Toon posts:

Z-5500 speakers, vervanbaar door eventuele 3 weg speakers?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een maand of 2 geleden een z-5500 gekocht, ik ben echter nog niet helemaal tevreden over de mid tonen. Ik heb onderzoek gedaan op de specificaties van de huidige sattelietjes, en ben er achter gekomen dat de front en rear speakers 62 watt en 8 ohm zijn. Dus kwam ik op het idee, om speakers met grotere klankkasten erop aan te maken.

Er is mij vertelt dat ik het beter niet kan doen omdat de filter op de speakers is afgestemt.

Min vraag is, zou het uitmaken qua geluid als ik er speakers op zet met fantsoenlijke squaker en tweeter ? En wat zouden dan goede speakers zijn?

Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik op audiogebied bijna geen verstand heb.

Alvast bedankt

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Het zou wel mogelijk kunnen zijn. Het spul is inderdaad op elkaar afgestemt, echter je zou met de goede keuze van andere speakers wel eens beter uit kunnen komen.

Desalniettemin denk ik dat je het moet laten zoals het is. Zeker omdat je zelf al aangeeft vrijwel geen verstand op audiogebied te hebben.

Speakers, evenals oordopjes moet/kan je een stuk of 10uur achtelkaar inspelen (redelijk luid volume, zonder vervorming). Dit komt het geluid ten goede. Vaak is het zo dat na het inspelen, je een voller geluid hebt en de scheiding tussen hoog-midden ook beter naar voren komt -sprankelijker.

NU denk je misschien hoe kan dat dan? Vanuit de fabriek zijn de conussen en spul nog strak, onbelast. Zie het als een motor van een auto, die ook (in de meeste gevallen) eerst ingereden mag worden zodat alles 'slijt'.

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op maandag 11 februari 2008 @ 11:24:
Het zou wel mogelijk kunnen zijn. Het spul is inderdaad op elkaar afgestemt, echter je zou met de goede keuze van andere speakers wel eens beter uit kunnen komen.

Desalniettemin denk ik dat je het moet laten zoals het is. Zeker omdat je zelf al aangeeft vrijwel geen verstand op audiogebied te hebben.

Speakers, evenals oordopjes moet/kan je een stuk of 10uur achtelkaar inspelen (redelijk luid volume, zonder vervorming). Dit komt het geluid ten goede. Vaak is het zo dat na het inspelen, je een voller geluid hebt en de scheiding tussen hoog-midden ook beter naar voren komt -sprankelijker.

NU denk je misschien hoe kan dat dan? Vanuit de fabriek zijn de conussen en spul nog strak, onbelast. Zie het als een motor van een auto, die ook (in de meeste gevallen) eerst ingereden mag worden zodat alles 'slijt'.
Bedankt voor je snelle reactie.

Als ik het zo lees, dan zou het nog welleens mogelijk zijn. Als ik op marktplaats leuke technics speakers tegenkomt, die dezelfde specs hebben als de sattelietjes die ik nu heb, zou het dan kwaad kunnen om het te proberen?

Over het inspelen betreft: Zou het nog helpen na 2 maanden? Waarbij ik rond de 200 uur aan muziek heb geluisterd op hoog volume? Of is het echt 10 uur achter elkaar op hoog volume inspelen?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Om even heel kort te reageren: specificaties zeggen niet zo heel erg veel. De realiteit bestaat niet uit een enkel getalletje maar hangt van heel veel meer dingen af. En een heel groot deel daarvan speelt zich in je hoofd af. Het uiteindelijk effect van een dergelijke combinatie is heel moeilijk te voorspellen.

Een aantal problemen:
-Het vermogen van de versterkerunit (de satellietjes hebben een hoog rendement (waarschijnlijk) grotere speakers kunnen een lager rendement hebben)
-In de versterker wordt al het een en ander gefilterd. Lage tonen (tot relatief vrij hoog gok ik, zal om en nabij 150-200 hz zijn denk ik?) worden niet doorgegeven aan de satellietjes.

Life is not about specs, it is about joy!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Wattage is tamelijk onbelangrijk. Impedantie van 8 Ohm moet verder wel lukken, minder zal ook nog wel werken denk ik.

3-weg is echter tamelijk zinloos, want het laag wordt toch al weggefilterd. Neem dan gewoon een mooie boekeplankspeaker. Zoals bartvl al opmerkt liefst met een wat hoger rendement (al denk ik niet dat die kleine drivertjes een heel erg hoog rendement hebben).

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 11-02-2008 11:54 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 11:41:
[...]

Over het inspelen betreft: Zou het nog helpen na 2 maanden? Waarbij ik rond de 200 uur aan muziek heb geluisterd op hoog volume? Of is het echt 10 uur achter elkaar op hoog volume inspelen?
Inspelen is al lang en breed gebeurd in die 2 maanden. Sowieso zal het middengebied niet ineens een stuk beter worden daardoor. Als je toch wil kijken of het wat uit zal maken jaag en dan white noise overheen. Dat lijkt mij de snelste manier.

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 13:22
Zit een Tangband W3-871SC in. Niet echt een hoog rendement. 87dB/1W/1m
http://tb-speaker.com/detail/1208_03/w3-871sc.htm
Zijn overigens maar 12W RMS.

Wil je de huidige drivers gebruiken in een andere behuizing, doe dan dit:

http://www.juoiga.nl/download/needle_bouwomschrijving.pdf

Succes :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Andere behuizingen zijn er vast wel te vinden, echter zul je daar niet veel mee opschieten. De vraag is ook of het inderdaad wel het mid is wat tegenvalt, ik kan me voorstellen dat het laag misschien wel een grote invloed zal hebben op de klank van de mid.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:34

Shunt

Boe

het grote probleem is niet de speakers.
het probleem is de af filtering de sats worden op 150 tot 180 hz wat dus al een hoop van de mid tonen zijn. de sub doet van 35 a 40 hz tot 150 tot 180 hz. je kan wel wat meer mid toontjes uit je setje krijgen met een 2 way ofzo maar niet super veel ben ik bang. het is een groot deel de versterker en af filtering die het probleem levert.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

De reden dat ik laat reageer is omdat ik redelijk wat onderzoek op het internet heb gedaan, met name van de linken die fluppie007 gaf.

Helaas heb ik niks kunnen vinden van de versterker van de z-5500. Eens tijd om de subwoofer open te maken en kijken of ik er filters uit kan halen misschien? Ik wil de risico op garantie vervalling wel nemen. Sowieso, waarom zijn ze op 150 - 180 hz gefiltert als de drivers in staat zijn om vanaf 110 hz te beginnen?

Kijkende naar de link van fluppie007, op http://www.juoiga.nl/ontwerpen.html zie ik dat de die needles wel leuk zijn. Is dit het overwegen waard? Als ik hier door heel wat dynamiek krijg vind ik het zeker wel waard.

Ik wil er trouwens geen sattelietjes meer aan, ik wil wat meer midden-toon en dynamiek.

Hierbij wil ik iedereen nog even iedereen bedanken voor de hulp.

Verwijderd

Ik zou geen needles maken van je bestaande drivers. Ik heb in hetzelfde segment de "orginele" needles gemaakt met Visaton drivertjes. Die behuizing is echter gemaakt/getuned om naast de nette mids en beperkte highs ook nog een flinks bass in de "nederhop-regionen" te produceren (ik weet niet waarom, maar opgezwolle/opposites hebben altijd zo'n zelfde frequentie bass beats) Ik neem aan dat je de set al een tijdje hebt laten spelen. Ik vond dat de betreffende kleine drivers best wel even in mogen spelen. Ik heb de set een keer in een grotere ruimte gehoord en vond het wel aardig klinken. Ik ben zelf niet zo van de sattelites+sub, maar het klonk lekker.

Dus, luister nog een keer naar het geluid. Als het je niet aan staat kun je de set denk ik beter verkopen en een leuke versterker halen met een stereo set dan zelf gaan klussen aan een project waar je niks/weinig mee op schiet.

maarja, dat is mijn mening!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat filter zit er niet voor niets natuurlijk. Ga je lager filteren zal de belastbaarheid een stuk omlaag gaan.

Veel dynamiek moet je van dit soort drivertjes niet verwachten, daar zijn ze gewoon veel te klein voor.

Spaar liever voor een 2e hands stereo versterker met twee mooie boekenplankspeakers (of groter als je plek hebt). Dan heb je meer dynamiek en veel beter geluid.

Pagina: 1