Fout in systeemlogboeken: source: disk

Pagina: 1
Acties:

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
***ZIE ONDERAAN VOOR UPDATE***

Medetweakers,

naar aanleiding van mijn topic in Windows servers en Server-software
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1274842
probeer ik hier meer duidelijkheid te krijgen of het nu daadwerkelijk hardwarematige of softwarematige problemen zijn...

Korte omschrijving: op een SBS2003 server krijg ik constant (meerdere malen per seconde) een waarschuwing in de systeemlogboeken van een fout tijdens een wisselbestandsbewerking (source disk) (voor fout zie link)
Blijkbaar telkens er een wisselbestandsbewerking plaatsvindt is de error te zien.
Wat heeft dit als gevolg => dat de backup (ntbackup) mislukt (voor fout zie link)

De fout is weg te krijgen door:
* chkdsk (na reboot)
* wisselbestand uit te schakelen en terug in te schakelen (na reboot)
* wisselbestand op een andere partitie zetten

nu is het probleem dat die fout telkens terugkomt na een paar dagen (soms 3, soms 5 of 6)

Heeft iemand al een gelijkaardig iets meegemaakt of kan iemand zeggen of dit nu daadwerkelijk een van de schijven is die defect aan het gaan is? Er staan 2 WD 80GB in raid 1...

Ik heb de adaptec storage utility geïnstalleerd maar als ik dat probeer op te starten krijg ik dat de pagina niet kan gevonden worden :? Moet nog uitzoeken waarom...

Simke

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:43
Als je je schijven eens controleerd met het tooltje van de fabrikant?

• Simke
The Realone schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:00:
Als je je schijven eens controleerd met het tooltje van de fabrikant?
Moet ik dan de raid niet eerst verbreken? Zoja => alle data weg?? :S

Simke

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
NOOIT raidset verbreken, tenzij je zeer zeker weet dat een backup recovery goed werkt.

Probeer eerst eens de opties die je zelf gevonden hebt.
als de swap op een andere partitie staat en hij geeft dan geen fouten meer, dan is er met je schijven niets mis.
Als er met je schijf(ven) iets mis is zou je raidcontroller dit eerder moeten merken dan windows.

Let er bij de adaptec tool op welke bios versie je in je controller hebt, de nieuwe tool werkt niet met oudere biossen

• Simke
rdfeij schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:10:
NOOIT raidset verbreken, tenzij je zeer zeker weet dat een backup recovery goed werkt.

Probeer eerst eens de opties die je zelf gevonden hebt.
als de swap op een andere partitie staat en hij geeft dan geen fouten meer, dan is er met je schijven niets mis.
Het probleem is dan idd wel weg maar na een paar dagen is het er terug :S
Als er met je schijf(ven) iets mis is zou je raidcontroller dit eerder moeten merken dan windows.
Bij het opstarten staat er bij de status van de logical disk "health"...
Let er bij de adaptec tool op welke bios versie je in je controller hebt, de nieuwe tool werkt niet met oudere biossen
Geldt dit ook als het een embedded controller is? Heb eerlijk gezegd geen ervaring met adaptec raidcontrollers en zo

Simke

• The Realone
Simke schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:04:
[...]

Moet ik dan de raid niet eerst verbreken? Zoja => alle data weg?? :S
Met RAID1? Je kunt toch 1 schijf los trekken en die testen. Dat je een goeie backup moet hebben is natuurlijk vanzelfsprekend, aangezien ook algemeen bekend is dat een RAID geen backup is.

• Simke
The Realone schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:33:
[...]

Met RAID1? Je kunt toch 1 schijf los trekken en die testen. Dat je een goeie backup moet hebben is natuurlijk vanzelfsprekend, aangezien ook algemeen bekend is dat een RAID geen backup is.
Een backup is natuurlijk aanwezig en RAID is idd geen backup...
Maar om een schijf los te trekken en dan te laten rebuilden... Enfin, zonder dat ik zie hoe of wat (adaptec-utility die (nog) niet werkt) wacht ik daar liever nog even mee...

Dan liever 2 nieuwe harde schijven en backup terugzetten (wat ik straks eerst hier ga proberen op een testserver) maar zou liever eerst zeker zijn dat dat het probleem is uiteraard... Stel dat het iets softwarematigs is...

Daarom graag zoveel mogelijk uitsluiten dankzij jullie hulp _/-\o_

Simke

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:12
Oftwel,
In een weekend...server UIT.
Schijven per stuk testen.
terug plaatsen, server weer aan.
Dan verlies je ook geen data en hoef je geen backups terug te zetten.

• Robbeke
  • Laatst online: 29-12-2018
Dromer schreef op maandag 11 februari 2008 @ 12:44:
Oftwel,
Uiteraard check je eerst dat je een backup hebt en dat deze werkt... je weet maar nooit :9

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

• Simke
Oftwel,
Is idd een mogelijkheid... Als je een full media scan bedoelt ga ik daar natuurlijk een aantal uurtjes slijten hé... en ware het niet dat het allicht op een zondag moet want de zaterdag hebben ze de server nodig... :X }:|
Hij zal geen probleem maken als de schijven eruit geweest zijn zeker? Dat ik geen melding krijg dat de raid verbroken is of zoiets...
Robbeke schreef op maandag 11 februari 2008 @ 12:50:
[...]

Uiteraard check je eerst dat je een backup hebt en dat deze werkt... je weet maar nooit :9
Zou idd zonde zijn moest het niet werken :X

Simke

• The Realone
Uhm, wat is hier precies anders aan dat de opmerking die ik hierboven plaatste en jij niet als oplossing beschouwde? ;)

• Simke
The Realone schreef op maandag 11 februari 2008 @ 13:10:
Uhm, wat is hier precies anders aan dat de opmerking die ik hierboven plaatste en jij niet als oplossing beschouwde? ;)
Ik was aan het denken dat je bedoelde van 1 schijf los te trekken als de server aan het draaien was :Y)
Had het verkeerd verstaan, mijn welgemeende excuses ;)

Nuja, dan zal ik best op een avond eens naar daar gaan en beide HD's testen zeker... 80GB zal hopelijk niet te lang duren
En als blijkt dat er een HD defect is weet ik niet of hij zal willen rebuilden doordat ik die adaptec niet aan de gang krijg... }:|

Simke

• rdfeij
  • Laatst online: 18-01 14:50
Oftwel,
Dan ga je ervanuit dat alles goed gaat.
1 schijf net scheef of niet ver genoeg terugduwen (of stof ertussen) en je data is pleite.
Of per ongeluk bij het testen van de disken een write test doen, ook een leuke...

ALTIJD backuppen voordat je aan disken gaat sleutelen.

[ Voor 8% gewijzigd door rdfeij op 11-02-2008 16:45 ]

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:12
rdfeij schreef op maandag 11 februari 2008 @ 16:44:
[...]

Dan ga je ervanuit dat alles goed gaat.
1 schijf net scheef of niet ver genoeg terugduwen (of stof ertussen) en je data is pleite.
Of per ongeluk bij het testen van de disken een write test doen, ook een leuke...

ALTIJD backuppen voordat je aan disken gaat sleutelen.
Das natuurlijk niet waar.
want je doet het per disk, dus je kan nooit al je data ineens kwijt zijn.
En er is een backup, en overigens ga ik daar gemakshalve ook gewoon vanuit

• Simke
***UPDATE***

Medetweakers,

heb ondertussen nog een aantal zaken gewijzigd, getest maar het probleem doet zich nog altijd voor...

Resumé:

* om de x aantal dagen staat in de systeemlogboeken een aantal keer per seconde! de volgende fout:

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/andysimoens/files/fout_wisselbestandsbewerking.JPG

Wat heb ik al gedaan:

* de schijven (2 x WD 80GB in RAID1) apart getest in een andere PC met de tool van Western Digital; zowel quick test als extended test => alles OK met de schijven.
* andere SATA-kabels gebruikt
* het geheugen een ganse nacht getest => 64 keer, geen enkele fout
* BIOS-update (incl. onboard raid-controller)
* windows sata-drivers geüpdate

en toch komt het probleem nog terug...

De enige manier om de fout (tijdelijk) weg te krijgen is het wisselbestand uitschakelen en terug inschakelen (en daarna reboot); of een chkdsk (bij het heropstarten). Dan is de fout een paar dagen weg...

Als de fout zich voordoet mislukt de backup (melding:

"Volumeschaduwkopie maken: poging 1.
Er is tijdens het maken van de volumeschaduwkopie een fout opgetreden:0x80042306."

(dit zo 3 keer en dan stopt de backup)

Denken jullie dat het toch een hardwarematige fout is of kan het een softwareprobleem zijn? (OS is Windows SBS2003 SP2 + alle updates)
Ik weet het in ieder geval niet meer :?

Simke

Pagina: 1