[tar] - foutmelding bij uitpakken

Pagina: 1
Acties:

• T.I.M
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een klein Linux systeempje dat ik wil kopieeren naar andere computers. Hiervoor boot ik vanaf een USB-stick, mount de harde schijf en pak alles hierop in. Vervolgens pak ik alles uit op de harde schijf waar alles op moet komen.

code:
1
tar -C / -zxvf image.tgz

Dit gaat op zich goed ik krijg alleen bij het uitpakken de volgende foutmelding:

tar: cannot remove old file mnt/hd/usr: Is a directory.

Vervolgens stop tar met het uitpakken van de bestanden. Ik begrijp niet goed wat hier nu mis gaat. Ik gebruik een geformateerde harde schijf. Waarom pakt tar alles uit maar stopt na het uitpakken van de map usr. (Deze map wordt gewoon goed uitgepakt). De volgende map die uitgepakt moet worden is var.

Iemand enig idee?

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Je wil dus een systeem over een draaiend systeem uitpakken? Dit gaat mis omdat je je usb stick (waar de tar opstaat) gemount hebt als /mnt/hd/

Op het moment dat tar bij die file is aangekomen, verwacht hij hier geen gemount filesystem te vinden.

Ik zou zeggen; pak een compleet systeem altijd vanaf een 2e instalatie of livecd uit, scheelt je ook wat gedoe met /dev/ en /proc/.

Anders kun je tar eventueel de parameter --ignore-errors (oid) meegeven, dan moet ie door kunnen gaan.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• T.I.M
  • Niet online
Rainmaker schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:10:
Je wil dus een systeem over een draaiend systeem uitpakken? Dit gaat mis omdat je je usb stick (waar de tar opstaat) gemount hebt als /mnt/hd/

Op het moment dat tar bij die file is aangekomen, verwacht hij hier geen gemount filesystem te vinden.

Ik zou zeggen; pak een compleet systeem altijd vanaf een 2e instalatie of livecd uit, scheelt je ook wat gedoe met /dev/ en /proc/.

Anders kun je tar eventueel de parameter --ignore-errors (oid) meegeven, dan moet ie door kunnen gaan.
Nee ik boot vanaf een USB-stick zodat het systeem waar ik alles op wil installeren niet geboot is.
De geformateerde harde schijf mount ik als /mnt/hd.
De USB-stick start tijdens opstarten op vanuit het werkgeheugen.

ik zal die no-errors idd even proberen...

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Als je vanaf die USB-stick boot, word dus / de root van je 'usb-systeem', en niet van je 'vaste systeem' waar je een tar van wilt maken. Als je dus de hardeschijf, waar je een tar van wil maken, mount op /mnt/hd, doe dan dus niet je tar vanaf /, maar vanaf /mnt/hd/, zodat je dus de root hebt van het systeempje wat je wilt backuppen.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

T.I.M schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:35:
[...]

Nee ik boot vanaf een USB-stick zodat het systeem waar ik alles op wil installeren niet geboot is.
De geformateerde harde schijf mount ik als /mnt/hd.
De USB-stick start tijdens opstarten op vanuit het werkgeheugen.

ik zal die no-errors idd even proberen...
Dan doe je toch iets verkeerd :)

/mnt/hd bestaat waarschijnlijk niet eens in je image, dus dan zit je denk ik naar de verkeerde partitie uit te pakken. Wat je dan wil:

mount /dev/usb /mnt/hd
mount /dev/hda1 /mnt/echtsysteem
tar -zxvf /mnt/hd/systeem.tar.gz -C /mnt/echtesysteem.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:59
En misschien bestaat de /mnt/hd wel op je tar, maar is dat niet wat je bedoelt. Nu is het namelijk een gemounte hd toen de tar-ball gemaakt werd misschien wel niet.

chroot kan uitkomst bieden, ik zelf mount meestal de nieuwe hd op een plek, en chroot dat dan zo dat dat de root dir wordt. Kan ik vervolgens lekker alles uitpakken terwijl de dirs goed blijven staan.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• T.I.M
  • Niet online
Het inpakken ging gewoon goed.. het ging om het uitpakken van de image.

Ik gebruikte een BusyBox versie van tar.... Ik heb hetzelfde geprobeerd met een tar versie uit mijn Debian systeem en dit werkt gewoon goed.

Ik zal die chroot optie onthouden.. dat is idd wel handig in deze situatie :)
Pagina: 1