tegen alle mogelijk rampen, zeker. Maar deze investering is gewoon te groot t.o.v. het risico. Ik heb nu ruim 5 jaar tientallen klanten en deze hebben nog nooit met brand of diefstal te maken gehad. Trouwens zou ik me als het om diefstal van data gaat meer zorgen maaken om een inbraak in het bedrijfspand zelf. Dan nemen ze meteen de server mee.

Zoals gezegd: KPN is te duur voor 200 GB in dit geval.

Als managed service aanbieden: dat overweeg ik niet echt, tenzij ik veel meer vraag hiernaar krijg. Want dan zou ik ook een replicatieserver op moeten zetten, elders. Voor een enkele klant te duur.

Overigens heb ik een goede bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Maar daar wil ik het niet op laten aankomen.

Verder denk ik dat je SLA's te hoog in schat. Men wil het allemaal wel graag vastleggen etc. maar als het puntje bij het paaltje komt heb je meer aan een handige jongen dan aan contracten. Ik heb al meermalen gezien dat partijen zich NIET aan een SLA houden, maar dat daar gewoon geen sanctie tegenover staat. Daar sta je dan met je SLA waar je grof geld voor betaald hebt.
Question Mark schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 08:36:

Heb je alles gelezen? Restoretijden zijn laag in het geval van een eigen back-upserver, en een stuk hoger bij KPN e.d., wat ook weer een nadeel is, naast de prijs. (Voor 200 GB dan.)
Ik neem aan dat bij herstel van data op een server daar ook hardware voor moet komen, bijv. harddisks of bij diefstal een complete server. Dat kost ook tijd (bestellen, inbouwen, instellen).
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 08:45:
[...]

De bedrijven die hun zaakjes goed op orde hebben, hebben hun data inderdaad in een kluis in bijvoorbeeld een bank liggen. (Ik moet ook 1 of 2 keer per week naar bank om een zooi LTO-tapes op te slaan en een andere set weer mee terug te nemen.) De tapes die op ons terrein aanwezig zijn, worden opgeslagen in een data-kluis in een vrijstaand pand (waar geen servers staan).

[...]

Tja, je loopt altijd het risico om overvallen te worden natuurlijk. Dan ben je je tapes kwijt. De data is op dat moment nog niet 1-2-3 leesbaar natuurlijk, dus dat is vervelend (moet je als de sodemieter nieuwe backups maken en nieuwe tapes regelen) maar geen absolute ramp. Maar dat risico is een stuk kleiner dan het risico op een inbraak.

Qua veiligheid is er heel wat op tegen, maar als je dat niet wil zien, jouw keuze. Backups op DVD mee naar huis nemen is ook "not done". Waarom zo krenterig en niet gewoon een bankkluisje huren en ze daarin opbergen? Stuk veiliger....

[...]

Dit is slechts 1 van alle mogelijke scenario's. Ik mag trouwens hopen dat je klant niet onze huisstijl ontwikkelt. Zou een slechte zaak zijn, dat je klant zo "simpel" omspringt met data van zijn klanten. (....)

Die datalimiet (die inderdaad in bijna alle gevallen is omgezet naar een FUP) is niet eens je grootste probleem bij het gebruik van huis-tuin-en-keuken-ADSL. Al gaat de provider zeker wel zeuren als je dagelijks 10GB aan data over je ADSL-Lite verbindinkje gaat jagen. (...)
Ik weet niet hoe serieus ik je opmerkingen moet nemen. Verwacht je van een ondernemer met (nu) 2 en straks 4 medewerkers dat hij een kluis huurt voor back-ups? En dat hij daar elke dag langs rijdt voor het verwisselen van tapes? Hoe realistisch is dat? Hij heeft al aangegeven NIET met tapes te willen rondlopen omdat hij daar gewoon geen zin in heeft. En terecht. Het is tegenwoordig nl. helemaal niet nodig. En je schat het risico van inbraak "op bestelling" ook vrij hoog in? Denk je dat het over mafia of zo gaat? Dat inbraak vrij veel voorkomt betekent niet dat ze een oud PC'tje in de meterkast, of DVD's for that matter, gaan meenemen. Ze gaan voor geld, sieraden, GSM's, en voor... kluizen! Ik heb twee keer een kluis in een sloot zien liggen, één keer met datatapes er nog in. Dat is totaal NIET interessant voor de gewone inbreker. Een inbraak "op bestelling" lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk, zeker in een woonhuis, juist omdat het (schijnbaar) niet slim is of gangbaar om daar bedrijfsdata op te slaan. Dan is het veel simpeler om bedrijfssystemen te hacken of (ex)-medewerkers om te kopen. Ik heb de indruk dat jullie allemaal teveel X-files etc. kijken. Hier (in Brabant) gebeurt erg weinig. De meeste dataverlies zie ik door gebruikersfouten en defecte harddisks. En daarbij komt dat allebei (in ruim 5 jaar) bijna nooit voor.

Huisstijlen etc. kun je ook van briefpapier, websites etc. copiëren dus "diefstal" van dit soort gegevens is een fictief gebeuren. Echt waar, jullie moeten wat minder gaan fantaseren.

Ik vraag me af hoeveel jullie wel in kunnen schatten wat een goed evenwicht tussen investering en veiligheid is.

Als dagelijks 10 GB (wat een overdreven inschatting is; mijn hoogste inschatting is 1-2 GB per dag) een probleem zou veroorzaken, wat dan te denken van iso's downloaden etc.? Dat is ook heel normaal, en daarmee fair use.

Ik maak elk weekend wel een 1GB memorystickje vol met foto's en upload ze op zondag. Met KPN online back-up. DAAR IS HET VOOR! Er is geen haan die daarnaar kraait.

Allemaal dus totaal overdreven, niet gebaseerd op feiten, en dus niet relevant.

Verwijderd

No offence, maar een backup-oplossing met een tweedehands backup-servertje en backups die lopen over een consumenten-ADSL-lijntje horen IMO gewoon niet in PNS thuis. Je kunt best een degelijk online backup-systeem maken, maar dan zul je toch echt meer moeten investeren. (Onder andere in verbindingen met fatsoenlijke SLA's en degelijke hardware op een geschikte plaats.)

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 08:49 ]

• pinockio
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 08:43:
[...]

No offence, maar een backup-oplossing met een tweedehands backup-servertje en backups die lopen over een consumenten-ADSL-lijntje horen IMO gewoon niet in PNS thuis. Je kunt best een degelijk online backup-systeem maken, maar dan zul je toch echt meer moeten investeren. (Onder andere in verbindingen met fatsoenlijke SLA's en degelijke hardware op een geschikte plaats.)
In het MKB - midden- en kleinbedrijf, ook een professionele omgeving, sterker nog, de economie zou niet draaien zonder het MKB - geldt heel vaak dat geleverd wordt onder inspanningsverplichting. In de praktijk heb je daar meer aan dan aan SLA's en contracten met grote partijen, die toch wel wegen vinden om er onder uit te komen. Klanten van mij ergeren zich groen en geel over de slechte communicatiepraktijken van KPN, om maar eens een grote partij te noemen (waar je bijna niet onder uit komt), grotere automatiseerders, etc. etc.

Ik durf te beweren dat deze klant meer heeft aan het simpele back-upservertje dat hij zelf voorgesteld heeft dan aan online back-upoplossingen of tapedrives van duizenden euro's.

Maar eigenlijk wil ik deze discussie helemaal niet voeren, want het gaat me om het creëren van een werkbare, solide en betaalbare oplossing.

Toch wil ik wel wat voorbeelden geven.

Scenario 1:
Consumenten-adsl. Simpele back-up server thuis. Inbraak. Fileserver wordt gestolen.
Ik word gebeld. Wat doe ik? Ik verzeker ze dat ik alles zal doen om ze zo snel mogelijk weer toegang tot hun data te geven. Ik lever de volgende werkdag - of, als dat niet lukt, de dag erop - een vervangende server, desnoods een PC met Windows. Vanuit de fileserver "in de meterkast" wordt de back-up teruggezet. Dit duurt geen 6 uur zoals bij ADSL maar 30 minuten. Men kan weer werken. ADSL werkt nog.

Scenario 2:
Zakelijk ADSl. KPN Online back-up. Inbraak. Fileserver wordt gestolen.
SLA voor 8 uur responsetijd. Na een melding maak ik een ticket aan. De volgende dag bel ik op, met de vraag wat er precies aan de hand is. Ik maak een offerte voor vervanging van de server, met de vraag of ze deze ondertekend wel eens terug willen faxen. Ze doen dit, en ik bestel een vervangende server. Het is bijna weekend. Dinsdagochtend komt de server aan. Ik sluit deze op een ADSL-lijn aan bij de klant, en ga downloaden met 1500 kbit/s. (Een snellere verbinding was te duur). Halverwege de download valt de lijn uit. Er is een SLA voor 8 uur responsetijd bij KPN. De volgende dag werkt internet weerk.Na 8 uur is de meeste belangrijke data weer binnen. Na 6 dagen kunnen ze weer werken.

Let op: dergelijke dingen zijn niet ondenkbaar. Ik heb het nl. bijvoorbeeld meegemaakt dat Wanadoo consumenten ADSL gewoon werkte toen de DNS-servers van KPN zakelijk ADSL eruit lagen. Eerst was nog niet duidelijk wat er aan de hand was, ook was KPN moeilijk bereikbaar. We zijn maar op de Wanadoo lijn overgestapt. Wie een SLA van bijv. 4 uur had afgesloten was niet beter af geweest dan wie dat niet had gedaan.

Ik denk dat bij de meeste bedrijven een huurlijn (als je daarop doelt) veel te hoog gegrepen is, zeker gezien het huidige aanbod van snelle ADSL-verbindingen.

Je hoeft niet blasé te doen en denken dat PNS alleen voor jouw "soort" is hoor, alsof dit het exclusieve domein van de PinkRoccades / Sogeti's van Nederland is. En dat gesmijt met "SLA's" ---- besef je niet dat het niets toevoegt aan deze discussie? Als 600 euro per jaar voor deze klant gevoelsmatig te veel is voor een back-up, komt elke SLA gewoon "nicht im Frage". Meestal komt het er overigens daarbij op neer dat je gewoon extra betaalt voor iets wat je niet nodig hebt. Tenminste, bij een goed product.

• _H_G_
pinockio schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 21:30:
Je hoeft niet blasé te doen en denken dat PNS alleen voor jouw "soort" is hoor, alsof dit het exclusieve domein van de PinkRoccades / Sogeti's van Nederland is. En dat gesmijt met "SLA's" ---- besef je niet dat het niets toevoegt aan deze discussie? Als 600 euro per jaar voor deze klant gevoelsmatig te veel is voor een back-up, komt elke SLA gewoon "nicht im Frage". Meestal komt het er overigens daarbij op neer dat je gewoon extra betaalt voor iets wat je niet nodig hebt. Tenminste, bij een goed product...
Als 600 euro per jaar teveel is, dan snapt ie het gewoon niet. Het hoort het gewoon bij: je doet ook geen halve administratie. Tuurlijk KAN je een halve adminstratie doen (die zijn er ook zat, die er 'geen zin in hebben' net zoals dat sleuren met tapes), maar je zet je bedrijf op het spel.

Ik geloof best dat er veel kleine bedrijven zijn die het niet goed voor elkaar hebben, maar je doet alsof het zo moeilijk is. Bijv. tapestreamer, bulk tapes. En verspreid over 3/4 jaar zit je nog niet eens zo ver boven de 600/jaar. Waarom wil ie dat niet? Is ie lui? :z Want medewerkers nodeloos dvdtjes laten branden lijkt mij ook een hoop tijd kosten.

Volgens mij wil je persé je oplossing implementeren, terwijl je TS toch over overwegingen ging.

[ Voor 3% gewijzigd door _H_G_ op 18-02-2008 08:02 ]

• jvalks
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:52:

Erg tevreden over, zelf alles in beheer, betrouwbaar, encryptie en replicatie van datacenter naar datacenter zodat mocht het voorkomen dat het datacenter problemen heeft (vliegtuig oid) alles nog bewaard is online.

Al diverse keren back-ups terug moeten zetten en dit met succes, ook heb ik geen problemen gevonden met terug in de tijd gaan van een file, dit kost, als TS al aangaf geen extra ruimte.
De informatie die ik terug kan vinden over dit product ziet er goed uit, heb je een indicatie wat deze software kost??

• Pallas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07-2025
jvalks schreef op maandag 18 februari 2008 @ 08:07:
[...]

De informatie die ik terug kan vinden over dit product ziet er goed uit, heb je een indicatie wat deze software kost??
Beetje vreemd maar heb je echt op de site gekeken??
http://www.ahsay.com/en/b...y_businesses_pricing.html
daar staan gewoon de prijzen op. En volgens mij als je ze mailt dat je gewoon een normaal antwoord terugkrijgt? :)

• pinockio
_H_G_ schreef op maandag 18 februari 2008 @ 07:57:
[...]

Als 600 euro per jaar teveel is, dan snapt ie het gewoon niet. (...) Waarom wil ie dat niet? Is ie lui? :z Want medewerkers nodeloos dvdtjes laten branden lijkt mij ook een hoop tijd kosten.

Volgens mij wil je persé je oplossing implementeren, terwijl je TS toch over overwegingen ging.
De DVD 's die hij brandt zijn ook voor klanten. Hij is - dat had je denk ik al gezien - nogal eigenwijs. Ik heb hem bijvoorbeeld ook al vaak uitgelegd dat RAID1 op een server wel belangrijk is maar geen back-up.Verder ziet hij het gedoe van er elke dag aan denken de tape te verwisselen niet zitten. En het is ook niet nodig tegenwoordig. Het kan nl. allemaal automatisch gaan.

De reden dat de Linux-server bij de klant thuis steeds meer waarschijnlijk wordt is vooral een prijskwestie. Het is niet dat ik het persé wil implementeren, hoewel het me wel leuk lijkt om te doen. En aangezien het zijn eerste en eigen keuze is, hoef ik hierbij heel wat minder hobbels te nemen. Ik hoef hem nl. nergens van te overtuigen.

Of dat helemaal klopt? Op de betrouwbaarheid etc. zijn alleen theoretische bezwaren te uiten; ik heb zoals gezegd 5 van die servertjes draaien, de meeste twee jaar of langer, en ik heb nog geen defecten gehad. Dat kun je niet van alle PC's / servers zeggen.

Die Ahsay back-up software vind ik nogal duur; voor deze toepassing kwam het op iets van 25 dollar per maand (tenzij je het koopt). Daar heb je dan nog een volledige back-upoplossing voor; een server, en replicatieserver moet er dan nog bij komen. Ik zou ook nog reseller kunnen worden, maar dan moet ik meer klanten hebben om het rendabel te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door pinockio op 20-02-2008 09:18 ]

Pagina: 1