[VMware ESX 3.5/Virtual Infrastructure 3] 3ware SATA Raid

Pagina: 1
Acties:

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:22

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Topicstarter
Aangezien de 3.5 release van ESX server IDE zou moeten supporten ben ik hier eens mee aan de gang gegaan.

Dit bleek echter niet zo eenvoudig als ik had gehoopt.
Hier mijn bevindingen/oplossingen:

Standaard ondersteund de installatie van ESX de 3ware 9550SXU raid-controller niet. Hiervoor moet dan dus ook een driver geladen worden. Na veel proberen is het me gelukt om de source van de driver van 3ware te downloaden voor de juiste kernel (2.4.x) en deze te compileren voor zowel de ELBOOT als de ELvmnix kernel.
Na het geheel op de CD gebrand te hebben in een moduleball (Redhat/Fedora driver floppy formaat) en een 2de DVD-speler aan te sluiten (dit omdat het gebruikte moederbord gewoon geen FDD controller heeft!) kon ik de driver selecteren.
Echter laden deed ie niet..

Nadat de installatie gestart was (X start enz) kon ik de cdrom mounten en hier vandaan de module extracten en apart laden, dat werkte prima, echter was het moment te laat en zo kon de setup van ESX server nogsteeds geen drives vinden.

Omdat ik vermoedde dat het hele truukje van de drivers op cd waarschijnlijk niet ging werken heb ik me geconcentreerd op het aanpassen van de installer-kernel die op de ESX cd staat.
Hiervoor heb ik een image gemaakt van de CD en vervolgens de initrd van de CD uitgepakt een de driver toegevoegd (die in ELBOOT formaat gecompileerd). Na een aantal missers was het uiteindelijk gelukt en laadde de anaconda netjes de 3w-9xxx.o driver (automatisch!) en de installer vond de eerder aangemaakte raid-array.
Wat me ook opviel is dat de installer niet klaagde over het feit dat het IDE is, er werd ook weergegeven dat het SCSI is... (In mijn ogen is dat alleen maar beter!).

Maar nu raad je het waarschijnlijk al. De driver/module werd niet mee-geinstalleerd op de ESX-installatie. Met als gevolg: initrd kan de root niet mounten en hij doet een fallback naar maintenance mode.

Hierop heb ik de CD weer gepakt en nadat de X-installer is gestart via het 2de console mijn netwerkinterface opgestart, sda1 gemount en via ftp de initrd van de kernel die opgestart wordt tijdens de boot van de hdd aangepast.
Ook hier heb ik de driver/module geplaatst. Vervolgens moest ik nog een script aanpassen zodat de module netjes geladen wordt. Echter kon ik dit niet goed werkend krijgen via de pci-mapping die gedaan zou moeten worden. Uiteindelijk heb ik in /initrd/40.vmdrivers een regel toegevoegd waarin ik "gewoon" de module insmod.
Een andere manier zou moeten zijn het toevoegen van de pci-adressen in /etc/vmware/simple.map met daarin de link naar de correcte module, echter kreeg ik het in eerste instantie niet werkend en heb ik het dus op die andere manier gedaan.

Dit werkte wel, de module werd geladen en het root filesystem en de rest werd prima gemount. ESX startte op en ik kon even later via de ViClient connecten naar de "verse" installatie.

En nu komt een beetje mijn probleem. Tijdens de installatie werd er netjes een VMFS partitie aangemaakt, echter kan ik nu geen datastores toevoegen in ESX. Hij laat geen enkel device zien.
Misschien dat dit komt omdat ik de module op een verkeerde manier ingeladen heb? Dat VMware en soort van eigen kernel heeft die naast de linux-kernel draait (diegene die opstart en de filesystems mount) en die dus niet de juiste driver/module geladen heeft waardoor ie de 3ware controller niet herkend en dus ook geen disks ziet.
Dit is voor mij een beetje giswerk aangezien ik niet precies weet hoe ESX nou echt gebouwd is.

De vraag is dan ook, is mijn redenering correct en hoe zou ik er voor kunnen zorgen dat ESX mijn disks/controller wel herkend?

Ik heb ook gehoord/gelezen van een NFS truc, dan zou je de NFS-module opnieuw moeten compileren met TCP ondersteuning waardoor je de service-console als NFS-server kan laten fungeren en de ESX-server zou dan weer de client zijn hiervan, daardoor kun je IDE storage gebruiken als data-store.
Echter wil ik liever niet zo'n truc uithalen omdat ik geen idee heb wat dat voor (goed mogelijk negatieve) impact gaat hebben op performance.

De reden waarom ik dit graag werkend wil hebben mag duidelijk zijn: Ik heb geen SCSI en kan het ook niet echt betalen, toch zou ik graag van ESX gebruik maken omdat het zo veel voordelen bied boven GSX.
Of ik het ooit zoals beschreven in productie zal nemen is nog maar de vraag, mijn huidige doel is onderzoeken of dit tot de mogelijkheden behoord en er een mogelijk werkbare ESX oplossing mee te maken is.

Hulp/inzicht gevraagd dus :)

Edit: met behulp van wat leeswerk:
Wikipedia: VMware ESX Server - Wikipedia, the free encyclopedia
http://www.vm-help.com/es...ollers_for_ESX_3.5_3i.htm
http://blog.scottlowe.org...y-modules-and-esx-server/

Ben ik er inmiddels achter dat de VMkernel waar ESX gebruik van maakt een totaal andere kernel is dat degene die opstart (service console), helaas gaat het waarschijnlijk dus niet werken om ook nog een module in de VMkernel te kunnen laden zodat ie de 3ware controller gaat herkennen.

Is het dan echt niet mogelijk om VMFS op een IDE-disk te hebben???

Edit2:
Hier zijn nog een aantal mensen er mee bezig:
http://communities.vmware.com/message/555139

[ Voor 6% gewijzigd door Oet op 11-02-2008 11:21 ]

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Verwijderd

Kun je niet beter een gecertified RAID controllertje aanschaffen? Ik betwijfel of dit ooit gaat werken en als het werkt, zul je waarschijnlijk zien dat de performance minder is of je krijgt problemen met updaten van je ESX. Zo'n SATA RAID kost trouwens niet zoveel als je het afzet tegen de kosten van de ESX licentie. Anders zou je nog naar Xen kunnen kijken. Zelfde performance als ESX en gratis t/m 4 VM's dacht ik.

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:22

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Topicstarter
Thanks voor je reactie.

Ja je hebt gelijk, waarschijnlijk is het zinvoller om een andere controller aan te schaffen. Dan ééntje die in de lijst van ondersteunde adapters valt. Ik zal eens kijken wat dat moet gaan kosten.

Daarentegen zou ik het wel tof vinden als ik dit op een manier werkend zou kunnen krijgen.
Mochten meer mensen hier enige ervaring mee hebben of know-how van hebben, dan hoor ik dat graag :)

Edit: kwam er net achter dat de onboard ICH "Raid" controller van Intel prima werkt en VMware denkt daardoor dat het scsi disks zijn, echter de Raid functies werken niet omdat het eigenlijk een veredelde controller is...
Kun je nagaan, dat ding is een paar knaken en die 3ware toch wel wat meer, maar die wordt weer niet ondersteund... :( 8)7 :X

[ Voor 29% gewijzigd door Oet op 11-02-2008 19:25 ]

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan