Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zit wel met een heel vreemd verschijnsel, misschien ziet hier iemand die er zijn licht over kan laten schijnen : Op een nieuwe schijf heb ik vista installed terwijl in de bios de harddisk op "raid" stond. Dit is geen probleem want op het ich7r bordje wat ik heb ziet het intel raid systeem de schijf dan normaal als non-raid.

Na de install van vista heb ik het opgemerkt dat de bios op raid stond. Ik heb toen in vista de ahci driver geaktiveerd en daarna in de bios de schijf op ahci gezet. Voor de geinteresseerden je kan in vista achteraf ahci driver activeren:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\msahci
En zet de waarde "START" op hex 0

Dus opstarten en alles ok, behalve dan het feit dat het een fors stuk >Langzamer< draait als de bios op AHCI staat ipv RAID. Erg vreemd, ik had een kleine performace winst verwacht niet een fors performance verlies.

Ik heb nadien weer de bios op RAID gezet, en nu is alles weer snel zoals vanouds. Heeft iemand hiervoor een verklaring ?

Thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

HaseMike schreef op zondag 10 februari 2008 @ 22:46:
Ik zit wel met een heel vreemd verschijnsel, misschien ziet hier iemand die er zijn licht over kan laten schijnen : Op een nieuwe schijf heb ik vista installed terwijl in de bios de harddisk op "raid" stond. Dit is geen probleem want op het ich7r bordje wat ik heb ziet het intel raid systeem de schijf dan normaal als non-raid.

Na de install van vista heb ik het opgemerkt dat de bios op raid stond. Ik heb toen in vista de ahci driver geaktiveerd en daarna in de bios de schijf op ahci gezet. Voor de geinteresseerden je kan in vista achteraf ahci driver activeren:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\msahci
En zet de waarde "START" op hex 0

Dus opstarten en alles ok, behalve dan het feit dat het een fors stuk >Langzamer< draait als de bios op AHCI staat ipv RAID. Erg vreemd, ik had een kleine performace winst verwacht niet een fors performance verlies.

Ik heb nadien weer de bios op RAID gezet, en nu is alles weer snel zoals vanouds. Heeft iemand hiervoor een verklaring ?

Thanks !
Meer info? Drivers, versies, hardware config etc.

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Valt eigenlijk niet veel over te zeggen omdat de optie in de bios zit en de drivers de standaard drivers van vista zijn :

Drivers : standaard vista drivers
hardware : moederbord conroexfire-esata2 met intel ich7r, E6600, 2gb ram, en tijdens de eerder beschreven verschijnselen 1 harddisk een WD3200AAJS.

[ Voor 25% gewijzigd door HaseMike op 10-02-2008 22:55 ]

• HaseMike
  • Niet online
Ik geef dit maar een schop naar boven, want ik zit nog steeds met dit probleem. Ook mijn nieuwe schijven hebben exact hetzelfde gedrag.

Iemand enig idee, ben vooral benieuwd naar het waarom.

Bedankt !

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

SATA mode ? DMA/PIO ? Wat meer info zou inderdaad geen kwaad kunnen zoals Yellowneck al meldt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Ok het was even zoeken hoe ik dat soort dingen kan zien onder vista, want in het bios staat alles op automatisch en de zaken die je kan aanzetten staan correct. Dit gaat overigens over de AHCI mode, in de raid mode zijn er geen parameters die je kan veranderen :

IDE mode : AHCI
Smart : Aan
32bit access : Aan

Met hdtune heb ik onder ahci mode het volgende uitgevonden :

Supported mode : UDMA mode 6 (Ultra ata/133)
Active mode : UDMA mode 5 (Ultra ata/100)

In de device manager staat in de ata-channels "current mode Ultra dma mode 6" dit lijkt elkaar dus tegen te spreken.

De read/write benchmarks met atto-256 zijn vrijwel gelijk tussen de ahci mode en de raid mode. Echter het opstarten en laden van programma's is duidelijk langzamer met de bios in AHCI mode als in RAID mode.

Hdtune leverd geen info over de access modes zodra de RAID optie in de bios aanstaat.

Hardware : Conroexfire-esata2 bord met E6600, 2x1gb mdt 667 ram, 8800GT, 2x Seagate 7200.10 250gb perpendicular recording drives en een dvd writer aan de ide channel.

Nog even ter verduidelijking :
- Het gaat hier dus puur over de bios instelling AHCI en RAID niet over een raid array.
- Vista geinstalled met de RAID optie aan in de bios, daarna in de registry de ahci driver aangezet en in de bios ook.
- Met ahci duurt vooral het laden van vista stukken langer (Dus na alle bios meldingen)

Al met al geen ramp, want ik laat in de bios de IDE mode gewoon op RAID staan, maar ik zou graag willen weten waar dit in hemelsnaam aan kan liggen.

EDIT : nog wat extra info :

- De vista load bar (dat lopende streepje bij laden) gaat met RAID mode nog geen 3x voorbij en met AHCI dik 5,5x. Daarna heeft het logo en het welkom scherm niet eens tijd om op het scherm te staaan bij RAID mode terwijl dat bij AHCI er rustig een paar seconden staat.

Overgens zijn die 7200.10 seagates geweldige drives, over de 100mb p/s max, niet hoorbaar en ook nog eens onder de 50 euro !

Bedankt !

[ Voor 12% gewijzigd door HaseMike op 15-02-2008 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allo,

Heb je al op de Intel-site gekeken welke versie van "Intel Matrix Storage Manager" onder Vista geinstalleerd kan worden voor je ICH7R chip op je mainboard (zo niet, laat de BIOS gewoon
op RAID staan, toch ?).

Check ook je BIOS-versie, de meest recente altijd doen (ook als de mainboard fabrikants niets over AHCI vermeldt in de change-log ... die dingen zijn nooit compleet ... ICT'ers zijn van nature lui).
Gebruik een DOS-diskette, dat Online-gedoe vanuit Windows helaas !

Bedenk dat "at bootime" de Vista-driver voor die Storage Manager gaat kleppen met de bios
controller voor AHCI i.p.v. RAID.
Vervolgens moeten de 2 of meer harde schijven ook nog eens allerlei NCQ-instructies - onder water - correct afhandelen (toch maar de Intel-site en allerlei nieuwsgroepen bekijken voor "RAID AHCI", even zoeken ...).

Dus: je werkt met de opvolger van RAID, nl. AHCI met een SATA-instructie set op je mainboard
in versie ICH7R terwijl 9R de meest recente versie is (oeps ?).

Kijk ook even of je schijven geschikt zijn voor NCQ (specs staan meestal op de site van de HD-fabrikant, verkoopsites maken er soms een zooitje van ...).

Die schijfcontroller kan natuurlijk voorzien worden van een firmware-upgrade, wordt alleen duur
via de fabrikant (zelf doen, laat maar ...geen garantie).

Tip: koop een paar nieuwe schijven, oude dingen in een externe USB- of eSATA doos, ietsje
simpeler alleen duurder (speed ? so pay !)

Ben zelf op mijn nieuwe Vista-64 van plan om dat wachten tijdens de koude-start (boottime time-out per schijf een minuut @*!?) als volgt op te lossen.

- De MS-support in KB922976 uitvoeren en de Msahci driver handmatig toevoegen aan het register VOORDAT ik de BIOS-settings ga wijzigen (backup Vista kan ik onder Phoenix POST in DOS altijd nog terugzetten - beetje PC fabrikant ... hoezo opnieuw installeren).
- Die nieuwe PC is afgeleverd met een RAID-0 op twee 500 Gb Barracuda's 7200.11 met NCQ
controllers, wisten ze bij Alternate.nl alleen niet wat AHCI betekent (toch maar zelf prutsen).
- Kijken of de sytem-bootup via AHCI inderdaad langzamer is dan onder RAID
(twee schijven hebben een schrijf-snelheid - volgens HD-Tune - tussen de 140-190 Mb/sec
- watblief -: 3 benchmarks op rij, nou de leessnelheid nog, niet onbelangrijk).
- Ook maar even de SATA-kabels vervangen, 75cm i.p.v. 45cm strak zonder knik erin,
SATAII kan daar kennelijk niet tegen !
- Als die Intel Storage Manager onder Vista-64 werkt: toch maar even een RAID-0
configuratie combineren met RAID-1 (snelle partities en partities met een backup-image
realtime - een "matrix" volgens Intel - weer iets nieuws !).

Thuis prutsen aan een geassembleerde PC (3 maanden gestoeid met de specs, het mocht wat kosten) en gewoon op tijd je bed in !

Marc
Pagina: 1