Disk loopt vol. Welke acties?

Pagina: 1
Acties:

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
Ik loop regelmatig tegen het probleem aan dat een disk op een server (vnl. fedora core 8) volloopt. Ik vind het altijd lastig om achter te komen waar het probleem zich voordoet en welk deel van de schijf volloopt. Ik probeer hier altijd achter te komen met commando's als du -h --max-depth=1

Ideaal is dit niet vind ik. Ik vraag me af wat voor methodes jullie hanteren

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 22:53
Is er dan geen logiesche data opslag?

A Soldiers manual and a pair of boots.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Wij draaien nagios die voor elke machine dat in de gaten houdt. Maar als het regelmatig voorkomt zou ik eens gaan kijken naar wat er zoveel data uitspuugt, vaak zijn het logfiles die niet opgeruimd worden of gewoon een machine die te krap bemeten is :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik neem aan dat je de server lange tijd stabiel heeft gedraaid, zonder dat je veel veranderingen in installatie hebt gedaan. Je /bin, /boot, /dev, /etc, /initrd, /lib, /proc, /sbin, /sys en /usr blijven dus vrijwel identiek van grootte. Ik zou eerst je /home en /var onderzoeken.

Daarnaast zijn er scripts die je diskusage onderzoeken en alarmeren bij te weinig vrije ruimte. Ubuntu 8.04 krijgt daar een grafische variant van. Wellicht kan je daar verder naar opzoek gaan. Verder bestaan er volgens mij genoeg open source monitoring tools voor linux :)

[ Voor 7% gewijzigd door mithras op 11-02-2008 09:24 ]

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik gebruik ook altijd du.

--maxdepth kun je wel afkorten.

Dan krijg je

du -ch --ma=1

Scheel weer een paar letters :p

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Misschien logrotatie implementeren?
Wekelijkse log, log van de vorige week renamed naar $naam.log.1 en van de week daar voor lekker deleten? scheelt ruimte.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Om te kijken hoe vol een disk is gebruik ik altijd "df". Dat lijkt me toch handiger dan "du".

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
check idd je logging eens... ik heb het gehad met het capturen van video via IEEE1394... en in de kernel had ik de debug-info aan staan :|

My weblog

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
Sendy schreef op maandag 11 februari 2008 @ 11:02:
Om te kijken hoe vol een disk is gebruik ik altijd "df". Dat lijkt me toch handiger dan "du".
en die vertelt daarbij ook welke file(s) zoveel ruimte in beslag nemen?

iRacing Profiel

Verwijderd

Ja. Dit progje (http://jgoodies.com/freeware/jdiskreport/index.html) doet 2 dingen:
- laat zien dat java/swing nog altijd meetelt
- laat zien hoe-en-waar je subdirs/mountpoints bezet zijn inclusief een "top 50" lijstje

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 08:46:
[...]
Ja. Dit progje (http://jgoodies.com/freeware/jdiskreport/index.html) doet 2 dingen:
- laat zien hoe-en-waar je subdirs/mountpoints bezet zijn inclusief een "top 50" lijstje
Werkt dat ding ook op linux? In de screenshots zie ik constant "F:\" e.d.

En t is java }:|

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 08:46:
[...]
Sendy zegt iets over du, FrankTM vraagt daarop of het wel handiger is (imho idd niet), waarop jij het over iets compleet anders gaat hebben :?

Verder gaat JDiskReport over een gui java tool, terwijl dit om een server gaat waar een cli tool (ms met webinterface) moet draaien. Dus ik denk dat je post niet helemaal van toepassing is :)

Je zou voor een server afaik het beste met een complete monitoring tool aan komen zetten, zoals nagios als moto-moi zegt. Ik verwacht dat die stukken stabieler en breder ondersteund draait :)

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
frankivo schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 01:14:
[...]
Nee, dat niet. Het geeft natuurlijk weer welke partitie vol is, waarna je met een simpele "du" verder kan kijken.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Als je echt denkt dat er ergens grote bestanden zijn Die niets doen.

gebruik eens de file size view van kde.
Duurt een poosje maar dan heb ook wat

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1