2 geheugen reepjes willen niet werken

Pagina: 1
Acties:

• movo.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04 22:36
Beste tweakers,

Inleiding
Ik heb van een maat 1GB Corsair VS512MB400 (2x) gekocht om mijn huidige systeem up te graden naar 2GB totaal.

Probleem
Ik had dus al 1GB aan geheugen, 1x Dane-Elec 512MB PC2700 en 1x Corsair VS512MB400 (Single Sided) en dat werkt al meer dan een half jaar perfect. Dus had ik net die andere 2x Corsair VS512MB400 van m'n maat erin gedaan maar tot dan gaat alles goed, geen biepjes ofzo, dan komt het moment dat de pc Windows wil gaan laden, maar dat wil die niet want er komt een zwart scherm met een lap tekst erop dat je over 30 sec. opnieuw opstart, of je kunt in veillige modus opstarten, meest recente (en werkende) instellingen gebruiken of gewoon de optie Windows.

Al geprobeerd
Ik dus al die 3 opties geprobeerd maar krijg dan telkens dezelfde lap tekst en hij wilt maar niet verder komen. Ik dus die 2 oude reepjes eruit gehaald en die 2 nieuwe erin, begon de pc in ene te piepen als een gek, ook apart geprobeerd, mocht niet baten.

Specs (de situatie voor al het gepiel)
- GigaByte GA-8IPE1000 G/L rev 4.0
- Intel Pentium 4
- X1950PRO
- 600w Coolermaster
- Geheugenbank 1: Dane-Elec 512MB PC2700
Geheugenbank 2: Corsair VS512MB400 PC3200 (Single Sided)
Geheugenbank 3: -
Geheugenbank 4: -

Specs (de situatie die er zou moeten komen)
- GigaByte GA-8IPE1000 G/L rev 4.0
- Intel Pentium 4
- X1950PRO
- 600w Coolermaster
- Geheugenbank 1: Dane-Elec 512MB PC2700
Geheugenbank 2: Corsair VS512MB400 PC3200 (Single Sided)
Geheugenbank 3: Corsair VS512MB400 PC3200 (Double Sided)
Geheugenbank 4: Corsair VS512MB400 PC3200 (Double Sided)

Iemand enige idee?

EDIT:

dit vond ik op http://www.comptechdoc.org/hardware/beepcodes/1.htm

Award BIOS beep codes
Award uses the least of any of the BIOS manufactures just two codes, they prefer to display a message on the screen state the error. The only time you will get any beeps is if the video cards fails or a RAM problem.

Beep Code | Description
1 Long, 2 Short | A video error has occurred and the Bios cannot initialise the video screen to display any additional information.
Any other beep(s) | RAM Problem.

Volgens mij zijn de geheugen reepjes stuk. Iemand toch nog een suggestie?

[ Voor 18% gewijzigd door movo. op 10-02-2008 21:23 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

de reepjes hoeven niet stuk te zijn, ze kunnen ook gewoon simpel weg niet willen samenwerken.

dit is een bekend probleem, het verstandigste is een middagje proberen. combinaties maken totdat het wel werkt. "uberprestaties" zul je er niet van krijgen, maar, een enkel geval uitgesloten, zal het er ook zeker niet slechter op worden.

eventueel de nieuwe reepjes individueel testen of ze werken, en uiteraard een memtestje draaien bij elk reepje. Tja, het is zombiewerk, alles testen, maar helaas wel de enige manier om zeker te zijn wat nu eigenlijk je probleem is.

edit:

soms helpt een bios update...

offtopic:
mooie startpost!, overzichtelijk daar houd ik wel van

-_-

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:45
hmm.. zou op zich wel apart zijn als beide nieuwe reepjes stuk zouden zijn...
Timings staan wel goed ingesteld?

• movo.
Hey bedankt voor de reacties, kwam er net achter dat ik de timings nog niet goed heb ingesteld... dom maar hoe kan je in de bios ook alweer uitbreiden? Als je dus op een knopje drukte kwamen er nog een aantal instellingen bij zodat je de fijne dingetjes kon tweaken.

welk knopje was dat ook alweer? (Heb namelijk geen handleiding.. wegens ooit RMA mobo)

[ Voor 14% gewijzigd door movo. op 10-02-2008 22:09 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Ted56 schreef op zondag 10 februari 2008 @ 22:09:
(Heb namelijk geen handleiding.. wegens ooit RMA mobo)
Dan zoek je die toch even op, op de website van de fabrikant.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• movo.
Ok, weer een vreemd iets, als ik al m'n reepjes erin heb zitten kom ik de bios niet in want hij loopt vast op 1 of andere manier.

EDIT

fixed... nu alle 4 reepjes werken kom ik alleen niet in windows.

Ik krijg zoals ik in de startpost vermeld heb een zwart scherm erop met de opties die ik binnen 30sec. kan kiezen:
- Veilige modus.
- Veilige modus met netwerk...
- Veilige modus met opdracht...
- De laatst goed werkende instellingen.
- Windows opstarten.

Als ik dan op 1 van die opties druk dan start de pc opnieuw op en kom ik na de biosschermpjes (om het ff zo te noemen) weer bij hetzelfde scherm terecht.

[ Voor 77% gewijzigd door movo. op 11-02-2008 20:42 ]

• movo.
Iemand suggesties om dit werkend te krijgen?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

laatst goed werkende instellingen?
kan zijn dat je je windows gewoon vernachelt hebt, ff met de cd repair doen..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan ook gewoon zijn dat je dimmetjes incompatible zijn met elkaar of het mobo. In dat geval zal het niet gaan werken.

• movo.
AlexanderB schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 18:52:
laatst goed werkende instellingen?
kan zijn dat je je windows gewoon vernachelt hebt, ff met de cd repair doen..
Alle opties werken niet. PC start gewoon weer opnieuw op. Net even geprobeerd om cd op te starten met alle dimmetjes erin, als de cd gaat laden nadat: "F2 om niet-Microsoft RAID stuurprogramma's te installeren" "F6 om systeemherstel" zijn geweest, krijg ik dit: "Onverwachte fout op regel 1762"

Met 2 dimmetjes gaat de cd wel gewoon de procedure doen die die moet doen. Dus ik zal binnenkort Windows repair ff starten.
Terw_Dan schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 18:55:
Het kan ook gewoon zijn dat je dimmetjes incompatible zijn met elkaar of het mobo. In dat geval zal het niet gaan werken.
De BIOS ziet gewoon 4 dimmetjes + 2048MB. Het is gewoon Corsair VS512MB400, moet werken neem ik aan, ik had al een zo'n precies dezelfde dimmetje, en die werkt al meer dan een half jaar perfect met m'n Dane-Elec 333

• movo.
UPDATE

Ik heb een ff een andere volgorde geprobeerd en nu werkt 1,5GB

Bank 1: Dane-Elec
Bank 2: Corsair (Double Sided)
Bank 3: Niks
Bank 4: Corsair (Single Sided)

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Hebbie Vista, zoja moet je voor 4 repen eerst een hotfix installeren.
Zoek maar eens op microsoft.nl op vista 4 GB hotfix.
De meldingen die hun geven hoef je niet altijd te krijgen is een voorbeeld.
Vista is berucht om niet te werken met 4 sticks.

[ Voor 7% gewijzigd door DaLoona op 15-02-2008 11:49 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• movo.
Nope XP PRO 32bit

Verwijderd

En als je
1 dane elec 2 double sided 3 single en 4 double doet dan?

Verwijderd

Het lijkt er op dat je een BSOD krijgt, als je F8 in drukt nog voor windows gaat laden krijg je een menu waarin je kan kiezen voor 'Niet automatisch herstarten......'

Waarschijnlijk moet je eerst in het korte menu wat je sowieso krijgt kiezen voor windows normaal starten en dan heel snel daarnaa F8.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 18:18
Is XP Pro niet gelimiteerd op 2G vanwege de 32-bit? Kan zijn dat je dimmetjes niet allemaal willen samenwerken, dus moet je 2 identieke reepjes erin zetten of het werkt niet (goed). Kan ook zijn dat je 2 identieke reepjes in slot 1 en 3 moet zetten bijvoorbeeld ipv 1 en 2 etc. etc.

Kijk eens bij de fabrikant of je reepjes (snelheid, merk, clock etc.) ondersteund worden op je mobo of welke instellingen je moet aanpassen.

Een Windows die vastloopt (bluescreen, of herstarten) na hardwareuitbreidingen komt wel vaker voor (een beveiliging als je meer dan 3 hardware onderdelen uitwisselt). Test eens met een Linux-cd.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• movo.
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 16:47:
Het lijkt er op dat je een BSOD krijgt, als je F8 in drukt nog voor windows gaat laden krijg je een menu waarin je kan kiezen voor 'Niet automatisch herstarten......'

Waarschijnlijk moet je eerst in het korte menu wat je sowieso krijgt kiezen voor windows normaal starten en dan heel snel daarnaa F8.
Werkt niet. Blijft opnieuw opstarten.
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 16:42:
En als je
1 dane elec 2 double sided 3 single en 4 double doet dan?
Al geprobeerd, mocht niet baten.
Guru Evi schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 16:56:
Is XP Pro niet gelimiteerd op 2G vanwege de 32-bit? Kan zijn dat je dimmetjes niet allemaal willen samenwerken, dus moet je 2 identieke reepjes erin zetten of het werkt niet (goed). Kan ook zijn dat je 2 identieke reepjes in slot 1 en 3 moet zetten bijvoorbeeld ipv 1 en 2 etc. etc.

Kijk eens bij de fabrikant of je reepjes (snelheid, merk, clock etc.) ondersteund worden op je mobo of welke instellingen je moet aanpassen.

Een Windows die vastloopt (bluescreen, of herstarten) na hardwareuitbreidingen komt wel vaker voor (een beveiliging als je meer dan 3 hardware onderdelen uitwisselt). Test eens met een Linux-cd.
Win XP is pas bij 3,25 (ong.) GB gelimiteerd. Dat de dimmetjes niet samen willen werken kan ik me voorstellen. Ik heb helaas geen linux.

Verwijderd

Heb je de nieuwe 2x 512 Corsair al apart geprobeerd in Dual Channel?

• movo.
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 21:28:
Heb je de nieuwe 2x 512 Corsair al apart geprobeerd in Dual Channel?
Ja, wil niet opstarten. (Achter elkaar biepjes) als ik ze gewoon naast elkaar doe start m'n pc wel op maar ik heb nu 1,5GB die werkt. Als ik die andere (Corsair Double Sided) er bij stop in Bank 3, krijg ik weer hetzelfde probleem.
Pagina: 1