Toon posts:

Overklokken voor beginners...?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.809 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Na veel pijn, ellende, vervangings-werkzaamheden en geprut is het me eindelijk gelukt, mijn systeempje zit in elkaar, als ik zo vrij mag zijn hieronder de specificaties:

WinXP Pro SP2 English (C:\Windows)
MEM = OCZ 2GB DDR2 PC6400 CL4 Dual Channel Kit Platinum XTC
GPU = Asus GeForce 8800GT (256Mb, PCI-E, HTDP) EN8800GT
CPU = AMD Athlon 64 X2 4000+ (2x 512KB, 400MHz, Boxed (Mja...boxed ja)
MOBO = M2N-MX DVI Socket AM2
PSU = 350W A-Class voeding
HDD = 1x IDE 7200RPM 120GB Samsung 1x SATA 320GB Samsung
CDD = NEC Brander geval

Graag wil ik mijn systeempje een extra zetje in de rug geven maar waar kan ik het beste beginnen, zowel het geheugen, als de GPU als de CPU kunnen overgeklokt worden maar waar begin ik als iemand die er niet zoveel ervaring in heeft.... waaruit haal ik relatief gezien de meeste prestatiewinst en wat is het makkelijkste om te doen?

Dank

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-01 14:29

watercoolertje

Untertitel

Mag ik vragen hoeveel je voor cpu-mobo hebt betaald? Mocht dit rond de 100 euro zijn kan ik vertellen dat je beter voor Intel had kunnen gaan wat overclocken betreft...

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:19

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik zou ten eerste maar eens een nieuwe voeding gaan nemen. Als je gaat overclocken is power wel handig en ik denk niet dat je ermee komt met 350W (ookal is het A-Merk)

En daarnaast zou ik de FAQ eens gaan lezen :P van o.a:

Frequently Asked Questions DOC ver. 3.0
Frequently Asked Questions TCA

[ Voor 23% gewijzigd door Notna op 11-02-2008 13:34 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Topicstarter
50 euro ofzo watercoolertje.... ik heb iets van 350 euro aan het setje uitgegeven in totaal (waarvan 200 euro aan de videokaart) het was ook niet mijn opzet een écht HIGH END systeem in elkaar te bouwen maar meer zo van : leuk, gezellig, het loopt prima zo... maar toch wil ik graag een beetje de boel opkrikken ook uit pure interesse voor het overklokken en de resultaten.... en tsja, waarom ik AMD heb genomen, ik weet 't niet maar zoals ik al zei, ik heb me niet dermate bezig gehouden met uitvoerig onderzoek naar het efficienst mogelijke setje. Edit: eh, de CPU was ook iets van 50 idd dus 100.... maareh, wat ik beter HAD kunnen doen is niet echt mijn doel natuurlijk :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2008 13:52 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Om goed te overklokken moet je weten waar je mee bezig bent. Dat weet je alleen als je onderzoek gaat doen en veel gaat lezen. Met die links van Notna moet je er uit kunnen komen.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:28
Notna schreef op maandag 11 februari 2008 @ 13:33:
Ik zou ten eerste maar eens een nieuwe voeding gaan nemen. Als je gaat overclocken is power wel handig en ik denk niet dat je ermee komt met 350W (ookal is het A-Merk)
Dat van die superzware voedingen wordt nogal eens flink overdreven, met een systeem zoals TS beschrijft heb je genoeg aan een (echt) A-merk 350W voeding, zeker om het systeem "een zetje in de rug" te geven. TS heeft het niet over "tot het uiterste gaan", en aangezien hij er zelf weinig van lijkt af te weten moet hij dit ook zeker niet doen.
Kijk eens hier: http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp dan heb je een redelijke indicatie of je voldoende aan je voeding hebt.
Ik zou beginnen de fsb van de cpu omhoog gooien, hoe dat moet staat al veel beschreven.
Succes! :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 23:12
Andere voeding, ander moederbord en betere koeling. Kijk even hoeveel koelers er in je kast passen 2x 120mm fans zijn wel een must. Totaal moet je schatten op 40 voeding, 80 moederbord en 25 koeling(met fans). Voor dit geld kan je net zogoed meteen een nieuwe voeding kopen en een snellere processor :S

Specs

Verwijderd

Ik zou zeggen ga je cpu overklokken want je cpu is te zwak voor je grafische kaart en spreek uit ervaring.

Als je je grafische kaart wil overklokken zou ik rivatuner of zo gebruiken.

• mcvos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-01 17:38
Vulcan750 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:14:
Kijk eens hier: http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp dan heb je een redelijke indicatie of je voldoende aan je voeding hebt.
Hee, leuke link die ik nog niet kende! Bedankt.

Volgens die link is de Seasonic S12II 330W die ik van plan ben te kopen ook precies genoeg voor mijn nieuwe PC. Alleen wil ik misschien toch de FSB iets overklokken, dus het kan waarschijnlijk geen kwaad als ik toch maar de 380W versie neem. (Ook dat was ik eigenlijk al van plan.)

Toch leuk dat deze website mijn vermoedens zo goed bevestigt. Ik had eigenlijk gehoopt dat ik wat meer speling had dan dit, maar wellicht neemt die psucalculator zelf die speling al mee.

Verwijderd

Als ik jouw was, zou ik eerst even gaan "kloten" met een andere oude? machine. Dan kan je het een beetje door krijgen, voordat je je nieuwe systeem naar de barre beestjes helpt.

Zo heb ik dat iig ook gedaan.

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Notna schreef op maandag 11 februari 2008 @ 13:33:

En daarnaast zou ik de FAQ eens gaan lezen :P van o.a:

Frequently Asked Questions DOC ver. 3.0
Frequently Asked Questions TCA
Grapjas :P ik draai 2x een 3870 en een overgeklokte quadcore op een 400watt enermax. Werkt prima. Dit gaat dus ook geen problemen geven met de voeding ;)

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

Topicstarter
Wat een onzin aapie.... ik vraag waar ik moet beginnen en niet wat jouw mening is over mijn setup. Ja het is niet de snelste shit op de markt maar een redelijke middenklasser. Ik ga ook geen geld meer steken in koeling en dingen die nog meer herrie gaan maken. Ik ben een heel eind gekomen en heb de GPU CPU en MEM overgeklokt een paar procentjes.... temperaturen ver binnen de tolerantiegrenzen....

Lees de vraag volgende keer even... en het antwoord op 'mild' overklokken is niet "pleur een zooitje koelers in je pc" .... ik ben niet uit op een stroomverbrassende kerstboom/stofzuiger... maa goed, ik ben er nu :) bedankt voor de inbreng

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:14
andere voeding op zeker.

en dan de FAQ doornemen. Ik zou beginnen met de cpu, mem en dan de grafische kaart.

Verwijderd

418O2 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 14:42:
andere voeding op zeker.

en dan de FAQ doornemen. Ik zou beginnen met de cpu, mem en dan de grafische kaart.
Lees jij de rest wat er staat niet, alleen de ts?

@ TS

Andere voeding is niet nodig, Als je echt een A merk hebt tenminste... Een noname / Al-Cheapo is geen A merk maar een C merk... Een goede voeding herken je aan z'n gewicht. Het moet een zwaar ding zijn, niet dat je zegt 'Hee die is ligt vergeleken de omvang!' Beter heb je er een waarvan je echt voelt dat er veel in dat kleine blokje gepropt zit.

Natuurlijk zegt dat niet altijd iets.. maar mijn ervaring is dat deze richtlijn best accuraat is ;)

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

418O2 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 14:42:
andere voeding op zeker.

Lees het topic anders voordat je gaat blaten. Voordat je 350watt uit je voeding trekt heb je er echt heel veel hardware aanhangen. Zie mijn post hierboven. Als ik dat red op een 400watt moet dit helemaal makkelijk te doen zijn op een 350 watt voeding. Ik denk zelfs dat de PC van de topicstarter niet meer dan 200watt gaat opnemen uit het stopcontact. Grote voedingen zijn niet "stoer". Zomaar een dikke voedingen kopen omdat je denkt dat je dan hip bent is dus ook onzin.

Ik denk dat je met je CPU overklokken het meeste wint. Die kaart die je nu hebt is zo snel dat je CPU een beetje aan de langzame kant wordt in verhouding. CPU overklokken zit denk ik de meeste winst.

[ Voor 12% gewijzigd door R-O-Y op 29-02-2008 15:08 ]

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

Waarom heb je een 256mb 8800GT gekocht voor 200eu? 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 16:55:
Waarom heb je een 256mb 8800GT gekocht voor 200eu? 8)7
Had dan meteen een 512mb versie genomen, scheelt wel behoorlijk...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 08:39:
[...]

Had dan meteen een 512mb versie genomen, scheelt wel behoorlijk...
Hangt er van af welke resolutie je wil gamen.. Als je 1024x768 wil spelen is 256mb wel voldoende, 1280x1024 heeft denk ik wel 512mb nodig....

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-01 17:02
Ik maak zelf altijd gebruik van de AMD 64 Overclock Calculator. Als je je daar aan houdt als richtlijn dan moet het wel goed komen. Tik even in op Google en je komt een heel eind denk ik.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:36

Mojo

The Power Within

Met je voeding moet het gewoon goed zitten. Als je gewoon een beetje basic wil overklokken is het ook nergens voor nodig om een nieuw moederbord en RAM te kopen. Zoals al aangegeven was, je CPU lijkt de beperkende factor. Begin daar mee met overclocken. :) Gooi de Hypertransportbus rating ding (FSB-vervanger) rustig omhoog zodat je CPU telkens ~100MHz hoger draait. Doe ~10 minuten een stresstest als je inde hogere regionen van je CPU komt, dus wanneer je 400MHz hoger zit. Doe dit elke keer totdat je PC vast loopt ofzo, zet hem dan weer wat lager en je hebt een leuke overclock. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Voor dit soort vragen hebben we ooit Frequently Asked Questions TCA geschreven. Daar staan de basis dingen in die je moet weten om te beginnen met overclocken, daarna is het gewoon een kwestie van beginnen en proberen (met kleine stapjes!)

Lees dat eens op je gemak door, dan kom je er wel uit.

Succes.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.