Toon posts:

Mag vervelende 'write caching' niet uitzetten voor ext. HD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai, Ik hoop dat julllie mij willen helpen wat vragen te beantwoorden, 'k heb al slapeloze nachten
hierover. Ik heb een 500GB Samsung hardeschijf (SATA) extern in een icybox-behuizing zitten.
(schijf wordt ook extern gevoedt)
Het is middels een sata-kabeltje op een "Sweex SATA1 PCI-controller" aangesloten op mijn PC.

Gister keek ik onder: properties/policies van mijn 3 harde schijven en zag onderstaand voorbeeld
(deze screenshot is van mijn 250GB sata schijf die intern zit,
maar geldt voor de 500GB sata schijf die extern zit precies hetzelfde)

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a158/alcappuccino/capture_10022008_130100-1.jpg

Ik ben nooit gek geweest op "write caching" sinds win98, enkelt voor msdos kon ik het begrijpen.
Waarom kan ik de optie niet veranderen in "optimize for quick removal"? en is het zg."greyed out"?
Kan het zijn dat er helemaal geen sprake is van write caching in mijn geval en dat het daarom greyed out is,
lk ben confused.

System Specs: WinXPpro SP2, 512MB ddr, athlon 1400, 250GB sata1 schijf (intern op pci controller), 500GB Samsung schijf (deze zit in externe behuizing en wordt extern gevoedt en zit ook aangesloten op de pci-sata controller middels sata-kabeltje naar pc), maxtor 60GB ide (op ide0)

Ik heb op internet al veel gelezen hierover maar mijn vraag wordt nergens beantwoord,
De ene wil het aan terwijl het op uit staat en anderen kunnen windows niet installeren hierdoor.
Ik wil het gewoon uit.
In de faq ook algekeken en al wat gelezen over "write caching" maar ze vertellen me eigenlijk niets nieuws. En ajb geen opmerkingen als "waarom wil je het uitzetten, het is voor performance!" Het is gewoon niet safe voor een externe schijf vind ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2008 14:09 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je de nieuwste drivers al geprobeerd voor je s-ata controller? Op de site van sweex of de site van de fabrikant van de chipset.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bij de meeste SATA controllers staat write caching altijd aan. Alleen als je een controller hebt met AHCI mode kan je dit mogelijk uit zetten. Kijk eens in je bios welke mogelijkheden je voor SATA hebt. Vaak kom je de volgende opties tegen "Normal (IDE)", "AHCI" of "Raid".

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.