Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:58
Sinds september 2007 ben ik afgestudeerd met een universitaire master in de informatica.
Daarvoor een bachelor informatica op hogeschool niveau gedaan.
Beide gehaald met respectievelijk onderscheiding en grote onderscheiding.
Na enkele weken rustpauze in oktober 2007 beginnen solliciteren.
Bij enkele bedrijven langs geweest, en vanaf december begonnen bij een grote bank in een functie als systeemdeskundige.
Na 2 maanden daar gestopt, want de functie was allesbehalve wat ik verwacht had, plus ik spendeerde minstens 4 en vaak 5 uur per dag aan vervoer.
Nu ben ik dus volop aan het solliciteren voor een software ontwikkelingsfunctie (liefst Java, C++, Python, linux software, web applicaties ...) maar momenteel voel ik me zo'n beetje stuurloos in de wereld van de jobs en sollicitaties.
Net deze week heb ik een aanbod gekregen, maar dat was in mijn ogen toch wel een stuk beneden de marktwaarde (het lag zo'n 600 à 900 euro bruto onder mijn vorige job en vorige aanbiedingen, maar dan wel met een lease wagen)
Het probleem dat ik ook heb is dat bij bijna elke software development functie die ik zie, staat dat een bachelor OF master diploma vereist is.
En omdat ze dus geen onderscheid maken tussen de twee, verdien je dan ook automatisch blijkbaar een stuk minder dan bij echte master functies (zoals de vorige functie die ik had).
Dus nu loop ik zo'n beetje in het honderd, ik weet niet echt welke richting ik moet inslaan, eventueel bij de grotere consultancy bedrijven aankloppen (Sogeti, Accenture, etcetera) maar van wat ik hier op GOT lees zijn de startsalarissen daar betrekkelijk laag, en ligt de werkdruk daar enorm hoog (overuren zijn normaal, etcetera).
Ook schrikt het lease-auto aspect me wel wat af, als ze dan geen rekening met je houden mag je 4 of meer uur per dag in de auto spenderen? (en dat is precies één van de redenen waarom ik het bij mijn vorige job voor bekeken heb gehouden, dat was 4 à 5 uur met OV).

Er zijn enorm veel jobs en mogelijkheden in de IT wereld, maar die overvloed maakt het er niet echt makkelijker op vind ik.

Nog een kort praktisch vraagje: bij het aanbod dat ik onlangs gekregen heb, werd een stuk of 100 euro van mijn bruto salaris afgetrokken als kost voor de lease-auto en tankkaart.
Is dat altijd het geval als je met een lease wagen rijdt?
Het ging zelfs maar om de goedkoopste lease formule, 450 euro p/m.

Dus mijn algemene vraag is nu: waar moet je precies zoeken naar een goeie start positie als software engineer (ik ben niet vies van het analyse aspect, maar programmeer ook wel vlot), en dan meer specifiek iets op niveau van een master diploma (als ik 2000 bruto wou verdienen had ik niet meer hoeven verder te studeren na de bachelor).

P.S. Ik ben een Belg :P

[ Voor 8% gewijzigd door phobosdeimos op 10-02-2008 20:41 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
phobosdeimos schreef op zondag 10 februari 2008 @ 20:19:
Nog een kort praktisch vraagje: bij het aanbod dat ik onlangs gekregen heb, werd een stuk of 100 euro van mijn bruto salaris afgetrokken als kost voor de lease-auto en tankkaart.
Is dat altijd het geval als je met een lease wagen rijdt?
Het ging zelfs maar om de goedkoopste lease formule, 450 euro p/m.

Dus mijn algemene vraag is nu: waar moet je precies zoeken naar een goeie start positie als software engineer (ik ben niet vies van het analyse aspect, maar programmeer ook wel vlot), en dan meer specifiek iets op niveau van een master diploma (als ik 2000 bruto wou verdienen had ik niet meer hoeven verder te studeren na de bachelor).
M.b.t. de auto: meestal is prive gebuik van een lease-auto toegestaan zonder eigen bijdrage. Vaak tot een bepaald maximum aantal kilometers en soms ook onbeperkt. Er zijn bedrijven die een bruto inhouding doen voor prive gebruik van de auto (naar ik weet alleen Atos Origin, correct me if I'm wrong).

Dan het tweede deel: een WO startsalaris ligt vaak tussen 2500 en 2700 euro bruto p/m zonder auto. Dat geldt bij grote werkgevers die aparte salarischalen hanteren voor bachelor en master starters.
Bij een IT bedrijf zit je vaak tussen 2000 en 2100 euro, maar dan met auto en onkostenvergoeding. De vraag is dus hoeveel je over hebt voor een leaseauto. N.B. ik heb het over Nederlandse bedragen, ik weet niet in hoeverre dat in Vlaanderen anders is.

• phobosdeimos
t_captain: dergelijke bedragen kloppen voor hier in Vlaanderen ook wel denk ik.
Althans die bedragen zonder auto kloppen zeker.
En met een auto erbij zou ik toch ook graag op zo'n 2100 euro uitkomen idd.
Het hoeft niet het hoogste salaris te zijn, er zijn belangrijkere dingen dan dat, maar om nu echt een pak onder de marktwaarde te werken zie ik ook niet echt zitten.

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:36

Tuxie

En WeL nU!

Hoi,

Zelf ben ik bijna klaar met mijn WO-informatica (laatste hand aan de scriptie wordt NU gelegd ;) ) en heb hiervoor ook HBO gedaan (HIO). Ik ben nu dus ook bezig met sollicitatiegesprekken (1 bij mijn afstudeerbedrijf en 1 bij een bedrijf waar ik hiervoor gewerkt heb).

Wat mij opvalt bij jouw 'bedrijfselectie' is dat je alleen bij consultancy-boeren kijkt. Denk eraan dat je daar vaak reistijd hebt en veel uren draait op basis van 'uurtje factuurtje' (mits je geen interne projecten doet). Vaak willen ze dat je 1 specifieke functie betrekt (programmeur, projectleider) omdat ze je anders moeilijk kunnen factureren.

Als ik jouw 'palmares' bekijk denk ik dat je beter ook kunt kijken naar de wat grotere bedrijven die een interne R&D afdeling bezitten. Daar wordt naar mijn mening het verschil gemaakt tussen HBO en WO. Kijk bijvoorbeeld naar bedrijven zoals Philips, ASML, Oce, Thales, noem ze maar op. Daar stromen WO'ers hoger in en werken vaak op een hoger werk- en denkniveau dan HBO'ers: denk hierbij aan engineering werk (systeem-breed, niet software-gericht) en het ontwikkelen / uitdenken van grote lijnen en concepten, i.p.v. alleen maar achter je computer te zitten.

Ik zou als ik jou was ook zeker in die hoek gaan kijken.

• phobosdeimos
Thanks Tuxie, dat is idd een goed idee.
Ik heb geen drang om consultant te worden, want idd de reistijden zijn daar niet mals vrees ik.
ASML bestaat enkel in NL, Oce België heeft momenteel geen vacatures, en Thales.be is een advocaten kantoor, dus zal ik even bij Philips aankloppen dan :)