• GabberKooij
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-04 11:14
Hoi, ik heb afgelopen zaterdag mijn CPU koeler vervangen

Nu had de oude koeler een 4pins aansluiting, maar hij maakt erg veel herrie ondertussen van van de hoge temparatuur werd ik ook niet vrolijk (57+ on idle)

Nu vervangen door een Coolermaster Silent die 3 pins heeft.

Bij het starten van de computer meld het bios dat de fan niet gevonden is en stopt, na 2 of 3 keer aanzetten start de computer wel op. Bios geeft dan ook netjes aan op welke sneheid de fan draait.

Ik heb vanmorgen contact gehad met HP die aangaf dat het BIOS die 3 pins fans niet ondersteund. Hebben jullie nog suggesties naast het vervangen van de fan voor een 4 pins versie?

Systeem
HP pavillion t880.nl
Pentium 4 540 (HT op 3.2Ghz)
Asus MB speciaal voor HP ontwikkeld (LGA775)

Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Het aansturen vanuit het BIOS gebeurd waarschijnlijk alleen met PWM. Daar heb je een 4pins connector voor nodig. Misschien een fanmate ertussen zetten of iets van die orde. Dan kan je het handmatig zelf regelen. Sowieso alle FAN-controles in het BIOS uitzetten als dat mogelijk is. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-04 19:50
Kun je waarschijnlijk in het bios wel uitzetten (dat hij controleert op een cpu fan)

• GabberKooij
_the_crow_ schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:08:
Het aansturen vanuit het BIOS gebeurd waarschijnlijk alleen met PWM. Daar heb je een 4pins connector voor nodig. Misschien een fanmate ertussen zetten of iets van die orde. Dan kan je het handmatig zelf regelen. Sowieso alle FAN-controles in het BIOS uitzetten als dat mogelijk is. :)
Die fanmate is een goede optie. Het BIOS is jammer genoeg dicht getimmerd. Eens kijken of ik zo'n fanmate in de buurt kan vinden.

En anders kan ik hem bij cool-prices halen:

http://www.cool-prices.nl...2354/Zalman%20Fanmate%202

Deze Zalman Fanmate 2 zou het moeten verhelpen

Bij nader inzien, deze is 2maal 3 pins :) hmm, even verder zoeken dus

[ Voor 17% gewijzigd door GabberKooij op 11-02-2008 10:51 ]

• - J.W. -
GabberKooij schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:44:
[...]

Die fanmate is een goede optie. Het BIOS is jammer genoeg dicht getimmerd. Eens kijken of ik zo'n fanmate in de buurt kan vinden.
Wat bedoel je met "is dichtgetimmerd"? Als er een wachtwoord op staat moet je gewoon even de baterij van je moederbord er uit halen en er weer in doen (soms zitten daar ook wel knopjes/jumpers/whatever voor op je moederbord).

De zalman mfc2 werkt met een 4 pins cpu (is ook bijna meteen de enige zover ik weet).
Voor dat geld zou ik eigenlijk gewoon een stille 4 pins koeler halen btw.

[ Voor 6% gewijzigd door - J.W. - op 11-02-2008 10:54 ]

• GabberKooij
- J.W. - schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:50:
[...]

Wat bedoel je met "is dichtgetimmerd"? Als er een wachtwoord op staat moet je gewoon even de baterij van je moederbord er uit halen en er weer in doen (soms zitten daar ook wel knopjes/jumpers/whatever voor op je moederbord).

De zalman mfc2 werkt met een 4 pins cpu (is ook bijna meteen de enige zover ik weet).
dicht getimmerd = HP heeft zijn eigens bios met zo min mogelijk opties. Dus zaken als instellen van FSB fan control etc zijn allemaal niet aanwezig.

Die mfc2 is een nogal dure oplossing, dan is een nieuwe fan goedkoper :)

• - J.W. -
GabberKooij schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:54:
[...]

dicht getimmerd = HP heeft zijn eigens bios met zo min mogelijk opties. Dus zaken als instellen van FSB fan control etc zijn allemaal niet aanwezig.

Die mfc2 is een nogal dure oplossing, dan is een nieuwe fan goedkoper :)
Ja, maar een fancontrole uitzetten vind ik wel elementair, maar ik neem aan dat je dat gechecked hebt ;). Lekker van HP..

Trouwens, wat je ook nog kunt doen is een 4 pins casefan in je cpu-fan powerding gooien, dan denkt je mobo dat het de cpu fan is.

[ Voor 12% gewijzigd door - J.W. - op 11-02-2008 11:00 ]

• GabberKooij
- J.W. - schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:58:
[...]

Ja, maar een fancontrole uitzetten vind ik wel elementair, maar ik neem aan dat je dat gechecked hebt ;). Lekker van HP..

Trouwens, wat je ook nog kunt doen is een 4 pins casefan in je cpu-fan powerding gooien, dan denkt je mobo dat het de cpu fan is.
Leuk he, het grote nadeel van dit soort systemen (merk PC's), je weet nooit wat er wel of niet instelbaar is.

Dan loop ik alleen wel het risico dat hij vrolijk de kast gaat koelen terwijl hij eigenlijk de processor moet koelen. Vaak gaat dat wel gelijk op, maar toch :)

Overigens wel een goede reden om die herrie maker (case fan) te vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door GabberKooij op 11-02-2008 11:08 ]

• - J.W. -
De beste/goedkoopste oplossing lijkt mij een zalman fanmate2 te kopen voor je nieuwe cpu-fan (~4 euro ) en een 4-pins casefan (nexus ofzo, ~8 euro) en dan bovengenoemde wisseltruuk. De fanmate2 stel je gewoon 1x in dat hij je cpu voldoende koelt en klaar.

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:49
Gisteravond heb ik dit ook ervaren met een HP Pavilion t3162 met Coolermaster fan. Comp viel zomaar uit en werd vrij warm voor een Pentium. Zat rond de 70 graden.

Beestje open geschroeft en cpufan zat vol stof. Schoongemaakt maar een probleem erbij... CPU fan deed niks meer. Omgewisseld met de casefan en toen draaide deze wel vol gas.

Geprobeerd met een 3 aderige stekker. Fan draait vol maar pc gaat na 10 seconden uit. CPU fan terug gezet zonder het blauwe draadje en toen werkte het half. PC viel halverwege de bios check uit.

Fan nog maar is uit elkaar gehaald en schoon geblazen tussen het motortje. Na een paar keer los proberen en daarna het blauwe draadje er bij te prikken deed deze het uiteindelijk weer :)

Blijft een vreemd verhaal maar ook de kast op zn zij leggen maakte verschil. Fan was waarschijnlijk niet helemaal rond meer of de lagertjes zijn gammel ofzo en daarom kreeg de pc de fan niet rond met starten. Handmatig op gang helpen hielp namelijk. Mgoed, na de 2e schoonmaakactie start ie weer prima.

Ook hier in het bios was geen optie om de fan check te omzeilen :/

Whoop!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-04 15:36

KneoK

Not in a million lightyears

Je geeft aan dat in de BIOS wel de fanspeeds uit te lezen zijn ? Probeer dan die waarde eens te veranderen. Klinkt wellicht vreemd, maar als ik in mijn BIOS (Asus P5K) naar de fanspeeds ga dan kan ik die waardes veranderen naar Ignore. Geen idee of dit ook daadwerkelijk de fandetectie tijdens de POST uitschakelt, maar wellicht een laatste poging om in de BIOS het probleem op te lossen.
Pagina: 1