Bereik Linksys WRT54GL

Pagina: 1
Acties:

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
Situatie: Mijn desktop pc hangt in de woonkamer aan het internet (kabel). Nu wil ik mijn laptop (met abg-kaart) draadloos verbinden d.m.v. een router. De te overspannen afstand is ca. 15m, door 3 muren heen.
Ik was aan het kijken naar een N-router om zeker te zijn van de ontvangst over deze afstand, maar dan moet ik ook een N-oplossing nemen voor de laptop (USB of insteekkaart of mini PCI-e kaart).
Nu is het zo dat een (goede) klassieke g-verbinding (voorlopig) volledig zou voldoen voor mijn eisen.
Dus de volgende vraag: Denkt u dat een WRT54GL, eventueel met andere firmware, deze verbinding aankan? Het zou wel een veel goedkopere oplossing zijn.

Verwijderd

Waar zijn je muren van gemaakt?
Zitten er veel koperen elecktriciteitsleidingen door je muren?

Hier heb ik over een afstand van circa 8 meter door een plafond met veel elecktriciteitsleidingen (router staat in de meterkast) een perfecte verbinding. (volle snelheid).

Of het bij jou mogelijk is, is heel moeilijk te zeggen. Beton, glas en koperen leidingen zijn lastige obstakels, terwijl je best door een gipsplaat heen kunt.
De afstand 15 meter is op zich niet zo heel groot.

Met een extra grote antenne en een firmware waarin je een wat hoger zendvermogen instelt kun je ook een hoop winst maken. In dat geval is een 802.11A router misschien een goed idee, daarmee mag je namelijk een 10x zo sterk signaal de ether in slingeren (802.11G mag je 100mw uitzenden, 802.11A 1 watt) waardoor je makkelijker door je obstakels heen komt.

Succes,

Thijl.

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
De muren zijn baksteen (snelbouwsteen) van resp. 18 cm, 10 cm en 28 cm dik. De laatste muur bevat een alu raam met enkel glas. Het aantal elektriciteitsleidingen is klein.
Een A-router zou ik normaal niet nemen; dan koop ik beter ineens een N, denk ik.
Op de Linksys zou ik eventueel wel sterkere antennes kunnen zetten, maar de prijs moet ik nog bekijken. Andere firmware installeren kan natuurlijk, maar van het gebruik van een groter vermogen heb ik toch teveel negatiefs gelezen i.v.m. levensduur van de router.

Verwijderd

Tja, je zult het gewoon moeten proberen, mijn vermoeden is dat 'ie het wel trekt maar het is moeilijk te zeggen.

Koop het ding anders bij een 'echte' winkel waar je hem binnen 7 dagen terug kunt brengen als het niet werkt. Mijn ervaring is dat MyCom (www.mycom.nl) niet zo moeilijk doet over dat soort dingen. Misschien zitten die bij je in de buurt?