Eerst BSOD met XP, nu bevriezen met Vista

Pagina: 1
Acties:

• e.dentifier
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-03-2025
Eerst had ik XP draaien op mijn systeem, regelmatig kreeg ik helaas een BSOD.
Toen heb ik Vista 64 geïnstalleerd, wat even goed ging.
Een weekje na het installeren van 2GB extra ging het weer mis.
Mijn scherm bevroor bijna elke dag (geen foutmelding).
Nu probeer ik Vista 32 te installeren, maar hij wil niet meer opstarten (blijft hangen bij groene balkjes).
Om wel goed op te starten moet ik de stroom eraf halen, om vervolgens het weer in te schakelen.
Het wisselen/eruit halen van mijn oude/nieuwe geheugen maakt niks uit (dacht eerst van wel, maar bleek dus de stroom te zijn die ik eraf haalde |:(
Memtest levert geen fouten op, Sandra burnin en andere progs ook niet.
In de Bios heb ik het geheugen wel goed ingesteld (4-4-4-12 2.0V , volgens de beschrijving).
Ook hiermee spelen heeft niks opgeleverd 8)7

Ik heb het volgende systeem:
Moederbord: Asus P5B-E
CPU: Intel Duo Core 2.4GHz
Voeding: Zalman 600Watt
Video: Asus 8800GTS 320MB
Geheugen: 4 x Kingston 6400 DDR2 HyperX CL4
Opslag: 2 x 500GB Samsung in Raid0
CPU koeling: Scythe nogwat

Het systeem is ongeveer 3/4 jaar oud en gebouwd door Salland.
Helaas is Salland te ver rijden voor me (Utrecht), en mijn computer een tijd kwijt zijn is ook niet echt handig voor mijn studie. Ik begrijp er niks meer van... :?

Verwijderd

Probeer eerst eens de instellingen van je bios of factory defaults te zetten.... veilige modus.... system restore?....improvise dude!

• e.dentifier
Allemaal al gedaan.
Ook bios update gedaan,maar mocht helaas ook niet baten.
Je zou toch verwachten dat eventuele fouten zichtbaar worden door een burnin prog of memtest?
Heb trouwens meerdere progs geprobeerd om zeker te zijn.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 12:55
Hoe lang heb je bepaalde tests laten lopen? Memtest bijvoorbeeld geeft totaal geen goed beeld als je slechts 1 of 2 passes laat draaien. Bij voorkeur vele uren achter elkaar, net als burnin-tests.

Verwijderd

Probeer toch eens wat geheugenbankjes te verwisselen etc.
Trek wat overbodige hardware los (hdd, etc)

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Het zou ook nog aan je voeding kunnen liggen. Check of de waardes op je lijnen kloppen met een multimeter.

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• e.dentifier
Memtest heb ik meerdere keren laten lopen, waarbij de langste 8 uur was.
De burn-in ongeveer 4/5 uur.

Met het geheugen heb ik al alle mogelijke combo's geprobeerd.
Ik kan alleen mijn geluidskaart eruit trekken, om te testen.
De andere componenten kan ik er niet eruithalen, anders werkt hij niet meer.
(raid0 en geen onboard vga)

Voeding testen ligt net iets boven mijn computerkennis ben ik bang.
Was toen wel een goede voeding, iets van 100 euro.
Maar goed, dat sluit helaas geen fabrieksfout uit.

• e.dentifier
Iemand nog raad?

Verwijderd

en als je de 2 latjes er uit haalt werkt het wel weer goed?
zijn het dezelfde soort reepjes? merk, type

• e.dentifier
De reepjes zijn precies hetzelfde.
Het wisselen/eruit halen van de reepjes heeft niks uitgehaald.

Ik begrijp niet dat ik de stroom er compleet af moet halen, voordat ik de computer kan starten zonder dat hij vastloopt bij het opstartscherm.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Probeer clear cmos, als je dat al niet gedaan hebt, hij zal dan wellicht 2x booten.
Dan default settings laden en opslaan, rebooten en BIOS aanpassen naar jouw wensen.
Misschien is dat een idee?
Als je je cmos niet gecleared hebt, na het flashen, blijft er soms oude troep achter in bios rom.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• e.dentifier
Zal 'ns proberen de CMOS schoon te maken, zal wel met een jumpertje gaan neem ik aan?

Het vreemde is dat hij nu niet meer bevriest, alleen moet ik wel elke keer als ik hem opstart (of opnieuw opstart) eerst de stroom eraf halen een aantal seconden. Anders blijft hij weer hangen bij het opstart menu van Vista.

Het geheugen doet ook vreemd, zo geeft de Bios en CPU-Z 4GB aan, en Vista geeft 2GB aan.
Op GoT zag ik net ook al dat de P5B-E problemen geeft met 4GB geheugen.

Dat wordt dus weer lezen en proberen om een stabiele computer te krijgen ;(
Iig bedankt voor het meedenken _/-\o_

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Probeer met 2 sticks.
En mem geheel, op autosettings, niks manual invoeren. Ook niet VDimm.
Als dat niet werkt dan evt VDimm stap voor stap verhogen, maar nooit hoger dan 2.1V, tenzij door fabrikant aangegeven, maar niet aan je timings komen, gewoon auto.
Kijk wat ie doet, boot ie doe je er 1 bij, booten, doet ie het laatste erbij.
Als dat niet werkt, met 1 stick alle sloten proberen, wellicht dat er een slot gaar is.
Of met alle sticks, per stuk en 1 voor 1 alle slots nalopen, wellicht is er geheugenstick gefrituurd.
En je weet waarschijnlijk wel dat je onder 32bits versie hoogstens maar 3~3.25GB beschikbaar hebt van je 4 GB?

Edit: voor 4x1 of 4x2 gb moet je voor vista x64 een hotfix installeren, als je dat nog niet wist. :)

[ Voor 38% gewijzigd door DaLoona op 13-02-2008 18:06 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:54

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Als je uit de bovengenoemde oplossingen niks kan halen, kun je als een laatste vergezochte oplossing maxtor powermax even je harde schijven laten testen, gewoon een basic test, dan advanced en dan e.v.t. burn-in test. Heb je in ieder geval een vorm van zekerheid dat je harde schijf niet naar zijn gootje is. Onvoorspelbare krengen gaan soms al naar 2 weken kapot...

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Pagina: 1