Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252036

Topicstarter
Ondanks zoeken op dit forum en op Google kan ik geen eenduidig antwoord vinden op mijn vraag. Ik hoop dat dit forum me tenminste wat richtlijnen kan geven.

Een familielid van me, bijna 60 jaar, heeft al tientallen jaren een bijstandsuitkering en geen sollicitatieplicht meer.

Nu moet ze door omstandigheden verhuizen naar Utrecht of omstreken, naar een sociale huurwoning. Er is geen sprake van urgentie of soortgelijke omstandigheden. Strikt gezien, zullen zowel haar huidige gemeente als de gemeente Utrecht stellen dat ze "vrijwillig" is verhuisd.

Mijn vraag is: wat gebeurt er met haar uitkering? Zal haar huidige gemeente die onmiddelijk beeindigen op de uitschrijfdatum? En moet ze dan in Utrecht 2 maanden wachten op een beslissing voor een uitkering van de gemeente Utrecht? Dat zou dan betekenen dat ze 2 maanden geen inkomsten heeft?

Verder vraag ik me af of er een risico bestaat dat Utrecht de aanvraag afwijst? In dat geval zou ze dus inwoonster van Utrecht zijn, zonder inkomen, en haar vorige gemeente zal haar waarschijnlijk niet meer terug willen.

Mijn doel is dus, om de risico's zo precies mogelijk in te kunnen schatten en haar daarmee te adviseren om haar verhuizing wel/niet door te zetten.

Elke tip is meer dan welkom.

Bij voorbaat dank,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Ik neem aan dat je contact hebt opgenomen met de gemeentes in kwestie. Wat zeggen die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-05 15:59
Wanneer ze gaat verhuizen, zal haar huidige uitkering stoppen op de verhuisdatum. Ze kan 3 weken van te voren in de nieuwe gemeente een uitkering aanvragen. Totale afhandeltijd bedraagt inderdaad 6-8 weken.

Overleg met gemeentes kan wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Gadgeteer schreef op maandag 11 februari 2008 @ 08:33:
Wanneer ze gaat verhuizen, zal haar huidige uitkering stoppen op de verhuisdatum. Ze kan 3 weken van te voren in de nieuwe gemeente een uitkering aanvragen. Totale afhandeltijd bedraagt inderdaad 6-8 weken.

Overleg met gemeentes kan wel eens helpen.
Idd ^^ :) Van te voren aangeven, en wellicht heb je het 'geluk' dat ze het over willen geven aan de andere gemeente, dat scheelt namelijk een hele hoop administratief werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
//offtopic
Nooit erbij stil gestaan dat men zoiets wederom dient aan te vragen. Als je verhuist wordt je automatisch overgeschreven als het ware van de ene gemeente naar de andere. Hier hoef je niets voor te doen, dit verloopt namelijk via een centraal systeem. Het zou toch eigenlijk een kleine kunst zijn om bijstandsuitkeringen hieraan te koppelen zodat men direct weet dat de verhuizende persoon in kwestie wel/geen recht heeft op een uitkering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Wie zegt dat elke gemeente dezelfde criteria heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Anoniem: 4629 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:06:
Inderdaad. Elke gemeente werkt weer anders. Zoals ik al zei als je het optijd laat weten dan heb je het 'geluk' dat het huidige gewoonweg overgenomen wordt. In het ergste geval moet je door de hele molen weer opnieuw aanvragen, met alle ellende vandien (denk aan achterstand). Vaak krijg je dat geloof ik ook met terugwerkende kracht weer terug.

Het beste is om even een belletje te plegen naar de desbetreffende gemeente :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In een van de "ergste" gevallen, is het mogelijk dat ze een tweetal maanden zonder regulier inkomen komt te zitten. Wel kan ze dan voorschotten vragen.

Van het weigeren van een bijstandsuitkering in deze situatie heb ik nog nooit gehoord, je hebt in Nederland nl. recht van vrije vestiging.

Ik neem aan dat ze (zoals iedereen zou moeten hebben, en nee, ik heb het ook niet), een spaarpotje heeft om deze periode te overbruggen en de kosten van de verhuizing te dragen?

Maar goed, neem idd contact op met sociale dienst Utrecht, voor zover ik ervaring met hen heb, zijn ze behoorlijk schappelijk.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:31

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ook niet onbelangrijk, de nieuwe gemeente kan heel andere richtlijnen hebben voor het "niet hebben van een sollicitatieplicht", of dat nu gaat om leeftijd of om onderliggende handicaps.

Laat je daar ook zeer goed over voorlichten.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:05

Rudedadude

Maybe we were born to run

n4m3l355 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 08:56:
//offtopic
Nooit erbij stil gestaan dat men zoiets wederom dient aan te vragen. Als je verhuist wordt je automatisch overgeschreven als het ware van de ene gemeente naar de andere. Hier hoef je niets voor te doen, dit verloopt namelijk via een centraal systeem. Het zou toch eigenlijk een kleine kunst zijn om bijstandsuitkeringen hieraan te koppelen zodat men direct weet dat de verhuizende persoon in kwestie wel/geen recht heeft op een uitkering?
Als je verhuist moet je nog steeds hiervan aangifte doen bij je gemeente, die ruiken dat niet zomaar. Sterker nog, officieel moet je dat geloof ik binnen 2 weken na verhuizing doen. Het is inderdaad wel zo dat je GBA gegevens van de oude naar de nieuwe gemeente worden overgenomen, die gegevens worden overgenomen. Het is zeker geen kleine kunst om dit ook te doen voor bijstandsuitkeringen, aangezien de nieuwe gemeente bijvoorbeeld ook graag inzage zal willen hebben in alle stukken en informatie waaruit blijkt dat die persoon inderdaad hierop recht heeft en dit soort gegevens danwel alleen op papier aanwezig zijn, danwel in gemeentespecifieke applicaties zitten. Om het mogelijk te maken wordt er echter wel aan gewerkt, gegevens rond werk en uitkering moeten tzt in een basisregistratie terecht gaan komen, een gegevensbron die voor de hele overheid (indien geautoriseerd) toegankelijk is.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cp3h0
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 18:43
Als je naar een andere gemeente verhuisd met een uitkering zal je uitkering bij je vorige gemeente stoppen wanneer je je inschrijft bij de nieuwe gemeente. Dit zal je zelf door moeten geven aan de uitkeringsinstantie. In je nieuwe gemeente zul je dan een nieuwe aanvraag moeten doen voor een uitkering, deze kun je niet 'meenemen'. Dit kan inderdaat tot twee maanden duren. Let erop dat sinds de gemeenten zelf verantwoordelijk zijn voor de bijstandsuitkering ze natuurlijk niet zo happig zullen zijn:) maar ze moeten je wel een uitkering verstrekken als je daarvoor in aanmerking komt. De kans bestaat ook dat je direct in een soort 'work-first' traject terechtkomt als het tegenzit. (zakjes plakken bij de regionale sociale werkplaats) Dit als afschrikmiddel. Oh well:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Anoniem: 4629 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:06:
Landelijke regels (geloof me, heb er op mijn werk dagelijks mee te maken, is onderdeel van mijn baan)

@hierboven.
Die projecten zijn alleen voor bepaalde doelgroepen. Het gaat hier om iemand op leeftijd dus geen Workfirst of vergelijkbaar traject. Het gaat hier dan ook niet om WWB ('normale bijstand') maar om IAOW. Je leest ook dat er geen sollicitatieplicht is in haar huidige gemeente.

[ Voor 35% gewijzigd door Gadgeteer op 17-02-2008 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:50

SmartDoDo

Woeptiedoe

Gadgeteer schreef op zondag 17 februari 2008 @ 11:30:
[...]

Landelijke regels (geloof me, heb er op mijn werk dagelijks mee te maken, is onderdeel van mijn baan)
Het zomaar overnemen van een bijstandsuitkering na verhuizing kan simpelweg niet omdat de omstandigheden gewijzigd zijn. Er zal dus altijd een onderzoek moeten plaatsvinden of dat recht op bijstand ook in de nieuwe gemeente geldt. Wat te denken van verhuizen van een gemeente die een deel van het vermogen op de betaalrekening vrij laat en een auto van € 2500,- algemeen geaccepteerd vind, naar een gemeente die het volledige vermogen op de betaalrekening in aanmerking neemt en slechts € 500,- van het vermogen van de auto vrij laat? Gevolg kan zijn dat je in gemeente A nog recht op bijstand had en in gemeente B niet meer.

Net zo goed kan de hoogte van je uitkering wijzigen door verhuizing doordat de toeslag anders wordt vastgesteld.
@hierboven.
Die projecten zijn alleen voor bepaalde doelgroepen. Het gaat hier om iemand op leeftijd dus geen Workfirst of vergelijkbaar traject. Het gaat hier dan ook niet om WWB ('normale bijstand') maar om IAOW. Je leest ook dat er geen sollicitatieplicht is in haar huidige gemeente.
Het feit dat iemand 60 is wilt niet zeggen dat voor haar enkel de IOAW geldt. Volgens Btree zit het familielid al tientallen jaren in de bijstand en kan de ontheffing van arbeidsverplichting op lokaal niveau zijn vastgelegd vanaf bijvoorbeeld 57,5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
SmartDoDo schreef op zondag 17 februari 2008 @ 11:42:
[...]
Het zomaar overnemen van een bijstandsuitkering na verhuizing kan simpelweg niet omdat de omstandigheden gewijzigd zijn. Er zal dus altijd een onderzoek moeten plaatsvinden of dat recht op bijstand ook in de nieuwe gemeente geldt. Wat te denken van verhuizen van een gemeente die een deel van het vermogen op de betaalrekening vrij laat en een auto van € 2500,- algemeen geaccepteerd vind, naar een gemeente die het volledige vermogen op de betaalrekening in aanmerking neemt en slechts € 500,- van het vermogen van de auto vrij laat? Gevolg kan zijn dat je in gemeente A nog recht op bijstand had en in gemeente B niet meer.

Net zo goed kan de hoogte van je uitkering wijzigen door verhuizing doordat de toeslag anders wordt vastgesteld.

[...]
Het feit dat iemand 60 is wilt niet zeggen dat voor haar enkel de IOAW geldt. Volgens Btree zit het familielid al tientallen jaren in de bijstand en kan de ontheffing van arbeidsverplichting op lokaal niveau zijn vastgelegd vanaf bijvoorbeeld 57,5 jaar.
IOAW is leeftijdgebonden, landelijk vastgelegd.
De hoogte van toegestaan vermopgen telt dan ook niet meer, ze mag evt veel spaargeld hebben en een leuke auto. In de bijstand IS in de IOAW (IOAW = Bijstand met wat andere regeltjes) En dat onderzoek op recht op een uitkering is precies waarom ik zeg dat ze het opnieuw zal moeten aanvragen. Er zijn echter situaties bekend waarin de nieuwe gemeente een dossier overgenomen heeft, dit zijn uitzonderingen maar het is mogelijk.

Verder is het zo dat er landelijke regels zijn die bepalen hoeveel spaargeld iemand mag hebben (ligt rond de 5K) om in aanmerking te komen voor een normale bijstandsuitkering (WWB) de auto zal in die situatie binnen deze 5K moeten passen.

Voor de dame in kwestie geldt dat, indien de nioeuwe gemeente de uitkering toekent, dat ze in de IOAW zal vallen. Sollicitatieplicht KAN wel weer opgelegd worden, dit wordt per situatie bekeken meestal.

[ Voor 3% gewijzigd door Gadgeteer op 18-02-2008 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:50

SmartDoDo

Woeptiedoe

Gadgeteer, ik begrijp heel goed dat IOAW leeftijd gebonden is echter haal je er nu regelgeving bij die helemaal niet van toepassing is. De topicstarter geeft zelf aan dat de persoon in kwestie een bijstands (WWB)-uitkering heeft.
Heb ik recht op een IOAW-uitkering?

De IOAW is bedoeld voor oudere werkloze werknemers die geen recht meer hebben op een WW- of WGA-uitkering. U komt in aanmerking voor een IOAW-uitkering als u oud-werknemer bent en:

• op of na uw 50e jaar werkloos bent geworden, recht hebt op een WW-uitkering van meer dan drie maanden en de volledige uitkeringsduur daarvan hebt doorlopen. Dit gaat in 2008 waarschijnlijk veranderen. Vanaf het moment dat de IOW in werking treedt, kunt u niet meer voor een IOAW-uitkering in aanmerking komen als u op of na 1 oktober 2006 werkloos bent geworden en op dat moment 60 jaar of ouder was. U kunt na uw WW-uitkering recht hebben op een IOW-uitkering. Was u op het moment van werkloos worden tussen de 50 en 60 jaar oud? Dan kunt u nog wel recht hebben op een IOAW-uitkering; of

• als u gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent en recht hebt op een loongerelateerde WGA-uitkering, bij aanvang van die uitkering 50 jaar of ouder bent geweest en u hebt het recht op de WGA-uitkering weer verloren omdat u niet langer ten minste 35% arbeidsongeschikt bent.
Voor de dame in kwestie geldt dat, indien de nioeuwe gemeente de uitkering toekent, dat ze in de IOAW zal vallen.
Dan zou het erg interessant zijn voor mensen met een WWB-uitkering om even te verhuizen zodat ze daarna in de soepelere IOAW vallen. Dat klopt dus niet :)
Verder is het zo dat er landelijke regels zijn die bepalen hoeveel spaargeld iemand mag hebben (ligt rond de 5K) om in aanmerking te komen voor een normale bijstandsuitkering (WWB) de auto zal in die situatie binnen deze 5K moeten passen.
Dat klopt, € 5325,- als alleenstaande. Dat neemt niet weg dat het aan de gemeente is om te bepalen wat als vermogen wordt gezien. Bij gemeente A wordt je breedbeeld TV wel als vermogen gezien, bij gemeente B niet. Gemeente A ziet auto's ouder dan 7 jaar niet als vermogen, gemeente B ziet een auto altijd als vermogen. Kortom, er zijn verschillen in het lokale beleid die gevolgen kunnen hebben bij een verhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252036

Topicstarter
Iedereen dank voor jullie nuttige tips. Ondertussen heb ik navraag gedaan bij de Utrechtse instanties.

Ondanks dat men me vriendelijk en bereidwillig te woord stond, werd me al snel duidelijk dat verhuizen voor een bijna-bejaarde minimumlijder (niet denigrerend bedoeld) een regelrechte lijdensweg wordt.

Utrecht hanteert een 'werk voor uitkering' beleid. Op zich niks mis mee. Maar wel een oerwoud van regeltjes. Eerst inschrijven als werkzoekend. Je leeftijd en gezondheidstoestand zijn daarbij irrelevant. Regels zijn regels. Pas als blijkt dat je -met bemiddeling- geen passend werk kan vinden, kan je een aanvraag indienen om eventueel, na grondig onderzoek, in aanmerking te komen voor bijstand. Uitkomsten van gelijksoortige eerdere onderzoeken door andere gemeenten zijn voor Utrecht niet interessant.

Een afschrikbeleid dus, waarbij de schrikfactor de onvoorspelbare, maar zeker lange wachttijd is.

Als je nu alle gegevens naast elkaar legt dan is de onzekerheid over het verkrijgen van een uitkering dusdanig overheersend dat je, als bijstandstrekker, het risico niet durft te nemen. Zeker wanneer je geen enkele reserve hebt voor een overbruggingsperiode.

Nogmaal dank aan iedereen. Blij dat ik werk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
SmartDoDo schreef op maandag 18 februari 2008 @ 19:31:
Gadgeteer, ik begrijp heel goed dat IOAW leeftijd gebonden is echter haal je er nu regelgeving bij die helemaal niet van toepassing is. De topicstarter geeft zelf aan dat de persoon in kwestie een bijstands (WWB)-uitkering heeft.

[...]

[...]
Dan zou het erg interessant zijn voor mensen met een WWB-uitkering om even te verhuizen zodat ze daarna in de soepelere IOAW vallen. Dat klopt dus niet :)

[...]
Dat klopt, € 5325,- als alleenstaande. Dat neemt niet weg dat het aan de gemeente is om te bepalen wat als vermogen wordt gezien. Bij gemeente A wordt je breedbeeld TV wel als vermogen gezien, bij gemeente B niet. Gemeente A ziet auto's ouder dan 7 jaar niet als vermogen, gemeente B ziet een auto altijd als vermogen. Kortom, er zijn verschillen in het lokale beleid die gevolgen kunnen hebben bij een verhuizing.
Smartdodo,

Als deze persoon op onze site werk.nl een nieuwe aanvraag doet, dan komt deze binnen als een aanvraag IOAW ipv WWB. Het betreft beide een bijstandsuitkering en veel mensen weten niet eens dat ze IOAW hebben ipv WWB, het is namelijk dezelfde vragenlijst die ze invullen. Hoe dit uiteindelijk bij de Gemeentes wordt opgepakt weet ik niet, daar heb ik vanuit mijn werk geen kijk op.

Verder lees ik de OP anders dan jij denk ik. Er staat letterlijk:

Een familielid van me, bijna 60 jaar, heeft al tientallen jaren een bijstandsuitkering en geen sollicitatieplicht meer.

Waar lees jij of dit een WWB is of iets anders? Bijstandsuitkering kan WWB zijn of IOAW. Op de leeftijd van 60 ga ik uit van IOAW :)
Pagina: 1