Toon posts:

Raid opnieuw bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 681 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik heb op dit moment een HP Server met een HP Netraid, 3 schijven van 36 GB in Raid 5.

1 van deze 3 schijven is stuk, en de verkrijgbaarheid van de bewuste schijf laat erg te wensen over.
Ik heb dus 3 nieuwe schijven aangeschaft, waarmee ik dus een nieuwe raid wil opbouwen.

Eigenlijk wil ik de bestaande gegevens overzetten op de nieuwe raid, zodat ik Windows 2003 TS niet helemaal opnieuw hoef te installeren en te configureren. O-)

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou natuurlijk ook een System Restore kunnen doen d.m.v. Backup Exec.

Wat denken jullie?

Groeten,

Arend

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Je zegt het zelf al, data backuppen, nieuwe raidset maken, en alles terugkopieeren

Verwijderd

Is het niet zo dat je die data kwijt bent van die kapotte schijf? en dus ook niet bij de andere data aan komt? (raid5 is't zelfde toch als raid0, alleen met 3 schijven meen ik?, of ook mirror?)

Ben er ff af:P

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:21

frapex

got r00t

raid5 is raid1+raid0 maar dan met een schijf minder. Op elke schijf staat extra data, zodat je een schijf kan verliezen zonder dataverlies. Er wordt 1/3 gebruikt van de totale capaciteit voor deze extra data.

raid5 = traag met schrijven ivm calculatie checksum, snel met lezen. Vaak zie je ook raid1 met een hot spare.

Dus: backup trekken van de data van de huidige dataset. Nieuwe raid array opzetten en data terugzetten.

[ Voor 35% gewijzigd door frapex op 11-02-2008 09:48 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:08
RAID 5 kan de uitval van 1 gehele schijf tolereren, er is in een RAID 5 configuratie ook maar (grootte van kleinste schijf) x (aantal schijven - 1) aan opslag capaciteit beschikbaar (bron: RAID FAQ).

Misschien is het slim als je dit topic verplaatst naar Opslagmedia & I/O Controllers, een moderator kan je daarbij helpen.

Edit:
Te laat dus..

[ Voor 3% gewijzigd door AndriesLouw op 11-02-2008 09:47 ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Met 1 defecte schijf in een RAID5 config draait je server gewoon door.

Wat je nu kunt doen, is de defecte schijf vervangen door een nieuwe. De RAID controller gaat dan de RAID5 array 'rebuilden' met de nieuwe schijf. Daarna kun je een andere schijf vervangen door een nieuwe, weer laten rebuilden, en daarna de laatste schijf vervangen door een nieuwe. Je array is dan opnieuw opgebouwd op nieuwe schijven. Als je hot-swap bays hebt gaat het zelfs zonder down-time.
Als je nieuwe disken groter zijn, wordt er alleen geen gebruik gemaakt van de extra ruimte.

Eventueel kun je een nieuwe logical drive aanmaken van de vrije ruimte, of je bestaande uitbreiden als je array controller dit ondersteund.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
ZeRoC00L schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:47:
Met 1 defecte schijf in een RAID5 config draait je server gewoon door.

Wat je nu kunt doen, is de defecte schijf vervangen door een nieuwe. De RAID controller gaat dan de RAID5 array 'rebuilden' met de nieuwe schijf. Daarna kun je een andere schijf vervangen door een nieuwe, weer laten rebuilden, en daarna de laatste schijf vervangen door een nieuwe. Je array is dan opnieuw opgebouwd op nieuwe schijven. Als je hot-swap bays hebt gaat het zelfs zonder down-time.
Als je nieuwe disken groter zijn, wordt er alleen geen gebruik gemaakt van de extra ruimte.

Eventueel kun je een nieuwe logical drive aanmaken van de vrije ruimte, of je bestaande uitbreiden als je array controller dit ondersteund.
En dat zonder back-up te maken?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:06

lier

MikroTik nerd

Je moet altijd een back-up maken, ongeacht wat je doet.

Maar...bovenstaand verhaal kan inderdaad volledig online gedaan worden, zonder downtime. Echter zou ik altijd adviseren om het systeem eerst down te brengen, vervolgens de disk te vervangen, deze eerst te rebuilden en dit alles vooral buiten Windows om te doen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• frapex

frapex

got r00t

Gewoon backup trekken naar een externe USB hardeschijf. Bestaande schijven eruit, nieuwe schijven erin. Nieuwe raid array aanmaken en data restoren vanaf de USB hardeschijf.
Mocht het foutgaan met restoren, dan kan je altijd nog weer de oude schijven terugplaatsen.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:08
frapex schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:44:
raid5 is raid1+raid0 maar dan met een schijf minder. Op elke schijf staat extra data, zodat je een schijf kan verliezen zonder dataverlies. Er wordt 1/3 gebruikt van de totale capaciteit voor deze extra data.

raid5 = traag met schrijven ivm calculatie checksum, snel met lezen. Vaak zie je ook raid1 met een hot spare.

Dus: backup trekken van de data van de huidige dataset. Nieuwe raid array opzetten en data terugzetten.
Ho, dat is niet waar, 1 schijf minder is alleen van toepassing in geval van 4 schijven bij RAID 10, en 3 bij RAID 5. RAID 5 configuraties zijn ook mogelijk met (bijv.) 10 schijven, hierbij gebruik je de capaciteit van 9, bij RAID 10 zou je echter maar de capaciteit van 5 schijven kunnen benutten!

1/3 is dus ook niet waar, er wordt 1 van het totaal aantal schijven gebruikt (1/totaal dus).

Specificaties | AndriesLouw.nl

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
lier schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:02:
[...]

Je moet altijd een back-up maken, ongeacht wat je doet.

Maar...bovenstaand verhaal kan inderdaad volledig online gedaan worden, zonder downtime. Echter zou ik altijd adviseren om het systeem eerst down te brengen, vervolgens de disk te vervangen, deze eerst te rebuilden en dit alles vooral buiten Windows om te doen.
Altjid back-up maken is logisch.

We hebben voor niets RAID 5 en Hot-sway bays uitgevonden. Dus de harde schijf moet makkelijk vervangen worden terwijl de server door blijft werken.

Maar aan de andere kant beschouwen we (ik in ieder geval) dat als een grondige aanpak van hardware. Dus een back-up maken, plan van aanpak (downtime) en goed rebuilden met 3x nieuwe harde schijven (zie quote boven)

• frapex

frapex

got r00t

AndriesLouw schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:30:
[...]
1/3 is dus ook niet waar, er wordt 1 van het totaal aantal schijven gebruikt (1/totaal dus).
Voor de situatie van topicstarter klopt het dus. drie schijven die samen een raid5 array maken.
Het lijkt mij zowieso niet handig om een raid5 array te maken van 10 schijven. De kans dat er twee schijven uitvallen is 2x zo groot in vergelijking met een raid5 array van 5 schijven ;)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Raid 5 is striping with parity. Je hebt altijd 1 volledige disk aan overhead. Hoe meer disken je gebruikt, hoe kleiner de overhead (relatief gezien dan..)

Hoe dan ook, het backuppen van de bestaande data, verwijderen van de bestaande raidset, aanmaken van een nieuwe raidset en het restoren van de data (met behoud van permissies) lijkt mij de beste manier.

Dit had je met een beetje nadenkwerk ook kunnen bereiken.

In ieder geval zou ik er NIET te lang mee wachten.. als er nu nog een disk uitvalt ben je zuur.

Voor je nieuwe situatie kan je ook nog eens aan hot-spares of Raid 6 (Raid ADG) kunnen denken.

[ Voor 14% gewijzigd door Equator op 11-02-2008 14:03 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.