Zelf een externe HDD kast maken met meerdere HDD's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249523

Topicstarter
Hoi,

Ik zat me af te vragen of het mogelijk is om een HDD kast te maken met meerdere harde schijven met een USB aansluiting?

Thnx alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 22:58
Jahoor, het is al vaker gedaan. Wat je nodig hebt is een USB->IDE convertor en een manier om je schijven van stroom te voorzien.
Er slingert hier op GoT een topic van iemand die op die manier een aantal schijven in een kastje had gebouwd met een standaard ATX voeding. Hij had er ook een USB hub in gebouwd, zodat er maar één kabel naar buiten kwam.

Ik weet niet of SATA -> USB convertors al goed verkrijgbaar zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door cryforhelp op 10-02-2008 15:47 ]

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Waarom zou het niet mogelijk zijn?

Zoals ik lees hebben je schijven dan al usb, alleen een hub erop en klaar.

Of het snel is, is een 2e.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

XX keer HD - IDE(SATA) -> USB -> USB Hub -> PC

Een recent topic met het zelfde idee. Staat nuttige info in.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Het kan, alleen grote kans dat het uber traag wordt als je vanaf meerdere schijven tegelijk iets gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
Hier de post van Terw_dan die uitlegt hoe hij het heeft gedaan:
Terw_Dan in ""hdd koffertje" met verschillende harddisks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:47

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kan je beter iets met esata gaan doen. Daar heb je toch ook kabels voor die meerdere verbindingen door een kabel kunnen leiden? Zijn geloof ik wel erg duur tov usb maar de performance is stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249523

Topicstarter
En om er een NAS van te maken? Is dat ook mogelijk?

Bedankt voor de reacties al zo ver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Koop een thinclient of een goedkoop moederbordje emt een celeronnetje. Bouw dat ook bij de koffer in en klaar ben je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

Zorg maar dat dat celeronnetje snel genoeg is als je 5000-10 000 files in 1 folder wilt openen over je netwerk connectie :) (I am referring to: My private music collection :D)

Als je iets meer in de praktijk uitwerkt wil ik dit graag zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-06 22:54
Heb hier even met een schuin oog naar gekeken. Ziet er leuk uit, maar is het niet zo dat als je bovenstaanden setup maakt, je altijd "losse" schijven in windows gaat krijgen in plaats van 1 groot volume?

Op zich niet zoon probleem, maar waarom dan niet gewoon een losse usb naar ide/sata kopen per schijf? Die je daarna in een mooi koffertje stopt?

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
nsa1984 schreef op zondag 10 februari 2008 @ 23:39:
[...]

Heb hier even met een schuin oog naar gekeken. Ziet er leuk uit, maar is het niet zo dat als je bovenstaanden setup maakt, je altijd "losse" schijven in windows gaat krijgen in plaats van 1 groot volume?

Op zich niet zoon probleem, maar waarom dan niet gewoon een losse usb naar ide/sata kopen per schijf? Die je daarna in een mooi koffertje stopt?
Euh, dat is _precies_ wat terw_dan heeft gedaan :? Dat hubje zit er alleen tussen om het aantal kabels te beperken.

Een raid0 (of JBOD) externe setup vereist meer dan een simpel controllertje/convertortje. Dan heb je een echt systeem nodig met raid chip, en dat is al een stuk lastiger.
Overigens zie ik het probleem niet echt als je met schijven van >250 GB werkt, die zijn zo groot dat het nadeel van losse schijven nauwelijks een issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
cryforhelp schreef op maandag 11 februari 2008 @ 01:38:
[...]

Euh, dat is _precies_ wat terw_dan heeft gedaan :? Dat hubje zit er alleen tussen om het aantal kabels te beperken.
O ik dacht dat terw_dan een soort multie disk controller had op gezocht. Blijft voor mijn gevoel een beetje dat je er dus eigenlijk niks mee wint. Ja iets minder kabels, maar daarvoor lever je wel snelheid in als je het op meerdere harde schijven wilt toepassen.
Een raid0 (of JBOD) externe setup vereist meer dan een simpel controllertje/convertortje. Dan heb je een echt systeem nodig met raid chip, en dat is al een stuk lastiger.
Overigens zie ik het probleem niet echt als je met schijven van >250 GB werkt, die zijn zo groot dat het nadeel van losse schijven nauwelijks een issue is.
Formaat van de schijven is niet een probleem, windows eigenschap dat je default niet verder mag dan Z voor je schijf leters wel :( En ik las topic titel dus een beetje met de insteek dat er 1 groot volume aangemaakt kon worden.Maar dat was valse wens aan mijn kant denk ik dan maar. Dan moet ik toch maar verder gaan met mijn freenas bakje op SDkaart, iets meer sleep werk, maar wel een volume van elk gewenst formaat tot me controller denkt dat de harde schijf te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-06 20:00
nsa1984 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:15:
[...]
Formaat van de schijven is niet een probleem, windows eigenschap dat je default niet verder mag dan Z voor je schijf leters wel :(
Volgens mij gaat windows automagisch verder met schijfletters als AA:\ en AB:\ :?
offtopic:
interessant topic :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Martinator schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:56:
[...]

Volgens mij gaat windows automagisch verder met schijfletters als AA:\ en AB:\ :?
offtopic:
interessant topic :9
Spannend, ik heb het een tijdje terug getest en toen wou die niet verder dan Z :(

naja binnenkort maar een keer testen door wat extra drives aan te maken, of een usb schijf wat partities te laten meemaken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 212311

Het is toch mogelijk via disk management hem ogenschijnlijk 1 groot volume aan te meten met meerdere schijven?

Ben alleen even vergeten welke optie het is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:40
Anoniem: 212311 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 14:05:
Het is toch mogelijk via disk management hem ogenschijnlijk 1 groot volume aan te meten met meerdere schijven?

Ben alleen even vergeten welke optie het is...
Dat kan, maar wanneer een disk ermee ophoud ben je de rest ook kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 16:22
ALs je echt alles als een groot volume wilt benaderen, kan je met SATA schijven, en een SATA Port Multiplier met RAID mogelijkheid een eind komen.
Daarna een SATA -> USB adapter eraan et voila.

Addonics heeft volgens mij zelfs een Port Multiplier met een USB aansluiting er al op.

[ Voor 32% gewijzigd door Xiphalon op 12-02-2008 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60942

Ik denk dat het bovengenoemde (M-ATX) mobotje een goede oplossing is. Er zijn voor zowel S-ATA als P-ATA goenoeg goedkope RAID-controllertjes te koop die je in een PCI-slot kunt klikken. 1 schijf aan de Primairy master waarop UBUNTU oid geïnstalleerd kan worden, evt. een CD/DVD station erbij, geheel in een koffertje, en je kunt alles via de onboard netwerkkaart beheren/benaderen.

Voordeel van een M-ATX is hierbij dat hij 99% van de keren een onboard VGA-kaart heeft en een onboard netwerkkaart die goed genoeg zijn voor dit soort dingen. Na de installatie heb je toch nog alleen voeding en netwerk nodig. Ubuntu en anderen Linux-distro's kunnen met gemak een leuke RAID voor je samenstellen en sharen.

OK, dit gaat dan niet via USB, maar ik zie geen goede optie (uit ervaring) om meer dan 2 schijven per USB-poort aan te sluiten. Zodra je er een USB-hub tussen hangt en daarna uitbreidt naar bijvoorbeeld 6-8 schijven, is je snelheid echt naar de maan, mijn oude 20MB-schijf (ja echt, werkt nog) is dan nog altijd sneller.
Pagina: 1