Zwart beeld met ATI 1950 XTX (Kubuntu 7.10)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aTmosh
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kubuntu 7.10, Sapphire ATI 1950XTX, fglrx 8.1 (idem met 7.11/7.12)

Probleem: na laden van grafische splash screen (Kubuntu logo met balkje) gaat beeld op zwart. Switchen naar tty's werkt niet, of resulteert in zwart scherm met knipperend cursor linksboven. CTRL-ALT-DEL reboot systeem (op dat moment verschijnt splash screen met afbouwend balkje weer
), via ssh is wel te werken, dus het lijkt puur X.

Dit zowel met OSS ATI driver als fglrx. Volgens X.org log is er niets aan de hand, kaart wordt door fglrx herkend, geen foutmeldingen dat er geen display beschikbaar zou zijn. Monitor (Eizo CRT) blijft syncen dus mode is niet buiten bereik o.i.d.

In single user mode krijg ik een 80x25 textmode (eerst standaard BIOS font, ergens in bootproces verwisseld voor dunner lettertype). Allerlei vga=nnn boot opties halen niets uit of resulteren in een rare resolutie a la 320x240 (waarvan rechteronderkant zichtbaar, dus pas output als er iets van het scherm scrollt).

Kaart werkt prima onder Windows en bootend van verschillende Linux Live CD's (waaronder Kubuntu).

Weet iemand wat ik fout doe/wat ik kan proberen om toch beeld te krijgen?

• aTmosh
  • Niet online
aTmosh schreef op zondag 10 februari 2008 @ 22:01:
Kubuntu 7.10, Sapphire ATI 1950XTX, fglrx 8.1 (idem met 7.11/7.12)
En idem met 8.02. Splash screen op 63,9 kHz (60 Hz verticaal), daarna zwart of knipperend cursor linksboven op 48,3 kHz (60 Hz vert.), bij CTRL-ALT-DEL weer werkend splash screen op 63,9 kHz.

/var/log/Xorg.0.log weet geen fout (op missende device section voor BusID 6:0:1 na, TV-out? 6:0:0 is kaart), /var/log/syslog zegt voor fglrx niets vreemds, kdm echter "Unable to fire up local display :0; disabling".

Ik heb het gevoel dat dit of een bug is i.c.m. met mijn X1950 XFX (iets met address space), of een hele domme xorg.conf iets wat ik over het hoofd zie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aTmosh
  • Niet online
VESA heb ik op de een of andere manier aan de praat, daarna komt Kubuntu er zelf mee dat het hardware heeft gevonden waar proprietary drivers voor beschikbaar zijn en of ik die wil installeren, als ik dat doe krijg ik een oudere versie van fglrx die net zo op zwart gaat (alleen met meer fouten in de syslog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 18:14
Dit lijkt me een probleem met Compiz of met Xgl.
Is Xgl nog geinstalleerd? zo ja, deinstalleren. Is met de huidige drivers niet meer nodig.
Werkt het dan nog niet, zorg dan dat compiz niet gestart wordt, of kill hem.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aTmosh
  • Niet online
laurencevde schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 15:35:
Dit lijkt me een probleem met Compiz of met Xgl.
Is Xgl nog geinstalleerd? zo ja, deinstalleren. Is met de huidige drivers niet meer nodig.
Werkt het dan nog niet, zorg dan dat compiz niet gestart wordt, of kill hem.
Compiz was niet geïnstalleerd, van xgl alleen een library waar van alles en nog wat van af hing (waaronder kubuntu-desktop).

Maar ik heb het probleem gevonden: eerst oude fglrx uit Ubuntu repository (8.37.x o.i.d.) gedeïnstalleerd, dan op zoek gegaan naar nog meer conflicterende meuk - xorg-driver-all waaronder radeon en ati drivers verwijderd, hierna fglrx 8.02 nog een keer geïnstalleerd en toen werkte het eindelijk.

Wel een beetje jammer omdat dit een externe USB schijf is die ik overal naar toe mee wil nemen, als daar weer een ander merk/type kaart in zit kan ik weer met drivers aan de gang. de xorg-all driver package had dat mooi afgedekt, maar goed.

In ieder geval bedankt voor de feedback :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-10 18:21
Kan je dan niet gewoon beter een LiveCDtje meenemen en je externe disk mounten? LiveCDtjes hebben tenminste ondersteuning voor zo'n beetje alle gangbare hardware en hoeven niet persee sloom te zijn als je ze in je ram laadt.

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aTmosh
  • Niet online
_eXistenZ_ schreef op maandag 25 februari 2008 @ 23:27:
Kan je dan niet gewoon beter een LiveCDtje meenemen en je externe disk mounten?
Bij een Live CD ben ik grotendeels gebonden aan de instellingen van de distro, booten vanaf de schijf geeft volledige controle. En je kan het makkelijker up to date houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aTmosh
  • Niet online
Het heeft even geduurd maar het is me eindelijk gelukt, met Kubuntu 10.04 en OSS radeon (ati) driver werkt de 1950XTX eindelijk volledig :) (op hogere dan standaard resolutie console voor X na dan, hogere res met grub2 lukt wel vreemd genoeg)

Het grote probleem met de proprietary fglrx drivers was altijd dependencies, R5x0 serie wordt alleen in legacy driver ondersteund, legacy driver werkt niet met nieuwe kernels en dus distro's.

Het grote probleem met OSS driver hier was altijd de refresh rate, dat werkt nu eindelijk ook. xvidtune werkt niet meer (ook niet op Debian Lenny met GF4200 Ti vreemd genoeg, ik meen dat dit in Etch nog werkte, vermoedelijk een xorg of nvidia driver update), maar gelukkig heb ik op de een of andere manier toch perfecte centrering (heb zo'n vermoeden dat de modeline regel gedeeltelijk wordt genegeerd en door EDID wordt overruled).

Interessant gegeven: dit geldt alleen voor DVI-0 poort, DVI-1 poort werkt refresh rate correct instellen alleen als ik tijdens het booten mijn KVM op een andere poort zet. Vermoedelijk omdat de KVM andere EDID data stuurt dan mijn monitor in pass-through mode.

Hm, heb in de tussentijd ook mijn KVM vervangen (Aten Masterview CS-88a -> CS1758), misschien dat deze ook beter omgaat met EDID pass-through e.d.
Pagina: 1