Preventie van Gegevensuitvoering (DEP) fouten

Pagina: 1
Acties:

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 19:25
Sinds ik mijn processor (E8500) van stock naar 4140 (460 x 9) heb overgeclocked krijg ik bij sommige programma's een fout melding met daarbij het verhaal dat het programma niet meer goed werkt en vervolgens wordt ik doorgewezen naar het volgende verhaal:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v289/outlandos/DEP.jpg

Het aparte is dat dit enkel voorkomt bij programma's die mijn CPU volledig stressen, zoals ORTHOS en ook na veelvuldig gebruik van PIcalculation.

Weet iemand misschien hoe dit komt en wat ik eraan kan doen?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

das trouwens wel een redelijk heftige overclock, weet je zeker dat je config nu stabiel is?

geen flauw idee wat die DEP nu eigenlijk doet, het lijkt me iets vaags windows achtig geval wat in ieder geval slecht vertaald is. Er van uitgaande dat je PC 100% stabiel is (getest met een stresstest programma (orthos) oid), zou je misschien die DEP waarschuwing uit kunnen zetten. Ik ben het ding nog nooit tegen gekomen, en als je een fatsoenlijke virusscanner hebt, lijkt dit DEP geval redelijk overbodig.

misschien dat de mensen die hieronder reageren wat nuttigere info over het DEP kunnen geven, ik kom ook niet verder dan de windows help

-_-

• outlandos
M2M schreef op zondag 10 februari 2008 @ 21:56:
das trouwens wel een redelijk heftige overclock, weet je zeker dat je config nu stabiel is?

geen flauw idee wat die DEP nu eigenlijk doet, het lijkt me iets vaags windows achtig geval wat in ieder geval slecht vertaald is. Er van uitgaande dat je PC 100% stabiel is (getest met een stresstest programma (orthos) oid), zou je misschien die DEP waarschuwing uit kunnen zetten. Ik ben het ding nog nooit tegen gekomen, en als je een fatsoenlijke virusscanner hebt, lijkt dit DEP geval redelijk overbodig.

misschien dat de mensen die hieronder reageren wat nuttigere info over het DEP kunnen geven, ik kom ook niet verder dan de windows help
Nou, ik kan dus niet echt testen of mijn systeem 100% stabiel is, want Orthos ligt er steeds na een paar minuten uit met die DEP foutmelding.

In ieder geval heb ik 10 maal 3DMark06 gedaan zonder vastlopen en speel ik al enkele uren CoD4 zonder problemen.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Outlandos schreef op zondag 10 februari 2008 @ 21:59:
[...]

Nou, ik kan dus niet echt testen of mijn systeem 100% stabiel is, want Orthos ligt er steeds na een paar minuten uit met die DEP foutmelding.

In ieder geval heb ik 10 maal 3DMark06 gedaan zonder vastlopen en speel ik al enkele uren CoD4 zonder problemen.
blijkbaar is hij toch niet 100% en is er iets wat er voorzorgt dat het programma afgesloten word.
Zet hem eens 50 mhz lager ofzo en kijk of het dan wel goed gaat.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

U CPU is niet stabiel, want Orthos crasht. Het is niet omdat ie geen mooie messagebox geeft dat er iets mis is, dat er niets mis is (wat een zin :P )

Geef u CPU eens wat meer prik?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• outlandos
geforce5_guy schreef op zondag 10 februari 2008 @ 22:04:
[...]

blijkbaar is hij toch niet 100% en is er iets wat er voorzorgt dat het programma afgesloten word.
Zet hem eens 50 mhz lager ofzo en kijk of het dan wel goed gaat.
Ik heb zojuist de FSB verlaagt van 260 naar 250 en tot nu toe loopt Orthos nog goed, maar hij draait pas 5 minuten.

Dit zijn trouwens de temps en volts na die 5 minuten:

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/ofy7fm.jpg

Alles veilig? :+

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:54
Je kan DEP wel ergens uitschakelen, maar ik weet niet exact waar. Moet je even via Google zoeken, DEP is namelijk die nieuwe bit die meekwam met de Athlon 64 (NX-bit volgens mij) dat de executie van bepaalde virussen moet voorkomen. Blijkbaar gaat daar door de OC nu iets mis. Opzich kun je wel leven zonder DEP dus als je die uitzet en je kan een stuk verder komen is er weinig mis.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48
rechterklik op deze comp > eigenschappen > geavanceerd, dan DEP ofzow

Inventaris - Koop mijn meuk!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Neh, DEP is Data Execution Prevention, een mechanisme in je CPU dat zorgt dat applicaties geen geheugencode kunnen uitvoeren die bedoeld is als data ipv programmacode. Zo werken veel virussen/exploits, en DEP voorkomt dat.
Voor uitzetten moet je in BIOS voor wezen, Execute Disable Bit oid uitzetten. Maar ik zou eerder een paar MHz lager klokken als ik jou was, is toch wel prettig als je CPU niet spontaan data gaat uitvoeren. De foutmelding doet me geloven dat de CPU door de hoge snelheid niet in staat is om goed onderscheid te maken tussen data en programmacode.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 23:27

ralpje

Deugpopje

Je kunt DEP voor bepaalde software uitschakelen via computereigenschappen, of DEP volledig uitschakelen via een switch in de boot.ini :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• GENETX
BèR schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:45:
Neh, DEP is Data Execution Prevention, een mechanisme in je CPU dat zorgt dat applicaties geen geheugencode kunnen uitvoeren die bedoeld is als data ipv programmacode. Zo werken veel virussen/exploits, en DEP voorkomt dat.
Voor uitzetten moet je in BIOS voor wezen, Execute Disable Bit oid uitzetten. Maar ik zou eerder een paar MHz lager klokken als ik jou was, is toch wel prettig als je CPU niet spontaan data gaat uitvoeren. De foutmelding doet me geloven dat de CPU door de hoge snelheid niet in staat is om goed onderscheid te maken tussen data en programmacode.
Dat valt wel mee, ik heb in 1,5 jaar tijd maar 1 keer DEP voorbij zien komen tot nu toe. Toen dat gebeurde wist ik ook al dat er een virus ergens was. Kun je wat mij betreft dus rustig uitzetten.

• outlandos
chaoscontrol schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:41:
rechterklik op deze comp > eigenschappen > geavanceerd, dan DEP ofzow
Thanks, hij staat nu uit en ik heb ook de FSB van 260 naar 250 verlaagt en so far so good!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
GENETX schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:57:
[...]
Dat valt wel mee, ik heb in 1,5 jaar tijd maar 1 keer DEP voorbij zien komen tot nu toe. Toen dat gebeurde wist ik ook al dat er een virus ergens was. Kun je wat mij betreft dus rustig uitzetten.
Nee, je levert juist het bewijs dat het nut heeft. :X

{signature}

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Als het je doel is om een stabiel systeem te hebben zou ik DEP aanzetten en je CPU wat minder hoog overclocken. Het is namelijk een fout die je CPU maakt door de te hoge overclock.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• outlandos
Mentox schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:52:
Als het je doel is om een stabiel systeem te hebben zou ik DEP aanzetten en je CPU wat minder hoog overclocken. Het is namelijk een fout die je CPU maakt door de te hoge overclock.
Kan het je CPU schaden? Want programma's waarbij ik DEP uitzet lopen allemaal prima, maar als ik hierdoor mijn CPU kapot zou kunnen maken wil ik dit ook weer niet natuurlijk...

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Outlandos schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:57:
[...]
Kan het je CPU schaden? Want programma's waarbij ik DEP uitzet lopen allemaal prima, maar als ik hierdoor mijn CPU kapot zou kunnen maken wil ik dit ook weer niet natuurlijk...
Correctie: je DENKT dat je programma's prima lopen.
Wat is je definitie van "prima"? Een applicatie die niet crasht en goede output lijkt te produceren?

Als die ene applicatie DEP errors geeft boven een bepaalde snelheid zal er onderwater vast nog wel wat meer fout gaan. En dan is het alleen nog maar wachten op crashende applicaties, datacorruptie, een corrupt filesysteem enz.

Kortom, terugdraaien die snelheid en een veilige marge aanhouden.

En als je de betrouwbaarheid van je systeem minder belangrijk acht dan de snelheid, dan zou je toch op zijn minst goede backups gaan maken.

• GENETX
Hallo, wanneer werd DEP geintroduceert? Juist! Met de AMD Athlon 64. Oftewel, alle oude Pentium4's, Pentium 3's en Athlon XP's waren vroeger zo slecht omdat ze geen DEP hadden?

DEP is gewoon een beveiligingstrucje tegen kwaadwillende software. Mocht je die gok nemen, hetzelfde risico als een CPU < AMD Athlon 64 dan kun je het prima uitzetten.

Kortom: DEP uitzetten is niet echt iets dat je PC direct slecht maakt. Maar dat DEP nu zit te klieren geeft wel aan dat het misschien niet goed zit. Lopen andere programma's met DEP aan wel goed? Anders zou je zonder DEP kunnen OC-en en testen en zodra je bij je max zit DEP weer aanzetten en kijken of je games ed geen problemen geven.

[ Voor 32% gewijzigd door GENETX op 11-02-2008 18:40 ]

• Voutloos
  • Niet online
GENETX schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:33:
Maar dat DEP nu zit te klieren geeft wel aan dat het misschien niet goed zit.
Nee, niet misschien, er zit zeker weten iets niet goed, want je moet nooit data uitvoeren.

{signature}

• GENETX
Voutloos schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:47:
[...]
Nee, niet misschien, er zit zeker weten iets niet goed, want je moet nooit data uitvoeren.
Je bent aan het overclocken. Het kan dus zijn dat OF DEP datacorruptie geeft OF de CPU door de OC datacorruptie geeft.

Door overlocken kan spul instabiel worden. Waardoor, omdat de data niet goed wordt overgebracht. Zo kan DEP een 1 lezen ipv een 0 waardoor hij gaat mekkeren.

Zoals ik al zei: Ik ben het 1 keer met een virus tegen gekomen en ik denkd at de meesten van jullie nog geen eens een scherm hebben tegengekomen. Conclusie: 99,9999% van de tijd gaat DEP niet mekkeren.

Ik stel dus dat DEP niet gaat mekkeren bij deze OC omdat er "data" zou worden uitgevoerd, maar puur door onstabiliteit waardoor de waarde niet goed wordt verwerkt (corruptie door de CPU) waardoor DEP gaat mekkeren.

Mijn hypothese:
CPU werkt prima op deze snelheid want Windows en wat kleinere apps geven geen problemen. Alleen wanneer de CPU op 100% belasting wordt gezet gaat DEP mekkeren. Waarom, omdat er datacorruptie optreed op die snelheid, en dan met name in het stuk waar DEP zich bezighoudt. Wss kan de shakeling van DEP de snelheid niet aan, zeker op 100% waardoor waarden of corrupt aankomen, of te laat worden verwerkt oid.

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 11-02-2008 18:59 ]

• geforce5_guy
  • Niet online
GENETX schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:52:
[...]

Je bent aan het overclocken. Het kan dus zijn dat OF DEP datacorruptie geeft OF de CPU door de OC datacorruptie geeft.

Door overlocken kan spul instabiel worden. Waardoor, omdat de data niet goed wordt overgebracht. Zo kan DEP een 1 lezen ipv een 0 waardoor hij gaat mekkeren.

Zoals ik al zei: Ik ben het 1 keer met een virus tegen gekomen en ik denkd at de meesten van jullie nog geen eens een scherm hebben tegengekomen. Conclusie: 99,9999% van de tijd gaat DEP niet mekkeren.

Ik stel dus dat DEP niet gaat mekkeren bij deze OC omdat er "data" zou worden uitgevoerd, maar puur door onstabiliteit waardoor de waarde niet goed wordt verwerkt (corruptie door de CPU) waardoor DEP gaat mekkeren.

Mijn hypothese:
CPU werkt prima op deze snelheid want Windows en wat kleinere apps geven geen problemen. Alleen wanneer de CPU op 100% belasting wordt gezet gaat DEP mekkeren. Waarom, omdat er datacorruptie optreed op die snelheid, en dan met name in het stuk waar DEP zich bezighoudt. Wss kan de shakeling van DEP de snelheid niet aan, zeker op 100% waardoor waarden of corrupt aankomen, of te laat worden verwerkt oid.
Zijn processor is gewoon niet stabiel op die snelheid waardoor hij gewoon dingen doen die niet goed gaan en dus treed DEP in. Hij moet DEP dus niet uitzetten maar de bron van het probleem aanpaken.

En dat is gewoon en iets te hoge OC.

• outlandos
Ik kreeg die DEP fout ook tijdens het internetten zonet met IE. |:(

Maar nu ik via configuratie scherm DEP heb uitgezet voor zowel IE als Orthos krijg ik geen fouten meer.

Ik heb Orthos zojuist een uur gedraaid zonder fouten, hoe kan het dan zijn dat wanneer DEP aanstaat ik wel fouten krijg en zonder DEP alles 100% stabiel lijkt?

Vannacht ga ik 12 uur lang Orthos laten lopen en als dat goed blijft gaan laat ik deze OC lekker staan, fuck DEP! ;)

• geforce5_guy
  • Niet online
Outlandos schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:23:
Ik kreeg die DEP fout ook tijdens het internetten zonet met IE. |:(

Maar nu ik via configuratie scherm DEP heb uitgezet voor zowel IE als Orthos krijg ik geen fouten meer.

Ik heb Orthos zojuist een uur gedraaid zonder fouten, hoe kan het dan zijn dat wanneer DEP aanstaat ik wel fouten krijg en zonder DEP alles 100% stabiel lijkt?

Vannacht ga ik 12 uur lang Orthos laten lopen en als dat goed blijft gaan laat ik deze OC lekker staan, fuck DEP! ;)
Je negeert dus een symptoom van een te hoge OC. Dus je negeert hem en gooit dus een beveiliging weg. Later klagen als je bestand systeem corrupt is.....

Als DEP al gaan zeuren dat je code uitvoerd die niet klopt of niet kan werken wat zal de rest dan doen denk je....

Het kan 9 van de 10 keer goed gaan maar 1x een corrupt bestand hierdoor van een belangrijk verslag lijkt me niet wenselijk.

Maar je moet het zelf weten.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
geforce5_guy schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:52:
[...]

Je negeert dus een symptoom van een te hoge OC. Dus je negeert hem en gooit dus een beveiliging weg. Later klagen als je bestand systeem corrupt is.....

Als DEP al gaan zeuren dat je code uitvoerd die niet klopt of niet kan werken wat zal de rest dan doen denk je....

Het kan 9 van de 10 keer goed gaan maar 1x een corrupt bestand hierdoor van een belangrijk verslag lijkt me niet wenselijk.

Maar je moet het zelf weten.
hallo dep is ook niet heilig ofzo, als ik een cs server draai met de plugin es-tools dan grijpt dep ook de hele tijd in, betekent dit dan dat mijn systeem instabiel is? nee
ik maak gewoon een exception aan voor die programmas waarvoor het nodig is, uitzetten hoeft dus niet maak gewoon een exceptie aan voor orthos en klaar ben je.

• geforce5_guy
  • Niet online
IRCfreAk schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 21:16:
[...]

hallo dep is ook niet heilig ofzo, als ik een cs server draai met de plugin es-tools dan grijpt dep ook de hele tijd in, betekent dit dan dat mijn systeem instabiel is? nee
ik maak gewoon een exception aan voor die programmas waarvoor het nodig is, uitzetten hoeft dus niet maak gewoon een exceptie aan voor orthos en klaar ben je.
Het is niet heilig maar als hij hem 50 mhz terug klokt dan gaat orthos wel goed wat duid dat het wel met zijn OC te maken heeft.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IRCfreAk schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 21:16:
[...]

Dat betekent dat het programma wat je draait bagger geprogrammeerd is :) Het probleem zit hier dus niet in DEP.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• outlandos
Mjah als Orthos 12 uur achter elkaar stabiel loopt dan laat ik het zo.

En anders zet ik um wel iets terug. Probleem is alleen dat ie nou op 460 x 9 loopt en nergens last van heb. Maar toen ik um op 450 had gezet eerder vandaag kreeg ik die DEP fout tijdens IE. :o

Toen heb ik voor IE dus ook DEP uitgezet en sindsdien nergens last meer van en nu heb ik um weer lopen op 460.

Maar morgenochtend zal ik het weten (orthos gaat de hele nacht aan), ik hou ook gelijk een temp grafiekje bij.

[ Voor 14% gewijzigd door outlandos op 12-02-2008 22:14 ]

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
DEP geeft wel vaker onverwachte fouten is mijn ervaring, zelfs met niet-overclockte en niet met virus besmette pc's. Ik zou het in Windows zo instellen dat ie alleen Windows + services beveiligd en niet alle programma's, dan heb je er waarschijnlijk geen last meer van, en anders is het toch je overclock.

• joopv
  • Niet online
Outlandos schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 20:23:
Fuck de betrouwbaarheid van je systeem. Ik hoop dat je nooit data uitwisseld met anderen, via torrents of usenet of p2p of us usb sticks/disks of wat dan ook. Want van nu af aan is alle data afkomstig van je systeem per definitie onbetrouwbaar.

Orthos is alleen een CPU stress tooltje. De cpu is maar een klein onderdeel van je hele systeem. Wat dacht je van alle I/O zoals pci bus, IDE/SATA/USB communicatie, test je die ook?

• outlandos
joopv schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 00:40:
[...]

Fuck de betrouwbaarheid van je systeem. Ik hoop dat je nooit data uitwisseld met anderen, via torrents of usenet of p2p of us usb sticks/disks of wat dan ook. Want van nu af aan is alle data afkomstig van je systeem per definitie onbetrouwbaar.

Orthos is alleen een CPU stress tooltje. De cpu is maar een klein onderdeel van je hele systeem. Wat dacht je van alle I/O zoals pci bus, IDE/SATA/USB communicatie, test je die ook?
Dan zou ik de nieuwsgroepen maar ontwijken als ik jou was. 8)7

• GENETX
[...]

Is het te hopen voor jou dat daar geen mensen op zitten met een AMD Athlon XP of eerste generaties Pentium4's of eerder. Die zijn dus per definitie ook onbetrouwbaar volgens jou.

Wanneer snappen de mensen in dit topic nou dat DEP de Microsoft benaming in van de "Non Executable"-bit is die nieuw mee kwam in AMD Athlon 64. DEP wordt pas ondersteund vanaf Windows XP SP2 zelfs.... En dan dus ook alleen door AMD Athlon 64's, AMD Phenom, AMD Turion, AMD Sempron (behalve de S-A versies),Latere Pentium4's en Core (2) Duo ondersteund. Oudere CPU's hebben simpelweg geen ondersteuning voor DEP.

Ja, het kan een teken zijn dat de CPU niet helemaal lekker is op die snelheid. Maar je zit gewoon op de beveiliging van een iets oudere CPU zonder deze NX-bit. Misschien kun je zelfs nu wel verder overclocken omdat alleen deze bit corrupte data binnenkreeg. Of het echt een goed iets is betwijvel ik. Maar er is IMHO geen groot risico aan het uitzetten van DEP zelf.

Verdiep je A.U.B. eerst eens in de techniek er achter en de risico's die een hogere clocksnelheid mee kan brengen voor je gaat bleren. Zoals gezegd, een hogere snelheid kan betekenen dat bepaalde data corrupt wordt door ruis of dergelijke effecten. Daardoor kan DEP gaan mekkeren, terwijl dat onterecht is. Het lijtk me dat wanneer Orthos 12 uur prima draait dat je er wel vanuit kan gaan dat alles prima is. Wie weet klok je weer wat hoger en kun je DEP misschien zelfs wel weer aan zetten. Als dedata echt corrupt was geweest had Outlandos al lang een blauw scherm gezien.

Er zijn dus mensen hier die beweren dat onze 2 AMD Athlon XP systemen en 1 Pentium 4 systeem beter per direct een enkeltje straat kunnen krijgen |:(

[ Voor 22% gewijzigd door GENETX op 13-02-2008 10:44 ]

• outlandos
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v289/outlandos/everestST1.png

Loopt perfect, al moest ik wel de FSB van 460 verlagen naar 445 om het 100% stabiel te krijgen.

Everest is niet uitgesloten van DEP trouwens.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Er zijn dus mensen hier die beweren dat onze 2 AMD Athlon XP systemen en 1 Pentium 4 systeem beter per direct een enkeltje straat kunnen krijgen
Onwijs veel virussen installeren zich door middel van Buffer Overflows. Met DEP sluit je die allemaal buiten. Is het die paar MHz dan waard om dat overboord te gooien?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Voutloos
  • Niet online
GENETX schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 10:23:
Maar je zit gewoon op de beveiliging van een iets oudere CPU zonder deze NX-bit. ...

Er zijn dus mensen hier die beweren dat onze 2 AMD Athlon XP systemen en 1 Pentium 4 systeem beter per direct een enkeltje straat kunnen krijgen |:(
Nee, dat zegt niemand. Ja, je zet dan een beveiliging uit welke vroegah niet aanwezig was, maar belangrijker: je weet dat deze beveiliging nut heeft zodra je een dep melding krijgt.

Verder hoeft corrupte data lang niet altijd direct tot zichtbare symptomen te leiden (bv. blue screens). Volgens mijn definitie heb je bij elke data corrupte (bv. DEP warning) een minder stabiel systeem.

{signature}

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 18:14
[...]

Wat een onzin.
Zoals eerder gezegd zorgt DEP er alleen voor dat programma's geen gebruik kunnen maken van buffer overflows en andere programmeerfouten in bestaande programma's, waardoor ze dingen kunnen doen die niet zouden mogen (bvb low-level toegang krijgen tot je CPU of HD).
Het feit dat DEP uitstaat heeft niets te maken met corrupte data. Als je een document krijgt van iemand die geen DEP heeft heb je niets te vrezen zolang je zelf DEP hebt.
DEP is geen virusscanner die garandeerd dat alle data op je PC virus / malware vrij is... dus alle data van PC's is per definitie onbetrouwbaar :z

• KneoK
  • Laatst online: 23-05 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

Wat worden er hier lekkere kortzichtige conclusies getrokken zeg :)

Het feit dat DEP niet bijdraagt aan betrouwbaarheid van data of andere zaken doet he-le-maal niets af aan het feit dat het programma niet blij met de overclock is. Als het een willekeurig ander programma was geweest dan had iedereen hier geroepen dat het systeem instabiel is maar omdat het een volgens velen onbelangrijk stukje OS is maakt het niet uit dat dat vastloopt. En het feit dat het beter loopt als de FSB lager staat geeft gewoon aan dat de fouten direct verbonden zijn aan de overclock. Als 3DMark vastloopt dan klokken we ons systeem terug, als we BSOD's krijgen dan klokken we terug, maar als DEP fouten genereert dan is er niets aan de hand ?

Haha, met mijn processor op 4GHz kom ik Windows niet in, op 3,8GHz wel. Zal ik maar meteen gewoon DOS 6.22 installeren ? Want in DOS loopt de processor zonder moeite op 4GHz. Of kies ik er toch voor om de processor maar iets terug te zetten en wel stabiel in Windows kunnen klikken.
Misschien een extreem voorbeeld, maar mijn mening is dat als software op normale kloks geen fouten meldt en op hogere kloks wel dat er dan iets is met de systeemstabiliteit. Dan kun je Orthos draaien wat je wilt en hoe lang je wilt, 100% stabiel ben je pas als het systeem overgeklokt exact zo loopt als op minder hoge clocks en dat is in dit geval gewoon niet zo.

450MHz of 460MHz FSB is gewoon ontzettend hoog. Daarbij komt de volgende zin op mij over alsof je van stockspeeds maar ineens bedacht dat bijna 200MHz extra FSB ruimte weleens handig zou kunnen zijn en de processor maar eens asociaal ver overgeklokt moet worden (niets mis mee als het stabiel blijft draaien, maar ik doe het stapje voor stapje).

"Sinds ik mijn processor (E8500) van stock naar 4140 (460 x 9) heb overgeclocked "

Hoe denkt de meerderheid er hier trouwens over dat het weleens zo zou kunnen zijn dat bepaalde code zo corrupt raakt door de overclock dat DEP het niet meer als valide code ziet ? Het zal echt geen simpel vergelijkingsprogramma'tje zijn die alleen reageert als hij in code ziet "$TryToInstallVirus = true" maar zal een ingewikkeld systeem zijn die naar bepaalde patronen zoekt en het zou zo kunnen zijn dat datacorruptie ertoe leidt dat valide code zo in de knoei raakt dat het aan een bepaald patroon gaat voldoen.

Verder zouden specs wel handig zijn, want wat heb je bijvoorbeeld voor geheugen ? Wellicht dat het geheugen gewoon niet op 460 wil draaien en dat daar het probleem zit.

Wil hier overigens absoluut niet lopen beweren dat de TS DEP aan moet laten staan, want als het zonder DEP stabiel genoeg loopt dan zal het mij worst wezen of het systeem een keer in het kwartier reboot of 90 dagen aaneengesloten aan kan staan, da's de keus voor de TS.

• outlandos
Ik heb de FSB maar even terug gezet naar 445 x 9 (4005) en tot nu toe nog geen DEP tegengekomen. :+

Ik heb trouwens PC8000 (1000 MHz) RAM dus dat kan het probleem zoiezo niet zijn.

Morgenavond ga ik wel even mijn profiel bijwerken zodat m'n specs voor iedereen zichtbaar zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door outlandos op 13-02-2008 22:32 ]

• GENETX
Toch is er een verschil: Is alleen het "DEP" gedeelte niet blij met de OC of de hele CPU. En is het een wall of niet?

Zonder Windows kun je niet snel, zonder DEP wel. Als die CPU dan opeens nog veel verder kan klokken, waarom niet? Je bent tenslotte tweakert. Het kan zelfs zo zijn dat wals je de FSB nog verder omhoog gooit je geen enkel probleem meer hebt met DEP.

DEP is een feature van je CPU, niet een onmisbaar iets itt stabiliteit van je CPU.

• geforce5_guy
  • Niet online
GENETX schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:07:
[...]

Toch is er een verschil: Is alleen het "DEP" gedeelte niet blij met de OC of de hele CPU. En is het een wall of niet?

Zonder Windows kun je niet snel, zonder DEP wel. Als die CPU dan opeens nog veel verder kan klokken, waarom niet? Je bent tenslotte tweakert. Het kan zelfs zo zijn dat wals je de FSB nog verder omhoog gooit je geen enkel probleem meer hebt met DEP.

DEP is een feature van je CPU, niet een onmisbaar iets itt stabiliteit van je CPU.
DEP geeft aan dat de gegevens door de CPU gaan die niet te vertrouwen is ( of dat zo is laten we even links liggen )

Je wilt een betrouwbaar systeem. En hij geeft aan dat als hij wat minder oced de DEP meldingen weg blijven. Wat dus betekent dat hij ergens fouten maakt waar weet je niet.

Nu kan hij "geluk" hebben dat DEP de verkeerde blokt en dus niet uitvoerd waardoor zijn computer niet onderuit gaat.

Je wilt een betrouwbaar systeem en dat doe je niet door dingen uit te zetten dan ga je naar de oorzaak van het probleem wat bij hem dus de iets te hoger OC is.

Ik heb ook last gehad van DEP, maar dat kwam door Nero en niet door de CPU of wat anders.

Over DEP is echt goed over nagedacht en als een programma het voor elkaar krijgt dat hij ingrijpt lijkt mij het programma niet helemaal goed. Het kan een bug in het programma zijn die een buffer overrun veroorzaakt wat dus niet mag volgens DEP en dus ook niet hoord ;)

• KneoK

KneoK

GENETX schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:07:
[...]

Als een van de functies van mijn processor zijn werk niet goed doet dan is dat in mijn ogen per definitie niet stabiel. Als het wel werkt als ik de processor lager klok dan heeft het ook nog eens 100% te maken met de overklok.

Nogmaals, ik weet DEP absoluut op waarde te schatten en ik raad het ook absoluut niet af om DEP uit te schakelen maar ik ben van mening dat je niet over een 100% stabiel systeem kunt praten, want features moeten uitgeschakeld worden om dat wel te worden.

• GENETX
DEP kan zoals gemeld een verkeerde waarde doorkrijgen. Dit hoeft neit te betekenen dat de CPU zelf instabiel is en corrupte data doorgeeft. Alleen het DEP deel is instabiel. Ik ben ook van mening dat je beter iets terug kan klokken, maar het kan ook een "wall" zijn. Dat hij nog 100MHz verder overclocked en dat DEP opeens weer prima werkt. CPU's zijn soms raar ;).

Je moet je alleen als teweker afvragen of je zonder DEP kan leven, het is namelijk een soort van add-on en daardoor niet essentieel voor de correcte werking van de "standaard CPU"

Belangrijk: Instructiesets zoals x86, SSE, MMX. Die horen correct te werken
"Add on": DEP, EIST
Die geven je CPU extra functionaliteit, maar zijn zijn niet van belang voor de correcte werking van een CPU: Het berekenen van de juiste antwoorden op een instructie.

• Voutloos
  • Niet online
Het uitvoeren van data is geen correcte werking. Als jij overtuigd bent dat die melding _altijd_ ten onrechte is of enkel de DEP-check onjuist, so be it.

{signature}

• joopv
  • Niet online
SlasZ schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 16:51:
[...]
Wat een onzin.
Zoals eerder gezegd zorgt DEP er alleen voor dat programma's geen gebruik kunnen maken van buffer overflows en andere programmeerfouten in bestaande programma's, waardoor ze dingen kunnen doen die niet zouden mogen (bvb low-level toegang krijgen tot je CPU of HD).
Het feit dat DEP uitstaat heeft niets te maken met corrupte data. Als je een document krijgt van iemand die geen DEP heeft heb je niets te vrezen zolang je zelf DEP hebt.
DEP is geen virusscanner die garandeerd dat alle data op je PC virus / malware vrij is... dus alle data van PC's is per definitie onbetrouwbaar :z
Blijkbaar is mijn opmerking niet goed overgekomen.

Het feit dat DEP een onterecht alarm afgeeft bij clock x en goed werkt bij clock x - a is een teken dat er iets fout gaat, mogelijk dat er datacorruptie in de cpu plaatsvindt.

Ik geef toe dat het niet HOEFT te gebeuren, maar de kans is wel veel groter dan bij een systeem wat binnen normale marges stabiel draait.

Misschien kan de TS eens een file copieer aktie starten van een bestand van b.v. 700MB. Copieer bestand A naar B, B naar C, C naar D. En doe vervolgens een file compare tussen het orginele bestand A en de zoveelste generatie kopie D.
Doe deze test ook met het kopieeren van een groot bestand van bv een DVD drive en over de USB bus. En neem de ethernet ook mee als je wilt.

Ik heb meegemaakt bij een overclockt systeem dat er datacorruptie optrad vanwege fouten op de IDE of PCI bus. (bij dit soort akties loopt de data niet door de CPU heen).

Geloof me, het is niet leuk als je na een half jaar moet constateren dat van iedere 100MB op je HD er een paar bytes veranderd zijn na een kopieer aktie.

[ Voor 15% gewijzigd door joopv op 15-02-2008 08:01 ]

• KneoK

KneoK

GENETX schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 20:01:
DEP kan zoals gemeld een verkeerde waarde doorkrijgen. Dit hoeft neit te betekenen dat de CPU zelf instabiel is en corrupte data doorgeeft. Alleen het DEP deel is instabiel. Ik ben ook van mening dat je beter iets terug kan klokken, maar het kan ook een "wall" zijn. Dat hij nog 100MHz verder overclocked en dat DEP opeens weer prima werkt. CPU's zijn soms raar ;).

Je moet je alleen als teweker afvragen of je zonder DEP kan leven, het is namelijk een soort van add-on en daardoor niet essentieel voor de correcte werking van de "standaard CPU"

Belangrijk: Instructiesets zoals x86, SSE, MMX. Die horen correct te werken
"Add on": DEP, EIST
Die geven je CPU extra functionaliteit, maar zijn zijn niet van belang voor de correcte werking van een CPU: Het berekenen van de juiste antwoorden op een instructie.
We zullen het wat dit betreft denk ik niet eens worden :) Ik vind dat alle functies die een processor bevat voor 100% moeten werken om een processor stabiel te noemen, jij vind dat een processor al stabiel is als de hoofdfuncties werken. Denk dat we het daar dan ook maar bij moeten laten :+

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 18:14
joopv schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 01:25:
[...]

Blijkbaar is mijn opmerking niet goed overgekomen.

Het feit dat DEP een onterecht alarm afgeeft bij clock x en goed werkt bij clock x - a is een teken dat er iets fout gaat, mogelijk dat er datacorruptie in de cpu plaatsvindt.

Ik geef toe dat het niet HOEFT te gebeuren, maar de kans is wel veel groter dan bij een systeem wat binnen normale marges stabiel draait.

Misschien kan de TS eens een file copieer aktie starten van een bestand van b.v. 700MB. Copieer bestand A naar B, B naar C, C naar D. En doe vervolgens een file compare tussen het orginele bestand A en de zoveelste generatie kopie D.
Doe deze test ook met het kopieeren van een groot bestand van bv een DVD drive en over de USB bus. En neem de ethernet ook mee als je wilt.

Ik heb meegemaakt bij een overclockt systeem dat er datacorruptie optrad vanwege fouten op de IDE of PCI bus. (bij dit soort akties loopt de data niet door de CPU heen).

Geloof me, het is niet leuk als je na een half jaar moet constateren dat van iedere 100MB op je HD er een paar bytes veranderd zijn na een kopieer aktie.
Daar ga ik volledig mee akkoord, maar dat komt niet omdat hij DEP uit heeft staan, maar omdat hij overclocked. Iedere overclocker heeft potentieel dit probleem.
Pagina: 1