Toon posts:

[W2K Server] Info over bestanden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
Windows 2000 domain controller met data.
Deze data bestaat uit heel veel gigabyte aan CAD tekeningen.

Probleem:
Regelmatig gebeurt het dat de CAD tekeningen worden aangepast, wat logisch is.
Echter gebeurt het te vaak dat diverse secties uit zo'n tekening wordt geknipt/geplakt ipv gekopieerd/geplakt.

Gevolg:
Tekenaars zijn gedeeltes kwijt van een (hun) tekening en kunnen opnieuw beginnen, wat weer een paar uur werk kost.

Oplossing:
Bestaat er monitoring-software die per bestand kan aangeven welke gebruikers het hebben geopend of gewijzigd per dag, week, maand bijv?

Rechtermuis op een bestand levert wel de info op wanneer deze is gemaakt, geopend of gewijzigd, maar niet welke gebruiker. Zodoende ben ik op zoek naar monitoring-software.

Ikzelf kwam uit op Symantec Storage Exec, maar die kan o.a. dagelijkse data groei en dubbele bestanden inzichtelijk maken, maar niet specifiek per bestand aangeven hoe/wat.

Hebben jullie advies hoe dit aan te pakken zodat we kunnen zien per bestand welke personen het hebben geopend en/of gewijzigd?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 10:01

mutsje

Certified Prutser

je kan dit al doen door Audit object access te activeren. (failure en success). Hierna ga je naar de folder waar de bestanden staan en activeer je daar ook object access auditting (Properties bestand > security > advanced > Object Access (voeg groep gebruikers toe die je wilt monitoren) Nu zul je zien welke users welk bestand geopend hebben. Je kan niet zien wat ze doen maar wel wanneer ze iets openen. Let wel dat dit een behoorlijk aanslag op je systeem inhoud omdat alles gemonitoord wordt zodra iemand een bestand in die folder opent worden er gelijk events weg geschreven. Zorg dus ook dat je eventvwr goed ingesteld staat en afdoende ruimte heeft om alles weg te kunnen schrijven.

Bovenstaande oplossing kost niks extra's want het zit er al standaard bij :)

Audit Object Access kun je aanzetten in je default domain policy. Dit heeft geen effect tot je op een folder het daadwerkelijk aanzet.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik denk dat je beter aan een soort versie beheer tool kan denken, clearcase, cvs, dat soort dingen.

Roomba E5 te koop

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-02 10:58
DFS iemand??

Waardoor je elk uur /dag/ week backups heb? Tot zeg 2 weken terug?

A Soldiers manual and a pair of boots.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Shadow Copy ("Previous versions") lijkt me interessanter - ik weet eigenlijk niet meer of dat dat al in Windows 2000 inzit of dat dat nieuw in 2003 was, maar het is in ieder geval een interessante optie.

Verder - je kan toch zien wie een document gemaakt heeft onder de 'Owner' properties bij security? :)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 10:01

mutsje

Certified Prutser

shadow copy's is toen geintroduceerd in windows server 2003. Helaas werkt dat niet op Windows Server 2000.

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op maandag 11 februari 2008 @ 13:35:
je kan dit al doen door Audit object access te activeren. (failure en success). Hierna ga je naar de folder waar de bestanden staan en activeer je daar ook object access auditting (Properties bestand > security > advanced > Object Access (voeg groep gebruikers toe die je wilt monitoren) Nu zul je zien welke users welk bestand geopend hebben. Je kan niet zien wat ze doen maar wel wanneer ze iets openen. Let wel dat dit een behoorlijk aanslag op je systeem inhoud omdat alles gemonitoord wordt zodra iemand een bestand in die folder opent worden er gelijk events weg geschreven. Zorg dus ook dat je eventvwr goed ingesteld staat en afdoende ruimte heeft om alles weg te kunnen schrijven.

Bovenstaande oplossing kost niks extra's want het zit er al standaard bij :)

Audit Object Access kun je aanzetten in je default domain policy. Dit heeft geen effect tot je op een folder het daadwerkelijk aanzet.
Duidelijk verhaal. Maar betekent dit dat je voor informatie over een bestand bent aangewezen op de Event Viewer? Wordt dat dan niet heel lastig zoeken? Of kun je deze info via rechtermuis op het bestand opvragen met deze oplossing?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:02:
Duidelijk verhaal. Maar betekent dit dat je voor informatie over een bestand bent aangewezen op de Event Viewer?
Correct.
Wordt dat dan niet heel lastig zoeken?
Als je alleen maar in je eventlogs kijkt wel ja, maar er zijn ook hulpmiddelen voor.
Meestal zijn er Resource Kit tools of externe tools voor, of je kunt er een script voor schrijven wat op specifieke events filtert.
Of je maakt een custom filter in de eventviewer aan.
Of kun je deze info via rechtermuis op het bestand opvragen met deze oplossing?
Nee :)

Maar dan nog: het is nog steeds alleen maar achteraf controleren wat er fout is gegaan - je probleem zelf is er dan nog steeds niet mee verholpen :)

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 11-02-2008 19:08 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Ik weet niet om hoeveel mensen het gaat die op een dergelijke wijze documenten verminken maar je zou ook eens kunnen denken aan een heldere instruktie over hoe te kopieren en plakken.

Verwijderd

Er bestaan gewoon versie beheer programma's. Dan kan je elke wijziging aan bestanden terugvinden. Vaak gebruikt bij het ontwikkelen van applicaties (scripts, code), maar ze zullen vast ook te vinden zijn voor CAD tekeningen.

Ik zelf gebruik CVS voor scripts en documenten. Geen idee of CAD tekeningen hiermee ook te monitoren zijn, maar ik denk het wel.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:41
Er zijn inderdaad diverse applicaties die samen met autocad versie controle kunnen uitvoeren.

Een andere mogelijkheid is, om de rechten zo aan te passen dat alleen de creator owner schrijf rechten heeft, en de rest alleen lees rechten. Je maakt dan echter wel weer andere problemen, want wat als iemand anders de tekening moet aanpassen. Dat gaat niet werken.

Vaak kan je met backup software hier ook een hoop mee regelen. Volgens mij had Symantec Backup Exec ook een mogelijkheid om gebruikers gemakkelijk bestanden te laten restoren.
Pagina: 1